Skapa triggersignal från master/slave-uttag?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rdna

Skapa triggersignal från master/slave-uttag?

Inläggav Rdna » 2013-10-18 20:50

Jag har ett Emotiva XPA-5, och vad jag kan se mer eller mindre behöver man en triggerutgång på sin receiver om man inte vill behöva slå av och på det manuellt med knappen. Min Marantz SR5006 saknar triggerutgång. Då jag automatiserat allt i mitt rum och slår på lampor och all elektronik med samma lysknapp duger inte detta.

Jag har receivern kopplad till masteruttaget i en grendosa med slavfunktion. Triggersignalen är ju egentligen bara +12V i en 3.5 mm telekontakt. Skulle något brinna upp om jag lödde en kabel från en vanlig nätadapter med 12VDC kopplad i slavuttag till en telekontakt kopplad in i triggeringången?

Finns det något annat, mer "korrekt", sätt att lösa problemet så att slutsteget slår på sig samtidigt som allt annat?

(Att bara koppla slutsteget i slavuttaget fungerar inte. Det kommer nämligen inte ihåg om det var påslaget eller inte efter att strömmen brutits.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Skapa triggersignal från master/slave-uttag?

Inläggav Nattlorden » 2013-10-18 21:47

Rdna skrev:Jag har receivern kopplad till masteruttaget i en grendosa med slavfunktion. Triggersignalen är ju egentligen bara +12V i en 3.5 mm telekontakt. Skulle något brinna upp om jag lödde en kabel från en vanlig nätadapter med 12VDC kopplad i slavuttag till en telekontakt kopplad in i triggeringången?

Tycker jag inte, det är ju ingångsimpedansen som styr effektutvecklingen. Men jag hade säkert varit feg och letat upp en klen bula " just in case "...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-10-19 01:33

Tack för svaret! Precis så tänker jag med, både i att impedansen reglerar strömmen och i att ta den klenaste 12V-bulan jag har liggande.

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2013-10-19 08:47

Jag har en sådan lösning. En 12v bula som ger max 200mA. Har fungerat i ett par år nu.
/Ove

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-10-19 13:16

Kanon, precis det jag ville höra! Tack för hjälpen!

Återgå till DIY-forum