Varför anser en del att det inte går att höra skillnader?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-08 12:01

bensnake skrev:
Lazyworm skrev:
Richard skrev:Undras om inte Kairn är bland det bästa Linn gjort i förstegsväg.... Kanske finns det en färgning, men den färgningen får framförallt cd att låta bra.

Menar du att du inte vet om det finns en färgning, men om det finns en färgning så vet du att den är "bra" för CD?

8)

Jag tror att han menar att försteget får framförallt cd att låta så pass bra så att det möjligen skulle kunna handla om en ljudmässigt förskönande färgning. Låter inte det som en trolig innebörd av det han skrev? Eller är du en bokstavstolkare? :wink:

Jag tror också att Richard menar så, man varför just CD skulle låta bättre blir jag inte riktigt klok på. Gäller det också flacfiler?
Får man en vinylkaraktär på ljudet kanske?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-08 12:08

En "faktisktsanning" ar väl att alla färgningar är av ondo - med hänvisning till att en färgning låter bra i ett fall men illa i ett annat.

Men är det så egentligen, om man ser till det personliga planet?
Tänker exempelvis på en åldrande audiofil där en lyftning av diskanten kanske gör gott när öronen inte längre hänger med riktigt..
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-08 12:10

bensnake skrev:
Lazyworm skrev:
Richard skrev:Undras om inte Kairn är bland det bästa Linn gjort i förstegsväg.... Kanske finns det en färgning, men den färgningen får framförallt cd att låta bra.

Menar du att du inte vet om det finns en färgning, men om det finns en färgning så vet du att den är "bra" för CD?

8)

Jag tror att han menar att försteget får framförallt cd att låta så pass bra så att det möjligen skulle kunna handla om en ljudmässigt förskönande färgning. Låter inte det som en trolig innebörd av det han skrev? Eller är du en bokstavstolkare? :wink:

Du ser ingen motsättning i den kommentaren alltså?

Hur finns det ens någon rimlig möjlighet till att veta om förvrängningen är till det bättre om man inte ens vet att det är en förändring?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-11-08 12:10

sprudel skrev:Jag tror också att Richard menar så, man varför just CD skulle låta bättre blir jag inte riktigt klok på. Gäller det också flacfiler?
Får man en vinylkaraktär på ljudet kanske?

Inte en aning. Jag har ingen erfarenhet av detta försteg. Men det skulle kunna vara som du skriver; en något analogare karaktär, kanske.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-08 12:12

KarlXII skrev:En "faktisktsanning" ar väl att alla färgningar är av ondo - med hänvisning till att en färgning låter bra i ett fall men illa i ett annat.

Tänker exempelvis på en åldrande audiofil där en lyftning av diskanten kanske gör gott när öronen inte längre hänger med riktigt..

Den "sanningen" ifrågasätter jag faktiskt! :D

Men en höjning av diskanten kan ju upplevas som besvärlig om någon har hörseln i behåll. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-08 12:17

Hörseln kalibrerar sig själv i realtid mot vissa färgningar, andra färgningar strör lite hela tiden.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-11-08 12:17

Lazyworm skrev:Du ser ingen motsättning i den kommentaren alltså?

Hur finns det ens någon rimlig möjlighet till att veta om förvrängningen är till det bättre om man inte ens vet att det är en förändring?

Jag skulle kunna gå in hårt för att hitta motsättningar i det många här författar. Nu handlade det om att sätta in det Richard skrev i en lämplig kontext, inte att leta efter motsättningar.

Anta att det är det bästa försteg Richard har lyssnat via. Är det då inte rimligt att anta att det färgar och att han uppskattar denna förmodade färgning snarare än att förutsätta att alla övriga förstag han har erfarenhet av skulle färga och att Linn-burken är transparent?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-08 12:23

sprudel skrev:
KarlXII skrev:En "faktisktsanning" ar väl att alla färgningar är av ondo - med hänvisning till att en färgning låter bra i ett fall men illa i ett annat.

Den "sanningen" ifrågasätter jag faktiskt! :D

Men en höjning av diskanten kan ju upplevas som besvärlig om någon har hörseln i behåll. :)

Vem fan bryr sig om dem? 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-08 12:24

Martin skrev:Hörseln kalibrerar sig själv i realtid mot vissa färgningar, andra färgningar strör lite hela tiden.

Källa på det..;)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-08 12:29

bensnake skrev:

Jag skulle kunna gå in hårt för att hitta motsättningar i det många här författar. Nu handlade det om att sätta in det Richard skrev i en lämplig kontext, inte att leta efter motsättningar.

Anta att det är det bästa försteg Richard har lyssnat via. Är det då inte rimligt att anta att det färgar och att han uppskattar denna förmodade färgning snarare än att förutsätta att alla övriga förstag han har erfarenhet av skulle färga och att Linn-burken är transparent?

Citatet var väl ändå bästa Linnsteg?
Känns som sandlådenivå faktiskt och om du fortfarande inte förstår min poäng finns det ingen ide att besudla tråden mer med den här typen av nonsens, utan vi växlar ner och kör vidare. :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-11-08 14:28

Lazyworm skrev:"..." och om du fortfarande inte förstår min poäng finns det ingen ide att besudla tråden mer med den här typen av nonsens, utan vi växlar ner och kör vidare. :)

Dito och visst, självfallet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-08 14:31

KarlXII skrev:
Martin skrev:Hörseln kalibrerar sig själv i realtid mot vissa färgningar, andra färgningar strör lite hela tiden.

Källa på det..;)
Jag gubbgooglade. :P
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-08 15:04

Martin skrev:
KarlXII skrev:

Källa på det..;)

Kanske är det den "kalibreringen" som gör att man kan bli alldeles lycklig av att höra en brusig, förvrängd, svag röst i en lur via en dålig GSM-ledning? Vissa personer hörs knappt (läs telefonförsäljare) medan andra går fram klart och tydligt med alla nyanser (läs barnbarn).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-08 15:13

hifikg skrev:
Martin skrev:
KarlXII skrev:

Källa på det..;)

Kanske är det den "kalibreringen" som gör att man kan bli alldeles lycklig av att höra en brusig, förvrängd, svag röst i en lur via en dålig GSM-ledning? Vissa personer hörs knappt (läs telefonförsäljare) medan andra går fram klart och tydligt med alla nyanser (läs barnbarn).

Klart det är. Nog har vi alla svarat i telefon och inte hört vem som ringer fram tills det blir uppenbart vem det är - och sen är det inga problem alls längre att känna igen rösten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-11-09 23:54

Om nu alla apparater går att detektera vid en eller annan test så ter sig tjatet om korrekt utförd, korrekt implementerad etc. tämligen överflödigt (önsketänkande?). Konsekvensen är ju att det inte finns några sådana konstruktioner eller i varje fall att inga sådana korrekt utförda konstruktioner är kända.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-10 15:06

Jo, men den där " faktisktsanningen" är ju felaktig. Den drivs av några renläriga riddare som inte hör att det " transparenta" ibland låter fördjävligt. :P

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-10 15:09

hcl skrev:Om nu alla apparater går att detektera vid en eller annan test så ter sig tjatet om korrekt utförd, korrekt implementerad etc. tämligen överflödigt (önsketänkande?). Konsekvensen är ju att det inte finns några sådana konstruktioner eller i varje fall att inga sådana korrekt utförda konstruktioner är kända.

Det där du skriver är en viktig insikt.

Det finns inga transparenta grejor.

Det innebär att de som tror sig hittat " det bästa" i form av tex Nad 208 och pioneer 668 , eller för den delen Ino, har möjlighet att få ett betydligt bättre ljud om man skulle byta till något som låter bättre, eller som passar ens egna ideal bättre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-10 15:24

bensnake skrev:

Det kan ju vara nyare linnförsteg som färgar mera, också ? :wink:

Kairn med aktiva filter, LP12 med Lingo samt Linn keltik är troligen det bästa jag hört, det är sant.

Denna anläggning kommunicerade musiken som ingen annan jag hört. Man ville bara lyssna på fler låtar hela tiden. Om det var " transparent" ur ett hifiperspektiv är väl helt ointressant.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi