Harryup skrev:Morello skrev:Alla anläggningar klipper ju för eller senare om man brassar på tillräckligt mycket. Mitt system klipper vid cirka 115 dB peak.
Jag ville helt enkelt testa hur starkt jag kunde spela. Det var skitstark och jag sänkte efter några sekunder.

Ja, det var ju rätt starkt

Som jämförelse så driver min 300B ett horn på ungefär 114dB i verkningsgrad och jag har aldrig spelat i närheten av det. Mätte vid ett tillfälle då jag tyckte det var riktigt högt och då var det strax under 100dB så en bit kvar var det ju.
Skall man vara lite petimetrig så mäts verkningsgrad i % och inte dB.
Skall man fortsätta på den petimetriga banan

så är siffran 114 dB (som alltså är känsligheten och inte verkningsgraden) möjligen inte jämförbar med de 115 dB som Morello nämnde (fast jag vet inte säkert vad Morello menade med angivelsen, den kan nämligen synas väl hög...).
Hursomhelst: En
känslighet om 114 dB (för 2,83 volt in om det är ett 8 ohmssystem) betyder att det spelar sisådär 104 dB vid lyssningsplats om det är tre meter från högtalarana. Är det fyra meter emellan så blir det 102 dB, fast 105 dB peak.
Skilladen mellan 115 dB och 102 dB är 13 dB, och det är alltså 13 dB mer effekt än en watt som behövs för att nå 115 dB! 13 dB är 20 W.
Skillnaden mellan 115 dB och 105 dB är 10 dB, det vill säga du behöver isåfall 10 W.
Så det är, om man intresserar sig för förvrängningen, distorsionsnivåer vid denna uteffekt (10 eller 20 W beroende på om Morellos uppgift var RMS eller peak-ljudtryck) som är intressant att jämföras med Morellos strax under klippning (knappt 600W peak om jag minns rätt?).
Fast å andra sidan är jag inte säker på att Morellos anläggning verkligen kan spela 115 dB vid lyssningsplats. I varje fall inte vid annat än låga frekvenser (där kanalerna sammarbetar om man kan nå 6 dB mera än från bara ena kanalen) och med monosignal i basen, eller är även denna uppgift tagen en meter från högtalaren?
Hmmm... Jag vet inte var jag vill komma med detta inlägg egentligen.
Fast jag tror att jag är nyfiken på hur mycket det där 300B-steget distorderar vid säg 110 dB på lyssningsplats, vilket kanske är 122 dB en meter framför högtalaren, vilket är 8 dB mer än 114 dB, vilket är sisådär 5 watt.
Inte för att det år troligt att man vill speka så högra frekvenser så starkt, men man kan ju undra ändå, som jämförelse med solid state-världens distorsionssiffror.
Vh, iö
- - - - -
En kul grej som man kan leka med om man använder single end-rör-förstärkare och hornhögtalare, är att prova att växla fasen på BÅDE förstärkarens ingång och dess utgång. Det är nämligen på det viset att både single end-förstärare och hornhögtalare brukar ha andraton som helst dominerande komponent, och de kan addera helt olika beroende på om de hamnar i samma eller i omvänd fas.
Det är för övrigt inte givet att det är bättre att sträva efter att de skall släcka ut varandra än att de skall hamna i fas med varandra, för när de släcker ut varandra uppstår nya fenomen...
Man får helt enkelt testa! (Jag har för mig att Harryup's elektroniska delningsfilter medger fasinvertering?).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).