Frågor bokhylleinbyggd X-modul

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
XairePhile

Frågor bokhylleinbyggd X-modul

Inläggav XairePhile » 2013-10-28 17:57

Hej,

i strävan att dölja två basar i en platsbyggd bokhylla dyker det upp lite olika frågor. Tanken är att de ska stå inne i bokhyllan och döljas av ngt material typ rotting/väv, metall eller träraster. Jag är ute efter pX, och den ena kan vara originalmått eller lite vadsomhelst, men den andra kommer dock, för att sambon ska bli nöjd, behöva bli ganska avlång i dimensionerna. Det utrymme jag maximalt skulle kunna nyttja som högtalarens yttermått är 172*40*36 (bhd i centimeter)

Jag kommer inte ihåg vilket mått som krävs för att basporten ska få plats, kanske räcker 36 centimeter inte till? Om nej, någon ide hur man annars skulle göra?

En annan fråga avser det material som ska dölja basarna. Framför är tanken att man ska ha dörr/ramar av ngt slag, öppningsbart eller ej. Förslag på material eller konstruktion? Bokhyllan utförs i vitlaserad furuplywood, men trots att det inte handlar om teak/mahogny eller liknande vore det kul att få till lite "radiomöbelfeeling" i den del där basarna ska stå.

Tackar på förhand för tips/input.

mvh / Henrik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-10-28 19:34

Jag kan inte hjälpa dig vad gäller dimensionerna, men är gärna med på diskussionen om hur de bäst kan döljas. Kommer framöver göra något liknande med mina basar (samma element, men slutna, vilket så klart gör lådorna mindre och mer lättmöblerade), men har inte helt bestämt om de ska döljas. Skulle gilla det om det kunde göras på ett snyggt sätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
XairePhile

Inläggav XairePhile » 2013-10-29 00:56

Shifts: Ser att du har 6 moduler, en riktigt snygg och smart bänk vore sjysst!

En sak jag funderat över är hur olika material skulle låta sig användas framför en högtalare i allmänhet och en basmodul i synnerhet. Trots att jag periodvis läser det ena och det andra i detta forum är jag att betrakta som okunnig vad avser akustik o hifi, men kan högtalartillverkarna sätta tyg framför så borde ju annat fungera också. En tanke var att helt enkelt snickra ihop en ram med ett raster av tunna träribbor inuti. (Som en persienn i öppnat läge sas) Någon som vill dra till med en gissning om hur tätt detta raster kan göras utan att akustiken äventyras? Vad sägs om ett raster byggt av träpinnar med tvärsnitt 4*30 mm som placeras med 10 mm luft mellan pinnarna.

Återgå till Wänner af Ino