Oyaide Tunami GPXe strömkabel, någon som har denna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-25 18:17

Jag skulle kunna tänka mig att en riktigt dåligt isolerad kabel kan påverka signalkablarna i någon utsträckning. Om det är tillåtet att sälja så dåligt isolerade kablar vet jag inte och inte heller om eventuell påverkan är hörbar. Mäter jag så ger Elfixen mindre utslag med Supra än med medskickade sladdar. Det känns bra i själen. Men jag hör absolut ingen skillnad. Värre är det med storsnoken, den gäckar mig!

Lite vackrare än en vanlig svart också kan jag tycka

Bild
Sitter nöjd :)

adagio

Inläggav adagio » 2013-10-25 18:30

Eftersom jag talar i egen sak sas, borde jag ta det lite lugnt. Jag har ju själv konstaterat hur djävla svårt det är vid blinda test. Men efter en hel kväll av blindtest ansåg vi att Skilnaden finns och går att detektera men som sagt svårt att bevisa i blindtest.
Teorier ang nätkablar är lätta att håna.
Själv är det fråga om en känsla under både lång tid och så kort tid som 30 sekunder. Om man går på sin känsla under de första anslagen prickar man oftare rätt än om man lyssnar längre tid då börjar hjärnan kompensera och ljudminnet sviker. Det som gör det svårt är att Skilnaden är både liten och stor. Flummigt men så upplever jag det. Har långkört med standardnätkablarbett tag nu. I början var det som att intresset att lyssna längre stunder försvann. Jag tröttnade snabbt på att lyssna och ägnade mig åt något annat. Nu efter flera veckor känns det inte lika tråkigt men jag upplever att det saknas en dimension av musiken, inbillning kanske, men jag tror inte det.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-25 18:35

Kan du plocka ut en "bra" nätkabel vid ett blindtest alltså? Gång på gång? Jag gör det inte med Supra vs standardkabel, men ska prova mig själv med storsnoken när jag får tillfälle. Jag inbillar mig att jag hör någon slags skillnad varje gång jag ansluter den, men tror inte på det *s*

adagio

Inläggav adagio » 2013-10-25 19:10

Nej det är ju det jag säger att jag inte kan gån på gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-10-25 19:41

hifikg skrev:Kan du plocka ut en "bra" nätkabel vid ett blindtest alltså? Gång på gång? Jag gör det inte med Supra vs standardkabel, men ska prova mig själv med storsnoken när jag får tillfälle. Jag inbillar mig att jag hör någon slags skillnad varje gång jag ansluter den, men tror inte på det *s*

Jag har inte testat Supra men jag har också provat nätkabel av "bättre sort" som inte givit några som helst skillnader/förbättringar jämfört med standardkabel. Jag var skeptisk till nätkablar innan jag testade några olika men den Synergistic Research jag använder på slutsteget tycker jag hursomhelst ger en förbättring. Varför den ger en förbättring kan jag inte förklara men jag nöjer mig med att den gör det.
Imorrn på mässan tänkte jag till större delen ägna mig åt att lyssna på nätkablar :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-10-25 20:21

adagio skrev:Jag har provat nämnda kabel, jag har en kompis som bara har Oyaide rakt igenom systemet. Riktigt fina nätkablar, dock väldigt stela rackare. Jag använder endast Oyades kontakter till mina produkter, av alla dyra high end kontakter är de enl mig de bästa framför allt ljudmässigt men kvaliteten överglänser allt med råge. Har jämfört med andra märken och kopior och det är löjligt stor skilnad i funktion. Vill inte svartmåla något märke men det är åtskilliga exemplar från en konkurrent som fått gängpaj och andra svagheter. Oyaide is tha best! Använder som sagt deras grejer.

Hej!

Kul med någon som gillar kabeln :) Styv rackare var bara förnamnet.
Betydligt grövre än jag räknat med samt snyggare än mina gamla strömsladdar från Jorma Design och Isotek åtminstone när det gäller de "blodröda" kontakterna. Har även några enklare från Supra som också ser okey ut.
När jag får tag på lite högtalarkabel så skall jag jämföra dem.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-10-25 21:34

En bra nätkabel= inga störningar, finns anledning till varför man tex kör skärmade ölflex osv i fabriks miljöer och inte rena ekk...sen om det påverkar ljud i en hifi anläggning hos var o en i storstäderna är en sak.

Jag gjorde ett kul "subjektivt" test tillsammans med ett gäng kamrater för ett tag sen, då jämförde vi standard typ data kabel vs svalander flätad dito och vi var ganska överens i rummet att det blev en hörbar skillnad....microskopisk men ändå skillnad, men jag utesluter inte heller placebo.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-25 22:03

robert293 skrev:En bra nätkabel= inga störningar, finns anledning till varför man tex kör skärmade ölflex osv i fabriks miljöer och inte rena ekk...sen om det påverkar ljud i en hifi anläggning hos var o en i storstäderna är en sak.

Jag gjorde ett kul "subjektivt" test tillsammans med ett gäng kamrater för ett tag sen, då jämförde vi standard typ data kabel vs svalander flätad dito och vi var ganska överens i rummet att det blev en hörbar skillnad....microskopisk men ändå skillnad, men jag utesluter inte heller placebo.

Inte blint alltså?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-10-25 23:22

RogerGustavsson skrev:Kontaktytorna är ju grymt viktiga när det gäller anslutning till ett vägguttag....

Välan bara att löda* . . . typ :wink:

* Mä pröppen ur då, förstöss . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-10-26 09:02

Så som jag begripit det hela går det ström in i en förstärkare, och ut. En del av den elektriska energin omvandlas via högisar till vågrörelser, annat blir värme i apparaterna.
Just den ström som går tillbaka kan ju ha med sig en del högfrekvent material kan tänka som kanske påverkar något annat i setupen. Skulle nätkabeln kunna minska denna påverkan på något sätt?
Rätta mig om jag är helt fel ute.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-10-26 09:41

Strömmen är symmetrisk dvs. det som händer i ena ledaren händer även i den andra.

/Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-10-26 10:15

Piotr skrev:Strömmen är symmetrisk dvs. det som händer i ena ledaren händer även i den andra.

/Peter

Precis, därför tänker jag att de som resonerar att strömmen har gått lång väg och påverkats så "mycket" och ställer frågan: Vad skulle sista metern göra då?
Kanske har de inte så fel när apparaten som försörjs med nätkabeln själv inducerar "smuts" som påverkar andra delar i setupen.
Är det så att mindre välkonstruerad elektronik både är känsligare för strömmens påverkan och därtill påverkar ström mer, och att dessa störningar skulle minskas med "bättre" kablar.
Då kan man ju tänka sig att kablar spelar större roll i vissa setuper än i andra, och tom är hörbart, fastän inte hörbara i andra setuper.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2013-10-26 10:45

Frågan var väl inte om det går eller inte går att höra skillnad på olika nätkablar. Utan vilka erfarenheter vi har av de i topic nämnda kablarna.
För den första frågan har väl stöts o blöts tillräckligt.
Jag tycker att olika kontakter påverkar ljudet i större grad än mankan tro.
Jag tycker även mig höra skillnad på klangen i musiken beroende på olika pläteringar och material i alla delar, såväl ledare som isolering. AWG och geometri påverkar även de kabelns ljudpåverkande egenskaper.
Jag är av den åsikten att kabeln inte är den "sista metern" utan "de första två metrarna". För alla kablar uppvisar vissa svaga filtereffekter, ett filter påverkar ljudet på ett lite mer påtagligt sätt och slöar ner ljudet. De strömkablar som jag upplever som bäst, i min rigg med mina öron har alltid varit oskärmade kablar, punkt slut.
Jag säger inte att detta gäller hos alla eller i allas öron. Ej heller att det skulle vara en absolut sanning huruvida det är skillnad på olika strömkablar.
Jag anser att jag helt klart hör det, gör andra inte det, bra för dom.
Hursomhelst: fint köp du gjort oyaides "strömlist" är riktigt gedigen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi