Kul att det löste sig, det kan bli så fasligt fel om man fasar fel
Förlåt, det var lågt
Nej men det är tack o lov en sak som är lätt att kolla upp, bara att vända på fasen och mäta och jämföra skillnader.
Är det felfasat bör det generera feta utsläckningar i speciellt lågbasen då väglängderna där är såpass långa att de individuella vågorna i princip oavsett placering av basarna i rummet interagerar i fas så de summerar fint.
Är då några basar fasvända bör det bli fet utsläckning, så vitt jag kan se...
Därav inte sagt att det kan vara fel att skifta fas på några lådor, man kan ju faktiskt ha kopplat fel i lådorna (fasligt värre)
Men det är där batteritestet kommer in i bilden...
Prova sig fram och mäta varje enskild låda och sedan ihop med en till osv, så ser man ifall bidragen summerar som de borde...
Så, ifall besvärligheterna är över kan du börja pilla med EQn för att hitta en trevlig housecurve, kan locka fram mycket trevlig bas i film och musik.
Dock är väl avicii och dylikt hopplöst, mina vänner blir också besvikna när de testar massa låtar med "fet bas"...
Är det massvis med dist från klubbsystemen och enklare ljudsystem typ logitech osv som får basen att låta just basig, något att fundera på.
För att nå samma känsla/ljud hos mig får jag boosta basen åt helvete, har redan runt 20dB housecurve så hyffsat boostad redan nu