Om 10 år.. (del 2: 2014-2024)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JConsul

Om 10 år.. (del 2: 2014-2024)

Inläggav JConsul » 2013-11-02 23:12

NNord skrev:
Skrivet: mån jan 19, 2004 1:45 pm Ämne: Om 10 år..

Är det någon som har några ideér om hur HIFI och tekniken
bakom ser ut om tio år?

Till exempel, förstärkartekniken, högtalarelement etc

Olika musikmedia!

Är vi människor mer medvetna då, är branschfolket mer medvetna
om teknikens vara eller icke vara!

Fler bra produkter?

Undrar hur surroundljud kommer förändras, OM det gör det dvs.

Digitaltekniken..

Vinylskivan försvinner nog aldrig, nåde den dagen då
man inte längre kan snurra på sin 1210:a !"

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1776

Vi har nu sett hur utvecklingen skridit fram de senaste tio åren, det har gått fram men kanske inte så mycket som vi ville eller trodde att det skullle göra.

Så nu är alltså det dags för del två, spekulera fritt! Hur tror du det ser ut om tio år, är det nu utvecklingen sätter igång på riktigt eller kanske har det stannat av totalt? Diskutera!

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2013-11-02 23:32

Jag tror först och främst att det "faktiska" synsättet får mer fotfäste än det esoteriska (rätt ord?). Tror folk blir mer och mer upplysta vad gäller kablar, tweaks och dylikt och börjar tro mer och mer på sunda förnuftet och vetenskapen istället, tycker jag ser det även på en hel del utländska forum också.

Jag tror 4k tv och projektorer är dussinvara men jag tror inte att det streamas mycket i den kvaliten eller att det är det vanligaste formatet som man köper film i på fysisk media.

Jag tror också att det säljs mer musik i högre kvalitet vad gäller mastring och kompression än idag men säkert så är det mesta i samma dåliga skick som idag.

Kan det vara så att försäljningen av små högtalare och högtalarsystem har har minskat och att det säljs mer av "fullregistersystem" istället?

När jag gick i mellanstadiet 1990 fick vi i våran klass skriva hur vi trodde att samhället såg ut i våran ort år 2000. Jag skrev att jag trodde det skulle vara rullband istället för trottoarer t.ex. När jag nu läser vad jag skrev då så verkar det som om jag var hög när jag skrev det. Den största skillnaden mot då och nu nästan 24 år senare är att vi har en rondell här i byn. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-02 23:55

Jag tror projektorn är påväg att dö ut om 10år. Man kan köpa hyggligt billiga 100"are istället. 4K och ULTRA-HD kommer vara lika vanligt som 1080p är idag. Men även 8K har blivit rådande som standard för bio etc.
Vinylen är större än någonsin, men CD är i princip dött.

2-kanals hifi har blivit större än de ens var på 70-80talet. Men teknikmässigt inget nytt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-11-03 01:16

Lite intressant att du skriver 8k.. Hur hög upplösning grejar den mänskliga synen egentligen...?
Vid något tillfälle måste ju bilden bli bättre än det mänskliga ögat kan uppfatta.
Så fort går i alla fall inte evolutionen framåt under tio år. :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-03 02:26

Jag tror riktiga hifi-entusiaster kommer spela vinyl och en ny form av super audio kassettband. Rörförstärkarna kommer ha konkurrerat ut transistor- och digitalförstärkare. Många kommer att välja att köpa en snygg högtalare istället för två av estetiska skäl och den mesta musiken kommer därför släppas i nymastrade/mixade monoutgåvor. Kabel och tweakmarknaden kommer vara ännu större än idag tack vare exotiska lösningar grundade på nya vetenskapliga rön. Vanligt folk kommer vare sig köpa musik eller äga en musikanläggning.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-03 23:01

Nya material kommer ge helt nya möjligheter för högtalarelement.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-11-04 09:57

om tio år kommer glasögon (typ google glass) ha slagit stort. Istället för att ha en telefon/dator med skärm kommer det vara glasögonen som agerar skärm. Ljudet som fortfarande oftast är/liknar liknar mp3 kommer förmedlas genom den benljudledning som sitter i glasögonen. Många kommer nog att se film på detta sätt också.
En del kanske tom använder sig av kontaktlinser istället för glasögon. Dock osäker på om tekniken hinner så långt.

För den som inte använder glasögon/linser kommer det finnas smartphones med utvikbar skärm så man kan ha en kompakt telefon men möjlighet till större skärmyta. Många kommer att endast använda sin telefon till musik och film.

Inom hifi kommer det mesta vara sig likt. På det stora hela kommer högtalarelement att se likadana ut som idag. Förmodligen med mindre förändringar i materialval etc. Tekniker som kortslutningsringar och andra distrosionssänkande lösningar kommer vara mer spridda och finnas i billigare element.

Det kommer finnas fler mindre firmor som agerar lokalt. Kinaproducerat kommer gå ur mode då priserna stiger i kina.
De som är intresserade av HiFi kommer än mer än idag förfäras över vad som hänt med kvaliten på "normalt" hifi-användande och bli mer konservativa. Tror därför att LP kommer dröja sig kvar precis som de ovan säger. Men utöver LP kommer musiken att ligga på HDD. Kvalitet kommer inte övestiga HD-ljudet idag. Mastringen kommer ej heller den blivit bättre.

Samtidigt kommer de "digitala" förstärkarna att bli mer vanliga. Ljudkvalitén på dessa kommer stiga och i det närmaste vara lika bra som A/B-stärkare.
Eftersom det kommer bli viktigare att hushålla med elen kommer den lägre förbrukningen också väl till pass.
Aktiva högtalare kommer bli vanligare. Förmodligen mest i form av mindre högtalare som görs mer "fullregistriga" mha aktiv drivning. De kommer inte kosta så mycket eftersom förstärkare och dsp blivit dussinvara.

På hembiofronten tror jag som ovan att stora tv-apparater kommer bli norm snarare än projektorer. Surroundljud kommer förmodligen se ut som det gör nu. Men Tv kommer i allt större grad levereras med en ljudlimpa. Gemene man kommer därmed ha "tillräckligt" bra ljud för att inte fundera på hembio.
Men entusiasterna kommer ju finnas kvar. Kanske har fler kanaler än 7.2 slagit igenom. Toppmodellerna av recievers kommer ha många fler kanaler. Maskinerna blir inte mycket större pga av den "digitala" förstärkartekniken.
Filmerna streamas direkt från internet. Blu-ray på skiva är marginaliserat.
4k kommer antagligen finnas men det är blu-ray kvalitet som gäller i det stora hela.
Mvh
Magnus

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-11-04 12:31

Om tio år har skivbolagen har tagit sitt förnuft tillfånga och ger ut all inspelad musik rakt överförd, utan nivåmaximering eller eq, till digitalskiva eller annat medium. Det innebär att alla kan gå in i en skivbutik eller besöka en nätsajt och välja och vraka ur hela den inspelade ljudhistorien och få minst 16 bitar och 44,1kHz. Alla kommer att spela sin musik i lågdistorderande och ljudtryckskapabla anläggningar. Vinylskivan har av ljudkvalitetsskäl förpassats till historiens soptipp men möjligheten finns att få sin digitalskiva förpackad i ett lp-konvolut. De öppna hörlurar och öronsnäckor som sprider oljud på bussar och tåg har bytts mot slutna lurar. Ingen kommer ens på tanken att störa sina grannar genom att spela musik i trädgården. Ingen spelar musik i butiker eller restauranger. De få barer som har musik spelar genom goda system och med begränsad ljudstyrka. Livet är gott.

Hoppas jag!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-04 12:40

Förväntar mig en pixelutökning, det pratas redan nu om 16K, så dit kan man väl förvänta sig att projektorerna hunnit. Tv-apparaterna behöver växa i storlek för att det skall finnas nytta, men projektorer har nytta ett tag till.

Dator, tv, tvspel, surfplattor kommer att fortsätta integreras till mer enhetliga system. Strömning kommer att ta större och större andel emot fysisk media.

Den intressantaste utvecklingen hittar vi nog dock inom flerkanalsljuset där ljudläggning med ljudobjekt kommer att ta över, det får den trevliga fördelen att man kommer att kunna sälja in hemmabioförstärkare via marknadsföring att det inte längre spelar så stor roll var högtalarna står, för att förstärkaren skall avkoda position på ljud efter de tillgängliga högtalarna, om man så har 5 eller 55 stycken.

En annan stor fråga till om 10 år är huruvida den stationära datorn fortfarande har en plats och hur mycket av den mjukvaran vi kommer att köra som verkligen finns hos oss.

Vinylen finns nog fortfarande kvar, men jag har nog fortfarande inte skaffat en spelare...

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2013-11-04 13:22

Highend hifi kommer bli massproducerad och därmed billigare för oss dödliga och alla billiga plaststereos som finns på elladorna osv kommer förpassas till historien,nu är det bara kvalitetsgrejer som gäller.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-04 13:57

Musiklyssningen kommer vara mer internetbaserad mha streaming via mobiler enbart. Man kommer kunna streama via trådlöst nät till fler anläggningar. Den stationära eller bärbara datorn och även nas-servern kommer tappa sin roll som musiklagrare. Samling av musikfiler kommer inte vara lika vanligt (men finnas kvar) utan den samling som finns är i form av en buffrad nätverkskoppling mot en streamingtjänst. Man kommer kunna streama musik lossless via mobilt nätverk.

Anläggningarna kommer gå från att kunna ta emot många olika signalkällor och lagringsmedia till att nästan enbart ta emot streamat ljud.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-04 14:04

Jag tror att apparater kommer att säljas nakna på en platta.
Sen kommer man att kunna logga in på apparatförsäljarens web och välja utseende på apparaten bland en mängd alternativ eller eget förslag via enkel CAD där kritiska mått plus obligatorisk logga redan är färdigt, för att sedan genom en knapptryckning skriva ut den färdiga apparatlådan på sin 3D-skrivare.

Som förstås finns i varje hushåll. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-04 14:26

Precis som brödbaksmaskinen alltså?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-04 15:00

Martin skrev:Precis som brödbaksmaskinen alltså?

Det blir onödig när man kan 3d-printa sin macka, inkl. pålägg på direkten. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-11-04 15:14

matså blir allsmäktig president i Sverige om tio år. AAAH 8) :lol:

Nä fy böveln!!!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-11-04 22:50

Om tio år har vi en USB-5 anslutning i skallen där vi laddar in önskad njutning, dock med reklamavbrott var förtionde sekund. TV-n blir en sekunda vara tom. för vintage platt teve ägarna som fortfarande tycker att 4-k är "the real shitt". 24-192 vintage anhängarna är få men finns.
Musik återges inte som takt, ton eller text utan bara som en känsla via USB-5 minnet med en förbannad massa reklam var förtionde sekund!

Kaffet på pressbyrån är dock densamma :P
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-05 15:05

Jag hoppas (och tror faktiskt) att närproducerad hifi kommer att vara inne i en glansperiod ca 2024. Elektronikdrakarna både i lador och på nätet har i princip sugit livet ur varandra, och smarta, snygga & välljudande apparater (främst högtalare) från Skandinaviska producenter hittar ut till även "vanligt folk" via mer miljö- och inredningsmässigt medvetna kanaler både på nätet och i butik.

Streamningtjänster är allenarådande och både musik & film konsumeras genom abonnemang på div tjänster. Vanligaste ljudapparaten är ett slags multimediaförsteg som kan hantera alla dessa streamade format och kan trycka ut ljudet trådlöst till aktiva högtalare i surround 9.2 samt bilden till en 60 tums OLED-monitor.

Och vi audiofiler kommer att traggla på som vanligt med ungefär samma prylar som i dag... :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-05 15:49

Om 10 år har man hoppat över en hel del i den kedja av apparater som vi har idag.
En hjälm på huvudet, en musikhjälm, genererar alla de elektriska impulser som skulle genereras i hjärnan av en live-upplevelse. Man kan lyssna med öppna ögon, eller stängda, och diskussionen om F/E-test är förpassad till arkivet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-11-07 11:00

För de flesta här är det bättre att fråga era fruar och sambos hur er stereo kommer att få se ut om tio år...

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2013-11-07 11:16

Tack vare alla mobiler med mp3/streamers, som har gjort de flesta hörselskadade och tinitusen är spridd som en bättre influensa. Där med är allt vad som heter hifi, dynamik och andra finesser döda. Kvar är möjligen 3D-TV om inte googles glasögon har gjort många blinda.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-11-19 09:25

På något decenniums sikt, Moore´s Law event Horizon?

https://class.coursera.org/nanotech-001/lecture/53

Angående Nano transiStor, NanoTubes o s v
Shatterer of words

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-11-19 23:35

Hemmavid kommer "mediasystemen" vara desamma men lite plattare, typ klass D och OLED. Högtalarna förblir nog desamma med same sound but different design. Cloudtjänsterna har med stor sanorlikhet byggts ut ytterligare MED en modifikation. ALLA har en egen cloudtjänst understödd av google. De stora cloudserverna kommer att försvinna och ersättas av egna privata mini eller microservrar.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Återgå till Generellt om hifi