Skivtvätt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Skivtvätt

Inläggav eljulio » 2013-11-02 11:57

Som nybliven ägare av en skivspelare har jag rotat fram ett gäng gamla LP-skivor av högs varierande kvalitet från 80-talet. Att döma av funktionen så var jag inte särskilt försiktig för 25 år sedan så det låter risigt om vissa (läs repigt).

Men några kanske går att skärpa upp med skivtvätt? Hur gör ni?

Obs, vet ej om detta är rätt ställe för tråd...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-11-02 12:01

Jag kommer för övrigt att leta en hel del nytt av så kallad "audiofil" kvalitet. Och tips på bra sajter för detta ändamål mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-11-02 13:03

Låter ju trevligt. Skivtvätt är ju riktigt bra. Själv har jag en något avancerad variant som ju Popsnöret bjöd mig på.

http://www.youtube.com/watch?v=G1WDzroVe_A

Men finns ju enklare varianter som det säkert här finns någon som kan rekommendera.

Enklast är ju nedanstående metod som var den jag använde i min ungdom.

http://www.instructables.com/id/Cleaning-Vinyl-Records/

Det blir skillnad efter tvätt. Ibland försvinner svåra problem. Men ibland så spelar det ingen roll. Vinylen var redan dålig från början och sedan dålig skötsel. Ibland syns det inte på skivan. Ibland är det dock ren smuts som går bort vid tvätt.

Själv köper jag nästan uteslutande på fysiska ställen alltså IRL. Ett litet lördagsnöje vi kostar på oss. I Göteborg finns det många ställen att rekommendera. Andra Långaten har tre butiker. Den lilla butiken mitt på gatan har ofta hög klass på sakerna och rätt pris. Butiken i centralstationen har lagt ner och säljer ut sakerna. Bengans har ju nytt och lite begagnat. Alltid korrekta värderingar enligt min uppfattning. På västra hamngatan finns Antikhallarna. Där finns det en liten butik med mycket bra kvalité. På Kungsgatan finns det en butik som säljer
T-tröjor och vinyl.

För mig är det en ren avkoppling att ta en promenad och titta in i några vinylbutiker och kanske äta en bit mat. Även efter jobbet efter en lång dag kan en titt ner i några skivbackar hjälpa till att skapa den övergång till ens privata liv som åtminstone jag numera behöver.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2013-11-02 15:32

Hade en VPI 16.5 vars oljud var en blandning mellan kvarn och dammsugare.
Men alla loppisfynd blev som nya efteråt.
Den kostade några tusen och följde med Laserskivspelaren.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2013-11-02 15:41

Kom ihåg att den finns med i demonstrationsfilmen på Youtube som jag lade upp.

http://youtu.be/l0O4Ecm5QZg

Spola fram 10 minuter så syns den.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-11-02 18:26

Tack för tipsen!

Kronkan. Låter fenomenalt trevligt. Tyvärr är utbudet i Kalmar nedslående. :cry:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Skivtvätt

Inläggav Perfector » 2014-04-08 10:17

eljulio skrev:Som nybliven ägare av en skivspelare har jag rotat fram ett gäng gamla LP-skivor av högs varierande kvalitet från 80-talet. Att döma av funktionen så var jag inte särskilt försiktig för 25 år sedan så det låter risigt om vissa (läs repigt).

Men några kanske går att skärpa upp med skivtvätt? Hur gör ni?

Obs, vet ej om detta är rätt ställe för tråd...

Mjuk svamp, ljummet vatten och Yes diskmedel. Rotera den fuktiga svampen med pyttelite yes runt i spåren och skölj noga med det ljumna vattnet.
Eftertorka med en mjuk frottehandduk fram och baksida hållen i ett tumgrepp.
alternativ som kan vara bra att veta är nålgeometrier.
Grado har förmodligen världens minsta dito med 3x7 um nålspets.
Det innebär att nålen hamnar så långt ner i spåret att ingen varit där förut vilket kan ge en helt ny skiva att spela.
Jag har gjort allt detta och fått skivor som låter ospelade.
Sen måste man ju sköta rengöring av nål och skiva om man vill ha det så framöver åxå :-)
Grado kan eventuellt finnas på Hi-Fi Kit stockholm
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-04-10 16:25

Apotekets mjuka babyborste och diskmedel funkar mycket bra.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-04-11 18:20

Jag använder en Clearaudio Smart Matrix.

Bild
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Kronkan

Re:

Inläggav Kronkan » 2014-04-11 21:20

eljulio skrev:Tack för tipsen!

Kronkan. Låter fenomenalt trevligt. Tyvärr är utbudet i Kalmar nedslående. :cry:

Innan skivtvätt så diskade jag vinylen lite försiktigt. Inte doppa etikett. Men jag klapptorkade alltid noggrant vill jag minnas. Sedan diskstället ett tag.
Men för mig så blev användarvänlighet viktigt och även detta att skapa en miljö där vinylen fick den viktigaste rollen. Så skivtvätten står i vardagsrummet. Man har ju diskmaskinen i köket och vi har skivtvätten i princip bredvid en av skivspelarna.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-04-11 21:50

Den här frågan dyker upp med jämna mellanrum. En intressant tråd i vilken jag beskriver en bra metod:

viewtopic.php?f=9&t=27162

Om man vill slippa krångla med hembyggen men ändå få rimligt bra resultat är Clearaudios eller VPI:s tvättar bra lösningar. Jag ägde en gång en VPI 16.5.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2014-04-19 18:40

Jansson skrev:Jag använder en Clearaudio Smart Matrix.

Bild

Jag määää!!
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-04-19 20:34

Jag har en liknande, en Hanss Acoustics RC-20.

Bild

Enda nackdelen är att tallriken bara snurrar åt ett håll, så man får stänga av rotationen och ta andra hållet manuellt med borsten. Inte tillräckligt irriterande för att man ska byta ut den men lite surt är det.
Senast redigerad av tobm 2014-04-19 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-19 20:36

tobm skrev:Jag har en liknande, en Hanss Acoustics RC-20.

Bild

Enda nackdelen är att tallriken bara snurrar åt ett håll, så man får stämga av rotationen och ta andra hållet manuellt med borsten. Inte tillräckligt irriterande för att man ska byta ut den men lite surt är det.

Verkar som om svampen och diskmedlet löser alla smutsfläckar med valfri rotation :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-19 21:05

Bild

Enda nackdelen är att tallriken bara snurrar åt ett håll, så man får stänga av rotationen och ta andra hållet manuellt med borsten. Inte tillräckligt irriterande för att man ska byta ut den men lite surt är det.

Har en likadan (jetmotorförsedd med tanke på ljudet :D ). Förstår inte varför du ska köra två håll iofs?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-19 21:07

Vinylcalle skrev:

Bild

Har en likadan (jetmotorförsedd med tanke på ljudet :D ). Förstår inte varför du ska köra två håll iofs?

Mvh Carl

Tvätta baksidan kanske :-) Sorry, jag kunde inte låta bli :-)

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-04-21 07:28

Jag tänker mig att om det finns guck som fastnat i spåren så är det större chans att få bort det om man angriper det med vätska och borste från båda hållen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-21 10:47

tobm skrev:Jag tänker mig att om det finns guck som fastnat i spåren så är det större chans att få bort det om man angriper det med vätska och borste från båda hållen.

Mjuk svamp, diskmedel ljummet vatten och en frotte'handduk så försvinner precis allt utom rena repor

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-21 17:16

Jag letade rätt på en ultraljudstvätt och å moddade så skivan kunde få plats. Det och en lösning med vatten,diskmedel och isopropanol brukar göra susen. Vet dock int var man hittar en överkomlig ultraljudstvätt med tillräckligt stort bad jag var snål och byggde min av delar :-(
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-21 17:48

Cicaro skrev:Jag letade rätt på en ultraljudstvätt och å moddade så skivan kunde få plats. Det och en lösning med vatten,diskmedel och isopropanol brukar göra susen. Vet dock int var man hittar en överkomlig ultraljudstvätt med tillräckligt stort bad jag var snål och byggde min av delar :-(

Alla sätt är bra, utom de dåliga :-)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-21 18:28

Finns ju en ultraljudstvätt på vinylbutiken. Dock är jag tveksam till dess långa operation per skiva. Och den verkar låta en del. För mig verkar Loricraften vara vettig.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-21 20:11

Thomas_A skrev:Finns ju en ultraljudstvätt på vinylbutiken. Dock är jag tveksam till dess långa operation per skiva. Och den verkar låta en del. För mig verkar Loricraften vara vettig.

Vi har skivvätten med ultrasonic rengöring.
https://www.youtube.com/watch?v=tkfiuh5kHhU

Den tar 5 minuter för båda sidorna. Inget elakt ljud men tillräckligt högt så vi spelar inte under en tvättprocess.
Kan inte jämföra den med någon annan maskin. Men har inget negativt att säga mer än att en tvätt tar 5 minuter. Den går inte att avbryta heller även om man ser att skivan är torr. Två drivhjul som roterar skivan låser den ju så man bör ju inte rycka loss den.

Det finns några skäl till att vi valde just denna. Den står alltid framme i vardagsrummet. Ytan är inte större än att den får plats på fönsterbänken. Så här såg anläggningen ut när Stefan från Akkelis Audio var hemma för kundbesök.
http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html

Sedan att användarvänligheten är stor. Och att den även passar in i miljön så att säga enligt vårt tänk.
Men helt avgörande var att den fick plats på fönsterbänken.

Om det är marknadens bästa rengöringsmaskin vet jag inte.
Den drar en del vatten. Jag använder, rätt eller fel, mestadels vatten från torktumlaren.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-21 22:47

Kronkan skrev:
Thomas_A skrev:Finns ju en ultraljudstvätt på vinylbutiken. Dock är jag tveksam till dess långa operation per skiva. Och den verkar låta en del. För mig verkar Loricraften vara vettig.

Den tar 5 minuter för båda sidorna. Inget elakt ljud men tillräckligt högt så vi spelar inte under en tvättprocess.
Kan inte jämföra den med någon annan maskin. Men har inget negativt att säga mer än att en tvätt tar 5 minuter. Den går inte att avbryta heller även om man ser att skivan är torr. Två drivhjul som roterar skivan låser den ju så man bör ju inte rycka loss den.

Det finns några skäl till att vi valde just denna. Den står alltid framme i vardagsrummet. Ytan är inte större än att den får plats på fönsterbänken. Så här såg anläggningen ut när Stefan från Akkelis Audio var hemma för kundbesök.

Sedan att användarvänligheten är stor. Och att den även passar in i miljön så att säga enligt vårt tänk.

Den drar en del vatten. Jag använder, rätt eller fel, mestadels vatten från torktumlaren.

Va fint du hade det. Tror säkert det är en utmärkt tvätt. Hade gärna haft en mer automatiserad själv men min plånbok har inte hållt med :cry:.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-22 00:00

Vinylcalle skrev:
Kronkan skrev:

Va fint du hade det. Tror säkert det är en utmärkt tvätt. Hade gärna haft en mer automatiserad själv men min plånbok har inte hållt med :cry:.

MvH Carl

Tack men Carl! Vi är lite åldersstigna. Byter grejer sällan. Inga hemmavarande längre barn. Har aldrig bytt kök. Byter bil sällan. Lever på vissa sätt ofattbart enkelt på andra sätt inte. Så någon stans är det ett prioriterat projekt bland några till som vi har tillsammans. Ett vardagsrum bl a dedikerat för vinyl och musik. Ett projekt vi bestämt ihop. Även om jag drivit mycket. Men hon trivs där.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-04-22 02:35

Kör själv med Grumme Hav och diskborste och med gott resultat.
Vissa vinyl, inköpta på Röda korset, Katthemmet etc, kräver noggrannare rengöring. :P
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Vissa vinyl, inköpta på Röda korset, Katthemmet etc, kräver noggrannare rengöring. :P

Användarvisningsbild
Ragnwald

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-22 07:48

Ragnwald skrev:Kör själv med Grumme Hav och diskborste och med gott resultat.

3 gånger? :-)

Användarvisningsbild
MrLeng

Inläggav MrLeng » 2014-04-22 08:46

Lite OT! Välkommen tillbaka. Jag har saknat dina inlägg och jag hoppas att du stannar kvar :P

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-22 09:22

Jo Rangwald!
Jag gör ett samlat svar på dina olika inlägg :wink:
Det handlar om man väljer att göra en subjektiv värdering eller en objektivt och kanske transparant val.
Ur ett subjektivt perspektiv ger diskning med borste och diskmedel inget mervärde även om det så att säga blir objektivt lika rent.
Vinyldiskmaskinen gör att musiken som distraktion försvinner några minuter. Under denna tid så går jag ut och sätter på en kopp kaffe. Slänger in tvätten i torktumlaren, besöker toaletten och annat småplock. Lätt som en plätt så får jag något gjort. Ger mervärde. Ibland till och med kan jag göra något Popsnöret värdesätter :D . I undantagsfall alltså. Men ibland blir det tvärtom. Varför sölar du så kan ju kommentaren också bli :cry: .

Nästa

Återgå till Generellt om hifi