Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Som nybliven ägare av en skivspelare har jag rotat fram ett gäng gamla LP-skivor av högs varierande kvalitet från 80-talet. Att döma av funktionen så var jag inte särskilt försiktig för 25 år sedan så det låter risigt om vissa (läs repigt).
Men några kanske går att skärpa upp med skivtvätt? Hur gör ni?
Obs, vet ej om detta är rätt ställe för tråd...
eljulio skrev:Tack för tipsen!
Kronkan. Låter fenomenalt trevligt. Tyvärr är utbudet i Kalmar nedslående.
Jansson skrev:Jag använder en Clearaudio Smart Matrix.
tobm skrev:Jag har en liknande, en Hanss Acoustics RC-20.
Enda nackdelen är att tallriken bara snurrar åt ett håll, så man får stämga av rotationen och ta andra hållet manuellt med borsten. Inte tillräckligt irriterande för att man ska byta ut den men lite surt är det.
tobm skrev:Jag har en liknande, en Hanss Acoustics RC-20.
Enda nackdelen är att tallriken bara snurrar åt ett håll, så man får stänga av rotationen och ta andra hållet manuellt med borsten. Inte tillräckligt irriterande för att man ska byta ut den men lite surt är det.
Vinylcalle skrev:tobm skrev:Jag har en liknande, en Hanss Acoustics RC-20.
Enda nackdelen är att tallriken bara snurrar åt ett håll, så man får stänga av rotationen och ta andra hållet manuellt med borsten. Inte tillräckligt irriterande för att man ska byta ut den men lite surt är det.
Har en likadan (jetmotorförsedd med tanke på ljudet). Förstår inte varför du ska köra två håll iofs?
Mvh Carl
tobm skrev:Jag tänker mig att om det finns guck som fastnat i spåren så är det större chans att få bort det om man angriper det med vätska och borste från båda hållen.
Cicaro skrev:Jag letade rätt på en ultraljudstvätt och å moddade så skivan kunde få plats. Det och en lösning med vatten,diskmedel och isopropanol brukar göra susen. Vet dock int var man hittar en överkomlig ultraljudstvätt med tillräckligt stort bad jag var snål och byggde min av delar
Thomas_A skrev:Finns ju en ultraljudstvätt på vinylbutiken. Dock är jag tveksam till dess långa operation per skiva. Och den verkar låta en del. För mig verkar Loricraften vara vettig.
Kronkan skrev:Thomas_A skrev:Finns ju en ultraljudstvätt på vinylbutiken. Dock är jag tveksam till dess långa operation per skiva. Och den verkar låta en del. För mig verkar Loricraften vara vettig.
Vi har skivvätten med ultrasonic rengöring.
https://www.youtube.com/watch?v=tkfiuh5kHhU
Den tar 5 minuter för båda sidorna. Inget elakt ljud men tillräckligt högt så vi spelar inte under en tvättprocess.
Kan inte jämföra den med någon annan maskin. Men har inget negativt att säga mer än att en tvätt tar 5 minuter. Den går inte att avbryta heller även om man ser att skivan är torr. Två drivhjul som roterar skivan låser den ju så man bör ju inte rycka loss den.
Det finns några skäl till att vi valde just denna. Den står alltid framme i vardagsrummet. Ytan är inte större än att den får plats på fönsterbänken. Så här såg anläggningen ut när Stefan från Akkelis Audio var hemma för kundbesök.
http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html
Sedan att användarvänligheten är stor. Och att den även passar in i miljön så att säga enligt vårt tänk.
Men helt avgörande var att den fick plats på fönsterbänken.
Om det är marknadens bästa rengöringsmaskin vet jag inte.
Den drar en del vatten. Jag använder, rätt eller fel, mestadels vatten från torktumlaren.
Vinylcalle skrev:Kronkan skrev:Thomas_A skrev:Finns ju en ultraljudstvätt på vinylbutiken. Dock är jag tveksam till dess långa operation per skiva. Och den verkar låta en del. För mig verkar Loricraften vara vettig.
Vi har skivvätten med ultrasonic rengöring.
https://www.youtube.com/watch?v=tkfiuh5kHhU
Den tar 5 minuter för båda sidorna. Inget elakt ljud men tillräckligt högt så vi spelar inte under en tvättprocess.
Kan inte jämföra den med någon annan maskin. Men har inget negativt att säga mer än att en tvätt tar 5 minuter. Den går inte att avbryta heller även om man ser att skivan är torr. Två drivhjul som roterar skivan låser den ju så man bör ju inte rycka loss den.
Det finns några skäl till att vi valde just denna. Den står alltid framme i vardagsrummet. Ytan är inte större än att den får plats på fönsterbänken. Så här såg anläggningen ut när Stefan från Akkelis Audio var hemma för kundbesök.
http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html
Sedan att användarvänligheten är stor. Och att den även passar in i miljön så att säga enligt vårt tänk.
Men helt avgörande var att den fick plats på fönsterbänken.
Om det är marknadens bästa rengöringsmaskin vet jag inte.
Den drar en del vatten. Jag använder, rätt eller fel, mestadels vatten från torktumlaren.
Va fint du hade det. Tror säkert det är en utmärkt tvätt. Hade gärna haft en mer automatiserad själv men min plånbok har inte hållt med.
MvH Carl
Ragnwald skrev:Kör själv med Grumme Hav och diskborste och med gott resultat.
Vissa vinyl, inköpta på Röda korset, Katthemmet etc, kräver noggrannare rengöring.
Vissa vinyl, inköpta på Röda korset, Katthemmet etc, kräver noggrannare rengöring.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster