Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Kan du spana några dogmer som sprids på faktiskt?
Jag börjar med en, som sprider en missuppfattning, nämligen att man inte kan höra skillnad på olika kablage i en setup.
Många vill ställa sig i ledet och påstå detta.
Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
sebatlh skrev:Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Det är snarare så att spikesförespårkarna har vetenskapen på sin sida i det här fallet. Alltså, de kan bevisa att spikes är bättre i en specifik uppställning, å sen håller de aldrig käft
Almen skrev:sprudel skrev:Kan du spana några dogmer som sprids på faktiskt?
Jag börjar med en, som sprider en missuppfattning, nämligen att man inte kan höra skillnad på olika kablage i en setup.
Där hade du en dogm!Eller var det en halmgubbe?
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Ja gör det. Kan du inte mäta om jorden är rund eller platt också för säkerhets skull
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Kan du spana några dogmer som sprids på faktiskt?
Haha! Den gillade jag, observant vändning.![]()
Men, visst finns det en slags kanon av åsikter som saluförs på forumet som om de vore identitetstypiska för faktiskt-medlemmar?
Sådana fenomen uppkommer i alla sammanslutningar och du kan väl inte mena att det inte skulle ske på faktiskt.
Då hugger vi in på nästa spaning istället:
Man kan inte generalisera och säga att dyra high-end slusteg generellt är bättre än billigare NAD och Denon, eller Rotel. (som låter grått)
Hej hopp!
AndreasArvidsson skrev:sebatlh skrev:Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Det är snarare så att spikesförespårkarna har vetenskapen på sin sida i det här fallet. Alltså, de kan bevisa att spikes är bättre i en specifik uppställning, å sen håller de aldrig käft
Fast diskussionen handlade väl knappt inget om vad som lät bäst utan var till största del om hur fysiken bakom fungerade. Att högtalarna vibrerar mindre med mjukfötter framför spikes är fakta. Vad man sedan föredra är ju helt upp till var person.
Jag har dessutom inte vad jag kan komma ihåg sett någon påstå att mjukfötter alltid låter bäst för alla personer.
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Ja gör det. Kan du inte mäta om jorden är rund eller platt också för säkerhets skull
Det behövs inte alls. Det räcker att titta och den ser väldigt platt ut förum några knottror på ytan.
Förresten, hur skulle du visa att jorden är rund med övertygande bevisning?
Harryup skrev:En viss övertro finns att om det är "rätt" person som uttalar sig om något han inte testat så blir det en sanning i nästa led. Och då kan det gärna upprepas i tid och otid.
Harryup skrev:Att t.ex. mjukfötter alltid skulle vara bättre än hårda fötter är för mig en typisk dogm.
Harryup skrev:Irläran tar fasta på att hårda fötter är lika med spikar trots att man påpekar att utbudet är stort...
Harryup skrev:...och det är vibrationer i golvet som huvudpunkten.
Harryup skrev:Hur det verkligen låter är inte det viktigaste då man redan gjort klart att spikar vibrerar mera i sig och även för över vibrationer i golvet.
Harryup skrev:Några generella mätningar behövs inte utan det går bra att hänvisa till äldre ej upprepbara mätningar med oklara förutsättningar.
sebatlh skrev:Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Kan du spana några dogmer som sprids på faktiskt?
Haha! Den gillade jag, observant vändning.![]()
Men, visst finns det en slags kanon av åsikter som saluförs på forumet som om de vore identitetstypiska för faktiskt-medlemmar?
Sådana fenomen uppkommer i alla sammanslutningar och du kan väl inte mena att det inte skulle ske på faktiskt.
Då hugger vi in på nästa spaning istället:
Man kan inte generalisera och säga att dyra high-end slusteg generellt är bättre än billigare NAD och Denon, eller Rotel. (som låter grått)
Hej hopp!
Att säga att det är dumt att generalisera är väl ganska precis motsatsen till en dogm?
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Det behövs inte alls. Det räcker att titta och den ser väldigt platt ut förum några knottror på ytan.
Harryup skrev:Jag tror att det där är precis där det skiter sig i diskussionen.
Diskussionen handlar faktiskt precis om vad som låter bäst.
Richard har mig veterligen aldrig valt ut spikarna för att de vibrerar mindre.
Han har valt dom för att dom ger en bättre återgivning och sedan då drar slutsatsen om varför det kan vara så med att förklara att han anser dom står stadigare. Sen är han ett lovligt byte.
Jag har upprepade gånger påpekat den tveksamma slutledningen att det är endast sökande av vibrationeri golvet som påverkar ljudet och att det inte finns någon strikt koppling mellan lägre uppmätta vibrationer i golvet och att man automatiskt skulle fördra ljud ifrån högtalare stående på mjuka fötter.
Då slätas det över med att om man vill lyssna på vibrationer ifrån golvet som gör att man gillar musiken mer så är det helt ok.
I slutändan handlar alla diskussioner om vad som "låter bäst". Finns det något mer skäl än att inte störa grannarna för att definitivt använda mjuka fötter utan att provlyssna först?
Som jag ser det är det kvasivetenskapligt det som presenterats hitills, man har inte bevisat att det finns en koppling mellan mjuka fötter och att det ger ett "bättre" ljud i alla lägen. Och då menar jag ett ljud som i princip alla skulle föredra om det var blindtest. Någonstans antar man bara det och det finns ingen dokumenterad bevisning.
Till saken hör att jag inte heller rekommenderar spikar alls men heller inte mjukfötter till allt.
mvh/Harryup
sebatlh skrev:Hoho, där kom referensen till de ej upprepbara mätningarna
IÖ, vad jag menar är just det jag skrev.
Ta fram en uppställning där spikes fungerar bättre än mjukfötter, oavsett hur krystat det blir, och man motbevisar att "Mjukfötter är alltid bättre än spikes".
Du kan aldrig bevisa att mjukfötter alltid är bättre än spikes. Varför brukar du tjata om
Sammanhanget är Komoroks fråga om mätningar skulle få slut på debatten. Jag tror inte det på grund av anledningen jag skrev ovan.
Harryup skrev:en dogm till;
för att förstärka sin trovärdighet i diskussioner så blir man gärna personlig då man skall ställa saker till rätta. Ofta i nedlåtande ton.
Harryup skrev:AndreasArvidsson skrev:sebatlh skrev:Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Fast diskussionen handlade väl knappt inget om vad som lät bäst utan var till största del om hur fysiken bakom fungerade. Att högtalarna vibrerar mindre med mjukfötter framför spikes är fakta. Vad man sedan föredra är ju helt upp till var person.
Jag har dessutom inte vad jag kan komma ihåg sett någon påstå att mjukfötter alltid låter bäst för alla personer.
Jag tror att det där är precis där det skiter sig i diskussionen.
Diskussionen handlar faktiskt precis om vad som låter bäst.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster