Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Nja, är såpass gammal så om jag inte får det sista av den sista
oktaven så spelar det mindre roll.
Kraniet skrev:tror nog det kan vara nog så bra element det där. dock tror jag 100Hz kanske blir lite svårt. Resonansfrekvensen ligger ju på 135.
sen behövs ju EQ för att få till frekvensen.
priset är ju väldigt bra iaf
En bra frekvenskurva har jag fått till genom att använda 2318mm långa träpinnar, utan trams dock, kvartsvågspipa och linearay är en utmärkt väg att gå, inget som går att använda Mathcad eller andra (mediokra) beräkningshjälpmedel till.
Det här är en ca 425cm lång linjärt expanderande pipa där elementen är placerade i den första halvan av pipan, den vågiga eller kamfilterliknande kurva en pipa ger har olika nodpunkter för varje element, beroende på var i pipans längdlinje de är placerade, dessa kamformade kurvor överlappar varandra och ger, med så här många element, en extremt linjär återgivning, högre upp i registret, säg över 1khz eller så har pipan ytterst liten inverkan på frekvensgången, där blir det mer en ren linjekälla, endast elementens frekvensgång har betydelse.
Man får också en ganska hyffsad känslighet, ca 106dB/1W och f3 hamnar (oinspelade) på 64 Hz.
Ingvar
Kraniet skrev:tror nog det kan vara nog så bra element det där. dock tror jag 100Hz kanske blir lite svårt. Resonansfrekvensen ligger ju på 135.
nuffe skrev:Jag tänkte köra öppen baffel. Tänk på att ännu är det bara funderingar.
IngOehman skrev:Tänkte skriva att elementet har en förfärligt svag motor och därför även ett
tokigt högt Q-värde (nästan två).
Men för öppen baffel-sammanhang så är det ju nästan bara en fördel. Ned
till dryga 100 Hz så kanske du rent av kan klara dig helt utan eq om du inte
gör baffeln alltför smal. Och sätt inte elementet symmetriskt H/V-mässigt.
Vh, iö
Jesper_75 skrev:Jag har också tittat på dessa element! Tänkte ev köpa 60st då de är så billiga!
Det finns ett alternativ som jag funnit men som dock är betydligt dyrare jag skulle få ge $450 för 60st element ink frakt inom USA.
http://www.ebay.com/itm/M-K-Miller-and- ... TQ:US:1123
Funderar på att bygga linjekällor själv, typ replikor på CBT36 eller vad de heter, har dock dålig koll på hur de ska delas för att det ska bli bra. Kanske någon annan som vet eller kan beskriva detta? De är som jag förstår inte bara delade utan även "skuggade" i olika snitt.
Skulle de elementen ($1/st) funka bra i slutna lådor?
Vart köper man billiga diskanter?
aisopos skrev:Mja.
Men om du backar tillbaka till din ursprungliga tanke med aurasound-ns3-194-16a
Så kan jag nog antagligen tänka mig att vara med på en 50-60st och att vi delar på
frakten, om det gör det hela bättre.
mikeett skrev:CBT med öppen baffel, hmm, fungerar det...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster