Efter besöket hos Nattlorden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-09-29 17:31

Provar att fråga i denna tråd eftersom den borde handla om piP :roll:
Söka på forumet verkade inte vidare lockande i detta fall heller...
Men till saken: Nån som vet om piP (med basstöd) funkar med över
3 meter till bakvägg?
Nämndes nåt i början av tråden men...
Är ju ingen idealisk placering för en högtalare, jag vet, men fråga kan
man väl få?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-15 10:07

Fredagen den 21/10 anländer högtalarna till Slöinge :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-15 13:22

Trout skrev:Provar att fråga i denna tråd eftersom den borde handla om piP :roll:
Söka på forumet verkade inte vidare lockande i detta fall heller...
Men till saken: Nån som vet om piP (med basstöd) funkar med över
3 meter till bakvägg?
Nämndes nåt i början av tråden men...
Är ju ingen idealisk placering för en högtalare, jag vet, men fråga kan
man väl få?

På Sollentuna-mässan stod dom mitt i rummet och lät hur bra som helst. För min egen del var det mässans bästa ljud, i alla fall det lilla jag lyssnade på dom. Klassisk musik med körsång, lät helt underbart. Om dom behöver basstöd eller inte hänger säkert på musiksmak, krav på ljudtryck och så vidare.

/ B

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-15 14:40

Bill50x skrev:
På Sollentuna-mässan stod dom mitt i rummet och lät hur bra som helst. För min egen del var det mässans bästa ljud, i alla fall det lilla jag lyssnade på dom. Klassisk musik med körsång, lät helt underbart. Om dom behöver basstöd eller inte hänger säkert på musiksmak, krav på ljudtryck och så vidare.

Verkar ju finemang :)
Den lilla erfarenhet jag har av fristående stativare(ej "närabakväggplacerade") med basstöd
är att det lätt blir ett "hål" nånstans, men det beror ju mycket på
vad man spelar för typ av musik som sagt...
Det kan ju låta kanonbra med klassisk/akustisk el. likn. och
"anorektisk" om man spelar rock o.dyl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-15 15:25

Trout skrev:
Bill50x skrev:

Den lilla erfarenhet jag har av fristående stativare(ej "närabakväggplacerade") med basstöd

Du har rätt här. "Trycket" som man ofta upplever live är svårt att reproducera hemma. Framför allt kanske inte grannarna gillar en nivåmässig skala 1:1 :-) Så tricket blir att modda ljudet lite, ofta en bashöjning av något slag.

/ B

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-20 18:42

:D :D Imorgon så får jag dem :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-22 09:56

Nu är de här :lol:

Nu ska man bara se till att skaffa sig tid till att montera ihop dem. Blev en liten konflikt här hemma bara :( . Frugan insisterar på att vi ska lämna iväg dem på lack medans jag vill rolla de så snabbt som möjligt :lol: .

Jag vill ju lyssna :!:

Bilder utlovas i en kommande tråd :roll:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-22 20:55

Bill50x skrev:
Trout skrev:
Bill50x skrev:

Du har rätt här. "Trycket" som man ofta upplever live är svårt att reproducera hemma. Framför allt kanske inte grannarna gillar en nivåmässig skala 1:1 :-) Så tricket blir att modda ljudet lite, ofta en bashöjning av något slag.

/ B

Idag spelade jag Michael Jacksons "Thriller" så att klippindikatorn på slutsteget lyste. 8) Grannarna gjorde sig inte påminda. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-22 21:02

Michael Jackson är/har ju vart "ganska populär", så dom kanske
gillade det :lol:
Eller åxå har dom inte barn :mrgreen:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-22 23:31

Morello:

Jag antar att du syftar på original cdn från 84 va?
Den remastrade "thriller" utgåvan på cd lär var svår att driva till klippning då den är kraftigt komprimerad :cry: .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-22 23:39

hifirocker skrev:Morello:

Jag antar att du syftar på original cdn från 84 va?
Den remastrade "thriller" utgåvan på cd lär var svår att driva till klippning då den är kraftigt komprimerad :cry: .

Ja, jag har både original och remaster och den remastrade låter inte lika bra. Dock inte kraftigt komprimerad, men några dB är nog borta. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-24 10:35

Thriller ja... min enda Michael Jackson-skiva! Den har jag spelat "ganska" högt. Troligen dock inte i närheten av klippning, men det är inte så lätt att veta (inga klipplampor - inget inkopplat oscilloskop).

Ljudnivån var dock sådan att sambon hade blivit asförbannad. Om hon varit hemma. 8)

/J.,
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-04 06:13

Haakan_W skrev:
IngOehman skrev:Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att den sortens uselhet
[brist på civilkurage, E:s anm.] är skälet till praktiskt taget all ondska
i världen.

frågar ni mig så skulle vi inte ha ett enda problem om inte nån religion existerade...så man kan säga att påven är planetens elaking :wink:

Nja, han är i så fall i gott sällskap med tillixempel dem som jobbar
som krogvakt, medvetet diskriminerandes människor med
avvikande hudfärg, bara för att få tjäna lite extra kosing. :(

Nattlorden skrev:Och så var det Adams julsång ifrån "Cantate Domino" (guldpressningen)

Finns det flera utgåvor/pressningar av den också. Vilken ska man
välja?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-04 16:09

Morello skrev:"anorektisk" om man spelar rock o.dyl.

Idag spelade jag Michael Jacksons "Thriller" så att klippindikatorn på slutsteget lyste. 8) Grannarna gjorde sig inte påminda. :lol:[/quote]

Det som gör mig förvånad är att du så fort som det diskuteras rörförstärkare alltid (i vart fall i stort sett alltid) kommer dragandes med hur mycket dist en 300B ger och sedan hänvisa till dessa 40-50% som uppmättes av Stereophile. Hur kan du då dimensionera din egen anläggning så att den klipper? Måste ju vara massor av transistordist då.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 14:35

Alla anläggningar klipper ju för eller senare om man brassar på tillräckligt mycket. Mitt system klipper vid cirka 115 dB peak.
Jag ville helt enkelt testa hur starkt jag kunde spela. Det var skitstark och jag sänkte efter några sekunder. :)
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-05 14:55

Den remastrade "thriller" utgåvan på cd lär var svår att driva till klippning då den är kraftigt komprimerad

Det spelar ingen som helst roll om inspelningen är komprimerad. Det är ju bara att höja lyssningsnivån om man vill få till en klippning i slutsteget.....eller? Det är väl så att en CD-skiva kan bara styras ut till 100% och där över får man total krackelering medans en vinyl får högre THD med ökande nivå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 15:01

Problemet med den komprimerade skivan är att den höga medelnivån är farlig både för örat och högtalarna. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-05 15:02

Nagrania skrev:
Den remastrade "thriller" utgåvan på cd lär var svår att driva till klippning då den är kraftigt komprimerad

Det spelar ingen som helst roll om inspelningen är komprimerad. Det är ju bara att höja lyssningsnivån om man vill få till en klippning i slutsteget.....eller? Det är väl så att en CD-skiva kan bara styras ut till 100% och där över får man total krackelering medans en vinyl får högre THD med ökande nivå.
Det blir ju jobbigare att lyssna på gröten som kommer ut om den är hårdare komprimerad = högre medelnivå.

Det jobbigaste (mest påträngande för öronen) att lyssna på rent ljudnivåmässigt är nog en ren sinuston.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-05 15:07

Morello skrev:Alla anläggningar klipper ju för eller senare om man brassar på tillräckligt mycket. Mitt system klipper vid cirka 115 dB peak.
Jag ville helt enkelt testa hur starkt jag kunde spela. Det var skitstark och jag sänkte efter några sekunder. :)

Ja, det var ju rätt starkt :-)
Som jämförelse så driver min 300B ett horn på ungefär 114dB i verkningsgrad och jag har aldrig spelat i närheten av det. Mätte vid ett tillfälle då jag tyckte det var riktigt högt och då var det strax under 100dB så en bit kvar var det ju.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-05 15:57

Problemet med den komprimerade skivan är att den höga medelnivån är farlig både för örat och högtalarna.

Att det inte är så bra för öronen, i alla fall inte i längden är helt korrekt men vad beträffar högtalare så finns det ju flera högtalare som klarar så pass höga nivåer. Snacka med NN :D Sedan beror det ju också på vilket avstånd man mäter nivån 115 dB spl. Men trots allt är det inte så njutbart i längden att lyssna på hårdkomprimerad och ännu värre hårdlimiterad musik. Däremot kan det kännas bra när musiken momentant ligger på 115dB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-05 16:05

Nagrania skrev:Däremot kan det kännas bra när musiken momentant ligger på 115dB.

8O 8O 8O Okej... smaken är som baken... hårig... :wink: :lol:

(själv ger jag oftast upp ungefär strax innan mina piP gör det... om det inte rör sig om enbastonigt eurotechno a là E-type så att piP verkligen kör slut på slaglängd...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-05 16:29

Däremot kan det kännas bra när musiken momentant ligger på 115dB.

Vad är det för konstigt med det? Om man går på t.ex. en konsert med okomprimerad/limiterad klassiskmusik. Där kan det ju i vissa verk ibland hända att nivåerna springer iväg starkt. Det här tycker jag bara ökar musikkänslan. Däremot så tycker jag att applåderna efter är mycket obehagliga och då sätter jag på mina hörselskydd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-05 16:35

Fast nu gällde det hårdkomprimerad pop vid 115dB... inte en medelnivå på 85dB med +30dB toppar. Förväntade mig självklart inte att du gjorde ett snabbyte av programmaterial i din kommentar utan att säga något. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 16:38

Det har väl aldrig handlat om hårdkomprimerad pop? Thriller spår 6 är långt från hårdkomprimerad i remastrad utgåva. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-05 16:41

Morello: jag har varken testutrustning eller någon platta med mannen i fråga, så jag antog att följande var hyffsat korrekt, det har inte emotsagts i något större omfattning (bara naggats lite i kanten):

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-05 16:54

Men trots allt är det inte så njutbart i längden att lyssna på hårdkomprimerad och ännu värre hårdlimiterad musik.

Det kan vi ju vara överens om. Men jag har inget emot dynamisk musik som momentant kan bli he stark. Sånt kallas för dynamik. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-05 16:54

Japp.... och gåshud! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-05 17:14

Harryup skrev:
Morello skrev:Alla anläggningar klipper ju för eller senare om man brassar på tillräckligt mycket. Mitt system klipper vid cirka 115 dB peak.

Ja, det var ju rätt starkt :-)
Som jämförelse så driver min 300B ett horn på ungefär 114dB i verkningsgrad och jag har aldrig spelat i närheten av det. Mätte vid ett tillfälle då jag tyckte det var riktigt högt och då var det strax under 100dB så en bit kvar var det ju.

Skall man vara lite petimetrig så mäts verkningsgrad i % och inte dB. :wink:

Skall man fortsätta på den petimetriga banan :oops: så är siffran 114 dB (som alltså är känsligheten och inte verkningsgraden) möjligen inte jämförbar med de 115 dB som Morello nämnde (fast jag vet inte säkert vad Morello menade med angivelsen, den kan nämligen synas väl hög...).

Hursomhelst: En känslighet om 114 dB (för 2,83 volt in om det är ett 8 ohmssystem) betyder att det spelar sisådär 104 dB vid lyssningsplats om det är tre meter från högtalarana. Är det fyra meter emellan så blir det 102 dB, fast 105 dB peak.

Skilladen mellan 115 dB och 102 dB är 13 dB, och det är alltså 13 dB mer effekt än en watt som behövs för att nå 115 dB! 13 dB är 20 W.
Skillnaden mellan 115 dB och 105 dB är 10 dB, det vill säga du behöver isåfall 10 W.

Så det är, om man intresserar sig för förvrängningen, distorsionsnivåer vid denna uteffekt (10 eller 20 W beroende på om Morellos uppgift var RMS eller peak-ljudtryck) som är intressant att jämföras med Morellos strax under klippning (knappt 600W peak om jag minns rätt?).

Fast å andra sidan är jag inte säker på att Morellos anläggning verkligen kan spela 115 dB vid lyssningsplats. I varje fall inte vid annat än låga frekvenser (där kanalerna sammarbetar om man kan nå 6 dB mera än från bara ena kanalen) och med monosignal i basen, eller är även denna uppgift tagen en meter från högtalaren?

Hmmm... Jag vet inte var jag vill komma med detta inlägg egentligen. :oops:

Fast jag tror att jag är nyfiken på hur mycket det där 300B-steget distorderar vid säg 110 dB på lyssningsplats, vilket kanske är 122 dB en meter framför högtalaren, vilket är 8 dB mer än 114 dB, vilket är sisådär 5 watt.

Inte för att det år troligt att man vill speka så högra frekvenser så starkt, men man kan ju undra ändå, som jämförelse med solid state-världens distorsionssiffror.

Vh, iö

- - - - -

En kul grej som man kan leka med om man använder single end-rör-förstärkare och hornhögtalare, är att prova att växla fasen på BÅDE förstärkarens ingång och dess utgång. Det är nämligen på det viset att både single end-förstärare och hornhögtalare brukar ha andraton som helst dominerande komponent, och de kan addera helt olika beroende på om de hamnar i samma eller i omvänd fas.

Det är för övrigt inte givet att det är bättre att sträva efter att de skall släcka ut varandra än att de skall hamna i fas med varandra, för när de släcker ut varandra uppstår nya fenomen...

Man får helt enkelt testa! (Jag har för mig att Harryup's elektroniska delningsfilter medger fasinvertering?).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-05 23:32

IngOehman skrev:Hursomhelst: En känslighet om 114 dB (för 2,83 volt in om det är ett 8 ohmssystem) betyder att det spelar sisådär 104 dB vid lyssningsplats om det är tre meter från högtalarana. Är det fyra meter emellan så blir det 102 dB, fast 105 dB peak.

Hur tänker du då? Ekofritt rum? För du har väl knappast tre meters efterklangsradie, ens i ditt rum?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-06 02:23

IÖ:
Tack för lektionen det var intressant.
Vet att jag slarvade lite med verkningsgradensangivelsen men resten var intressant.
Det där fasliga måste ju provas. Låter som en billig test.
Jo steglös fasvridning fungerar.

Hälsningar
Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi