Steget bränner säkringar..(snart fixat!!)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-19 22:27

Det ser ut att vara ett "dubbel mono"-slutsteg. I princip borde du kunna koppla bort 230V-matningen till transformatorn på den trasiga kanalen och fortsätta använda den hela kanalen, om du gett upp.

Ett bra trick för felsökning är att seriekoppla en glödlampa med 230V-strömmen till slutsteget. Den gör att det inte går mer ström än vad glödlampan kan dra även om det är totalt kortslutning i slutsteget. Om man gör så så kan man t.ex. mäta om man verkar ha någon volt växelspänning före likriktarbryggan men 0V efteråt - då är det kortis efter och inte inne i bryggan.

Men de där kretskortsbanorna behöver lagas, fixas lämpligtvis med en lämplig ledning. Se bara upp så att det inte blir kortslutning mellan "reparationsledningen" och skruven som håller fast bryggan i chassiet.

En klar fördel med "dubbel mono"-konstruktionen är att den som är lite händigare med att laga elektronik kan mäta på den (antagligen) hela kanalen för att se vad som är "normalt" för konstruktionen.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-19 23:02

MiaM skrev:Det ser ut att vara ett "dubbel mono"-slutsteg. I princip borde du kunna koppla bort 230V-matningen till transformatorn på den trasiga kanalen och fortsätta använda den hela kanalen, om du gett upp.

Ett bra trick för felsökning är att seriekoppla en glödlampa med 230V-strömmen till slutsteget. Den gör att det inte går mer ström än vad glödlampan kan dra även om det är totalt kortslutning i slutsteget. Om man gör så så kan man t.ex. mäta om man verkar ha någon volt växelspänning före likriktarbryggan men 0V efteråt - då är det kortis efter och inte inne i bryggan.

Men de där kretskortsbanorna behöver lagas, fixas lämpligtvis med en lämplig ledning. Se bara upp så att det inte blir kortslutning mellan "reparationsledningen" och skruven som håller fast bryggan i chassiet.

En klar fördel med "dubbel mono"-konstruktionen är att den som är lite händigare med att laga elektronik kan mäta på den (antagligen) hela kanalen för att se vad som är "normalt" för konstruktionen.

Tackar för tipset! Den andra kanalen rök ingenting ifrån och allt ser helt ut, så kanske funkar det. Steget är helt stabilt ner till 1ohm så kan man göra som du säger så kan man ju driva lite basar med den ensamma kanalen utan att göra något mer än att ta bort den trasiga ur ekvationen, och om man kan använda det medan man felsöker det som inte funkar så blir ju projektet helt plötsligt kul igen.
Dual Mono är helt rätt. Signalsidan är 2st identiska kort men helt separerade (t.o.m kylflänsarna är per halva) ..
Jag har dock ingen aning om var man skulle döda strömmen till det trasiga halvan..
Kan du, baserat på bilderna, utbilda?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-21 19:02

BPM skrev:Jag har dock ingen aning om var man skulle döda strömmen till det trasiga halvan..
Kan du, baserat på bilderna, utbilda?

Bild

Om jag tolkar bilderna rätt så är de två inringade anslutningarna (med blå och orange ledning till respektive transformator) 230V-matningen som kan lossas separat per kanal. Jag ringade in båda för att slippa tänka hur de olika bilderna är vända jämfört med varandra. Givetvis ska du bara lossa den trasiga kanalen. Ledningarna från transformatorn som "blir över" får du "gömma" på något bra ställe där det inte är någon risk att de går emot något annat.

P.S. det verkar vara en gemensam nätsäkring för båda kanalerna. I princip är det nog en bra idé att välja en på (nästa värde över) halva strömmen jämfört med orginalvärdet om du bara kör med en kanal.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-22 01:05

MiaM skrev:Om jag tolkar bilderna rätt så är de två inringade anslutningarna (med blå och orange ledning till respektive transformator) 230V-matningen som kan lossas separat per kanal. Jag ringade in båda för att slippa tänka hur de olika bilderna är vända jämfört med varandra. Givetvis ska du bara lossa den trasiga kanalen. Ledningarna från transformatorn som "blir över" får du "gömma" på något bra ställe där det inte är någon risk att de går emot något annat.

P.S. det verkar vara en gemensam nätsäkring för båda kanalerna. I princip är det nog en bra idé att välja en på (nästa värde över) halva strömmen jämfört med orginalvärdet om du bara kör med en kanal.

Din tolkning är korrekt.
Är dessa två kablar det enda som behöver lossas för att testa den andra kanalen? Fler kablar sitter anslutna till kortet för strömförsörjning (dåligt inringat nere till vänster på kortet). De kan jag alltså låta vara kvar?

Bild
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-22 01:42

Det borde räcka att lossa de jag markerat. De ger 230V in till transformatorn. De du rutat in är utgångarna från transformatorn, och där finns det ingen spänning/ström ifall transformatorn inte får nån 230V in. De kan alltså sitta kvar.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-27 15:15

Steget är nu kollat (står hos en elektronikkunnig herre) och ena halvan fungerar felfritt. Den andra är dock mer skadad än vad jag misstänkt. Likriktare har han hittat ersättare till, och även kortet kan lagas men tyvärr är även effekttransistorerna på den sidan sönder. Det är problematiskt.. Nån mosfet-historia, men gamut skickar inget schema (har bett några gånger) och det står inget på transistorerna så hur fanken vet man vad man kan ersätta dem med?
Stillestånd, alltså..

*edit*
Happy days.. Han hittade en beteckning och det är dessa:

http://se.farnell.com/international-rec ... dp/8649294

Så nu rullar det väl på igen.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-10-28 22:20

Standard Fet som använts i många quasi-komplementära slutsteg.

Köp endast från en riktig återförsäljare, det svämmar över av fejkade sådana fetar på ebay. gäller för övrigt alla slutstegstransistorer.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-30 18:30

rikkitikkitavi skrev:Standard Fet som använts i många quasi-komplementära slutsteg.

Köp endast från en riktig återförsäljare, det svämmar över av fejkade sådana fetar på ebay. gäller för övrigt alla slutstegstransistorer.

Jodå, det blir ifrån farnell.

Samma beteckning, men fick ett mail ifrån GamuT som svar på mitt mail där jag beskrev att fetarna var körda och bad om schema.
Serviceminded ändå..och rejält.

"Thats what I feared… The Transistors used in your amp, is no longer available.

I have a new type, wich we use for our Si100, they have similar data, but has much wider bandwith, wich could cause your amplifier to oscillate, burning the transistors once again!

If you give me you address, I will ship you 4 pcs. Free of charge – on one condition: if it works, please let me know.. :) "

De verkar inte finnas längre, alltså..men farnells både ser likadana ut och har samma beteckningar. Även om de som de erbjuder att skicka är en uppgraderad (bättre) variant så känns det sådär om de kan få steget att självsvänga..och jag antar att jag inte kommer höra skillnaden även om de skulle fungera så det är väl säkrast att köra på farnell i alla fall.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-10-30 23:53

Vet du att det är den typ som satt i som skall sitta i?

//Michael

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-31 06:27

Mich skrev:Vet du att det är den typ som satt i som skall sitta i?

//Michael

Ja...eller jag har i alla fall goda skäl att anta att så är fallet. Förra, och första, ägaren köpte steget nytt hos Larsen och han hävdar bestämt att han aldrig haft steget på någon service eller ens öppnat lådan. Det finns faktorer som gör att jag känner mig rätt säker på att han talar sanning..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-10-31 07:43

Alla effektfetar är benägna att oscillera om de installeras fel.
Gateresistorer, ev ferritpärlor trädda över benen brukar vara nödvändigt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-02 13:00

Man kastas mellan hopp och förtvivlan..
Likriktarna och transistorerna på båda kanalerna (även den friska) byttes, och steget funkade finfint..ända tills volymen åkte upp lite och då gick transistorerna på den sidan som ifrån början funkade felfritt sönder..

Så nya fetar är beställda och ny felsökning pågår.

Tips på vad man ska leta efter?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-04 03:20

BPM skrev:Man kastas mellan hopp och förtvivlan..
Likriktarna och transistorerna på båda kanalerna (även den friska) byttes, och steget funkade finfint..ända tills volymen åkte upp lite och då gick transistorerna på den sidan som ifrån början funkade felfritt sönder..

Så nya fetar är beställda och ny felsökning pågår.

Tips på vad man ska leta efter?

Leta efter de gamla friska FET'arna i papperskorgen och montera tillbaka de på den friska kanalen?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-04 12:24

En möjlig förklaring kan kanske vara att de nya fetarna monterades utan att han satte dem med kylpastan mot flänsarna..utan de stod rakt upp i luften. Kan det kanske varit så att de helt enkelt överhettade när man började avkräva steget lite effekt (det funkade utmärkt på låga volymer)?

Hursomhelst är nya fetar beställda tillsammans med pastan. Gör om, gör rätt, typ..

Har även mailat GamuT. Är de villiga att skänka 4 fetar mot att jag rapporterar till dem om det funkar så vore jag ju dum om jag inte accepterar erbjudandet..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-11-04 13:27

BPM skrev:En möjlig förklaring kan kanske vara att de nya fetarna monterades utan att han satte dem med kylpastan mot flänsarna..utan de stod rakt upp i luften. Kan det kanske varit så att de helt enkelt överhettade när man började avkräva steget lite effekt (det funkade utmärkt på låga volymer)?

Hursomhelst är nya fetar beställda tillsammans med pastan. Gör om, gör rätt, typ..

Har även mailat GamuT. Är de villiga att skänka 4 fetar mot att jag rapporterar till dem om det funkar så vore jag ju dum om jag inte accepterar erbjudandet..

ojojoj... garanterat fail på fetarna om de inte har kylning.

Tomgångsströmmen räcker säkert för att placera dessa på gränsen och sedan med lite signal ovanpå det så foff...

Att de höll så länge tyder på att tomgångsströmmen var ganska låg, låg tom för ett FET steg.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-05 11:21

Nu är i alla fall nya fetar och kylpasta beställt, och jag har även svarat GamuT att jag gärna testar de "bättre" transistorerna de erbjöd att skicka även om den större bandbredden hos dem riskerar att få förstärkaren att självsvänga..

Men jag kommer nog låta steget stå på någon timme innan jag ansluter högtalare till det. Om det börjar självsvänga utanför det hörbara området så antar jag att mina diskanter befinner sig på fientligt territorium...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-06 04:16

Provkör först med något lämpligt belastningsmotstånd eller "skräphögtalare".

Som belastningsmotstånd kan du parallellkoppla ett gäng vanliga billiga små motstånd för att nå önskad resistans (4/8 ohm t.ex.) och en bra fullösning för att höja effekttåligheten rejält är att stoppa ned motstånden i en mugg med vanligt kranvatten. Visst, det blir en pytteliten elektrolys och annat knas med vattnet och ledarna men det torde inte ha nån större betydelse i sammanhanget med så låg resistans/impedans. Motstånden tål flera gånger mer effekt om de sänks ned i vatten.

Enklast är annars att ta några "monster-skräp-bilstereohögtalare" ur bra-att-ha-samlingen att provköra med, d.v.s. något som är märkt att det ska tåla massor av effekt men som låter mer eller mindre skit.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-12-01 20:02

Hur går det här då??

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2013-12-07 01:26

Sirius är hemma igen. Den spelar mycket fint ihop med den nyinköpta
DacMagicPlus och mina hembyggda högtalare. Har läst de flesta kommentarerna i denna tråden,tack för alla tipsen som jag har kunnat ta del av.

http://www.flickr.com/photos/sammel/11258981315

Användarvisningsbild
sammel

Nu är steget tyst

Inläggav sammel » 2014-03-03 23:58

utom när jag spelar musik
Pratade med Torben på Gamut och och han trodde att dom
ofrivilliga ljuden kom av kallödningar. Jag undersökte och hittade
en hel del stora dåliga lödningar och några små tveksamma lödningar,
jag lödde om dem och oljuden är borta.
Tack Torben och tack Johny som bekräftade att detta kunde vara orsaken. SiriuS är som ny.

Tack igen för alla tips o synpunkter

MVH
Samuel Strågefors

Föregående

Återgå till Teknikforum