Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:genstruktur skrev:roggaro skrev:genstruktur skrev:roggaro skrev:har ingen faspenna om du undrar utan använder Höronen
Jaha ja, skall det vara å tydligt menar du? Får väl vända på lite kontakter här hemma och prova då.
det blir lite "laid back" känsla å rymligare kan man kanske säga, när du prickat rätt/vänt rätt.
gå på den känslan
Får experimentera lite här hemma. Ni kan kalla mig kontaktvändaren från och med nu!
Om det är så tydligt borde jag väl kunna vända på kontakten till förgreningsdosan som alla apparater är kopplade till bara?
NEJ nej! var å en ska provas, men man lär sig rättså snabbt faktiskt.
OCH jag blev helt plötsligt väääldigt subtil märkte jag ang. hur man ska värdera det hela hörselmässigt....![]()
iaf blir musiken renare och inte så... (spretigt)
P.S.
glöm inte att kolla datorn också. men ta det sist för det är så knövligt med omstarter ju
hifikg skrev:Tänk om det är det som händer varje gång jag anslutit snoken, jag har vänt fasen rätt, och med Supran har jag råkat vända fel. Varje gång. Vad är sannolikheten för det? (retorisk fråga, jag kan räkna ut det)
IngOehman skrev:hifikg skrev:Tänk om det är det som händer varje gång jag anslutit snoken, jag har vänt fasen rätt, och med Supran har jag råkat vända fel. Varje gång. Vad är sannolikheten för det? (retorisk fråga, jag kan räkna ut det)
Ingen kan räkna på det eftersom det, med den information du givit, inte ens
går att ringa in variablerna.
- - -
Om kablarna hade varit oändligt mjuka i alla ledder, och om de dessutom har
helt symmetriska kontakter, i varke fall i ena änden, och om de dessutom
skakats om ordentligt mellan växlingarna (lite som att blanda en kortlek) så
skulle sannolikheten vara 1/(2^X) där X är antalet gånger du kopplat in en ny
kabel, sak samma vilken.
Om vi kallar det ena inkopplingsläget för I (i fas) och det andra för U (ur fas)
och du bara kopplat in en kabel, en gång, så blir det alltså en sannolikhet om
1(2^1) = 0,5 att du kopplat I (och samma för U).
Byter du till den andra kabeln och frågan gäller hur stor sannolikheten är att
du nu kopplar på det andra viset så är det också 1/(2^1), vilket ger oss en
kombinerad sannolikhet om 1/(2^2) = 1/4 eller 25%.
(Om utgångspunkten är att det bara är annorlunda så blir det förstås inte
den kombinerade, utan bara 1/2 = 50%.)
Dock är ju frågan du ställde om det har varit dåligt (D) för den ena (vilket är
en specifik inkoppling, och bra (B) för den andra (vilket också är en specifik,
inkoppling, den fasmotsatta) och då blir det. alltså 25%.
Kopplar du sedan tillbaka den första igen så blir sannolikheten för "D-B-D"
12,5 %.
Gör du ännu en inkoppling av den andra så är det en chans om 6,25% att
serien i sin helhet är just D-B-D-B, men förstås hela 50% att sista är just B.
Det är ju lite bök att koppla, speciellt givet hur grov den ena är, och kanske
har du inte hunnit med fler omkopplingar än så? 6,25% i så fall.
Att något med chansen 6,25% skall inträffa är inte särskilt osannolikt. Om
man är ett gång om 16 personer som spelar sten-sax-påse i en utslagstur-
nering så är det helt säket att en av de 16 kommer att vinna turneringen.
Och lika sannolikt att man är den personen, är det att koppla in två kablar
enligt mönstret D-B-D-B.
- - -
MEN!
Kablar är inte oändligt mjuka, i varje fall den ena av de två är nog rätt så
styv kan jag tänka mig, så att du har kopplat in den med samma fasläge
varje gång känns rätt så troligt, eller vad säger du, som kan bedöma saken?
Vanliga kablar är kanske lite mjukare, men icke desto mindre så hamnar de
nog oftast i samma läge, i synnerhet om de slutar med en vinklad propp. Så
sannolikheten att det blivit D-B-D-B är säkert mycket större än 6,25%.
Vh, iö
petersteindl skrev:MichaelG skrev:IngOehman skrev:Korrekt är även detta att stickkontaktens vridning kan ge en
hörbar påverkan, främst med avseende på brumnivå.
Intressant. Skulle detta kunna ge en oerhört subtil känsla av mer eller mindre spretig ljudbild, tro? Typ att mer - men nästan ohörbart - brum bidrar till att maskera de svagaste detaljerna och därmed ställa till det för ljudbilden?
Hälsn. Michael
Jappdet är min erfarenhet.
IngOehman skrev:Jag tror ingen, inte ens du, känner till allt man behöver veta för att
kunna beräkna hur sannolikt det är.
Att du alls ställde frågan visar att du inte kan veta det, och det du nu
skriver bekräftar att du inte vet det man behöver veta om man skall
kunna beräkna sannolikheten.
Däremot kan det gå att ta reda på, om det visar sig att ingen av kab-
larna KAN ha vridits. Då är sannolikheten antingen 0 eller 100 % att
det varit D-B-D-B
Vh, iö
genstruktur skrev:bassman skrev:genstruktur skrev:roggaro skrev:har ingen faspenna om du undrar utan använder Höronen
Jaha ja, skall det vara å tydligt menar du? Får väl vända på lite kontakter här hemma och prova då.
Bara vetskapen om att fasen är rätt gör att det spelar bättre
Fast då får man väl mäta, annars tror man det är rätt bara. Om man skall gå på känslan så att säga
bassman skrev:genstruktur skrev:bassman skrev:genstruktur skrev:roggaro skrev:har ingen faspenna om du undrar utan använder Höronen
Bara vetskapen om att fasen är rätt gör att det spelar bättre
Fast då får man väl mäta, annars tror man det är rätt bara. Om man skall gå på känslan så att säga
Så nu är allt i samma fas, upplever jag någon förbättring. Nja inte så där men nu vet jag att allt är i ordning där bak i maskinrummet. Bara en sån sak kan göra en glad![]()
.
sportbilsentusiasten skrev:Faspenna är bra men det är bättre att lyssna fram rätt orientering enl min erfarenhet, då det inte är säkert att det alltid blir rätt annars.
sportbilsentusiasten skrev:Faspenna är bra men det är bättre att lyssna fram rätt orientering enl min erfarenhet, då det inte är säkert att det alltid blir rätt annars.
petersteindl skrev:Har alla apparater jordade uttag så blir det svårt att få vettiga resultat. Då borde man istället mäta strömmen från varje enskild apparats jord till nätets jord och det är inte det enklaste.
genstruktur skrev:Vad säger kusnkapsbanken om det här uttalandet?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=1747156
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Har alla apparater jordade uttag så blir det svårt att få vettiga resultat. Då borde man istället mäta strömmen från varje enskild apparats jord till nätets jord och det är inte det enklaste.
Kan man inte göra proceduren först med en ojordad list och sedan när allt är klart så byter man till jordat?
/ B
Nimrod skrev:genstruktur skrev:Vad säger kusnkapsbanken om det här uttalandet?
Ja, det berättade en kille på ELFA för mig när jag tog upp det med honom, att man även kan se det direkt på kontakten, och till och med att det ska vara en standard i Sverige i vilket hål fasen är i vägguttaget, men där kan man inte vara helt säker eftersom det beror på hur noggrann elektrikern varit.
genstruktur skrev:Nimrod skrev:genstruktur skrev:Vad säger kusnkapsbanken om det här uttalandet?
Ja, det berättade en kille på ELFA för mig när jag tog upp det med honom, att man även kan se det direkt på kontakten, och till och med att det ska vara en standard i Sverige i vilket hål fasen är i vägguttaget, men där kan man inte vara helt säker eftersom det beror på hur noggrann elektrikern varit.
Jag tänkte kanske mer på det här- "Däremot känner få till att det kan vara viktigt hur stickproppen sätts in i vägguttaget. Om alla skulle vända stickproppen rätt skulle vi kunne spara åtskilliga miljoner kilowatttimmar. Det berättade elkvalitetsexpert Heinz Maikisch från Hok."
Nimrod skrev:genstruktur skrev:Nimrod skrev:genstruktur skrev:Vad säger kusnkapsbanken om det här uttalandet?
Jag tänkte kanske mer på det här- "Däremot känner få till att det kan vara viktigt hur stickproppen sätts in i vägguttaget. Om alla skulle vända stickproppen rätt skulle vi kunne spara åtskilliga miljoner kilowatttimmar. Det berättade elkvalitetsexpert Heinz Maikisch från Hok."
Jo, jag förstod det, men jag menade att det också var ett enklare sätt att sätta kontakterna rätt i stereoanläggningen utan att behöva testa med faspennan på varje apparat.
genstruktur skrev:Nimrod skrev:genstruktur skrev:Nimrod skrev:genstruktur skrev:Vad säger kusnkapsbanken om det här uttalandet?
Jo, jag förstod det, men jag menade att det också var ett enklare sätt att sätta kontakterna rätt i stereoanläggningen utan att behöva testa med faspennan på varje apparat.
Okej!![]()
Jag bara tänkte att om uttalandet stämmer så borde det vara oerhört viktigt att sätta kontakten rätt, med tanken på miljön och debatten om en hållbar utveckling.
Nimrod skrev:genstruktur skrev:Nimrod skrev:genstruktur skrev:Nimrod skrev:genstruktur skrev:Vad säger kusnkapsbanken om det här uttalandet?
Okej!![]()
Jag bara tänkte att om uttalandet stämmer så borde det vara oerhört viktigt att sätta kontakten rätt, med tanken på miljön och debatten om en hållbar utveckling.
Nu lyssnade jag på radioprogrammet och det verkar bara vara när det är en jordad kontakt det här fenomenet uppstår, att apparaten drar ström fast den är avstängd, men alla platt-tv har väl ojordat, iallafall min.
AndreasArvidsson skrev:Kontakter som går att vända 180grader utan att få 100% samma funktion är ett jäkla otyg imo.
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Kontakter som går att vända 180grader utan att få 100% samma funktion är ett jäkla otyg imo.
Har du några som uppsvisat det betendet?
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Kontakter som går att vända 180grader utan att få 100% samma funktion är ett jäkla otyg imo.
Har du några som uppsvisat det betendet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster