Vaddå vinnare? Ranking som bedömningsmetod.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-20 19:17

MichaelG skrev:
celef skrev:Jag älskar grupptester där man vaskar fram en vinnare, det kan vara blöjor, det kan vara spolarvätska, högtalare, dacar, korv, bilar, däck, jag skulle till och med vilja jobba på ett testinstitut

Förstår du skillnaden att jämföra två olika högtalare mot varann, respektive att jämföra två olika högtalare mot en referens?

Om du jämför dem mot varann fokuserar du på vad som skiljer dem åt.
Om du jämför dem mot en referens fokuserar du på vad som skiljer dem från referensen.

Några belysande exempel: 8)

Den ena högtalaren spelar 3 dB lägre än den andra vid 1000 Hz.
respektive
Den ena högtalaren har ingen frekvensgångsavvikelse vid 1000 Hz medan den andra har en höjning med 3 dB vid 1000 Hz. (Referensen är en frekvenskurva)

Den ena högtalaren låter mörkt och odetaljerat jämfört med den andra.
respektive
Den ena högtalaren presenterar akustisk musik så som jag upplever den i verkligheten medan den andra låter litet ljusare och gällare. (Referensen är den inre referensen)

Den ena högtalaren har ett mycket bättre tryck i botten jämfört med den andra.
respektive
Den ena högtalaren har en alldeles för massiv återgivning av basen medan den andra återger bastoner på ett neutralt sätt. (Återigen är referensen den inre.)

Och så vidare. Om man jämför två prylar direkt med varann är det alltså oerhört svårt att dra några vettiga slutsatser. Risken att hamna fel bedömer jag såpass stor att det för mig verkar direkt dumt att utsätta sig för detta.

Hälsn. Michael
det innebär med andra ord att om man skall testa vilken man vill ha, ja då måste man låna hem av försäljaren det ena paret i ett halvår, skriva ner analyser, skriva på faktiskt. Efter halvåret tar man det andra pare o gör samma sak. Detta är omöjligt ingen säljare lånar ut högisar så länge.

Michael får jag fråga skrev jag ett halvår? Jag menade såklart en månad.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-10-20 19:57

matså skrev:det innebär med andra ord att om man skall testa vilken man vill ha, ja då måste man låna hem av försäljaren det ena paret i ett halvår, skriva ner analyser, skriva på faktiskt. Efter halvåret tar man det andra pare o gör samma sak. Detta är omöjligt ingen säljare lånar ut högisar så länge.

Michael får jag fråga skrev jag ett halvår? Jag menade såklart en månad.

Varför en månad? Frågan är ju om det är vettigt att jämföra två högtalate (t.ex.) "face-to-face" mot varandra eller om man ska lyssna på en högtalare i taget och lyssna om man gillar det man hör eller inte.

Jag tror nog att jag kan bilda mig en bra uppfattning om en högtalare genom att lyssna på den en helg eller så, under förutsättning att jag slipper A/B-lyssna mot en annan högtalare samtidigt. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-20 20:06

Strmbrg skrev:Kan man tänka sig att många helt enkelt har ganska stora svårigheter med att ÖVERHUVUDTAGET tycka något om något, utan att ha något annat att jämföra med?

Ja.

Det är ett utbrett problem. Och de större delen av problemet är inte att de
inte kan (eller tror att de inte kan) utvärdera utan jämförelser - det stora
problemet är att de tror att de kan utvärdera MED jämförelser.

Strmbrg skrev:Man klarar av att rangordna, och hitta skillnader mellan saker, men fixar inte alls att enbart bilda sig sin egen isolerade upfattning om endast EN sak?

Nä precis.

Med det man upplever när man rangordnar kan vara hur falskt och vilseled-
ande som helst.

Strmbrg skrev:En liten utvikning möjligen:
Överflödsutbudssamhället kanske trubbar av oss i vår förmåga att isolerat värdera?

Det är en intressant hypotes, och kanske ligger det något i den, men när
man studerar saken så finner man att de flesta har en skapligt användbar
inre referens. De bara vågar inte lita på den. Och det de tror är till hjälp för
dem (att jämföra med något annat) är dem bara till last.

Strmbrg skrev:Allt skall ju väljas och alternativen är jättemånga och överblickbarheten är väldigt begränsad.
Då återstår kanske bara rankingmetoden.

Nej, det går ALLTID att lyssna på en anläggning i taget och från vad man upp-
lever ta ställning till helhetsintrycket.

Det fungerar, men det kräver både viss insikt i vad man håller på med såtill-
vida att man måste förstå att man alltid lyssnar på en hel kedja och inte på
en enskild län i kedjan, och man måste ven våga tro och förstå varför det är
det man hör när man lyssnar på det viset som säger något om hur det kom-
mer att vara att leva med anläggningen ifråga.

Det är som man hör anläggningen när man lyssnar på den ensam (utan ett
jämförelseobjekt) som man kommer att höra den (eller rättare sagt som man
kommer att höra musiken genom den) under alla år framöver som man äger
den, när man använder anläggningen helt normalt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-10-20 20:40

-Hur lät högtalarna?
- Åh, de lät ljuvligt, helt fantastiskt!

Två veckor senare:
-Hur lät de andra högtalarna?
-Aha, vad roligt. Vilka av dem ska du köpa?
-
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-20 22:21

KarlXII skrev:-Hur lät högtalarna?

Två veckor senare:
-
fy på dig Kalle nu dog jag av skratt :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-10-20 22:21

matså skrev:Michael får jag fråga skrev jag ett halvår? Jag menade såklart en månad.

Och...?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-20 22:44

MichaelG skrev:
matså skrev:Michael får jag fråga skrev jag ett halvår? Jag menade såklart en månad.

Och...?
ha ha! Oh Gud har du lärt av dina barnbarn att vara så otrevlig?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-10-20 22:52

Varför detta kompakta motstånd mot direkta jämförelser?
Ja ni behöver inte dra argumenten igen, jag fattar hur ni menar...men tycker ni inte det blir lite elistiskt?

ja menar, livet är ju naturligt fyllt av direkta jämförelser. Det kan vara mycket nyttiga.
Och problemet med den inre referensen är ju att få har en sådan.
Hur många har varit med i studion, övervakat mix o mastring...
ok jag vet argumentet med att har man hört ett piano live så vet man hur det ska låta men alla låter ju olika, dessutom påverkar ju akustiken i inspelningslokalen.
Samt sinnesstämning hos lyssnaren.
Analogin med mat är likaså inte klockren, är man ashungrig och sitter i gott sällskap smakar ju allt bättre! Då blir maten mer som "inre referensen".

Dock inser jag fördearna att jämföra med inre refeens om man vill fokusera på ljudet, men om man som jag är mer intresserad av musikens budskap anser jag att man visst kan jämföra direkt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-20 23:26

IngOehman skrev:
Strmbrg skrev:Kan man tänka sig att många helt enkelt har ganska stora svårigheter med att ÖVERHUVUDTAGET tycka något om något, utan att ha något annat att jämföra med?

Ja.

Jag tror att folk har en rätt vettig inställning från start (innan de kommer i kontakt med Faktiskt.se) och inser att en jämförelse är en jämförelse, en bedömning en bedömning, och en rangordning en rangordning.

Sen kommer de hit och får höra "Man kan inte rangordna genom att göra en bedömning som är en jämförelse!!!!!" varpå de blir TOTALT förvirrade - jämföra för rangordning? Rangordna genom jämförelse? Bedöma via rangordning genom jämförelse??????

Ungefär här fastnar de i Faktisktdogmen "A-B är av Ondo! Du kan icke bedöma genom jämförelse, pucko!" Nehe, visst, jag tänkte bara jämföra lite...? *NEJ* - Du tänkte bedöma och rangordna!! [Infoga förklaringar om varför jämförelser inte är bra för bedömning]

Och så håller det på ett tag tills alla tröttnar och återvinner sunt bonnförnuft.

:P

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-10-21 06:35

matså skrev:

Det var inte min avsikt att verka otrevlig. Jag förstod bara inte din poäng.

Kram, Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-10-21 06:45

sportbilsentusiasten skrev:Varför detta kompakta motstånd mot direkta jämförelser?

Jag känner inget kompakt motstånd mot direkta jämförelser (om vi nu menar samma sak - jag är inte helt säker på det). Jag har bara redovisat att det inte fungerar för mig och skälen till detta. Några gör sig lustiga över det och jag förstår inte varför, eller om jag missar något.

När jag lyssnat på olika högtalare och fokuserat på skillnaderna dem emellan har jag bara blivit förvirrad och till och med kunnat missa huruvida de överhuvudtaget var intressanta. När jag fokuserat på hur de presterar i förhållande till hur jag tycker det ska låta, är det mycket lättare att sortera vad som låter bra, eller dåligt.

Om någon annan tycker något annat, har jag överhuvudtaget inga problem med detta och finner ingen som helst anledning att göra mig lustig över det heller. Då fungerar vi väl helt enkelt bara olika.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-21 06:46

Problemet med många av våra resonemang och diskussioner är kanske att vi (förmodligen även underecknad - fast han egentligen inte vill) bestämmer oss för en uppfattning från början.
Sedan lägger vi energin på att försvara denna uppfattning.
:?

Varför det, egentligen?

---

Nå, jag TYCKER att jämförandet får onödigt stort fokus.
Då menar jag egentligen i hela samhället, och hela tevaron, och oavsett vad det handlar om.
Utifrån detta "tyck" så försöker jag föra någotslags resonemang kring företeelsen.

Jag är egentligen inte speciellt intresserad av om det är mer rätt att bestämma sig för saker med hjälp av jämförelser eller med hjälp av någon annan metod.
8O
Hm, att jämföra saker jämfört med att inte jämföra saker...
:?

Det som primärt fångar mitt intresse är nog egentligen relativiseringen som metod att hitta något som är bra.

1
Alla tio pryttlarna kanske är ganska mediokra. Fast några var aningens - eller ganska mycket - mindre mediokra än de andra.

2
Eller så har "vinnaren" utsetts efter tidsödande jämförelser på extrem detaljnivå.
Såpass extrem detaljnivå att jämförarna kanske har tappat greppet om det mesta av jämförandet.
I praktiken kanske det var hugget som kvittat vilken av mojängerna man valde denna gång?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-10-21 06:51

phloam skrev:Jag tror att folk har en rätt vettig inställning från start (innan de kommer i kontakt med Faktiskt.se) och inser att en jämförelse är en jämförelse, en bedömning en bedömning, och en rangordning en rangordning.

Jag har ingen uppfattning om hur "folk" fungerar. Men jag vet mer om hur jag fungerar. Innan jag kom i kontakt med Faktiskt hade jag massa åsikter och uppfattningar om saker och ting som jag varit tvungen att revidera. Och detta har har lett till att jag fått kunskaper och insikter som gett mig bättre ljud för mindre pengar. De som har andra mål - eller når dessa mål på andra sätt behöver ju inte bry sig om vad jag tycker.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-21 07:53

Jag anar två intressanta frågor i den här tråden, dels vilket som är intressantast av det relativa respektive absoluta, dels hur det relativa kan färga av sig på uppfattningen om det absoluta.

En relativ jämförelse är ofta intressant, men man ska ha klart för sig att den är just relativ. Jag har gjort studier som visar att man blir duktigare att ordna lyssningsupplevelser på en ordinalskala om man får hjälp med att välja rätt jämförelser, jämfört med om man bedömer varje stimulus separat.

Men. Om det kommer in en bedömning av "bäst" i experimentet så är risken överhängande att vad man tycker är bäst färgar av sig mellan stimuli. Att lyssna på något tonkurverakt strax efter att ha lyssnat på något diskanthöjt är klassikern, det tonkurveraka låter diskantsänkt.

Så man kan visst göra relativa lyssningstest, men man ska ha klart för sig att de är just relativa. Den ena kan ha mer diskant än den andra, men det är ytterst svårt att veta vilken som är tonkurverakt. Ska relativa test användas för absolut utvärdering då behöver man referenser, ankarstimuli, som man vet vad de har för egenskaper. Gör man så så får man det relativa testets noggrannhet, med det absoluta testets absolutism :) .

Sen kan det vara väldigt svårt att hitta relevanta ankarstimuli.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-21 07:57

Strmbrg skrev:1
Alla tio pryttlarna kanske är ganska mediokra. Fast några var aningens - eller ganska mycket - mindre mediokra än de andra.

2
Eller så har "vinnaren" utsetts efter tidsödande jämförelser på extrem detaljnivå.
Såpass extrem detaljnivå att jämförarna kanske har tappat greppet om det mesta av jämförandet.
I praktiken kanske det var hugget som kvittat vilken av mojängerna man valde denna gång?

Det du tar upp är att man egentligen har ställt fel fråga. Vill man ha en bra apparat ska man förstås inte fråga sig vilken av tio dåliga apparater som är bäst.

Jag ser VÄLDIGT ofta studier där man inte har lagt ner tillräcklig energi på att formulera sin fråga ordentligt. Alltför ofta är den så löst formulerad som "är det nån skillnad på ..." .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-21 08:11

MichaelG skrev:
matså skrev:

Det var inte min avsikt att verka otrevlig. Jag förstod bara inte din poäng.

Kram, Michael
dåligt försök av din herre att försöka att vara rolig

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-21 08:56

Svante skrev:
Men. Om det kommer in en bedömning av "bäst" i experimentet så är risken överhängande att vad man tycker är bäst färgar av sig mellan stimuli.

Precis - det där med "bäst" tror jag är något som bara kommer fram här i forumet, snarare än när man själv gör en jämförelse som är naturligt relativ mella två saker.

Sen är det naturligtvis bra att påminna om hur man kan reagera osv - men värdet av en jämförelse är ju att man vill ha en relativ syn - A relativt B.

Att tala om "rangordning" när man bara har två är ju också lite löjligt. Det hela kanske beror på att man i HiFi-tidningar samlar ihop ett gäng högtalare och utser "testvinnare" osv. Är det detta som spökar när man förfasar sig över A-B jämförelse..?

Samt särskilt i detta tillfälle - någon börjar prata om "bäst" online och så kantrar hela grejen över till nåt som det inte är.

Edit: förresten så visar ju trådtiteln på ett typiskt feltänk, rangordning kan ju inte utgöra en bedömning - möjligen kan man göra spearata bedömningar och sedan rangordna. Det behöver inte betyda att man öht jämför nånting sinsemellan.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-10-21 09:19

Jag var på en hifi-butik på 80-talet där dom hade en hel vägg med olika högtalarpar och sedan kunde man stå där med en fjärrkontroll i handen och lyssna på dessa för att kunna jämföra.

Jag gillar själv att kunna låna hem ett par i någon vecka för att lyssna i lugn och ro här innan jag bestämmer mig. Jag har bara blivit nekad detta en gång och den butiken bryr jag mig inte om numera. Går inte ens in och småkikar lite längre. Nu var det nog ett par år sedan jag var inne i en hifi-butik överhuvudtaget. Jag har inte haft något bytesbehov helt enkelt :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-10-21 09:39

Svante skrev:Jag anar två intressanta frågor i den här tråden, dels vilket som är intressantast av det relativa respektive absoluta, dels hur det relativa kan färga av sig på uppfattningen om det absoluta.

En relativ jämförelse är ofta intressant, men man ska ha klart för sig att den är just relativ. Jag har gjort studier som visar att man blir duktigare att ordna lyssningsupplevelser på en ordinalskala om man får hjälp med att välja rätt jämförelser, jämfört med om man bedömer varje stimulus separat.

Men. Om det kommer in en bedömning av "bäst" i experimentet så är risken överhängande att vad man tycker är bäst färgar av sig mellan stimuli. Att lyssna på något tonkurverakt strax efter att ha lyssnat på något diskanthöjt är klassikern, det tonkurveraka låter diskantsänkt.

Så man kan visst göra relativa lyssningstest, men man ska ha klart för sig att de är just relativa. Den ena kan ha mer diskant än den andra, men det är ytterst svårt att veta vilken som är tonkurverakt. Ska relativa test användas för absolut utvärdering då behöver man referenser, ankarstimuli, som man vet vad de har för egenskaper. Gör man så så får man det relativa testets noggrannhet, med det absoluta testets absolutism :) .

Sen kan det vara väldigt svårt att hitta relevanta ankarstimuli.

Bra där Svante!
Bra att någon han höja blicken och inse att BÄGGE sätten att jämföra har sin plats.
Tyckte det i vanlig ordning var en ensidig debatt, och ville med mitt första inlägg i tråden påtala det.
Bra att du förstod och dessutom utvecklade resonemanget.

MEN, jag vill yterligare lyfta frågan och påstå att tråden blandar ihop TESTFÖRFARANDE med hur man UTVÄRDERAR.
Även det du skriver drar åt det hållet...då man får intrycket att det du menar med relativ utvärdering är A/B-test.

Tex en A/B-test kan anser jag både vara relativ och absolut - beroende på vald.UTVÄRDERINGSMETOD

Så att dissa A/Btest pga fel utvärderingsmetod känns inte klockrent...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-10-21 09:46

MichaelG skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Varför detta kompakta motstånd mot direkta jämförelser?

Jag känner inget kompakt motstånd mot direkta jämförelser (om vi nu menar samma sak - jag är inte helt säker på det). Jag har bara redovisat att det inte fungerar för mig och skälen till detta. Några gör sig lustiga över det och jag förstår inte varför, eller om jag missar något.

När jag lyssnat på olika högtalare och fokuserat på skillnaderna dem emellan har jag bara blivit förvirrad och till och med kunnat missa huruvida de överhuvudtaget var intressanta. När jag fokuserat på hur de presterar i förhållande till hur jag tycker det ska låta, är det mycket lättare att sortera vad som låter bra, eller dåligt.

Om någon annan tycker något annat, har jag överhuvudtaget inga problem med detta och finner ingen som helst anledning att göra mig lustig över det heller. Då fungerar vi väl helt enkelt bara olika.

Hälsn. Michael

Hej! Läs igen vad du skrev igår eftermiddag.
Jag fick onekligen det intrycket
Du är inte den enda iof men du svarade på mitt inlägg...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-21 09:56

Som jag ser det som är A-B alltid en jämförelse, A relativt B. Inget annat, inget "test", ingen rangordning eller utvärdering. Man kan använda informationen från en jämförelse till sådant så länge man är medveten om/tydlig med att informationen är relativ.

En utvärdering kan omfatta att man testar vissa parametrar m h a A-B-jämförelse. Jämförelsen skapar en bild av skillnaderna - men detta behöver ju inte innebära att man "testar" nåt speciellt(absolut), om man säger så...! (t.ex. vilken som har mest bas under 100Hz o dyl)

A-B är i sig alltid relativt - men sen kan man använda detta i ett "absolut" test :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-21 10:09

Jag vet ingen som kan välja bort sin inre referens.
Har man vana vid akustiskt musik och lyssnar på 2 olika högtalare så har man med sin inre referens. Vet vidare ingen som inte skulle säga att ingen av dom duger om dom är för dåliga.
Dock om man bara lyssnar på elektroniskt förstärkt musik så är det ju sämre ställt med den inre referensens statiska läge. Där färgas man säkert grovt av hur kul nån av högtalarna låter.
Den inre referensen kommer heller inte innehålla rak frekvensgång som vanligtvis upplevt om man som källa till sin inre referens har livekonserter.

Det bästa konsertljud jag har hört var Eagles på Grönan för hur länge som helst sedan och Roger Waters på parkett i Globen. Skulle personligen aldrig välja något utifrån dessa upplevelser. Inte ens röster på popskivor duger som "naturlig referens" för mig.

Så vad riskerar man vid en A-B jämförelse om man lyssnar uteslutande på pop&rock och annat som inte är akustiskt framfört?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-21 10:23

Svante skrev:
Strmbrg skrev:1

2

Det du tar upp är att man egentligen har ställt fel fråga. Vill man ha en bra apparat ska man förstås inte fråga sig vilken av tio dåliga apparater som är bäst.

Jag ser VÄLDIGT ofta studier där man inte har lagt ner tillräcklig energi på att formulera sin fråga ordentligt. Alltför ofta är den så löst formulerad som "är det nån skillnad på ..." .

Tru dat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-21 10:24

phloam skrev:
IngOehman skrev:

Ja.

Jag tror att folk har en rätt vettig inställning från start (innan de kommer i kontakt med Faktiskt.se) och inser att en jämförelse är en jämförelse, en bedömning en bedömning, och en rangordning en rangordning.

Sen kommer de hit och får höra "Man kan inte rangordna genom att göra en bedömning som är en jämförelse!!!!!" varpå de blir TOTALT förvirrade - jämföra för rangordning? Rangordna genom jämförelse? Bedöma via rangordning genom jämförelse??????

Ungefär här fastnar de i Faktisktdogmen "A-B är av Ondo! Du kan icke bedöma genom jämförelse, pucko!" Nehe, visst, jag tänkte bara jämföra lite...? *NEJ* - Du tänkte bedöma och rangordna!! [Infoga förklaringar om varför jämförelser inte är bra för bedömning]

Och så håller det på ett tag tills alla tröttnar och återvinner sunt bonnförnuft.

:P

Nej, så är det inte. Varken din beskrivning av vad folk skrivit eller hur förnuft
växlar till förvirring.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-21 10:27

KarlXII skrev:-Hur lät högtalarna?

Två veckor senare:
-

Vilket par du vill. Det finns säkert faktorer som gör att du kan skilja dem åt
och välja det par som passar dig bäst. Om du inte hör några skillnader mellan
dem och dessutom tycker båda låter "ljuvligt, helt fantastiskt", så är ju ljudet
inte ett problem i varje fall. Så du kan väl ta fasta på utseende och pris eller
något annat som du bryr dig om.

Varför är detta överhuvudtaget ett problem för dig?

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-21 10:43

IngOehman skrev:Nej, så är det inte. Varken din beskrivning av vad folk skrivit eller hur förnuft
växlar till förvirring.

Bra, då behöver vi inte diskutera saken mer här då! (om inte folk är förvirrade) :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-21 10:47

Folk är förvirrade, men de mest förvirrade är de som du påstod startade med
sunt förnuft. Statistiskt alltså.

Du skrev att folk har en rätt vettig inställning från start. Så är det inte, ge-
mene man har MYCKET lättare att lura sig än de som börjat tänka lite på alla
dessa saker, i varje fall om jag får exkludera dem som har otur när de tänker.

Därmed sagt att inte alla kommer så långt genom att bara tänka. Det visar väl
den här tråden om inte annat. Tror många helt enkelt måste luras och sedan
få det visat att de har blivit lurade innan de tror på det.

Många fungerar helt enkelt så att de lär av erfarenhet men att de har lite svår-
are att ta till sig resonemang.

Inget konstigt med det. Folk fungerar olika helt enkelt.

Svante skrev:Jag anar två intressanta frågor i den här tråden, dels vilket som är intressantast av det relativa respektive absoluta, dels hur det relativa kan färga av sig på uppfattningen om det absoluta.

Ja, jag har velat skilja dem just för att ingen av dem skall bli bortglömd.

Svante skrev:En relativ jämförelse är ofta intressant, men man ska ha klart för sig att den är just relativ. Jag har gjort studier som visar att man blir duktigare att ordna lyssningsupplevelser på en ordinalskala om man får hjälp med att välja rätt jämförelser, jämfört med om man bedömer varje stimulus separat.

Är det inte så att du blandar ihop att det är lättare att placera saker på en
ordinalskala med att man blir bättre på det?

Det är väldigt olika saker.

Eller har du verkligen gjort uppföljningsstudier som visar att den rangordning
man gjorde verkligen var rätt, i betydelsen relevant för det långa lyssnings-
perspektivet?

Jag är försiktigt skeptisk.

Och har man inte gjort några sådana så är det tveksamt om man kan bedöma
om man verkligen blivit duktigare på att ordna upplevelserna.

Svante skrev:Men. Om det kommer in en bedömning av "bäst" i experimentet så är risken överhängande att vad man tycker är bäst färgar av sig mellan stimuli.

Ja, eller blir smittan inverterad. Problemet är att smittan finns.

Svante skrev:Att lyssna på något tonkurverakt strax efter att ha lyssnat på något diskanthöjt är klassikern, det tonkurveraka låter diskantsänkt.

Jo just det, den nämnde jag.

Svante skrev:Så man kan visst göra relativa lyssningstest, men man ska ha klart för sig att de är just relativa.

Själlvklart kan man göra relativa lyssningstest.

Utan att vara medveten om någonting dessutom.

Men att det skulle räcka att ha klart för sig att de är just relativa stämmer inte.
Det är inte alls tillräckligt för att man inte skall dra felaktiva slutsatser från dem.

Svante skrev:Den ena kan ha mer diskant än den andra, men det är ytterst svårt att veta vilken som är tonkurverakt. Ska relativa test användas för absolut utvärdering då behöver man referenser, ankarstimuli, som man vet vad de har för egenskaper. Gör man så så får man det relativa testets noggrannhet, med det absoluta testets absolutism :) .

Jo, fast nu skriver du ju saker som nog nästan ingen fattar - det du i princip
skriver ju att det man måste göra är att F/E-lyssna, det vill säga att jämföra
med något som representerar en sann referens. Något som kan ersätta den
inre referensen.

Något som inte bara är ett alternativ utan något som man VET är vad man
vill uppnå.

Vad det där F sedan är kan ju variera. Det kan vara musiken i rummet där
den spelas, som man kan gå in och lyssna på och sedan gå och lyssna i kon-
trollrummet för att se hur likt det blev (vilket är en test av både mickning, all
elektronik i kedjan, högtalarna och kontrollrummet).

Men kan även tänka sig att F kan vara en annan högtalare - OM målet är att
nå något som låter så. Men då kan man fråga sig varför man inte helt enkelt
skaffar den där referenshögtalaren istället? ;)

För dyr, för stor, för ful?

Svante skrev:Sen kan det vara väldigt svårt att hitta relevanta ankarstimuli.

Ja, minst sagt.

Sammanfattningsvis - jag håller med om det mesta av det du skrev, men inte
om att det räcker att förstå att en jämförelse är relativ (för den är inte ens
det) och jag tycker dessutom att du förenklar en del. Men det kanske är för
att du tror du skrämmer bort folk annars?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-21 11:08

Jag är inte förvirrad. Jag har bara ingen bestämd uppfattning att ett visst sätt att testa på är det bästa sättet. Det kan vara en kombination av olika jämförelser eller helhetslyssningar som är det bästa, det beror på. Jag gillar inte att någon med bestämda uppfattningar försöker styra hur jag ska testa och komma fram till saker och ting. Jag vill hitta min egen väg och fundera själv. Jag blir bara mer skeptisk/kritisk när någon med bestämda uppfattningar om hur saker ska testas försöker tjata sig till att ett visst sätt är dåligt eller det bästa.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-21 11:34

Martin skrev:Jag är inte förvirrad. Jag har bara ingen bestämd uppfattning att ett visst sätt att testa på är det bästa sättet. Det kan vara en kombination av olika jämförelser eller helhetslyssningar som är det bästa, det beror på. Jag gillar inte att någon med bestämda uppfattningar försöker styra hur jag ska testa och komma fram till saker och ting. Jag vill hitta min egen väg och fundera själv. Jag blir bara mer skeptisk/kritisk när någon med bestämda uppfattningar om hur saker ska testas försöker tjata sig till att ett visst sätt är dåligt eller det bästa.

+1 på den.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-21 11:36

Martin skrev:Jag är inte förvirrad. Jag har bara ingen bestämd uppfattning att ett visst sätt att testa på är det bästa sättet. Det kan vara en kombination av olika jämförelser eller helhetslyssningar som är det bästa, det beror på. Jag gillar inte att någon med bestämda uppfattningar försöker styra hur jag ska testa och komma fram till saker och ting. Jag vill hitta min egen väg och fundera själv. Jag blir bara mer skeptisk/kritisk när någon med bestämda uppfattningar om hur saker ska testas försöker tjata sig till att ett visst sätt är dåligt eller det bästa.
men de som tjatar vill inte att du skall bli vilseledd. :lol: :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi