Ja jag vill också ha ett par sådana! Fasen vad jag saknar mina kappa 8a. Kan vara den bästa högtalaren jag ägt. Älskade dem verkligen.
Hittar jag någonsin ett par kappa 9 i bra skick i närheten så kommer jag slå till direkt!
Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:Har haft kappa 9 under några år på slutet av 90-talet. Har man inte ett typ Krell steg på minst 200 W ska man inte ens tänka tanken. Små integrerade förstärkare kommer brinna upp eller stänga av (skyddskretsar). Det är bara med extremt strömstarka steg som det spelar ut med full kontroll.
Tycker de spelar i samma liga som JBL, de är "rockiga" och inte neutrala. Kräver stort rum (>30 m2) för att återge på ett bra sätt.
Beakungen skrev:Callisto skrev:Har haft kappa 9 under några år på slutet av 90-talet. Har man inte ett typ Krell steg på minst 200 W ska man inte ens tänka tanken. Små integrerade förstärkare kommer brinna upp eller stänga av (skyddskretsar). Det är bara med extremt strömstarka steg som det spelar ut med full kontroll.
Tycker de spelar i samma liga som JBL, de är "rockiga" och inte neutrala. Kräver stort rum (>30 m2) för att återge på ett bra sätt.
Känner en person som körde dem med 2x30w klass A med gott resultat. PÅ väldigt höga volymer märkte man dock att steget inte riktigt orkade. Men i övrigt spelade det fint
Måste säga att jag tycker de är ganska neutrala med rätt elektronik runt omkring.
Iaf tyckte jag mina kappa 8a lät väldigt neutralt och fint hemma hos mig med rätt placering
Callisto skrev:Beakungen skrev:Callisto skrev:Har haft kappa 9 under några år på slutet av 90-talet. Har man inte ett typ Krell steg på minst 200 W ska man inte ens tänka tanken. Små integrerade förstärkare kommer brinna upp eller stänga av (skyddskretsar). Det är bara med extremt strömstarka steg som det spelar ut med full kontroll.
Känner en person som körde dem med 2x30w klass A med gott resultat. PÅ väldigt höga volymer märkte man dock att steget inte riktigt orkade. Men i övrigt spelade det fint
Måste säga att jag tycker de är ganska neutrala med rätt elektronik runt omkring.
Iaf tyckte jag mina kappa 8a lät väldigt neutralt och fint hemma hos mig med rätt placering
Du är säker på att det inte var ett Krell steg på 50W (litet gammalt)? Det är det enda steg med lite effekt i 8 ohm som jag kan komma på som kan driva dem skapligt. Har för mig det lämnar runt 400W vid 1 ohm.
BPM skrev:Jag är inte säker på att det stämmer, men en integrerad stärkare som jag råkar äga en, Harman Kardon HK690, har jag läst kan hantera kappa 9.. Något amerikanskt forum, jag ska se om jag hittar det igen och kan länka..
Stämmer det vore det ju lite coolt om en stärkare som kostade under 10k ny kan driva kappa 9. Alternativen är ju ofta rätt kostsamma.
Idag borde det väl inte vara så svårt att driva kappa 9 iofs.. Det finns väl en hel del PA-steg som inte gnäller av låga impedanser?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 126 gäster