Diamant - Beryllium - Aluminium map uppbrytning o vikt ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JM

Diamant - Beryllium - Aluminium map uppbrytning o vikt ?

Inläggav JM » 2013-11-04 21:49

Mitt teknikkunnande är nog inte vad det borde vara. Jag får inte ihop det här med olika material i olika diskantdomer.

Beryllium har ca halva densiteten jfrt med en diamantdome. Aluminium har en densitet mitt emellan.

Elasticitets modulen för diamantdomen är här 1000, beryllium 318 o aluminium 71.

Diamantdomen bryter upp vid ca 70 000 hz o har en relativ uppbrytningsfrekvens på 3.3, beryllium 2.6 o aluminium 1.0.

http://www.bowers-wilkins.com/Discover/ ... eters.html

Hur kan en tung diamantdome låta bättre som B&Ws R&D påstår?
På vilket sätt har uppbrytnings frekvensens relativa avstånd från det hörbara området betydelse för ljudperceptionen?
Eller är det bara ett häftigt diamantrelaterat reklamtrix?

JM

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-11-05 21:25

B&W anser väl att diamant är bäst för det är det styvaste av de 3 materialen du räknat upp..
Dom menar väl också att uppbrytningen sker så högt i frekvens att det blir ett ickeproblem...

Beryllium har väl fördelen att det är lättare än diamant, men ändå tillräckligt styvt för att uppbrytningen ska ske så pass högt i frekvens att det blir ett ickeproblem.

Har för mig att man pratat om att utbredningshastigheten för ljudvågorna i beryllium ska vara mer fördelaktig än diamant.

Ska försöka hitta en länk.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-05 22:11

använder en keramisk med inbyggt filter vid 22khz
Visaton KE-25 SC

"Magnetically shielded 25 mm (1") high end dome tweeter made of ceramic for crystal clear, perfectly reproduced sound even at high volume settings and with no distortion. The pole piece perforation coupled with the flow-optimised rounded shape, the damping in the cavity and the ventilated voice coil carrier guarantee a very low resonance frequency. The impedance is linearised by means of an integrated LRC element. This means that the dome can be easily integrated in a network of crossovers. The protective grille is fitted on the inside with an acoustic low-pass filter in the shape of a transparent ring, which does not begin to operate until 25 kHz are achieved, when it damps any material-borne resonance. The grille has the added advantage of improving omnidirectional sound distribution at higher frequencies."
burning in the eyes of the maker

JM

Inläggav JM » 2013-11-05 22:19

RuneStone skrev:B&W anser väl att diamant är bäst för det är det styvaste av de 3 materialen du räknat upp..
Dom menar väl också att uppbrytningen sker så högt i frekvens att det blir ett ickeproblem...

Beryllium har väl fördelen att det är lättare än diamant, men ändå tillräckligt styvt för att uppbrytningen ska ske så pass högt i frekvens att det blir ett ickeproblem.

Har för mig att man pratat om att utbredningshastigheten för ljudvågorna i beryllium ska vara mer fördelaktig än diamant.

Ska försöka hitta en länk.

Att ha en uppbrytningsfrekvens så långt som möjligt från de hörbara området likt diamantdomen verkar vara viktigare än tyngden på domen. En tyngre dome torde innebära mer lagrad energi och sämre transienter om jag fattat det hela rätt.
Men all distorsion summeras i slutändan och relativa distorsionsbidraget av tyngden på domen i distorsiontotalen är möjligen låg relativt distorsion bidraget av den icke hörbara domeresonansen.

JM

JM

Inläggav JM » 2013-11-05 22:25

roggaro skrev:använder en keramisk med inbyggt filter vid 22khz
Visaton KE-25 SC

"Magnetically shielded 25 mm (1") high end dome tweeter made of ceramic for crystal clear, perfectly reproduced sound even at high volume settings and with no distortion. The pole piece perforation coupled with the flow-optimised rounded shape, the damping in the cavity and the ventilated voice coil carrier guarantee a very low resonance frequency. The impedance is linearised by means of an integrated LRC element. This means that the dome can be easily integrated in a network of crossovers. The protective grille is fitted on the inside with an acoustic low-pass filter in the shape of a transparent ring, which does not begin to operate until 25 kHz are achieved, when it damps any material-borne resonance. The grille has the added advantage of improving omnidirectional sound distribution at higher frequencies."

Trevligt att du är nöjd med dina keramiska diskanter.
Jag har inte lika bra erfarenhet av keramiska diskanter. Köpte för mer än 15 år sedan ett par Thiel C22 diskanter. Trött o tråkigt ljud är min minnesbild.

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 23:08

JM skrev:En tyngre dome torde innebära mer lagrad energi och sämre transienter om jag fattat det hela rätt.

Eller mer magnetstyrka.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

JM

Inläggav JM » 2013-11-05 23:23

Nattlorden skrev:
JM skrev:En tyngre dome torde innebära mer lagrad energi och sämre transienter om jag fattat det hela rätt.

Eller mer magnetstyrka.

Hur tänker du nu?

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 23:24

JM skrev:
Nattlorden skrev:

Eller mer magnetstyrka.

Hur tänker du nu?

Ju tyngre, destu mer kraft krävs att få det att göra som man vill.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

JM

Inläggav JM » 2013-11-06 00:00

Nattlorden skrev:
JM skrev:
Nattlorden skrev:

Eller mer magnetstyrka.

Hur tänker du nu?

Ju tyngre, destu mer kraft krävs att få det att göra som man vill.

Antag vi har samma magnetstyrka men massan x resp 2x g för diamant resp beryllium domen.
När blir då vikten i sammanhanget försumbar?

JM

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-06 03:43

JM skrev:
Visaton KE-25 SC

Trevligt att du är nöjd med dina keramiska diskanter.
Jag har inte lika bra erfarenhet av keramiska diskanter. Köpte för mer än 15 år sedan ett par Thiel C22 diskanter. Trött o tråkigt ljud är min minnesbild.

JM

isses! men det kanske var då de :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-11-06 20:58

JM skrev:Att ha en uppbrytningsfrekvens så långt som möjligt från de hörbara området likt diamantdomen verkar vara viktigare än tyngden på domen. En tyngre dome torde innebära mer lagrad energi och sämre transienter om jag fattat det hela rätt.

Ja, de e det jag menar, de därför vissa förespråkar beryllium före diamant, pga vikten. Har för mig det va nåt med utbredningshastigheten i membranet också som påstods vara bättre i beryllium..

Lyssningsmässigt föredrar jag beryllium före diamant.
Dock kan jag ju inte påstå att det är just för att det är beryllium iom att jag hört 2 olika tillverkare och det är ju inte bara membranet som skiljer mellan dom.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

JM

Inläggav JM » 2013-11-06 22:56

Visaton KE-25 SC

Du har ett akustiskt filter lågpass filter vid 25 khz som dämpar uppbryningen.
Kanske kan ett elektriskt passivt eller aktivt lågpass filter på aluminium domer ge bättre ljud?

JM

Återgå till Teknikforum