Zartoks Rudolphia, Fyra nya börjar ta form

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-17 19:47

Det är säkert något jättedumt litet fel. En inställning någonstans som rör till det. Mitt tips är att ställa in med hörseln och strunta i mätningarna.

Om du finns någon som har mer erfarenhet med mätningar som kan hjälpa dig på plats så kan ni sökert få löst detta.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-17 20:05

done and done. jag rör inte det här något mer nu. skiter i det. jag skulle ha gjort som jag sa från början, inte bry mig mer. men så började jag fippla och det blev rotmos av det hela.

nu har jag ställt upp en lång kurva som peakar i +16db i 10 hz. utöver det har jag sänkt mina tyngsta rumsnoder. inget mer. antimoden är fortfarande bypassad.

dock har jag stött på ett väldigt väldigt extremt störande och märkligt problem. spotify har dött efter alla timmar idag. alla bortkastade timmar... suck. ja, jag får inga datorljud och jag får inget ljud ur spotify. däremot får jag intressant nog ljud från både youtube och från filmer på datorn. blir inte lite vansinnig. har testat starta om datorn 100 gånger och såna saker också.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-17 20:08

Jag antar att du redan kollat i spotify så att volymen inte står på 0 eller "mute".

När det är gjort så kolla så att windowsmixern inte dragit ner ljudetl
Klicka på högtalaren i aktivitetsfältet(nere i högre hörnet) och klicka sedan på mixer.
Ser du en spotifyikon(spotify måste vara igång) där så kolla volymen.

Fungerar det?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-17 20:24

du fixade det. och jag måste dra ner basen som satfläsk nu. jag tog bort mina extra kubikmeter dämpning som låg i ena hörnet och skräpade och basen blev... vansinnigt hög. kanske är den där dämpningen som inte tillåtit basen att få stöd bak i rummet. nåväl, jag tänker INTE mäta om det stämmer eller inte idag *asg*

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-17 20:26

Hehe datorer är så förutsägbara när man väl kan dem.

Att 1m^3 dämp i ett hörn skulle påverka djupbasen så mycket har jag lite svårt att förstå.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-17 21:11

nu är det totalfärdigt med den där menicken iaf. körde ett par extra repor med den större spektrat och den vill att jag drar ner en massa frekvenser väldigt mycket eftersom jag har så dåligt med dämpning just nu, så jag har fått dra ner massor kring resonanspunkten på 37 ex. nåväl, nu låter det iaf som det ska igen.

för att beskriva kurvan så har jag satt en lång kurva från typ 40hz som peakar på +16db i 10 hz. därefter har jag en massa downpeakar kring problemområden, 36, 41, 43, 53, 75. ska eventuellt mäta hur det ser ut i helgen. utan antimode, sen med en nykalibrerad antimode och därefter se hur kurvorna ser ut.

men som jag skrivit så kör jag helt utan antimode nu, och det fungerar rätt fint. kör dock väldigt baslätta låtar då jag är less på basfan *asg*

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2013-10-17 21:16

hm borde det inte räcka med problem frekvenser som ställer till det med rummets längd, bredd och höjd?
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-17 21:23

jag har ställt in dom från room analyzer, men det kanske är bättre att ställa in frekvenserna efter formler? har dock ingen aning om vilka frekvenser som är mina problemområden, annat än den på (ca) 37.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-17 21:25

Att räkna ut problemfrekvenser skulle jag inte göra. För de stämmer sällan så exakt.

Mät eller lyssna är mitt tips.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-17 21:34

Då litar jag på dig fd adzer :)

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2013-10-17 22:28

Oj, du har hunnit med bra mycket på ett år Zartok. Känner jag har tagit en paus på Hifi intresset lite för länge.
Jag måste komma förbi någon dag (om det är OK) och lyssna. Det här verkar riktigt bra! Om du inte litar på din xtz-mic så kan du låna min kalibrerade UMIK-1 :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-17 22:54

Du är mer än varmt välkommen förbi :) bara dyka upp! Lördag fungerar exempelvis utmärkt för mig

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-18 09:34

gubbs. jag har en förfrågan.
ni som kan det här med basar... jag har funderat på att ändra basupplägget helt och hållet. då jag har ett system som kommer att bli CA 370 cm brett så hade jag i teorin kunnat lägga det på led, från ena väggen till den andra på golvet.

kan det ge mig en jämnare bas än den jag har nu. vad tror ni?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-18 09:39

Det kan absolut fungera. Så har jag själv hemma.
Om det är från sidovägg till sidovägg längs med högtalarväggen du menar.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-18 09:51

precis. det är ju så herr öhman rekommenderar, och det borde inte vara en nackdel att ha fler än dom fyra som han rekommenderar. enda nackdelen är att min center kommer att komma på ett väldigt dåligt ställe, men jag prioriterar självfallet basen framför centern. då kommer jag ha basar med en tums mellanrum från vänster vägg till höger vägg. jag tycker att det borde hjälpa spridningen av basen en jädrans massa och få bort det här problemet jag har med rumsnoden i mitten lite mer.

hos exempelvis hassesolo som har en inobio så sitter man typ mitt i rummet och basen är vansinnigt, totalt sinnessjukt, utomordentligt tokig där. hårtorksbion :)
samma gäller faktiskt hos jonas w, han har duktigt med bas i mitten av rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-18 09:54

Att ha fler basar på linjen skadar inte alls. Tvärtom så kör du på.

Ja i mitten av rummet har man ofta problem med stående vågor. Därför man oftast undviker att sitta där, men det beror ju helt på olika rum; teori och praktik inte alltid korrelerar på ett tydligt sätt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-18 11:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-18 10:48

nej, jag menar tvärt om. det är otroligt bra bas där. hos mig så försvinner basen helt och hållet om jag går mitt i rummet. det är samma hos jonas w, han har bra med bas i mitten av rummet. det är därför jag tänkte att jag skulle ta och sno det upplägget lite granna och testa. dock så tror jag att jag behöver fler och längre kopparsladdar om det ska fungera med den lösningen då jag måste dra om en hel del högtalarsladdar... eh.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-18 10:50

Det skiljer mycket från rum till rum. De akustiska måtten stämmer sällan helt med de fysiska. Så det som är fysiskt i mitten av rummet är det kanske inte akustiskt, men testa du som sagt. Där det låter bäst så låter det bäst :)

Ja dra om sladdar får man föra varenda gånger man ändrar något. Lite störigt om man säger så.

EDIT: förtydligande.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-18 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-10-18 10:56

normalt sett har man en utsläckning mitt i rummet och förstärkning ute mot sidorna. bäst är ju att sitta 1/4 in från väggen.
Men tyvärr vill man ju gärna sitta i mitten sett i bredd. Men Lägger du basarna i en linje från en sidovägg till den andra råder du bot på dessa problem.
Sen är det bara placera sig 1/4 in i rummet från bakväggen och det borde låta rätt bra.

I mitt rum sitter jag direkt mot väggen. Men jag har EQat mig fram till nåt som jag tycker låter bra. Anledningen till att det funkat så bra kanske är för att jag har förstärkning av alla frekvenser genom att sitta så.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-18 11:02

Ja vid väggarna och hörn har man tryckmaxima. Du har helt rätt.
Jag ändrade det jag skrev ovan. Jag tänkte helknasigt det kunde lätt tolkas totalt fel.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-18 11:58

då har jag mer kött på benen igen. funderar faktiskt på att dra om allt provisoriskt redan idag. ehm... jag har ju en rulle minimal lina kvar. 2x1.25. feelgooden säger ju att jag åtminstone måste dubbla den, medans vetenskapen säger att den räcker gott till mina basar. den är väl godkänd för... ja, många fler amp än det jag använder gissar jag? jag vill som inte dubbla den eftersom jag inte vet om det kommer räcka då. samtidigt så vill jag dubbla den eftersom jag är korkad och trots blindtester som jag gjort får för mig att den inte är nog tjock :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-18 19:16

möblerat om och dragit om precis allt. då visar det sig, trevligt nog, att ha basarna framtill gjorde att basen försvann helt och hållet. två timmar åt skogen! aaaah!

dock så har jag en reservplan som jag fick av komorok för ett tag sedan. ställa basarna riktade mot väggen!

det ska jag testa då det är så enkelt att göra, bara snurra runt dom. jag hoppas så in i helskotta att det kan hjälpa, för nu var det noll bas. verkligen noll. fattar inte hur hemskt dåligt rum jag har för det här.

rummet är för övrigt 4.30 x 4.30 eller något i den stilen. framåt och bakåt är det betongväggar. åt sidorna är det mjuka väggar, spån tror jag. och en yttervägg.

hur ska man annars placera basarna egentligen?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-18 19:22

plockade bort gårdagens moddar, där jag hade sänkt fem olika frekvenser mellan 36 och 76 med 10 db, och... blev MYCKET mer bas.

det innebär nog att jag inte alls har lika farliga noder idag som igår. YAY!!! det innebär att jag behöver börja mäta imorgon igen. lite yay. fast mest nay. skulle ju inte göra det mer. men det är betryggande att veta att dom där vansinniga noderna som jag hade tidigare, där det kunde skilja uppemot 30 db mellan botten och toppen är helt borta. gottmos! :)

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-10-18 19:24

Nu kan jag svammla i blindo, men jag tyckte jag såg dig skriva någonstans att du hade några basar fasvända.
Om så är fallet så vänd de rätt.
Jag ser ingen anledning till att något i bassystemet skulle behöva fasvändas.

Bara för att få det sagt, så inga basar motverkar de andra och släcker ut de.

Jag brukar vara väldigt nojjig över det, batteritestar varje bas och sedan hela klustret av serie-parrallell kopplade basar för att vara säker på att undvika utsläckningar i onödan.

Ifall något behöver fasvändas är det isåfall hela bassystemet relativt frontarna ifall du upptäcker en fet utsläckning vid delningsfrekvensen...

Tror jag iaf, kanske skall tilläggas :lol:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-18 19:30

det stämmer. dock så beror det på ett litet problem jag har... men det går att fixa genom att dra en sladd till... vilket jag gör omedelbums.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-18 20:33

Upplever att spridningen löste sig mycket bättre nu. Ska bli kul och se hur det låter i mic imorgon, men jag tror nog att det är rätt gottmos. Sen är det bara bygga vidare, till åtta st. Sen så får det teoretiskt plats med fyra till på höjden ;) men som jag nog sagt tidigare, det behövs nog inte. Man är väl ingen bakerman :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-19 18:25

Kört systemplaceringen i... 6 timmar idag, varav en demo med en polare. Utan mätningar (dessa kommer sen) så kan jag lova att jag fått rejält mycket bättre bastryck vid sittposition.

Komiskt nog så ville kompisen poppa aviciis... ja, vad det nu var för skräpproduktion. Han blev besviken för att det inte var den där boombasen som han är van att höra på klubb. Jag fick förklqra skillnaden och satte sen på blackmores nights benzai-ten. Det är enormt bra djupbas i den låten, rekommenderar verkligen! Han ville höra den två gånger eftersom det tydligen blev så trevligt basskak i soffan :D

Körde lite av varje, men trentemöller är ju en liten basfavorit hos mig. Det hqr vibrerats gott hemma och systemet går fortfarande på tomgång. Det känns verkligen som jag lyckats med dessa basar :) enorma möngder djupbas nu, det är ju domedagsmuller.

Skillnaden idag mot tidigare är att jag kört bort antimoden helt (den hade två utgångar, en fasvänd, därav att jag tidigare velat ha den som bypass iaf då den förlängde sladdar bra) och kör två subbar i receivern, två ingångar till minidsp och sen två utgångar i monoutförande.

Jag vill inte säga om det är placeringen eller fasvändningselimineringen som gjort det, men... jag tror fan att det var fasen. Spacebug, ni är ett geni.

On a unrelated topic: någon som vill köpa en rykande fin anti mode? :D

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-10-19 21:36

Kul att det löste sig, det kan bli så fasligt fel om man fasar fel :lol:
Förlåt, det var lågt :oops:

Nej men det är tack o lov en sak som är lätt att kolla upp, bara att vända på fasen och mäta och jämföra skillnader.
Är det felfasat bör det generera feta utsläckningar i speciellt lågbasen då väglängderna där är såpass långa att de individuella vågorna i princip oavsett placering av basarna i rummet interagerar i fas så de summerar fint.
Är då några basar fasvända bör det bli fet utsläckning, så vitt jag kan se...

Därav inte sagt att det kan vara fel att skifta fas på några lådor, man kan ju faktiskt ha kopplat fel i lådorna (fasligt värre) :lol:
Men det är där batteritestet kommer in i bilden...
Prova sig fram och mäta varje enskild låda och sedan ihop med en till osv, så ser man ifall bidragen summerar som de borde...

Så, ifall besvärligheterna är över kan du börja pilla med EQn för att hitta en trevlig housecurve, kan locka fram mycket trevlig bas i film och musik.
Dock är väl avicii och dylikt hopplöst, mina vänner blir också besvikna när de testar massa låtar med "fet bas"...

Är det massvis med dist från klubbsystemen och enklare ljudsystem typ logitech osv som får basen att låta just basig, något att fundera på.
För att nå samma känsla/ljud hos mig får jag boosta basen åt helvete, har redan runt 20dB housecurve så hyffsat boostad redan nu :lol:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-20 11:16

Bild

Kolla här gubbs! Det fungerade med nya placeringen! :) ok, det är ju inte världens rakaste kurva (höhö) men det ser mycket mycket bättre ut än tidigare :)
Kan hända att jag har endel eko, men jag är skitnöjd med hur bra det blev. Kan nog fipplas med lite också. Sen får jag ju v6 in hit snart, ställer in dom på 37hz.

Tantens kommentar när jag var så nöjd över mina prestationer: "titta, en våg!"
... tack

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-20 11:41

Om du har basarna placerade bredvid varandra och hälften kopplade 180grader ur fas så tar de ut varandra. Inte konstigt alls om du inte fick något ljudtryck.

Skönt att det löste sig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum