Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Om inte flerkanalaren specats vid "alla kanaler drivna" så kan det finnas lägen där de inte alls lever upp till sin spec.
Sen kan det också hända att man specar vid olika hög dist, så där faktiskt finns mer att hämta i det lösa slutsteget innan det når samma distnivå som specats vid i receivern.
Så, jo.... en watt är en watt, men hur man mäter watt kan variera.
Sen kan det naturligtvis vara ren journalist-BS också...
BPM skrev:
Är inte en watt en watt?
jansch skrev:Skillnaden på "kontinuerlig uteffekt" och "musikeffekt" kan utan vidare vara mer än 50% beroende på hur man mäter. (Och hur många "mångkanalare" klarar hög kontinuerlig uteffekt på alla kanaler utan att något överhettningsskydd slår till?)
phon skrev:BPM skrev:
Är inte en watt en watt?
Det är väl som med kalorier?![]()
BPM skrev:Det för mig in på den andra aspekten..
Hur kan två förstärkare som båda mäter inom någon eller ett par tiondelar av en decibel i alla hörbara frekvenser (och bortom..och såklart vid effektuttag som inte ger vare sig den ena eller den andra en fördel) ljuda olika. Man hör ofta att stärkare A låter mörkt och inbäddat, B ljust och detaljerat och C neutralt men när man läser mätningar på frekvenskurvor finns ingenting som skiljer. Då kan jag inte förstå hur det kan vara möjligt.
Vilka möjliga förklaringar finns det?
AndreasArvidsson skrev:BPM skrev:Det för mig in på den andra aspekten..
Hur kan två förstärkare som båda mäter inom någon eller ett par tiondelar av en decibel i alla hörbara frekvenser (och bortom..och såklart vid effektuttag som inte ger vare sig den ena eller den andra en fördel) ljuda olika. Man hör ofta att stärkare A låter mörkt och inbäddat, B ljust och detaljerat och C neutralt men när man läser mätningar på frekvenskurvor finns ingenting som skiljer. Då kan jag inte förstå hur det kan vara möjligt.
Suggestionseffekter är en mycket troligt anledning. Jag personligen ger inte mycket för öppna tester då utfallen av dessa ofta blir att det finns stora skillnader även om inga faktiskt finns. Det är så vi människor fungerar.
IngOehman skrev:Fast de flesta förstärkare går faktiskt att detektera i F/E-lyssning, så att de
skulle vara helt ofärgande stämmer inte.
Men visst har de flesta förstärkare små påverkanseffekter om man jämför med
vissa andra delar av kedjan. Jag tror jag skulle våga påstå att det statistiskt är
högtalarna och rummet som påverkar mest (alla aspekter, inte bara de som det
är populärt att tillskriva dessa delar att påverka).
Och därefter kommer nog faktiskt slutstegen.
Men i ett enskild fall, det vill säga en enskild anläggning, kan förstås t ex en CD-
spelare vara mera påverkande än slutsteget, eller någon annan länk. Generella
sanningar finns inte för saker som är av statistisk natur. Men typ-svar finns.
Vh, iö
bootstrap skrev:AndreasArvidsson skrev:BPM skrev:Det för mig in på den andra aspekten..
Suggestionseffekter är en mycket troligt anledning. Jag personligen ger inte mycket för öppna tester då utfallen av dessa ofta blir att det finns stora skillnader även om inga faktiskt finns. Det är så vi människor fungerar.
Precis. Fast jag skulle nog påstå att det gäller alltid (oavsett person) och inte ofta
AndreasArvidsson skrev:BPM skrev:Det för mig in på den andra aspekten..
IngOehman skrev:Varför kallar du det en dogm?
Dogmer är "läror" baserade på religiös övertygelse och inte vad man
kan lära sig baserat på studier av dessa saker.
Studerar man saken så finner man att det är ungefär såsom de tre
diskuterar. Så vad föranleder dig att kalla det för en dogm?
Vh, iö
sprudel skrev:Nu matar du en dogm!bootstrap skrev:jag skulle nog påstå att det gäller alltid (oavsett person) och inte oftaAndreasArvidsson skrev:Jag personligen ger inte mycket för öppna tester då utfallen av dessa ofta blir att det finns stora skillnader även om inga faktiskt finns.
IngOehman skrev:Varför kallar du det en dogm?
sprudel skrev:Mu matar du en dogm! Att skillnader mellan slutsteg är svåra att uppfatta, och att dessa skillnader skulle vara inbillning i högre grad än realitet.
sprudel skrev:skillnader mellan slutsteg är svåra att uppfatta, och att dessa skillnader skulle vara inbillning i högre grad än realitet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster