Ingvar, hjälp! (efterklangsradie?)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Ingvar, hjälp! (efterklangsradie?)

Inläggav Morgan » 2005-10-20 15:40

Ingvar skrev:
om jag får göra som jag vill med ett rum så är efterklangsradien sisådär 50-80% av lyssningsavståndet, och under sådana förhållanden brukar tonkurvan bli förhållandevis rät på "främsta"lyssningsplats.

*pust* Vilket begreppsförråd som krävs för att förstå vad du skriver! Missförstå mig rätt nu, jag tycker det är mycket utvecklande att få utvidga min begreppsapparat, men ibland är det svårt att ens hitta de begrepp du använder i facklitteraturen på området. Det börjar bli dags att sammanfatta dina kunskaper inom akustik och psykoakustik i någon slags lärobok, Ingvar. MolTen är värdefull, men vi är många som skulle vilja läsa en mer sammanhållen text, där dina insikter exponeras i mer strömlinjeformad form.

Nu är förvisso efterklangsradie ett etablerat begrepp inom akustiken, men jag skulle ändå vilja att du hjälpte mig lite här... En bra förståelse av ett begrepp kan forma hur man tänker inom ett helt begreppsfält. Kan du sätta mig (och andra) in i hur du tänker kring begreppet efterklangsradie, när du skall till att konstruera ett lyssningsrum - låt säga för hemmabiobruk OCH musiklyssning, för att ställa till det för dig ;)

Citatet ovan kommer för övrigt från tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5386&highlight=subwoofers

Användarvisningsbild
E

Re: Ingvar, hjälp! (efterklangsradie?)

Inläggav E » 2005-10-20 16:02

Morgan skrev:Det börjar bli dags att sammanfatta dina kunskaper inom akustik och psykoakustik i någon slags lärobok, Ingvar. MolTen är värdefull, men vi är många som skulle vilja läsa en mer sammanhållen text, där dina insikter exponeras i mer strömlinjeformad form.

Amen.

Och, vilka bra inlägg du skriver, Morgan! Heja.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-20 16:18

Inte många träffar på nätet heller...
Sennheiser skriver:
"Efterklangsradie kallas avståndet mellan ljudkällan och sådana punkter i rummet där intensiteten för det direkt utstrålade ljudet är lika stor som intensiteten för det från väggarna reflekterade ljudet."

Följdfrågan känns då som "exakt vad är 'intensitet'?"...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-20 16:48

...och hur mäter man efterklangsradie, dvs kartlägger var det direktstrålande ljudet har samma intensitet som det reflekterade...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-20 17:30

PeterAkemark skrev:...och hur mäter man efterklangsradie, dvs kartlägger var det direktstrålande ljudet har samma intensitet som det reflekterade...

Genom att använda:
http://user.faktiskt.io/svante/timdec/ exempelvis.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-20 17:56

Nattlorden skrev:Inte många träffar på nätet heller...
Sennheiser skriver:
"Efterklangsradie kallas avståndet mellan ljudkällan och sådana punkter i rummet där intensiteten för det direkt utstrålade ljudet är lika stor som intensiteten för det från väggarna reflekterade ljudet."

Följdfrågan känns då som "exakt vad är 'intensitet'?"...

Det är hur många watt ljud som passerar genom en kvadratmeter viknelrätt mot vågens utbredningsriktning. watt/meter^2 alltså. Ett mått på ljudstyrkan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-20 18:27

Svante skrev:Det är hur många watt ljud som passerar genom en kvadratmeter viknelrätt mot vågens utbredningsriktning. watt/meter^2 alltså. Ett mått på ljudstyrkan.

Vilket mäts med en ........... ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-20 19:21

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Det är hur många watt ljud som passerar genom en kvadratmeter viknelrätt mot vågens utbredningsriktning. watt/meter^2 alltså. Ett mått på ljudstyrkan.

Vilket mäts med en ........... ?

Haha, ja det gör man ju inte så ofta. Men ibland så tar man en intensitetsmikrofon, som egentligen är två tryckkännande mikrofoner. Från de två kapslarna kan man få trycket (uppenbarligen) men också tryckgradienten, dvs hur mycket trycket ändrar sig i rummet. Ur detta kan man beräkna partikelhastigheten, och eftersom partikelhastigheten gånger trycket är intensiteten så kan man alltså mäta intensiteten.

Men nu gör man inte på detta viset med efterklangsradien. Innan jag talar om hur man gör så kan jag bara dra en parentes om att ljudtryck och ljudintensitet ofta är väldigt nära relaterade till varandra. Så nära att man lika gärna skulle kunna mäta ljudtryck med en vanlig nivåmätare, som man mäter ljudintensitet med en sån där mystisk intensitetsmikrofon som jag beskrev.

Nä, vad man gör är att man mäter efterklangstiden i rummet och räknar ut volymen. Man kan nämligen räkna ut efterklangsradien ur
rr=0,056*sqrt(V/T) där V är rummets volym och T är efterklangstiden. Som Naqref sa så kan timdec mäta efterklangstiden och ger man den rummets volym så får man även efterklangsradien.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-20 19:25

"Man kan nämligen räkna ut efterklangsradien ur
rr=0,056*sqrt(V/T) där V är rummets volym och T är efterklangstiden."

Fast det blir väl en approximation? Borde inte rummets form ha en viss betydelse?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-20 19:43

Magnuz skrev:"Man kan nämligen räkna ut efterklangsradien ur
rr=0,056*sqrt(V/T) där V är rummets volym och T är efterklangstiden."

Fast det blir väl en approximation? Borde inte rummets form ha en viss betydelse?

Rumsakustik är en enda stor approximation. Begreppet efterklangsradie kommer från antagandet att nivån i rummet, bortseende från direktljudet, är konstant (oberoende av läget). Det är den förstås inte, men tittar man i ett någorlunda brett frekvensband och har någorlunda normal form på rummet, så stämmer det ganska bra. Och då funkar formeln ganska bra. Det finns en teoretisk bakgrund till den, formeln är inte empirisk.

Återgå till Teknikforum