Moderator: Redaktörer
phon skrev:Om det är en bas man har riktad nedåt kan man väl vända den vartannat år, magneten ner, magneten upp, magneten ner ....
phon skrev:Ramlar inte koner i sidled när man hänger högtalarna vertikalt? Blir sneda och spolen tar i magneten?
Svante skrev:phon skrev:Om det är en bas man har riktad nedåt kan man väl vända den vartannat år, magneten ner, magneten upp, magneten ner ....
...vilket sätter isobarik-monteringen i nytt ljus. Då syns det ju inte att man har vänt dem.phon skrev:Ramlar inte koner i sidled när man hänger högtalarna vertikalt? Blir sneda och spolen tar i magneten?
Ja, visst är det mystiskt. Förmodligen beror det på att de är så styva i den ledden.
phon skrev:Svante skrev:...vilket sätter isobarik-monteringen i nytt ljus. Då syns det ju inte att man har vänt dem.![]()
Det kanske hörs?
Svante skrev:
Ja, nu var det ju det som inte skulle höras. Att man inte hade vänt dem alltså. Eller...
phon skrev:Svante skrev:
Ja, nu var det ju det som inte skulle höras. Att man inte hade vänt dem alltså. Eller...
Nej helst inte förstås, men det var väl det som var problemet? Att man måste vända dom för att dom tappar byxorna. Eller jag kanske fattade fel, XXLS-basen får man inte montera nedåt för då slår konen i golvet ....
silvervarg skrev:Spelar den rörliga massan på elementet stor roll? Eller har element med större rörlig massa normalt en upphängning som är motsvarande styvare?
celef skrev:http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/DriverOrientation.pdf
Eric_Josefsson skrev: Beror det inte på hur höga ben subben står på
phon skrev:Vill minnas att någon (naqref kanske?) meddelade en tumregel (jaja, nu tar vi det lugnt ...) som sade att man bör ha minst lika stort avstånd från basport till väggar i en låda som basrörets diameter. Borde väl även gälla utanför lådan då, mot golvet alltså?
Då tänker jag mig att det kanske är likadant med elementet också? En tiotummare nedåt borde då ha en kvarts meter långa ben eller så för att man skall vara på säkra sidan?
lilltroll skrev:Hur får man subben att inte hoppa över golvet om man monterar basen där nere, eller där uppe?
Keld skrev:för att hindra att basen "hänger sig", kan man kanske ha en liten DC offset på stärkaren o låta den stå på jämt. Det kanske också går att räkna ut vilken spänning/ström man behöver.
phon skrev:lilltroll skrev:Hur får man subben att inte hoppa över golvet om man monterar basen där nere, eller där uppe?
Sätt en bas i varje sida, sex stycken då, så borde subben stå still. Blir lådan lite stor kan du köra isobarik, det blir tolv basar, vilket inte heller är att förakta som imponator.
phon skrev:... använd de helt nya SD-Spikes för att hålla fast subben i golvet.![]()
.
Nej, inte alls, fråga NN. Minst sex i isobarik, kanske några extra i hörnen också!Svante skrev: Mja, två borde väl räcka? Och två slavar då, förstås.
paa skrev: SD-spike är tydligen en vedertagen förkortning för "somatodendritic spike", vad det innebär vet jag inte, men det funkar troligen inte för att hålla fast en subwoofer i alla fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster