Om 10 år..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-11-02 22:01

petersteindl skrev:Det verkar som om Kraniet har bra koll :) NNord fick också en poäng.

ja se där. man kanske är lite trendkänslig ändå?.. :lol:

Känns avlägset på nåt vid, 2004... Mycket känns ändå som att det är sig likt. Inga speciella framsteg inom högtalarelementsidan. Musikkvaliten känns inte heller som den blivit bättre. Majoriteten av alla min musik är CD-kvalitet. Men allt är ju förstås på HDD.

Men att jag skulle ha en smartphone som är mer avancerad än man vet om hade jag nog aldrig kunnat tro.
Vad kostade tex en högkänslig, tre-axlig vibrationsmätare 2004?
Inte kunde jag mäta min puls via telefonens kamera då heller. Hade ens telefoner kamera på den tiden? Inte min iaf..

Finns en föreläsning på TED om vår oförmåga att kunna uppskatta vad framtiden kommer ge. Vårt tänkande är linjärt medan tekniken utvecklas exponentiellt. De avancemang som gjordes de senaste 10 åren är bara en bråkdel av det som kommer göras de närmaste tio åren.
Men dock verkar ju utvecklingen inte vara jämnt fördelad..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-02 22:10

Jo, jag skulle nog tro att det fanns kameror med typ 480 eller 640 pixlars bredd som i princip bara gav vettig bild i starkt solljus.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-02 22:38

Piotr skrev:
Alexi skrev:
KarlXII skrev:Pixlar? Näe. Kontrast, speciellt simultankontrast är den nya fronten tycker jag. Mer ljus i toppen och mindre i botten mao.

Sen finns en hel del att hämta ur bättre färghantering.
Precis separat alfa-kanal! :)

Varför skulle alfakanal i uppspelning vara positivt för färgupplösning och dynamik?

/Peter
Alfakanalen talar om transparensen av färgerna och ger möjlighet till lager och för kontroll av ljus och därmed kontrast.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-03 03:00

Nattlorden skrev:Jo, jag skulle nog tro att det fanns kameror med typ 480 eller 640 pixlars bredd som i princip bara gav vettig bild i starkt solljus.

1280x960 hade den här skönheten 2004
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_6630
Och det var säkert inte det häftigaste som fanns.
På den tiden var det Nokia som dominerade mobiltelefonmarknaden, att de skulle vara marginaliserade tio år senare var nog en högoddsare på den tiden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-11-03 19:41

Alexi skrev:
Piotr skrev:
Alexi skrev:
KarlXII skrev:Pixlar? Näe. Kontrast, speciellt simultankontrast är den nya fronten tycker jag. Mer ljus i toppen och mindre i botten mao.

Sen finns en hel del att hämta ur bättre färghantering.
Precis separat alfa-kanal! :)

Varför skulle alfakanal i uppspelning vara positivt för färgupplösning och dynamik?

/Peter
Alfakanalen talar om transparensen av färgerna och ger möjlighet till lager och för kontroll av ljus och därmed kontrast.

När vill man ha lager i ett konsumentformat för film eller UHDTV broadcast?

Jag tänker mig att en film jag köper och tittar på eller strömmar ner är editerad, colorerad har den färg, kontrast och det ljus den skall ha utan att jag behöver bry mig om det som konsument.

/Peter

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-11-03 21:08

hifikg skrev:På den tiden var det Nokia som dominerade mobiltelefonmarknaden, att de skulle vara marginaliserade tio år senare var nog en högoddsare på den tiden.

+1

Föregående

Återgå till Generellt om hifi