Isaac skrev:En del mätningar där, det gillar jag, man undrar dock hur dom mäter mikrofoner?
Här finns information, http://www.dpamicrophones.com/en/Mic-Un ... iques.aspx
Moderator: Redaktörer
Isaac skrev:En del mätningar där, det gillar jag, man undrar dock hur dom mäter mikrofoner?
jansch skrev:Att mäta frekvensgång på mikrofoner är ju inte så komplicerat, inte heller riktningskänslighet (typ polardiagram).
jansch skrev:Det blir mer komplicerat att mäta distorsion då högtalare (eller nån annan ljudkälla) oftast har väsentligt mer distorsion än mätobjektet (mikrofonen).
Jag skrev lite om det i tråden som handlar om mätutrustning, är det någon som vet nån annan metod än än den jag beskrev i "Mätutrustning - Erfarenhetsutbyte" under teknikforum?
paa skrev:Som jag har fattat saken med kondensatormickar, så är det normalt så att det är elektroniken i micken som ger huvuddelen av disten, och av praktiska skäl så är det ofta bara den man redovisar i datablad.
När man produktionstestar micken med en högtalare som ljudkälla, så kan man ju se om micken faller ur ramen, men någon exakt distmätning blir det inte.
Svante skrev:Är det såpass alltså? Det förklarar en del, jag tycker att mikar brukar dista mer än vad de lovar. Men det är väl också därför det ibland finns olika varianter av mikar med olika "max SPL" som också har olika känslighet.
DQ-20 skrev:Om man kollar runt på olika inspelningforum verkar det vara en ganska populär övning att riva ut/modda förstärkningen i mikrofonerna.
Svante skrev:jansch skrev:Att mäta frekvensgång på mikrofoner är ju inte så komplicerat, inte heller riktningskänslighet (typ polardiagram).
Ehmm, har du provat det nån gång?
Jajansch skrev:Det blir mer komplicerat att mäta distorsion då högtalare (eller nån annan ljudkälla) oftast har väsentligt mer distorsion än mätobjektet (mikrofonen).
Jag skrev lite om det i tråden som handlar om mätutrustning, är det någon som vet nån annan metod än än den jag beskrev i "Mätutrustning - Erfarenhetsutbyte" under teknikforum?
Det är sant däremot.
RogerGustavsson skrev:DQ-20 skrev:Om man kollar runt på olika inspelningforum verkar det vara en ganska populär övning att riva ut/modda förstärkningen i mikrofonerna.
Men det brukar väl ofta handla om att modifiera enklare mikrofoner/mikrofonkapslar till att hantera högre ljudtryck? Bättre mikrofoner har ofta inbyggd dämpning att ta till. Förstärkning är kanske inte så vanligt, i regel sitter där ett impedansomvandlarsteg utan förstärkning.
RogerGustavsson skrev: Oktava och Rode står väl rätt högt i kurs som de är? Vad gör man egentligen för att förbättra dem?
RogerGustavsson skrev:Det var Scott Dorsey som ifrågasattes av Richard Lee (fd. ingenjör hos Calrec). Han undrade om Dorsey verkligen testat alla sina modifieringar då vissa ändringar verkade tveksamma sett ur hans erfarenhet på området.
Tycker också detta skulle vara mycket intressant.jansch skrev:Att mäta frekvensgång på mikrofoner är ju inte så komplicerat, inte heller riktningskänslighet (typ polardiagram).
Det blir mer komplicerat att mäta distorsion då högtalare (eller nån annan ljudkälla) oftast har väsentligt mer distorsion än mätobjektet (mikrofonen).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster