HIFI-vägning av frekvensspektra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

HIFI-vägning av frekvensspektra

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-18 18:04

Detta med att presentera frekvensspektra över uppmätta högtalare kan ju vara av intresse för vissa, men hur gör man igentligen med vägning av dessa spektra? Ska se om jag kan komma till punkt med vad jag är ute efter.

När man mäter ett buller så A-väger man det för att ta reda på hur bra/dåligt det mäter i förhållande till hur man uppfattar ljudet, man adderar en kurva till sitt spektrum alltså. Och detta vore ju förkastligt att göra när man mäter på en högtalare, eftersom den ska mäta (här lurar frågan) exakt rakt (kanske) för att kunna projicera upp det som spelats in, och redan är tillfixat.

Men då ska vi se om vi kan ställa frågan, vadför filter bör man anpassa till högtalaren (vi kallar det HIFI-filter) om man antar att en perfekt rak kurva inte är det man vill ha? IÖ har tagit upp att han har små ändringar på den jätteraka frekvenskurvan, någon som vet vad det är för små ändringar det handlar om?

Det är svårt att sätta i ord vad jag letar efter, men det jag tänker på är att man kanske ska ha någon liknande A-vägningen för en högtalare, eller för micken (vid inspelningen) eller så.. asch, ska man det?

Hoppas att någon är mer lättförståelig, och Slartibartfast-förstående än många i detta ämne. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-18 18:27

Då man mäter på högtalare använder man väl svep och brus som inte är helt spikraka, trodde jag! :)

Vilka miniförändringar i tonkurvan som är intressanta vet jag dock inte. Det finns nog väldigt mycket annat man kan göra mycket bättre innan man kommer in på såna detaljer! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-18 19:12

Nej jag fattar inte vad du menar, Slarten.

Det finns typ tusen saker man bör ha koll på när man designar högtalare. En vägningskurva är nog inte något som hjälper till att designa högtalare till perfektion, man behöver ha stor koll på väldigt många egenskaper samtidigt, däribland spridningsegenskaper i olika riktningar, etc, etc.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-18 19:14

Ja, vi väntar på Ö...

Hursomhels är det småsaker det är tal om, inga såna grova saker som A-vägning. Men tex blir tonkurvan vid örat lite olika om ljudet faller in rakt framifrån eller snett framifrån (där högtalaren står) Ska man då göra en fantombild mitt emellan högtalarna genom att spela ett likadant ljud i båda, så ska ju egentligen tonkurvan justeras litegrann.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BACH

Re: HIFI-vägning av frekvensspektra

Inläggav BACH » 2005-10-18 19:38

Slartibartfast skrev:IÖ har tagit upp att han har små ändringar på den jätteraka frekvenskurvan, någon som vet vad det är för små ändringar det handlar om?

Det du undrar är alltså exakt hur kurvan avviker från en rak "kurva" eller?

Vh :P

PS
Jag bara undrar vad du menar, jag kan inte redogöra för kurvan, det får Ing. göra.
Jag tycker förresten alltid att det låter så fånigt när jag skriver "rak kurva" :lol:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-10-18 20:05

Svante skrev:
Men tex blir tonkurvan vid örat lite olika om ljudet faller in rakt framifrån eller snett framifrån (där högtalaren står)

För att inte tala om effekterna av att ljudet till respektive öra faller in från två håll, av ljudkällor på olika avstånd, som är fallet med stereohögtalare :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-18 20:19

patrikf skrev:Svante skrev:
Men tex blir tonkurvan vid örat lite olika om ljudet faller in rakt framifrån eller snett framifrån (där högtalaren står)

För att inte tala om effekterna av att ljudet till respektive öra faller in från två håll, av ljudkällor på olika avstånd, som är fallet med stereohögtalare :roll:

Ja, det är ju märkligt att det överhuvudtaget kan låta som att ljudet kom från mittemellan högtalarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-10-18 20:23

Svante skrev:

Ja, det är ju märkligt att det överhuvudtaget kan låta som att ljudet kom från mittemellan högtalarna.

Det är kanske placebo...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-18 20:26

patrikf skrev:
Svante skrev:

Det är kanske placebo...

De menar att det inte kommer därifrån? 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-18 20:35

Svante skrev:
patrikf skrev:
Svante skrev:

Det är kanske placebo...

Nä. Jag har kollat visuellt, känt efter med fingrarna, använt ett alldeles nytt hemligt instrument, "Speaker Finder", (vilket funkade utmärkt i källaren där jag hittade ett par gamla högtalare under en hög kartonger) men nix. Inga högtalare i mitten. Det måste alltså vara inbillning och finns inte i verkligheten. Mittbild i en stereoanläggning är bara nys och inte vetenskapligt bevisat.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-18 20:48

Bill50x skrev:
Svante skrev:
patrikf skrev:
Svante skrev:

Det är kanske placebo...

Nä. Jag har kollat visuellt, känt efter med fingrarna, använt ett alldeles nytt hemligt instrument, "Speaker Finder", (vilket funkade utmärkt i källaren där jag hittade ett par gamla högtalare under en hög kartonger) men nix. Inga högtalare i mitten. Det måste alltså vara inbillning och finns inte i verkligheten. Mittbild i en stereoanläggning är bara nys och inte vetenskapligt bevisat.

/ B

8O 8O Ojojoj, det här är ju allvarliga saker. Jag tittade precis själv, både bakom och under TVn, men det står verkligen ingen högtalare där. Är det nån mer som har märkt det här?

Jag menar implikationerna av det här är ju horribla! Inte kan man väl syssla med pseudovetenskap? Det är nog dags att lägga ner hifisvängen om ingen kommer med någon vettig förklaring.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-10-18 21:10

Ojojoj, det här är ju allvarliga saker. Jag tittade precis själv, både bakom och under TVn, men det står verkligen ingen högtalare där. Är det nån mer som har märkt det här?

Jo men alltså, de e ju den sammanhållna ljudbilden från båda som gör att det låter som en enda högtalare i mitten. Fast de e klart att låter de så hos er så har ni ingen stereo boys. Släpp monoknappen va! :D

Förlåt oss alla "slarten" för allt OT här...

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-10-18 21:15

Ärligt talat, är det någon som har undersökt det här med återgivning av en punktformig ljudkälla genom stereohögtalare?
Kan det vara så att vi "vet" att tex. en röst ska ha en viss storlek och därför intalar oss att ljudet kommer från en punkt mellan högtalarna, och inte från hela vägen mellan högtalarna??
Går det hela att blindtesta!?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-10-18 21:56

Ja, du kan ju blunda!

Alltså allvarligt nu, sätt på en skiva...förlåt...fonogram skall det ju vara...med en sångare och gå ut ur rummet. Sätt på en bindel för ögonen och treva dig tillbaka till lyssningsplats. Hur upplever du detta nu? :wink:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-18 22:13

patrikf skrev:Ärligt talat, är det någon som har undersökt det här med återgivning av en punktformig ljudkälla genom stereohögtalare?
Kan det vara så att vi "vet" att tex. en röst ska ha en viss storlek och därför intalar oss att ljudet kommer från en punkt mellan högtalarna, och inte från hela vägen mellan högtalarna??

När jag var på B&K, (inte bodybuildarmagazinet) så hade de ett rum med ett tunnt ljudgenomsläppligt draperi. Tillsammans med lite smart ljussättning så kunde man inte se vad som fanns bakom draperiet.

Där kunde man blindtesta!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-18 23:21

Svante skrev: 8O 8O Ojojoj, det här är ju allvarliga saker. Jag tittade precis själv, både bakom och under TVn, men det står verkligen ingen högtalare där. Är det nån mer som har märkt det här?

Jag kikade under min tv, och där står det en piP-crt 8)
Common sense is not that common.

Återgå till Generellt om hifi