Ytbehandla MDF lådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Ytbehandla MDF lådor

Inläggav Kribban » 2005-10-19 15:36

Då var det dags för en liten tråd från mig igen :D

Hoppas att jag lyckas placera den på rätt ställe.

På fredag kväll anländer ett par högtalare och basmoduler till Slöinge och dessa hade jag tänkt att måla INNAN jag monterar ihop dem (vågar inte prova de först 8).

Nu är det så att jag inte har så stor erfarenhet av detta med målning och spackling och hoppas ni kan överösa mig med tips. Tanken är att göra allt själv så några tips om billlackerare behövs inte trots att jag sett de fantastiska reultaten från andra trådar. NNords lådor såg oxå väldigt fina ut så lite tips från dig hade inte skadat heller.

Så sätt igång och hjälp mig 8)

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-19 17:11

Slipa
Spackla
Slipa
Spackla
Slipa
Spackla
Slipa
Sprayspackel
Slipa
Sprayfärg - minst två lager.
:)

Annars funkar det med vattenbaserad målarfärg istället för sprayfärg. Det är betydligt "snällare".

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-19 17:24

Vilken typ av slippapper??
Vilken typ av spackel??
Går det bra att rolla?
Vilken färg är bäst att rolla med??

MVH Kribban :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-19 17:26

Frågna besvaras enklast om du säger vilken typ av färg och kulör som du vill ha.

Men om du bara ska ha dem sidenmatta och vita så är det bara att gå på med skumroller och vattenbaserad färg direkt.

Ska du sprutlacka dem så kan det vara lämpligt att sprutspackla och slipa minst två ggr innan du går på med färgsprutan. De är ju faktiskt rätt ok i ytan redan från leverans. Spruta sedan så många lager som behövs (med kanske någon mellanslipning med våtslippapper (som är doppat i lämplig vätska) på 600 eller mer). Om det är någon metallic så får du avsluta med några lager klarlack. Värt att tänka på är att vanlig sprejburksfärg tar rätt lång tid att bli riktigt hård (och blir i vissa fall aldrig det) så man får vara försiktig med ytan ett bra tag.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-19 18:44

tacka ödmjukast för ditt svar Naqref :D Det är till stor hjälp för en noob som mig.

Det lutar åt samma finisch som NNord har på sina baslådor och om jag inte min fel så var det väl någon Lady färg han använde.

Får se om han dyker upp i denna tråd oxå :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-20 18:09

Jag har också en liten fråga. HOppas jag kan låna tråden lite eftersom det kan vara bra att veta. Jag håller på att bygga en ny pi60 låda, min tredje. Det ser väldigt lovande ut. Så lovande så att jag funderar på att låta en billackerare lacka i någon fin kulört. Jag har ett litet problem bara. Sidorna blev lite korta så baffeln sticker ut lite jämfört med sidorna vilket gör att jag måste spackla igen lite mellan sida och baffel för att det inte ska bli ett "hack" i fasningen närmast baffelkanten så att säga. Nu har jag kollat så några olika spackel och fasar för att vanligt snickerispackel är för hårt och sprött när lådan vibrerar eftersom det är baserat på sand. Då skulle jag tro att lacken skulle kunna spricka tods nog :( Annat spackel som jag har läst om är beckers latexfog vilket har en elasticitet på 10-15% om jag minnns rätt vilket kanske skulle kunna vibrera sönder lacken för att det är för mjukt :( Ska man pynta en del för att fixa snygg finish så vore det ju trist om en i övrigt snygg ålda plågades av sprickor där det nästan är som mest iögonfallande :/ Tips någon ? annars får jag läsa vidare på webben och kolla vidare i affärer.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-20 18:23

Snickerispackel bör du inte använda. Det kan reagera konstigt när man blåser på färgen. Bättre att du tar ett lättslipat tvåkomponents finspackel för bilbruk. Finns på Biltema eller Mekonomen bl a.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-20 18:26

PP100 rockar!
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-20 19:09

Stort tack! :D
(det låg lite plastic padding och skramlade annars men jag vette sjutton om jag vågar mig på att testa)
oj jaha.. PP100 = Plastic Padding? :oops: ..

edit:
Vi har inget biltema här men micro bildelar finns det:
Bild
Kan det här vara något?
text:
Ett smidigt och lättslipat 2-komp. polyesterspackel som ger en tät och porfri yta. Används vid lack- och plåtarbeten där kravet på ytfinhet är stort. Lämplig på såväl vanlig som galvaniserad plåt. 1 kg.

(om det inte finns något plastic padding 100 i den här lilla stan)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-24 21:40

Jag var och köpte spackel idag som det i inlägget ovan och såg att de hade sånt här:
1-komp. akrylbaserat sprayspackel avsett att användas vid lackskador och sliprepor etc. Används till bilen, husvagnen, plastbåten och i hemmet etc. Går även att använda som fyller.
artikelnr: 31110
www.micro.se
någon som har någon erfarenhet av sån sprayspackel? Det verkar ju smidigt att använda, men dyrt! Det slutade i alla fall med att jag köpte en stor sprayburk med vit primer i alla fall som grundfärg och sån burk med två-komponentspackel. Hoppas det blir bra, man attans vad det drar i väg kostandsmässigt :? om man räknar efter

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-24 22:06

Bild
Exakt sån brukar jag använda. Kan intyga att den funkar jättebra som "slutförsegling" + fin slipning innan man börjar måla på själva färgen. Det blir som en hård täckande och något elastisk yta.

85 kr verkar lite halvdyrt, tror jag brukar betala 66kr på OK/Q8. Men det går åt en hel del eftersom man helst vill ha två lager.

Under denna brukar jag använda några varv av sånt latexspackel för att fylla igen ojämnheter. Detta blir lite skört och lätt att skrapa/krossa (inte lika farligt som snickerispackel vilket inte alls är särskillt elastiskt, snickerispackel blir som torkad lera) men använder man sprayspackel på slutet som försegling av ytan så är det inga problem.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-25 00:16

Det där såg ju schysst ut. Jag kanske borde köpt sån där istället för vit primer som ju väl är lite annorlunda .. hm :?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-25 19:44

ska man månne olja lådorna invändigt också för att man ska slippa att mdfen drar åt sig fukt i största möjliga mån så den utvidgar sig / drar ihop sig så lacken kanske spricker? är det nödvändigt?
Jag antar att trådmakaren menade den yttre ytan på lådorna, men det finns ju en yta invändigt också som man kanske ska ägna lite tid åt för att inte lacken ska se rasslig ut om 3-4 år kanske eller nåt? Det vore ju tragiskt :(

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-25 21:19

Så länge man inte målar högtalarna med många lager fuktspärr så kommer fukten att gå igenom lacken ändå. Det bästa man kan göra är att bygga lådorna, ta in dem i den miljö man tänker ha dem i (i kanske 6 månader) sedan gå igång och fixa finishen (och därefter ha dem i en så stabil miljö som möjligt temp och futmässigt). Kanske inte helt realistiskt men det är vad som krävs om man vill förebygga krypningar i skarvarna helt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-25 21:45

Precis. enl. min erfarenhet kryper det alltid. Det räcker med att det skiftar årstid eller väder i princip. Enda sättet att komma undan är väl att fasa fogarna 45 grader.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-26 01:07

Jag sprayar bara på primer då och låter det vara så tills allsvenskan börjar igen eller nåt. Men för jäkligt vad det suger färg (kronor)! 8O tackar ändå för tipsen, hoppas trådskaparen inte misstyckte 8)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-26 01:17

Naqref™ skrev:Så länge man inte målar högtalarna med många lager fuktspärr så kommer fukten att gå igenom lacken ändå. Det bästa man kan göra är att bygga lådorna, ta in dem i den miljö man tänker ha dem i (i kanske 6 månader) sedan gå igång och fixa finishen (och därefter ha dem i en så stabil miljö som möjligt temp och futmässigt). Kanske inte helt realistiskt men det är vad som krävs om man vill förebygga krypningar i skarvarna helt.

Yippi, där har man ursäkten att inte stressa med ytbehandlingen :wink:

och det är antagligen så att lådorna torkar fortare om man spelar på dom
under tiden... :?:

Hagmans sprayspackel är kanonbra hursomhelst, lätt att få tag på åxå.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-27 11:21

Pinnick skrev:Jag sprayar bara på primer då och låter det vara så tills allsvenskan börjar igen eller nåt. Men för jäkligt vad det suger färg (kronor)! 8O tackar ändå för tipsen, hoppas trådskaparen inte misstyckte 8)

mvh
/Pinnick

Misstycker inte 8)
Miljö-alarmist

niclas

Inläggav niclas » 2005-11-04 13:31

En tanke som jag nyss tänkte.. ;)

Kan man inte fanera lådan med ett tätt (ex. björk eller bok) fanér innan man målar för att slippa mdf-skarvarna? Där efter kan man ju gå på med ett lager sprutspackel för att där efter putsa av dom lite lätt för en fin yta innan fortsatt målning. Kan det vara värt att test? Blir ju iofs lite dyrare med fanér jämfört med spackel men.. Man bör ju som sagt slippa problemet med synliga skarvar.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-11-04 15:31

niclas skrev:En tanke som jag nyss tänkte.. ;)

Kan man inte fanera lådan med ett tätt (ex. björk eller bok) fanér innan man målar för att slippa mdf-skarvarna? Där efter kan man ju gå på med ett lager sprutspackel för att där efter putsa av dom lite lätt för en fin yta innan fortsatt målning. Kan det vara värt att test? Blir ju iofs lite dyrare med fanér jämfört med spackel men.. Man bör ju som sagt slippa problemet med synliga skarvar.

Jag gjorde i alla fall så nu att jag spacklat mina lådor och ska ha dem stående tlils vidare för att se hur pass mycket mdfen börjar förändra sig. Sen när jag har tid och ork om några månader kanske, ska jag putsa och spackla klart och sen få dem lackade hos en billackerare.

niclas

Inläggav niclas » 2005-11-04 16:47

Pinnick:

Men om man inte har tålamod då? :wink: Fast ska sanningen fram är det nog så att jag är alldeles för dålig när det gäller spackling, får det aldrig riktigt bra. :oops:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-11-04 23:41

niclas skrev:Pinnick:

Men om man inte har tålamod då? :wink: Fast ska sanningen fram är det nog så att jag är alldeles för dålig när det gäller spackling, får det aldrig riktigt bra. :oops:

Välkommen till klubben. Jag har inget tålamod och är heller inte bra på att spackla :( . Det slutade med att jag målade mina piP och pp2 med lite skavanker :lol: . Jag vill ju börja lyssna på musik nu :D

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-11-04 23:57

ja slutgiltiga touchen kan man ju vänta med som sagt, klart man vill lyssna ;)

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-05 20:16

På jobber har vi spånat om att klä lådorna i motivtapet. Man kan ju beställa tapet med eget motiv på nuförtiden, då kan man ju lattja till det ordentligt, och även göra om det om man tröttnar på det förstvalda mönstret...

/T

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-11-18 17:42

Ere någon som testat att spraya sina lådor själv och har någon bra bild på det? 8) gärna om lådorna är sisådär 60 liter ..

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-09 09:42

torbod skrev:På jobber har vi spånat om att klä lådorna i motivtapet. Man kan ju beställa tapet med eget motiv på nuförtiden, då kan man ju lattja till det ordentligt, och även göra om det om man tröttnar på det förstvalda mönstret...

/T

Någon som har provat att tapetsera sina högtalare än?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-09 09:53

Pinnick skrev:Ere någon som testat att spraya sina lådor själv och har någon bra bild på det? 8) gärna om lådorna är sisådär 60 liter ..

Jag försökte kränga på ett "ormskinn" (ett plastigt tyg med ormskinnsmönster) och fästa med dubbelhäftande mattejp men det var ingen höjdare. Ska försöka med vitlim om det inte finns något annat som är lättare att hantera.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-09 11:24

OT-varning

Tragikomisk tråd om inklädning av högtalare:
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... =tapetsera

(Hans sambo upptäckte sedemera diskussionen (och avataren killen använde) och skrev en svarstråd med hans inloggning och uppretad ton.)
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-09 11:25

Pinnick skrev:Ere någon som testat att spraya sina lådor själv och har någon bra bild på det? 8) gärna om lådorna är sisådär 60 liter ..
Jag har gjort det, inga problem alls. Se bara till att ha spacklat med tvåkomponentsspackel eller sprutspackel på burk från plastic pudding. Flera tunna lager så slipper du att det rinner, börja med en grundfärg. Mellan slipa lätt med allt finare papper. TYvärr ingen digital bild på det.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-09 11:30

Jag köpte en eklaminat skiva till min Tv-bänk och till den en liten list som ska strykas på kanten där den är kapad. Kan man använda den metoden på ett par högtalare :lol: Strycka på ett laminat helt enkelt??

Sedan så undrar jag fortfarande om det är någon som har erfarenhet av att tapetsera sina högtalare?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Nästa

Återgå till DIY-forum