Varför anser en del att det inte går att höra skillnader?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-04 17:21

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.

Där ingen hittils har tyckt så?

Nä precis.

Bills inlägg är mycket märkligt. :?

Vh, iö

Ingen påstår att DU menar att det inte går att höra skillnad på olika cd- spelare och förstärkare, men många av dina anhängare, dvs "Ino- drevet" gör ju det.

I var och varannan tråd.

Fast de inte ens testat själva.

Det är dessa personer, vars tro * är så starkt på auktoriteters uttalanden som gör dessa påståenden som Harryup och Bill50x påstår finns på detta forum.

Personligen tror jag dock att det på många sätt ändå är bra att folk kan tycka så olika. Det ger tuggmotstånd i diskuterandet. :)

* tron på att ingenjörsmässigt korrekta apparater är lösningen på hifi- nirvana. Det är självklart en utopi.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-04 17:36

Richard: kan man inte säga att du polariserar lika mycket nu med lika tvärsäkra uttalanden om motsatsen?

Vissa har säkert testat själva osv men inte kommit fram till samma sak som du.

Är målet att alltid vara ett tuggmotstånd i debatten eller kan det finnas poänger med att försöka nå samförstånd om vissa saker? :) Jag tycker du har klara poänger, även om jag kanske inte håller med riktigt om att ingenjörsmässiga apparater inte är en bra lösning.

Bara en tanke och lite tuggmotstånd tillbaks, inte menat som en pass till att göra mål eller självmål. :wink:
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-11-04 17:51

Martin skrev:Richard:
---
Jag tycker du har klara poänger

Vilka klara poänger har Richard?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-11-04 18:19

Richard skrev:* tron på att ingenjörsmässigt korrekta apparater är lösningen på hifi- nirvana. Det är självklart en utopi.

Vad är det för apparater? Ingenjörsmässigt korrekta, alltså...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-04 19:01

shifts skrev:Tack och lov är det väl inte så många som påstår att det inte går att höra skillnad på apparater, mer än ett försvinnande litet fåtal.

Det är också precis lika tröttsamt att höra på dem som hör skillnader på i princip allt, utan någon större självransakan.

Båda dessa sorters typer är riktigt tröttsamma. Tack och lov är de flesta aktiva här ingen av dessa typer.

Båda extremer är jobbiga att förhålla sig till. Man vill ju liksom inte stöta sig med någon som råkar ha en sån där bestämd ståndpunkt. Själv är jag för velig.

Allra jobbigast är kanske de som är lite både och - t.ex när någon hävdar att man inte alls kan höra skillnad mellan cd-spelare och förstärkare, men om man råkar aningens fel förhållande mellan grovlek och längd på högtalarkabel eller skruvhuvuden av fel typ kring favoritelementet så kan det minnsann resultera i både det ena och det andra. :roll: :roll: :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-04 19:12

Några sådana finns nog inte. Känner du till några?

- - -

Fast värst (mest jobbiga) är väl ändå de som polariserar?

Ofta synligen för att det skall uppstå konflikter. :(

- - -

Alltså således att de beskyller människor (som bara kommit med
balanserade synpunkter) för att ha sagt något extremt, som de i
verkligheten inte har sagt alls.

Sådant trollande är kanske kul att ägna sig åt, för vissa, men det
förstör bara diskussionen.

- - -

Om någon berättar att de gör bedömningen att någonting har liten
betydelse - så kom inte och påstå att de sagt ingen betydelse. Det
är bara trist med sådana provokationer.

Till er som sysslar med sådant: Har ni inget vettigt att komma med
så är det bättre att ni inte skriver någonting alls. Mycket bättre än
att påstå/antyda att folk sagt saker de inte sagt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-04 19:14

AndreasArvidsson skrev:
Bill50x skrev:Med en dåres envishet tjatar jag vidare :-)

Det är inte alltid den största skillnaden som är den viktigaste!

/ B

Nej det är det största problemet som är viktigast att eliminera. Det förstår nog alla ;)

Fast...

Alltså man kan ha en förstärkare som gör något litet vasst och otäckt med signalen, och en högtalare som har en hyggligt stor men inte så hemskt illaljudande defekt.

Jag kan nog tycka att ibland kan det lilla felet vara viktigare att åtgärda. Å andra sidan kanske det per definition är det lilla felet som är störst, om man stör sig mest på det.

Annars, on-topic:
Jag hör nog till de som brukar säga att många fel är så små att de inte hörs. Sannolikt överdriver jag ibland, men mitt syfte med det är just att få proportion på felen och att få vett och sans i hur mycket tid och pengar man ska lägga på en mygga när man sitter och lyssnar på kameler. Vissa "fel" som åtgädas skriker dessutom placebo lång väg, och i en polariserad debatt kan det då framstå som att jag säger att det inte finns några skillnader. Jag kan nog tom säga det, trots att jag egentligen bara menar att det är inte rimligt att skillnaden mellan kablarna var som att köra skivan baklänges.

Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-04 19:14

Almen skrev:
---

Att många har en tendens att uttala sig om apparater de inte testat själva.

Att det finns tendenser till auktoritetstro, alltså att man litar mer till någon organisation t.ex. LTS kvalificerade bedömningar eller någon kunnig individ Johan Lindroos (han tycker jag är vettig t.ex.) än egna lyssningar även om det kan vara utifrån uppfattningen att de verkar vettiga och mer kunniga än en själv. Andra litar på Ivor Tiefenbrun kanske och upprepar det han skriver här och där. På det viset har Richard kanske gjort en poäng om andra som även gäller för honom själv. :) No offence Richard!

Det är poängerna, ungefär och även om man inte håller med om att det stämmer helt in på en själv så kan det vara värt att fundera kring.

Men det här är ju inget nytt egentligen. Det är ju sånt som debatterats kring i decennier på olika forum. Alla får välja sin egen väg och tycka vad de vill.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Varför anser en del att det inte går att höra skillnader

Inläggav darkg » 2013-11-04 19:16

Richard skrev:sådana kommentarer ... beror inte på annat än okunskap, önsketänkande och auktoritetstro.

Det är nog ofta så. Men dessa felslut förekommer förstås i övermått även från andra extremen, där många uppfattar skillnader som inte finns. Drivna av... ja! Önsketänkande, auktoritetstro och okunskap.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-04 19:18

IngOehman skrev:Några sådana finns nog inte.

Hur vet du det? Känner du alla?

IngOehman skrev:Känner du till några?

Jag säger bara vad jag upplever, och har inte lust att hänga ut individer.

De som känner sig lite skyldiga kan ju räcka upp handen och frivilligt ställa sig i skamvrån en stund :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-04 19:32

"Jag har ju hört det med mina egna öron!" ser ju ut som ett riktigt starkt argument, men... det finns många irrvägar. När det gäller att uppfatta små skillnader i en okontrollerad situation finns det all anledning till skepsis.

Det är nog ofta helt enkelt oerhört svårt att fatta att det man upplever ibland inte har en motsvarighet i den objektiva världen, så att säga; innan man sätter sig något in i perceptionspsykologin.

(När man har börjat ana hur "färgande" vår uppfattningsapparat är kan man ju förstås lätt gå till överdrift åt andra hållet och tvivla på allt istället :-))
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-04 19:33

IngOehman skrev:Fast värst (mest jobbiga) är väl ändå de som polariserar?

Egentligen inte, imho.

Folk med bestämda och extrema åsikter är faktiskt en viktig del av HiFi som hobby, och jag respekterar till fullo att folk har egna uppfattningar hur konstiga de än är för mig. Det är bara stimulerande tycker jag - värst vore en likriktad, tråkig konsensus hos en massa tråkmånsar som inte kan bli passionerade när det gäller HiFi.

Mer irriterande för mig är istället dels dubbelmoral, dels att vissa tycks anse att HiFi enbart är blodigt allvar och de som far med Osanning orsakar att hela vår vetenskapliga grundval vittrar sönder pga dessa marodörers framfart. Kom igen, slappna typ :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-11-04 19:39

Richard skrev:
Harryup skrev:Om man följt faktiskt över åren så kan man se att det ofta i debatterna dyker upp påståenden/gissningar/önskningar att det inte går att höra skillnader på olika apparater.
Det kan vara CD-spelare, försteg, slutsteg som det "inte går" att höra skillnader på.
Fast t.o.m LTS F/E-lyssningar visar ju att i princip inget missar detektion i testerna. Så varför kommer inlägg typ "om apparaterna inte är trasiga så går det inte att höra skillnader på apparater"?
Dacar går inte att höra skillnader på om de är bit-perfecta osv?
Och i regel de som uttalar sig om att det inte är skillnader testar ju inte de faktiska apparaterna det gäller i den uppställning som är aktuell.
Personligen tycker jag att en rimligare hållning borde vara typ " eftersom du jämför 2 respekterade apparater så borde skillnaden vara minimal eller möjligen odetekterbar.

mvh/Harryup

Då man hängt här ett tag, och tagit del av en massa riktiga lyssningar på olika apparater hos folk så står det för mig klart att man verkligen kan höra skillnad på de allra flesta apparaterna, på riktigt.

Så, sådana kommentarer som du hänvisar till ( och som många faktiskt skriver ) beror inte på annat än okunskap, önsketänkande och auktoritetstro.

Okunskap: därför att de som uttalar sig sällan ens hört apparaterna ifråga.

Önsketänkande:, därför att det här på faktiskt finns en tro att riktigt bra ljud inte behöver kosta något, att en hemmabioreceiver duger även om man har höga krav , mm.

Auktoritetstro: ibland har någon med hög status på forumet sagt en sak ( fast denne KAN ha fel ibland ) och de som har låg integritet följer efter och blir ett sk. " drev" och upprepar det den store mästare har skrivit. Fast de själva inte undersökt.

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-04 20:56

Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Bill50x skrev:Med en dåres envishet tjatar jag vidare :-)

Det är inte alltid den största skillnaden som är den viktigaste!

/ B

Nej det är det största problemet som är viktigast att eliminera. Det förstår nog alla ;)

Fast...

Alltså man kan ha en förstärkare som gör något litet vasst och otäckt med signalen, och en högtalare som har en hyggligt stor men inte så hemskt illaljudande defekt.

Jag kan nog tycka att ibland kan det lilla felet vara viktigare att åtgärda. Å andra sidan kanske det per definition är det lilla felet som är störst, om man stör sig mest på det.

Nja, i ditt exempel verkar ju det lilla felet vara det största problemet. Dvs det som AndreasArvidsson tycker är viktigast att eliminera. Så jag kan inte får det till något annat än att ni är överens. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-04 21:06

Richard skrev:
Så, sådana kommentarer som du hänvisar till ( och som många faktiskt skriver ) beror inte på annat än okunskap, önsketänkande och auktoritetstro.

Önsketänkande:, därför att det här på faktiskt finns en tro att riktigt bra ljud inte behöver kosta något, att en hemmabioreceiver duger även om man har höga krav , mm.

Auktoritetstro: ibland har någon med hög status på forumet sagt en sak ( fast denne KAN ha fel ibland ) och de som har låg integritet följer efter och blir ett sk. " drev" och upprepar det den store mästare har skrivit. Fast de själva inte undersökt.

Då tillhör jag den grupp du anser hänger sig åt "önsketänkande". Jag har (mycket) höga krav, använder hemmabioreceiver, har lagt ner förhållandevis små pengar (typ vad ett par esoteriska signalkablar i mellanskiktet kostar) och tycker att jag har fått en väldigt njutbar musikåtergivning här hemma. Bland det bättre jag någonsin hört. Enligt din tes tycker jag fel. Förstår du att det blir svårt att ta dig på allvar (trots att du ibland säger vettiga saker)? :wink:

Hälsn. Michael

Ps. Du påstår väldigt mycket, men argumenterar väldigt litet. Effekten blir att jag rationaliserar bort det du skriver som jag spontant inte håller med om. Det är ju inget jätteproblem, men ändå litet synd. Det är ju faktiskt när någon tycker något annat än jag som jag har chansen att lära mig något. Men då räcker det som sagt inte bara att komma med svepande påståenden... :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-04 21:09

matså skrev::wink: på dig själv, det var inte dig jag menade utan..... 8)

Nu tog jag bara mig själv som exempel. Jag hittar faktiskt ingen i denna tråd som menar att det inte går att höra skillnader mellan olika kablar eller CD-spelare. Men ta nu chansen att visa att det är jag som läser slarvigt genom att citera någon i tråden som påstår detta. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-04 21:18

Richard skrev:Det är dessa personer, vars tro * är så starkt på auktoriteters uttalanden som gör dessa påståenden som Harryup och Bill50x påstår finns på detta forum.

* tron på att ingenjörsmässigt korrekta apparater är lösningen på hifi- nirvana. Det är självklart en utopi.

Mjae. Eller nej. Precis som man inte kan dra alla personer över en kam kan man inte heller döma ut alla ingenjörer.

Vi skulle inte ha mycket, eller något alls, av den ljudåtergivning vi har idag om inte ingenjörerna (eller likaledes kunniga) hade funnits. Men precis som alla andra yrkesgrupper (inte minst mig själv med min kunskap/erfarenhet inom ESD) har man en viss tendens att fokusera på sin egen kunskap och kanske rentav hårdra densamma.

Det finns inget alls mysko i kunskapen om ljudåtergivning, det har jag alltid hävdat och kommer så att fortsätta med. Kan man höra något, så finns skillnaden där. Och kan man inte mäta den idag kan man det senare. Ett problem är förenklingar, det är lätt att stirra sig blind på tex frekvensgång (hur många gånger har "man" inte rekommenderat tonkurveförändringar för att råda bot på/skapa färgningar?). Precis som med livet i övrigt, en återgivning kan inte preciseras med en enkel mätning, det är oftast en komplex situation med ett antal parametrar som styr vad vi hör. Här kommer dessutom språkliga parametrar in - vad är det tex vi egentligen menar med att ett ljud är "klarare"?

Vad som är viktigt är dock att komma ihåg, det är en avgrundsskillnad mellan att konstruera ljudåtergivare och lyssna på desamma. Precis som man inte behöver vara bilmekaniker för att köra fort.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-04 21:21

Jag har alltid påstått och trott att man inte kan höra skillnad på kablar. Alldeles särskilt inte på USB och strömkablar. Det vill jag tro även fortsättningsvis, men just nu befinner jag mig i ett skede av tvivel, det är väl sådant som drabbar alla starkt troende ibland har jag förstått. För övrigt är jag ganska tvärsäker på att man inte kan höra skillnad på olika cd-transporter, finns det hörbara skillnader mellan CD-spelare är det i omvandlingen från digitalt till analogt, så det så. Millimeterförskjutningar av högtalare kan ingen uppfatta, inte ens från köket.
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-04 21:22

MichaelG skrev:
Richard skrev:

Då tillhör jag den grupp du anser hänger sig åt "önsketänkande". Jag har (mycket) höga krav, använder hemmabioreceiver, har lagt ner förhållandevis små pengar (typ vad ett par esoteriska signalkablar i mellanskiktet kostar) och tycker att jag har fått en väldigt njutbar musikåtergivning här hemma. Bland det bättre jag någonsin hört. Enligt din tes tycker jag fel. Förstår du att det blir svårt att ta dig på allvar (trots att du ibland säger vettiga saker)? :wink:

Hälsn. Michael

Ps. Du påstår väldigt mycket, men argumenterar väldigt litet. Effekten blir att jag rationaliserar bort det du skriver som jag spontant inte håller med om. Det är ju inget jätteproblem, men ändå litet synd. Det är ju faktiskt när någon tycker något annat än jag som jag har chansen att lära mig något. Men då räcker det som sagt inte bara att komma med svepande påståenden... :)

Jag uppmanar dig att låna hem litet dedikerade 2- kanalare och jämföra med din receiver. Kanske har du redan gjort det, men tekniken har gått framåt.

Är du nöjd med det du har så byt inte. Låter det bra, är det bra.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-04 21:26

hifikg skrev:Jag har alltid påstått och trott att man inte kan höra skillnad på kablar. Alldeles särskilt inte på USB och strömkablar. Det vill jag tro även fortsättningsvis, men just nu befinner jag mig i ett skede av tvivel, det är väl sådant som drabbar alla starkt troende ibland har jag förstått. För övrigt är jag ganska tvärsäker på att man inte kan höra skillnad på olika cd-transporter, finns det hörbara skillnader mellan CD-spelare är det i omvandlingen från digitalt till analogt, så det så. Millimeterförskjutningar av högtalare kan ingen uppfatta, inte ens från köket.

Du kan ofta höra skillnad på olika cd- transorter, tro mig. Det är inte placebo.
Samma gäller förflyttning av högtalare någon cm, kan höras tydligt ända ute i köket, - om du lyssnar efter melodierna och inte bara " ljudet " .
Senast redigerad av Richard 2013-11-04 21:28, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-04 21:28

darkg skrev:
Richard skrev:sådana kommentarer ... beror inte på annat än okunskap, önsketänkande och auktoritetstro.

Det är nog ofta så. Men dessa felslut förekommer förstås i övermått även från andra extremen, där många uppfattar skillnader som inte finns. Drivna av... ja! Önsketänkande, auktoritetstro och okunskap.

Javisst !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-04 21:29

Martin skrev:
Almen skrev:
---

Att många har en tendens att uttala sig om apparater de inte testat själva.

Att det finns tendenser till auktoritetstro, alltså att man litar mer till någon organisation t.ex. LTS kvalificerade bedömningar eller någon kunnig individ Johan Lindroos (han tycker jag är vettig t.ex.) än egna lyssningar även om det kan vara utifrån uppfattningen att de verkar vettiga och mer kunniga än en själv. Andra litar på Ivor Tiefenbrun kanske och upprepar det han skriver här och där. På det viset har Richard kanske gjort en poäng om andra som även gäller för honom själv. :) No offence Richard!

Det är poängerna, ungefär och även om man inte håller med om att det stämmer helt in på en själv så kan det vara värt att fundera kring.

Men det här är ju inget nytt egentligen. Det är ju sånt som debatterats kring i decennier på olika forum. Alla får välja sin egen väg och tycka vad de vill.

Håller med dig helt. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-04 21:33

Richard skrev:
hifikg skrev:Jag har alltid påstått och trott att man inte kan höra skillnad på kablar. Alldeles särskilt inte på USB och strömkablar. Det vill jag tro även fortsättningsvis, men just nu befinner jag mig i ett skede av tvivel, det är väl sådant som drabbar alla starkt troende ibland har jag förstått. För övrigt är jag ganska tvärsäker på att man inte kan höra skillnad på olika cd-transporter, finns det hörbara skillnader mellan CD-spelare är det i omvandlingen från digitalt till analogt, så det så. Millimeterförskjutningar av högtalare kan ingen uppfatta, inte ens från köket.

Du kan höra skillnad på olika cd- transorter, tro mig. Det är inte placebo.
Samma gäller förflyttning av högtalare någon cm, kan höras tydligt ända ute i köket, - om du lyssnar efter melodierna och inte bara " ljudet " .

Icke. Du är välkommen att bevisa det i ett seriöst blindtest. Ta med så många transporter du vill så kör vi dem genom samma DAC. Är det inte direkt fel på dem, som att laserpickupen löper amok eller dylikt så hör du ingen skillnad. Inte jag heller. Å andra sidan, vem bryr sig längre? Jag har två CD-spelare som knappt fungerar, men tror inte jag ids reparera dem. De används ändå inte längre. Hör du skillnad på olika hårddiskar också?

Jag skulle kunna knuffa din favorithögtalare i ditt eget lyssningsrum flera centimeter utan att du skulle reagera. Kanske skulle du se det. Men inte från köket, eller f-n vet, somliga har ju extremt öppna planlösningar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-04 21:54

Richard skrev:Jag uppmanar dig att låna hem litet dedikerade 2- kanalare och jämföra med din receiver. Kanske har du redan gjort det, men tekniken har gått framåt.

Jag har (tillgång till) två separata försteg; ett Harmony Design och ett Advance Acoustic som bägge ligger i lågprissegmentet för separata försteg. Jag har flera hembioreceivrar, men har bara använt två olika i min huvudanläggning; ett mellanklass Yamaha och ett värsting Onkyo. Det enda som jag tyckte mig höra någon som helst skillnad på av dessa fyra var Yamahaförsteget som kunde låta litet "rosigare" (eller hur f-n man ska beskriva det) än de andra. Spontant skulle jag välja Yamahasteget, men efter litet eftertanke skulle jag välja något av de andra. Musiken framträder mer nyktert avslappnat på något sätt. Därför har jag valt att enbart använda Onkyon eftersom det är bekvämast och eftersom jag inte hör någon skillnad på det och på de separata förstegen.

Om jag går upp till litet mer high end-försteg kanske det händer saker. Men det lustiga är att när jag lyssnar till riktiga värstinganläggninar för hundratusentals kronor, låter det ofta inte bättre än hemma (påfallande ofta till och med sämre!).

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-04 21:55

hifikg skrev:Jag skulle kunna knuffa din favorithögtalare i ditt eget lyssningsrum flera centimeter utan att du skulle reagera. Kanske skulle du se det. Men inte från köket, eller f-n vet, somliga har ju extremt öppna planlösningar.

I mitt förra boende, utan tidskrävande sambo (:-)) ägnade jag en del tid åt placering av högtalare. Och jag var nere i halva centimetrar i bredd och djup. Det blir ganska tidskrävande när såväl inbördes avstånd mellan högtalarna, placering i sidled och i djupled ska justeras. För att inte tala om invinkling av högtalarna.

Kan nämna att jag inför fredagens 60-årskalas (min sambo, inte jag) tryckte upp högtalarna mot väggen för att skapa maximalt utrymme i rummet. Till en början lät detta helt OK, tung bas och bra tryck. Men efter ett tag blev det ändå uppenbart att all spelglädje försvann. Allting lät baktungt och segt, musikerna spelade som om de vore bakfulla och mest längtade hem. Och utan att ha markerat tidigare placering måste jag nu börja om...

Den här skillnaden hörs i hela huset (tvåplansvilla), inte bara i köket ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-04 21:56

---
Senast redigerad av Nattlorden 2013-11-04 21:57, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-11-04 21:56

Almen skrev:
---

ja det var inte ett förvånade svar. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-04 22:25

Richard skrev:Du kan ofta höra skillnad på olika cd- transorter, tro mig. Det är inte placebo.

Menar du på fullaste allvar att en förflyttning av högtalaren 1cm hörs i ett annat rum?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-04 22:34

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Jag skulle kunna knuffa din favorithögtalare i ditt eget lyssningsrum flera centimeter utan att du skulle reagera. Kanske skulle du se det. Men inte från köket, eller f-n vet, somliga har ju extremt öppna planlösningar.

I mitt förra boende, utan tidskrävande sambo (:-)) ägnade jag en del tid åt placering av högtalare. Och jag var nere i halva centimetrar i bredd och djup. Det blir ganska tidskrävande när såväl inbördes avstånd mellan högtalarna, placering i sidled och i djupled ska justeras. För att inte tala om invinkling av högtalarna.

Kan nämna att jag inför fredagens 60-årskalas (min sambo, inte jag) tryckte upp högtalarna mot väggen för att skapa maximalt utrymme i rummet. Till en början lät detta helt OK, tung bas och bra tryck. Men efter ett tag blev det ändå uppenbart att all spelglädje försvann. Allting lät baktungt och segt, musikerna spelade som om de vore bakfulla och mest längtade hem. Och utan att ha markerat tidigare placering måste jag nu börja om...

Den här skillnaden hörs i hela huset (tvåplansvilla), inte bara i köket ;-)

/ B

Ja, DET tror jag på. Trycker man upp dem mot väggen så kan det nog höras skillnad både här och där. Om man nu inte har ett par OA-52 förstås :-)
Förmodar att det rörde sig om betydligt mer än en millimeterförflyttning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-04 22:47

hifikg skrev:
Bill50x skrev:Den här skillnaden hörs i hela huset (tvåplansvilla), inte bara i köket ;-)

Ja, DET tror jag på. Trycker man upp dem mot väggen så kan det nog höras skillnad både här och där. Om man nu inte har ett par OA-52 förstås :-)
Förmodar att det rörde sig om betydligt mer än en millimeterförflyttning.

Absolut, det handlade om flera decimeter, i djupled.

Men i alla fall för mig så handlar det om att man börjar med ganska grova förflyttningar och sedan finjusterar man i allt högre grad. Det luriga är att det kan finnas "hot-spots" nära varandra där man kan hitta ideala positioner men där det trots allt är en hot-spot som glänser över de andra.

Och som sagt, till slut handlar det om halva centimetrar. Jag gissar att detta beror mycket på högtalare och rum, det gäller säkert inte för alla. Men samspelet med rummet är kritiskt och, återigen, en gissning är att det blir viktigare ju sämre rummet är.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi