Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ja nu tänkte jag inte på själva avstämningen och rörens längd. utan hur de påverkar varandra (och påverkas) av att de sitter bredvid varandra och utspridda horisontellt eller vertikalt.
Isidor skrev:För att maximera det i stort sett laminära/linjära området bör man därför bl.a. se till att ha rundade kanter på in- och utlopp, precis som du är inne på. En slitsformad port eller många mindre rör ger också mindre utrymme för turbulens eftersom Reynolds tal (ett mått på turbulensgraden) blir lägre för ett givet volymflöde (ljudtrycksnivå). Populärt uttryckt kan man säga att virvlarna inte lika lätt "får plats att komma igång" när tvärsnittsdimensionerna krymper.
sebatlh skrev:Sök på Reynolds tal så blir ni visare
Men i princip, ett "trångt" rör klarar högre hastigheter innan turbulens uppstår.
I ekvationen för Reynolds tal är det rördiametern respektive slitsen höjd (inte bredd, givet en "liggande" slits) som ska in som "karakteristisk längd".
Ursäkta det korta svaret. Skyller på semester
Mr_Ekan skrev:Nope, karakteristisk dimension blir 2 slitshöjder, om vi snackar en slits med oändligt b/h-förhållande. Finns utrett här:
http://www.me.umn.edu/courses/me5341/ha ... ay%209.pdf
//Ekan
Komorok skrev:Elfsberg skrev:5-6 mm avrundningsradie verkar vara "opti".
Källa:
Jag tror att jag läste det nånstans på forumet. Nån har skrivit det.!
Signaturmaterial!
Komorok skrev:Minns jag rätt så har någon (Svante, Isidor eller IÖ kanske..) skrivit att radien inte skall vara för stor heller. Men jag kan inte minnas hur stor den ska vara eller vilken tråd det var.
paa skrev:Några bilder från Roozen som visar att och varför 5mm ändradie är bättre än 10 mm ändradie pga de mindre avlänkningsvirvlarna:
Port E med lång slank midja och 5mm ändradie är alltså bäst.
Näst bäst är det cylindriska röret A med 5mm ändradie.
Det är ganska små rördiametrar som är använda i testet, för att få upp höga lufthastigheter, men jag tror att ändradiernas egenskaper är mer kopplade till luftens densitet och viskositet än till rörets övriga mått så dessa ändradiers mått kan man säkert ta som riktmärken för framgång eller misslyckande vid andra portkonstruktioner också.
bomellberg skrev:K-Rauta i Malmö har 25% på hela sortimentet.
ollenorell skrev:Intressant!
Men jag trodde att risken med böjda portar var att de skapade turbulens.
Därför tänkte jag att kabelskyddsröret möjliggör en snällare (mindre skarp) böj och att det minskar problemen.
Att det snarare skulle bli problem med sänkt verkningsgrad som följd tänkte jag inte på.
Det måste ju i så fall innebära att man infört förluster med den böjda porten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster