Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Jag säger att alla länkar i lyssningskedjan är lika viktiga. Ett fel i vilken som helst av dem kan förstöra ljudet total och det är felets karakteristik och storhet som avgör om det är ett problem eller inte. Inte var det uppstår.
Att fel som uppstår tidigare i kedjan skulle bli förstärkta jämfört med fel som uppstår senare är helt enkelt inte sant.
Olika länkar kan ha fel med liknande karakteristik vilket gör att det mätbara felet sas ökar under kedjans gång, men det är en summa av alla fel och inte en förstärkning av ett enskilt som man ser.
Martin skrev:Inte heller är det självklart att alltid ge sig på svagaste länken. Ett större fel kan ju vara mindre störande och de olika delarna kan vara anpassade till varandra på olika vis.
Precis! Alla får göra som de vill och tycker och alla får ha vilka uppfattningar de vill. The more the merrier!AndreasArvidsson skrev:Martin skrev:Inte heller är det självklart att alltid ge sig på svagaste länken. Ett större fel kan ju vara mindre störande och de olika delarna kan vara anpassade till varandra på olika vis.
Det där är ju en definitionsfårga. Störst fel är enligt mig det jag stör mig mest på. Hur det mäter kanske är mindre intressant för upplevelsen och mer intressant för att utröna var felen finns och dess karakteristik.
Upp till var och en vad man vill kalla störst och vad man vill åtgärda först.
Martin skrev:Precis! Alla får göra som de vill och tycker och alla får ha vilka uppfattningar de vill. The more the merrier!AndreasArvidsson skrev:Martin skrev:Inte heller är det självklart att alltid ge sig på svagaste länken. Ett större fel kan ju vara mindre störande och de olika delarna kan vara anpassade till varandra på olika vis.
Det där är ju en definitionsfårga. Störst fel är enligt mig det jag stör mig mest på. Hur det mäter kanske är mindre intressant för upplevelsen och mer intressant för att utröna var felen finns och dess karakteristik.
Komorok skrev:Ja, men de har inte rätt till egna fakta.
petersteindl skrev:Komorok skrev:Ja, men de har inte rätt till egna fakta.
Öh, menar du att var och en inte har rätt till egna fakta? Skulle t.ex. inte IngOehman ha rätt till egna fakta?
Mvh
Peter
Komorok skrev:petersteindl skrev:Komorok skrev:Ja, men de har inte rätt till egna fakta.
Öh, menar du att var och en inte har rätt till egna fakta? Skulle t.ex. inte IngOehman ha rätt till egna fakta?
Mvh
Peter
Det går inte att hitta på egna fakta. Men det går bra att hitta på egna åsikter. Fakta är fakta utan att tillhöra någon. De bara är.
Det vet inte jag. Men jag kan TÄNKA mig (ursäkta strmbrg) att när du har fler distorsionskomponenter (övertoner på befintliga toner) så skapas det distorsion på och mellan dem också i ett senare steg av olinjäritet av annan typ.Komorok skrev:@Martin: Förklara då varför distorsion skulle vara värre i en cd-spelare än i ett slutsteg, tack. Då kanske jag kan förstå hur det kan vara så.
AndreasArvidsson skrev:
...Störst fel är enligt mig det jag stör mig mest på. Hur det mäter kanske är mindre intressant för upplevelsen och mer intressant för att utröna var felen finns och dess karakteristik.
Strmbrg skrev:För egen del är det bristande upplösning som är det största felet. Inbillar jag mig.
Det talas ofta om tonkurvefel i våra diskussioner, men dem tror jag inte att jag störs av så mycket.
Hm, upplösning är kanske en svårdefinierad och svårförklarad "grej".
Hm, kan det vara DÄRFÖR som det inte talas så mycket om "vederbörande"?
shifts skrev:Strmbrg skrev:För egen del är det bristande upplösning som är det största felet. Inbillar jag mig.
Det talas ofta om tonkurvefel i våra diskussioner, men dem tror jag inte att jag störs av så mycket.
Hm, upplösning är kanske en svårdefinierad och svårförklarad "grej".
Hm, kan det vara DÄRFÖR som det inte talas så mycket om "vederbörande"?
Kul att du skriver så, för jag var på väg att fråga dig detta tidigare; hur man lyssnar efter upplösning. Det är ett sådant där ord som ofta används för att beskriva det braiga hos en anläggning, men vad är det egentligen? Betyder det samma sak för alla personer? Det är kanske material för en egen tråd. Ska bara hoppa upp ur sängen och in i duschen, sen startar jag den.
Richard skrev:Nej, men jag hade ju totalfel i dessa inlägg. Trodde i min enfald att det kunde vara så, senare erfarenheter ( med riktiga lyssningar ) har tydligt visat att det inte var så enkelt.
Jag uppmanar dig att inte vara så enormt naiv och inte bara köpa precis allt som skrivs här. Varför gör du det ? Är du hjärntvättad ?
Du kan om du inte ser upp, bli lika indoktrinerad av allt ingengörsbögeri här, som all annan mumbo- jumbo.
Lyssna själv, och sluta att marschera till ingengörs- taktpinnen. Använd dina öron.
Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
DQ-20 skrev:Tills någon redovisar lite justa lyssningstest så tänker jag stillsamt underhålla tesen att ingen på faktiskt.se hör skillnad på cd-spelare av "normal" kvalitet.När LTS (där kom den, ja) testar verkar man man ju bara höra skillnad när man kör "svåra" signaler som extrem djupbas, syntetiskt genererade metronomklick och Clawfinger.
/DQ-20
rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Jisses, det är betydligt större hörbara skillnader mellan cd-spelare än vad det är mellan kablar (såvida de inte är helt felkonstruerade). Jämför en bit koppar med cd-spelares aktiva analoga utgångssteg. De aktiva kretsarna påverkar givetvis ljudet mer än en stump koppar gör.
Komorok skrev:DQ-20 skrev:Tills någon redovisar lite justa lyssningstest så tänker jag stillsamt underhålla tesen att ingen på faktiskt.se hör skillnad på cd-spelare av "normal" kvalitet.När LTS (där kom den, ja) testar verkar man man ju bara höra skillnad när man kör "svåra" signaler som extrem djupbas, syntetiskt genererade metronomklick och Clawfinger.
/DQ-20
Bump...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster