Lamellfräs Kexmaskin

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-10 21:25

Du gör helt rätt som skryter! Jag är dock liiiiite avundsjuk... :oops:

Men, för att få tråden i rätt riktning så slutade det med att jag beställde mig
en liten lamellfräs ändå. Efter att ha läst vad diverse "proffs" på olika byggsiter
har skrivit så valde jag till slut en Makita-maskin. Slutade på 2740SEK från
Tyskland. http://www.makita.se/3901_lamellkexfras

För övrigt ville dom norska handlarna ha 5590kr för den. Plus moms...

Summer Passing

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-11 10:03

Aerob skrev:Du gör helt rätt som skryter! Jag är dock liiiiite avundsjuk... :oops:

Men, för att få tråden i rätt riktning så slutade det med att jag beställde mig
en liten lamellfräs ändå. Efter att ha läst vad diverse "proffs" på olika byggsiter
har skrivit så valde jag till slut en Makita-maskin. Slutade på 2740SEK från
Tyskland. http://www.makita.se/3901_lamellkexfras

För övrigt ville dom norska handlarna ha 5590kr för den. Plus moms...

Samma här. Läste vad "Geschwint" skrev på "ByggaHus-forumet". Sedan var det klippt. Men du lyckades surfa än mer på Eurons nedåtgående trend verkar det som... :) Hoppas den fortsätter nedåt för då blir det ännu fler inköp!

PS. Inställningsmöjligheterna på 3901-an täcker alla 6 lammeller som finns (i alla fall Lamellos). Inte bara 0, 10 och 20 som Makita säger på den svenska siten. Dock blev jag varse i helgen att skärdjupet behöver finjusteras (var inte tillräckligt djupt från fabrik) Bra att kolla innan man gör första limningen... :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-11 15:06

Tack för tipset, ska kolla skärdjupet innan jag smetar på limmet!

Summer Passing

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-11 16:26

Jag köpte en Lamello "special-limflaska" också (budgetvarianten). Nästan ett måste om man har många slitsar och vill få jämn spridning av limmet i varje slits.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-13 19:45

En fråga för er som använder lameller: Hur är det egentligen att sätta ihop
en kub med lameller där alla sidor är kapade 45 grader? Att det går förstår jag
men min hjärna vill få det till att det kanske är svårt att få den sista biten på plats?

Trick, tips, eller är det ett icke-problem?

Summer Passing

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-14 16:43

Jag tror det blir knivigt om man inte lyckas "trycka ihop" allting samtidigt. Jag gjorde ett liknande arrangemang med bara tre sidor (en kåpa till centraldammsugaren) och det var svårt bara det. Dock hade inte jag riktigt planerat hoptryckningen (läs: hade inte tillgång till rätt längd på tvingarna... :) )

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-12 15:01

Har nu använt min fräs en hel del, fungerar väldigt bra måste jag säga! Tackar
för tipset om skärdjupet, min "fabriksinställning" var verkligen helt ute och cyklade..

-Martin- skrev:Jag köpte en Lamello "special-limflaska" också (budgetvarianten). Nästan ett måste om man har många slitsar och vill få jämn spridning av limmet i varje slits.

Jag har hittills använt mig av en vanlig limflaska och inte märkt några större
bekymmer med det, men blir ändå lite nyfiken på den där dosören. Mina frågor
är; vilken köpte du, var köpte du, och hur mycket kostade den?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-10-19 13:39

Har nu nu hittat sk skivnotfräs att sätta på den vanliga handöverfräsen. Har inte pengar till en ordentlig lamellfräs för tillfället. Det finns från 3,4,5 mm osv. Jag tänkte 4 mm blir bra. Men vad skall man ha för kex?
Hittar strl 0,10 och 20 - vad är det?
Måste man ha makitas egna eller duger det med andra, och vart hittar man dem i så fall?

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-10-19 19:08

Annars är ju en vanliga vanlig spik pistol nog smidigast vid högtalar byggen.
Kostar tiondel

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-10-19 20:35

Bjorn_ skrev:Har nu nu hittat sk skivnotfräs att sätta på den vanliga handöverfräsen. Har inte pengar till en ordentlig lamellfräs för tillfället. Det finns från 3,4,5 mm osv. Jag tänkte 4 mm blir bra. Men vad skall man ha för kex?
Måste man ha makitas egna eller duger det med andra, och vart hittar man dem i så fall?

Mvh
Björn

0, 10, 20 för kexen betecknar olika storlek. Samtliga storlekar är ca 3,8 mm tjocka för 4 mm spår och formen är standardiserad oavsett tillverkare. 0:an har jag inte tillgänglig, 10:an är 20x56 mm och 20:an är 23x60 mm. Formen är ovalaktig, tja ”läppformad” kan man ju säga :) . Ett fräst spår med kexmaskin betyder att 10:an sticker ut 10 mm på bredaste stället och 20:an 11,5 mm. Frässtålet tycks ha ca Ø 85 mm på min Elu-maskin, borde vara lika för andra fabrikat också. Om du använder frässtål med diameter som avviker mycket från Ø 85 får du knipsa av kexet med tång för att få bra passform och utstick om stålet är mindre i diameter. Kexen kan du köpa på välsorterade byggmarknader / järnhandlare.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-10-20 00:33

Johannes skrev:Annars är ju en vanliga vanlig spik pistol nog smidigast vid högtalar byggen.
Kostar tiondel

Ja, jo. Jag har redan börjat dra ihop lådan men jag skall göra en hylla som jag måste kexa ihop och den måste bli bra. Måste ha plugg men det blir inte bra det heller.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-10-20 03:57

Adhoc skrev:
Bjorn_ skrev:Har nu nu hittat sk skivnotfräs att sätta på den vanliga handöverfräsen. Har inte pengar till en ordentlig lamellfräs för tillfället. Det finns från 3,4,5 mm osv. Jag tänkte 4 mm blir bra. Men vad skall man ha för kex?

Mvh
Björn

0, 10, 20 för kexen betecknar olika storlek. Samtliga storlekar är ca 3,8 mm tjocka för 4 mm spår och formen är standardiserad oavsett tillverkare. 0:an har jag inte tillgänglig, 10:an är 20x56 mm och 20:an är 23x60 mm. Formen är ovalaktig, tja ”läppformad” kan man ju säga :) . Ett fräst spår med kexmaskin betyder att 10:an sticker ut 10 mm på bredaste stället och 20:an 11,5 mm. Frässtålet tycks ha ca Ø 85 mm på min Elu-maskin, borde vara lika för andra fabrikat också. Om du använder frässtål med diameter som avviker mycket från Ø 85 får du knipsa av kexet med tång för att få bra passform och utstick om stålet är mindre i diameter. Kexen kan du köpa på välsorterade byggmarknader / järnhandlare.

Får ge mig på turné imorgon. Hatar Bauhaus så jag hoppas jag hittat det nå stans förutom där :)

Föregående

Återgå till DIY-forum