Stridbecks högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeppe

Stridbecks högtalare

Inläggav jeppe » 2007-09-20 23:27

Finns det någon på detta forum som har lyssnat på hans skapelser?
Är dom bra?

http://www.stridbeck.com/produkter.html

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-21 09:28

Han håller ju till i GBG. Kan inte några av faktiskt.ses tappra hjältar i området åka och göra ett reoptage hos karln? Hetsporren? Affald?

Lådorna ser ju fina ut och priserna är ju helt OK. Stridbeck verkar ju också ha en intressant syn på avslappning och musiklyssning!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-09-21 09:58

Det är en härlig gubbe :)

Jag gillar hans högtalare men har tyvärr aldrig ägt någon.

Däremot varit inne i butiken några gånger och fått mig en hifilektion samt avnjutit klassisk musik över en kopp kaffe. Stridbeck lämnar ingen oberörd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-21 10:29

Är någon av dessa en variant av de som fanns i slutet av 70-talet? Då fanns en del artiklar om Stridbecks ljudledningar à la IMF.

andy48

Inläggav andy48 » 2007-09-21 11:08

Har ägt ett par av Stridbecks transmission line-högtalare. Tror han kallade dem TL-6 och jag köpte dem i byggsats 1977. Var ganska stora klumpar med HxBxD på runt 10x5x4 dm och min mor var inte så glad över dem, men de lät rätt bra. Delningsfiltret modifierades efter några år och det lyfte ljudet en bit till. Vad jag komer ihåg så var ljudet lite "mörkt" med en djup men inte så snabb basåtergivning. Tror att dagens högtalare enbart är av basreflextyp men har inte lyssnat på de sista modellerna.

Stridbeck själv är en filosofisk figur med starka synpunkter och glimten i ögat. Har ni vägarna förbi skall ni helt klart titta in.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-21 13:16

Jag har lyssnat, dock flera år sedan. Jag tyckte det lät bra. Snyggt gjorda lådor. Fint hantverk. Som jag förstod det då så bygger han lådorna själv. Inget hokus-pokus heller, och Stridbeck d.ä. är en trevlig prick! (Stridbeck d.y. också trevlig!)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-09-21 16:38

ja, 55.1 var ju snygg faktiskt. Undrar hur "trevägsmonstret" 99x ser ut..

skulle vara riktigt kul att lyssna på någon av dom.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-09-21 16:47

Max_Headroom skrev:Han håller ju till i GBG. Kan inte några av faktiskt.ses tappra hjältar i området åka och göra ett reoptage hos karln? Hetsporren?

Det har jag faktiskt redan gjort! Tror det ligger nånstans i arkivet här...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-21 17:09

Hetsporren skrev:
Max_Headroom skrev:Han håller ju till i GBG. Kan inte några av faktiskt.ses tappra hjältar i området åka och göra ett reoptage hos karln? Hetsporren?

Det har jag faktiskt redan gjort! Tror det ligger nånstans i arkivet här...

Minns du nåt som du kan redogöra här?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

levator

Stridbeckare

Inläggav levator » 2007-09-27 21:36

Hej
Har haft ett par olika högtalare av honom, TL6orna var riktiga monster men dom spelade musik och dom hade nog den bästa basen bland högtalare på den tiden.

Bytte sedan till några 2vägare med 8tummare och någon textil diskant, hade dom i flera år lät kanonbra.
När sedan Mattias Stridbeck varit hemma och föreslagit lite modifieringar i delningsfiltret så blev dom ännu bättre.

Fick tillbaka dom från Stockholm för 2år sedan där dom stått i en källare i 4år.
Kopplade in dom och häpnade ännu en gång, spelar musik som bara den.

Kom bara ihåg att ge dom tid, finns ingen egentlig parameter som dom låter "bäst" på, utan man slänger på skiva efter skiva och koncentrerar sig på musiken istället

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-27 23:14

Jag tror att han har öppet affären på tidsbeställning numera...
Jag och en kompis for förbi en em och "stövlade in" då dörren var olåst...
Stridbäck den äldre samtalade och demade för en kund och vi storsade runt och kollade på hyllan med rariterer i det första rummet.

När kunden gick så informerade han oss om att han eg. inte hade öppet utan att det var på tidsbeställning som jag skrev tidigare, vi ursäktade oss och tänkte gå...
"-Men nu när ni ändå är här grabbar...." så vi bjöds in på lyssning och pratstund och blev nog kvar i alla fall en timme.

Högtalarna låter jättetrevligt!, seriösa byggen med audaxelement tror jag att det var.

Vi fick lyssna på en inspelning som Stridbäck eller en kompis till honom hade gjort av typ en jazz-kvartett i en relativ liten lokal.

Inspelningen var rent häpnadsväckande m a p hur man fått med inspelningsrummets naturliga akustik, rummets dimensioner etc.etc.

Att återge något sådan säger väl säkert också något om högtalarnas kvalite.

En mycket trevlig timme hifi-liv var det i alla fall, tack för den!

MVh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
sirtoby

Inläggav sirtoby » 2007-10-02 00:12

jeppe skrev:ja, 55.1 var ju snygg faktiskt.

skulle vara riktigt kul att lyssna på någon av dom.

Jag har ett par 55.1 som jag köpte begagnat tidigare i år. Anledningen till detta är att jag för många år sedan, 1998 för att vara exakt, för första gången hörde på dessa hos Stridbeck. På den tiden var jag student och 14-15k var helt utopi att lägga på högtalare då. Men det var den första "riktiga" hifi upplevelsen för min del iaf och jag kommer ihåg honom som en härlig gubbe, om än lite skrämmande för en då ganska ung och icke hifi-kunnig kille som mig själ. Det kändes lite som att prata med en guru :)

Hur som helst så har jag sedan dess alltid velat ha ett par så när jag såg en annons var det ett givet köp, utan att ens lyssna, vilken ju är en dödssynd i sig. Tyckte att mitt 10 år gamla minne borde räcka ! Det är ett par extremt tydliga och klara högtalare, är inspelningen inte bra låter det inte bra. Bra inspelningar låter däremot fantastiskt bra enligt mig :) Jag letar för närvarande efter en stärkare som passar då den jag har är lite klen och inte passar helt ihop med högtalarna. Jag tycker inte de kommit helt till sin rätt hos mig ännu på grund av mitt dåliga rum och bristfällig stärkare. jag har dock lyssnat på dem på annan plats med lite bättre stärkare och där lät de ännu bättre.

Det är också ett fint hantverk, om man uppskattar sådant. Gedigna och stabila lådor och allmänt välbyggda. Nu är inte jag någon hifi-guru, ens efter 10 år så detta är bara min enfaldiga åsikt men jag är grymt nöjd ! Heja stridbeck :)

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2007-10-03 10:49

Jag har varit och lyssnat på hans högtalare i hans rätt sköna affär som är lite av ett hifimuseum. Han har en rätt avslappnad nononsense inställning och jag tycker att hans skapelser lät bra.

De är inte heller så värst dyra och verkar vara väldigt stabilt byggda.
Dock blir elektroniken rätt dyr som han rekommenderade, naturligtvis hans grabbs harmony prylar. Tycker dock att de ser rätt balla i sin extremt avskalade design.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-10-20 18:51

Finns Stridbeck kvar? Hemsidan fungerar men jag gick förbi där i somras och har för mig att butiken var helt tom? Någon som vet nått?

http://www.stridbeck.com/index.html

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-10-20 19:55

Wictor skrev:Finns Stridbeck kvar? Hemsidan fungerar men jag gick förbi där i somras och har för mig att butiken var helt tom? Någon som vet nått?

Kanske Stridbeck den yngre som tagit över högtalarbiten? Han har två modeller på sin hemsida.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-10-20 22:08

Jag fattar inte hur det kommer sig att websidorna för Stridbeck d.ä. (Jan) ligger uppe på nätet år efter år trots att det måste vara minst tre år sedan han sålde ut allt som gick att sälja från butiken, pensionerade sig och lämnade hifi-branschen helt.

Frågan var på tapeten för något år sedan och jag misstänkte först att Jan kanske blivit svårt sjuk och oförmögen att säga upp webservern,
men fick besked via någon bekants bekant att han är tämligen frisk.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2013-10-21 12:32

DorreN skrev:
Wictor skrev:Finns Stridbeck kvar? Hemsidan fungerar men jag gick förbi där i somras och har för mig att butiken var helt tom? Någon som vet nått? http://www.stridbeck.com/index.html

Kanske Stridbeck den yngre som tagit över högtalarbiten? Han har två modeller på sin hemsida.

Det verkar så, ja. Harmony Design:
Företaget har anor sedan 1960 då min far startade högtalartillverkning i min farmors källare. Han kom under sin tid med Stridbeck HiFi att tillverka tusentals högtalare. De högtalare som vi idag har på vårt program är resultatet av ett livslångt arbete med att förse tusentals kunder med högklassiga högtalare.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-21 12:33

RogerGustavsson skrev:Är någon av dessa en variant av de som fanns i slutet av 70-talet? Då fanns en del artiklar om Stridbecks ljudledningar à la IMF.

IMF, som i IMF Electronics?
http://www.imf-electronics.com/Home/imf ... e/compacts

En kompis fyndade ett par välljudande "The Super Compact" och var mycket nyfiken på deras historia. Kanske finns koppling till Stridbeck?

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-10-21 16:33

Xiro skrev:
RogerGustavsson skrev:Är någon av dessa en variant av de som fanns i slutet av 70-talet? Då fanns en del artiklar om Stridbecks ljudledningar à la IMF.

IMF, som i IMF Electronics?
http://www.imf-electronics.com/Home/imf ... e/compacts

En kompis fyndade ett par välljudande "The Super Compact" och var mycket nyfiken på deras historia. Kanske finns koppling till Stridbeck?

Vet inte om de du nämner men jag tror Roger syftar på Stridbeck TL6 som var en grym högtalare på sin tid.
Här kan man läsa om detta:
http://www.linnaraudio.com/lankar_teori ... edning.pdf
JH Stridbeck hade Tyrlands avhandling på sitt kontor där jag brukade störa honom ibland på sent 70-tal.
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Stridbeck

Inläggav lennartj » 2013-10-21 16:34

@Xiro: Tack för din förträffliga länk om IMF.
I början av 1970-talet gick jag Elektro på Chalmers och kunde inte låta bli att ägna för mycket tid åt att läsa Wireless World, Studio Sound samt Hifi News & Records Review och försöka mig på diverse projekt.

IMF "The Super Compact" har sannolikt inget gemensamt med Stridbecks andra högtalare.

Såvitt jag vet och kommer ihåg är det bara Stridbeck TL6 och IMF TLS80 som har samma gener. De är baserade på A.R. Baileys forskning som han sammanfattade i en artikel i Wireless World 1972.
Den märkliga länken nedan leder faktiskt till en pdf av artikeln.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fdocuments.jordan-usa.com%2FFamous-Articles%2FBailey-1972-Transmission-Line-Loudspeaker-Enclosure.pdf&ei=Dy5lUtDwNqeu4ATI_4DwCg&usg=AFQjCNGgKs3D_DmKJSEj2_OHbdRia4KYIQ&sig2=3PRUdAbkyLieH0OKjhisfg&bvm=bv.54934254,d.bGE

Mer generellt om Transmission Line:

http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_transmission_line

En Chalmersstudent, Sven Tyrland, gjorde ett examensarbete baserat på artikeln ovan, med lyckat resultat. Många ville bygga eller köpa sådana, och då kom Stridbeck till hjälp och kommersialiserade/produktifierade prototypen, först som byggsats (tror jag) men erbjöd snart även färdigbyggda. Med tiden vidareutvecklades de, mellanregisterelementet KEF B110 med en pappcylinder som "låda" byttes till ett något större Audax-element i en kilformad kammare och delningsfiltret modifierades.

Stridbeck TL6 blev alltmer olik IMF TLS80 och dess efterföljare och såvitt jag vet har Stridbeck aldrig haft någon koppling till vare sig IMF eller deras efterträdare TDL och inga andra högtalare i Stridbecks sortiment har något gemensamt med högtalare från IMF eller TDL.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

ättelse

Inläggav lennartj » 2013-10-21 17:05

DorreN skrev:
Wictor skrev:Finns Stridbeck kvar? Hemsidan fungerar men jag gick förbi där i somras och har för mig att butiken var helt tom? Någon som vet nått?

Mitt förra svar blev lite fel, jag har hittat

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=76835&whichpage=1

Där framgår att Stridbeck d.ä. stängde butiken reda 2009 och att DorreN
har nästan rätt i och med att Stridbeck d.y. står för marknadsföringen medan d.ä. fortfarande står för vidareutvecklingen i bakgrunden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-21 17:10

Den som Sven Tyrland konstruerade menar du? Den var inte så dum faktiskt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-10-21 18:31

Posted - 2009/11/02 : 20:20:10 Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Vad som händer nu är att fadern sitter hemma med sina mätprylar och utvecklar nya högtalare. De båda minstingarna i denna serie börjar bli klara för försäljning efter ungefär tre års pyssel.

Audax slutade sälja sina element i kvant under 5000 st för ungefär 5 år sedan. Då blev fadern så sakteliga utan de element han nästan alltid hade använt. Därför så började jag att plocka hem diverse olika element från alla möjliga håll som vi testade. Efter en tid så hade vi fastnat för några element som vi gillade och fadern började mäta på dem och applicera dem på diverse olika sätt. Efter massor med mätningar och provlyssningar så kom han fram till hur han skulle göra för att få det ljud vi vill ha. Allt är visserligen långt ifrån klart, men lilla 10,5 får nog ses som nästintill färdigutvecklad och den lite större och kompromisslösa 22 har nyligen genomgått ytterligare ett stort steg i utvecklingen.
De nya högtalarna är mycket bättre än de tidigare Stridbeckhögtalarna. Dels därför att vi satt upp högre krav och dels därför att fadern nu har gott om tid att ägna åt utvecklingen, något som är knivigt att kombinera med att driva butik.

Så förtrösta icke, historien om Stridbecks fantastiska högtalare är långt ifrån slut.

Lite nyfiken blir man ju, vad har hänt sedan 2009? :)[/i]

Ah läser för slarvigt, här hittar man som ovan nämnt två modeller. http://www.harmonydesign.se/index.php?sid=62&katID=10

Dock ingen med namn "22".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-21 19:17

En kille från Värnamo med någon koppling till Chalmers/Tyrland, presenterade en lite slimmad modell av TL6:an. Hörde den kring 1980 och tyckte det var en trevlig högtalare. Tror det gjordes reklam i Radio&Television. Någon som minns?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-10-21 20:10

Kan intyga att Tyrland TL-6 Audax varianten låter mycket bra, det är liv och driv även på låga ljudnivåer. (i skrivande stund Ry Coder, Get rythm). :D

Effektslukare av guds nåde, Philips 9710 i Decca Corner Horn borde vara drygt 10 dB känsligare men det känns om 20 dB minst! Jag hade Audiotronic CM-3 i drygt 20 år och jag gillar Tyrland bättre framför allt i basen, CM-3 hade en konstig ihålighet som höll sig i flera olika rum och förstärkare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-10-21 22:32

Bild

ser ju rätt så trevlig ut :)
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi