om jag får göra som jag vill med ett rum så är efterklangsradien sisådär 50-80% av lyssningsavståndet, och under sådana förhållanden brukar tonkurvan bli förhållandevis rät på "främsta"lyssningsplats.
*pust* Vilket begreppsförråd som krävs för att förstå vad du skriver! Missförstå mig rätt nu, jag tycker det är mycket utvecklande att få utvidga min begreppsapparat, men ibland är det svårt att ens hitta de begrepp du använder i facklitteraturen på området. Det börjar bli dags att sammanfatta dina kunskaper inom akustik och psykoakustik i någon slags lärobok, Ingvar. MolTen är värdefull, men vi är många som skulle vilja läsa en mer sammanhållen text, där dina insikter exponeras i mer strömlinjeformad form.
Nu är förvisso efterklangsradie ett etablerat begrepp inom akustiken, men jag skulle ändå vilja att du hjälpte mig lite här... En bra förståelse av ett begrepp kan forma hur man tänker inom ett helt begreppsfält. Kan du sätta mig (och andra) in i hur du tänker kring begreppet efterklangsradie, när du skall till att konstruera ett lyssningsrum - låt säga för hemmabiobruk OCH musiklyssning, för att ställa till det för dig
Citatet ovan kommer för övrigt från tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5386&highlight=subwoofers