Dedicerad nätspelare eller dator?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ger en nätspelare mer välljud än dator+DAC?

Ja
13
38%
Nej
21
62%

Antal röster : 34

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Dedicerad nätspelare eller dator?

Inläggav hifikg » 2013-11-08 18:01

Låter en dedicerad nätspelare bättre än en kombination dator/DAC? Ja, EN sådan kan säkert låta bättre än EN kombination, men generellt? Får man ut ännu bättre ljud med en sådan apparat? Jag tänker på Naim, jag tänker på Bladelius Embla t ex. Någon som jämfört på allvar?

H&M skriver i nummer 11/2013

"Ja, vi kan argumentera för att den fina, separata nätspelaren från kanske Linn eller Naim låter betydligt mycket bättre, och visst är det nästan alltid så, men med dator och en bra, separat D/A-omvandlare kommer du långt, mycket långt."

Å andra sidan hör de skillnad på USB-kablar också. De måste ha någon slags superhörsel de där skribenterna. Eller så e jag lomhörd. Jag får medge att jag inte ställt kombinationerna mot varandra. Polaren har ett gediget Bladeliussystem och det är mycket trivsamt att lyssna på, men som vanligt saknar jag inget när jag kommer hem och spelar med dator/DAC.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-08 18:31

Om fläktar och hårddiskar inte hörs ser jag ingen ljudmässig poäng med nätversspelare.

Det blir främst en inredningsfråga.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-08 19:31

Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar så kan den vara en perfekt transport, men om något är fel så kan den vara otroligt dålig.

Datorns välljud är helt beroende på hur den används och är konfigurerad medan en färdig nätverksspelare utan några inställningar som möjliggör att användaren kan förstöra ljudet vet du ju hur den uppför sig.

Så på frågan om vilken som låter bäst säger jag ingen för bägge har möjligheterna att låta precis lika bra, men om frågan däremot är vilken är enklast att använda/minst chans att ställa in fel så är det i de flesta fall nätverksspelaren.
Dock får man tänka på att en nätverksspelare kan ha massor med inställningar eller kanske dåliga standardval som inte går att ändra. I det fallet har datorn med sina större möjligheter en fördel.
Det beror helt enkelt på.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-08 19:43

Hmmm... jag trycker på PLAY o sedan väller välljudet fram. Vad mer kan jag göra? Nåja, jag har ett litet program som ställer om inställningarna automagiskt beroende på vad det är för slags fil jag spelar. Kostade 75 spänn eller nåt. Det ser också till att alla "dataljud" inte går ut i högtalarna och det tackar man för de gånger datorn används till annat parallellt med lyssning.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-11-08 21:24

Bortsett från att det finns en massa nätverksspelare som inte låter speciellt bra (just Embla är en tämligen dålig representant enlig min mening) så vill jag hävda att en bra nätverksspelare är bättre än både en likvärdigt prissatt CD spelare eller en dator plus vidhängade DAC. Nätverksspelaren har ett rent konceptuellt övertag i.o.m. att den helt styr över sin verksamhet och kan isoleras mycket välfrån sin omgivning. En CD spelare är ännu mer autonom, men dras då med den miljö som realtidsrippningen innebär (störningar från servon etc). Att rippa helt separat är en stor fördel med skadade skivor och att kunna kontrollera resultatet mot andra rippningar gör processen tämligen säker (vilket sköts helt automatiskt av de flesta vettiga rip-program, notera att olika program renderar i olika bra slutresultat d.v.s. som vanligt spelar allt roll!).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-11-08 21:30

den enda nackdelen med datorn är att du måste konfigurera den själv.
det kan handla om att hitta de program som behövs och sedan få dessa att fungera med din hårdvara. Det är inte så enkelt som man kan få för sig att knåpa ihop en låda där du kan trycka PLAY(via snyggt interface på surfplattan) och förvänta dig att allt funkar.
Allt det jobbet är redan gjort då man köper en nätverksspelare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-08 21:33

Kraniet skrev:den enda nackdelen med datorn är att du måste konfigurera den själv.
det kan handla om att hitta de program som behövs och sedan få dessa att fungera med din hårdvara. Det är inte så enkelt som man kan få för sig att knåpa ihop en låda där du kan trycka PLAY(via snyggt interface på surfplattan) och förvänta dig att allt funkar.
Allt det jobbet är redan gjort då man köper en nätverksspelare.

Eller en Mac

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-09 00:18

Det räcker med en uppgradering av en dator så är man tillbaka till 0 igen.
Datorn är skakig men kan vara väl så bra.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-09 00:39

AndreasArvidsson skrev:Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar .....

"Korrekt konstruerad"* . . . . typ ? :evil:

* Å om dä kommer ena datorer som ä bätter konstruerader i möra . . . .
ä då denne fiktive "korrekt konstruerad":er då helt plötsligern okorrekt? :P :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-09 01:20

Alltså det handlar ju bara om ettor och nollor med betoning på nollor.

Korrekt konstruerad dator har väl Bill Gates haft sedan 70-talet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-09 01:28

Tycker du ja, din jäla nölla* . . . typ 8) :wink:

*Eller varä ena etta . . . ? :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-09 06:57

hcl skrev:Bortsett från att det finns en massa nätverksspelare som inte låter speciellt bra (just Embla är en tämligen dålig representant enlig min mening) så vill jag hävda att en bra nätverksspelare är bättre än både en likvärdigt prissatt CD spelare eller en dator plus vidhängade DAC. Nätverksspelaren har ett rent konceptuellt övertag i.o.m. att den helt styr över sin verksamhet och kan isoleras mycket välfrån sin omgivning. En CD spelare är ännu mer autonom, men dras då med den miljö som realtidsrippningen innebär (störningar från servon etc). Att rippa helt separat är en stor fördel med skadade skivor och att kunna kontrollera resultatet mot andra rippningar gör processen tämligen säker (vilket sköts helt automatiskt av de flesta vettiga rip-program, notera att olika program renderar i olika bra slutresultat d.v.s. som vanligt spelar allt roll!).

+1.

Men....

Ett av svarsalternativen hade kunnat vara " det beror på" .

Det finns apparater, eller inställningar av apparater, felaktiga rippningar osv som gör att även goda nätverkspelare presterar sämre än en typisk cd- spelare, enligt min erfarenhet.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-11-09 11:11

Richard skrev:Det finns apparater, eller inställningar av apparater, felaktiga rippningar osv som gör att även goda nätverkspelare presterar sämre än en typisk cd- spelare, enligt min erfarenhet.

Delvis medhåll på detta, men man får klanta till det ganska rejält för att en normalt sett bra nätverksspelare skall hamna på en nivå under även en bra CD spelare.

För min del tycker jag inte t.ex. SB håller tillräcklig nivå för att riktigt skilja sig från bra traditionella CD spelare. Linn:s Sneaky är dock, som ren signalkälla, (direkt underskattad och) på en nivå som tycks vara svår att nå med någon CD-spelare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-09 11:16

petersteindl skrev:Alltså det handlar ju bara om ettor och nollor med betoning på nollor.

Mvh
Peter

Och till oss andra försökte han prångla ut DOS!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-09 13:15

Laila skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar .....

ä då denne fiktive "korrekt konstruerad":er då helt plötsligern okorrekt? :P :wink:

Nej korrekt är korrekt. Det är inga problem idag att föra över en en digital ström helt perfekt från en dator.

Det betyder dock inte att varenda dator som existerar uppfyller detta krav.

Användarvisningsbild
lennartj

Flexibilitet - DSD eller annat nytt?

Inläggav lennartj » 2013-11-09 14:43

Nätverksspelare passar väl bäst för dem som prioriterar enkelhet och tillförlitlighet på bekostnad av flexibilitet och instängningseffekter (i vissa fall).
Dessutom ser jag ofta orättvisa prisjämförelser mellan dator + DAC och en nätverksspelare utan hänsyn till att den senare kräver en infrastruktur med både nätverk och NAS eller annan server.
En ny PC har ofta minst 1 TB lagringsutrymme som räcker ganska långt.

På tal om flexibilitet, finns det någon nätverksspelare som kan spela upp DSD-filer ännu?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-09 15:06

Jag är supernöjd med min SqueezeBox som jag haft
i flera år nu. Ännu bättre blev det efter mitt inköp av
NAS'en som jag gjorde i somras. Behöver inte ens ha en dator
igång för att lyssna på musik via den.
Naturligtvis har jag i princip all musik i FLAC-format.

Har en extern DAC kopplad till Klämboxen.
lat så streamar jag Spotify med telefon via
Airporten.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Re: Flexibilitet - DSD eller annat nytt?

Inläggav Richard » 2013-11-09 15:42

lennartj skrev:Nätverksspelare passar väl bäst för dem som prioriterar enkelhet och tillförlitlighet på bekostnad av flexibilitet och instängningseffekter (i vissa fall).
Dessutom ser jag ofta orättvisa prisjämförelser mellan dator + DAC och en nätverksspelare utan hänsyn till att den senare kräver en infrastruktur med både nätverk och NAS eller annan server.
En ny PC har ofta minst 1 TB lagringsutrymme som räcker ganska långt.

På tal om flexibilitet, finns det någon nätverksspelare som kan spela upp DSD-filer ännu?

Jag tror att nätverkspelare också passar de som vill ett bättre ljud än pc som signalkälla. Överföringsinterfacet från PC ( USB ) KAN vara en potentionell källa till ljudkvalitetsförsämring ( ..men behöver inte vara det ) .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-09 15:48

AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:

Nej korrekt är korrekt. Det är inga problem idag att föra över en en digital ström helt perfekt från en dator.

Det finns inga datorer som ger samma ljud över en längre tid. Uppgraderingar av os, drivrutiner , codecar, och förstås avspelningsprogramvara kan påverka en dator och också gör det.
Bara att kika på mera kunniga forum när det gäller nätverksspelare och avspelningsprogramvaror. På faktiskt finns det för lite praktiska erfarenheter som uppdateras för att förstå alla problem, lösningar och möjligheter.
Datorvärlden är inte alls konstant tyvärr, och korrekt och trasigt är inte adekvata ord enligt min åsikt.

Mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-09 15:50

AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:

Det är mycket som kan gå fel mellan en dator och dacen, om den så är inbyggd i ljudkortet eller sitter helt separat.

Värst är alla nätstörningar, där galvanisk åtskillnad i många fall kan generera en högre ljudkvalitet.

Jitterproblem med olika klockor i transporten (eller PC.n) och i dacen har gåtts igenom för länge sedan av bla IÖ. * För en god överföring bör klockan sitta väldigt nära DA- omvandlaren, och det bör bara vara den enda klockan som styr transporten, vare sig transporten är en PC eller en DVD- spelare.

Uppfylls inte detta sker ibland en klart hörbar försämring.

...så det är inte så enkelt som du verkar tro, att få den digitala signalen analog med minimal förvrängning.

* du har väl läst detta? :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-09 15:54

Harryup skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:

Det finns inga datorer som ger samma ljud över en längre tid. Uppgraderingar av os, drivrutiner , codecar, och förstås avspelningsprogramvara kan påverka en dator och också gör det.
Bara att kika på mera kunniga forum när det gäller nätverksspelare och avspelningsprogramvaror. På faktiskt finns det för lite praktiska erfarenheter som uppdateras för att förstå alla problem, lösningar och möjligheter.
Datorvärlden är inte alls konstant tyvärr, och korrekt och trasigt är inte adekvata ord enligt min åsikt.

Mvh/Harryup

+1.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-11-09 17:14

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Alltså det handlar ju bara om ettor och nollor med betoning på nollor.

Mvh
Peter

Fast tänk om DOS låter bättre än alla andra operativ? =O

Det finns faktiskt musik spelare till DOS, och även om det är svårt att tro så finns det minst en som uppgraderas fortfarande också som heter Mpxplay och ser ut så här:

http://mpxplay.sourceforge.net/mpxplay.gif

Den spelar även upp Flac! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-09 17:22

Harryup skrev:Det finns inga datorer som ger samma ljud över en längre tid. Uppgraderingar av os, drivrutiner , codecar, och förstås avspelningsprogramvara kan påverka en dator och också gör det.

Mvh/Harryup

Richard skrev:Det är mycket som kan gå fel mellan en dator och dacen, om den så är inbyggd i ljudkortet eller sitter helt separat.

Värst är alla nätstörningar, där galvanisk åtskillnad i många fall kan generera en högre ljudkvalitet.

Jitterproblem med olika klockor i transporten (eller PC.n) och i dacen har gåtts igenom för länge sedan av bla IÖ. * För en god överföring bör klockan sitta väldigt nära DA- omvandlaren, och det bör bara vara den enda klockan som styr transporten, vare sig transporten är en PC eller en DVD- spelare.

...så det är inte så enkelt som du verkar tro, att få den digitala signalen analog med minimal förvrängning.

Till er båda vill jag skriva att jag har aldrig sagt att det är lätt att fixa ett sätta upp en perfekt digital överföring via en dator. Om ni tolkat det så ber jag er läsa igen.
Det är inga problem att göra om man vet vad man gör, men massor av saker kan gå fel. Allt från hårdvara till mjukvara, drivrutiner, inställningar, kringutrustning osv kan ställa till problem.

Jag var medvetet vag och skrev "korrekt" för jag orkar inte gå in på alla detaljer igen; den diskussionen har vi redan haft.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-09 19:09

Harryup skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:

Mvh/Harryup

Ljudet har aldrig ändrats ett pyttelill pga byte av Mac, OS X-uppgraderingar, nya versioner av iTunes i flera generationer, olika "spelprogram" och olika USB-kablar. Två gånger har ljudet från Macen ändrats. Den ena var när jag började köra via en DAC och den andra var när jag skaffade den där S/PDIF grunkan som jag skrivit om i min presentation.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-09 19:10

JB skrev:
hifikg skrev:

Mvh
Peter

Fast tänk om DOS låter bättre än alla andra operativ? =O

Det finns faktiskt musik spelare till DOS, och även om det är svårt att tro så finns det minst en som uppgraderas fortfarande också som heter Mpxplay och ser ut så här:

http://mpxplay.sourceforge.net/mpxplay.gif

Den spelar även upp Flac! :)

Då har jag hellre sämre ljud :-)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-11-09 20:03

AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:Det finns inga datorer som ger samma ljud över en längre tid. Uppgraderingar av os, drivrutiner , codecar, och förstås avspelningsprogramvara kan påverka en dator och också gör det.

Mvh/Harryup

Richard skrev:Det är mycket som kan gå fel mellan en dator och dacen, om den så är inbyggd i ljudkortet eller sitter helt separat.

Till er båda vill jag skriva att jag har aldrig sagt att det är lätt att fixa ett sätta upp en perfekt digital överföring via en dator. Om ni tolkat det så ber jag er läsa igen.
Det är inga problem att göra om man vet vad man gör, men massor av saker kan gå fel. Allt från hårdvara till mjukvara, drivrutiner, inställningar, kringutrustning osv kan ställa till problem.

Jag var medvetet vag och skrev "korrekt" för jag orkar inte gå in på alla detaljer igen; den diskussionen har vi redan haft.

Om man med korrekt menar i alla avseenden felfria implementationer eller överföringar så finns det inga korrekta implementationer eller överföringar. Att tro detta är inget annat än önsketänkande och en tilltalande, men i alla realtidssammanhang felaktigt antagande. Det kan finnas bra nog, men då behöver man också definiera i vilket avseende. När det gäller överföringar av data så kan bra nog definieras som att data går att tolka utan fel. Detta gäller oftast vid digitala överföringar med felkontroll i mottagande änden och möjlighet till omsändning vid detektion av fel (t.ex. TCP/IP), men inte heller den signal som representerar data i mottagaränden är korrekt ur ett realtidsperspektiv, även om man vid en kontroll (detektion) kan komma fram till att representationen kan tolkas som den information den en gång svarade mot i ursprungsänden. Den signal eller de tillstånd som representerar en viss datainformation ser aldrig exakt lika ut vid två olika tillfällen, ungefär lika, men aldrig exakt lika. Resultatet efter att en signal som representerar musik och som transmitterats från en tillståndsbärare till en annan kommer m.a.o. inte se lika ut vid två tillfällen då samma data når en tillståndsbärare (, tolkningssteg eller detektionssteg om man så vill). Är det någon som tror att utsignalen från DAC:en kommer se lika ut om inte insignalen ser lika ut(?), ungefär lika, ja, men exakt lika, nej. Hur väsentlig skillnaden är kan man avgöra på olika sätt. Är det musik som är syftet med D/A-omvandlingen skulle jag förespråka att man lyssnar på det ljudande resultatet. Man kan mäta också, med den risk det för med sig att man inte helt överblickar vad mätningen representerar i förhållande till hur den mänskliga hörsel-musikdetektonsprocessen fungerar.

Generellt sett är en dator en särdeles dålig miljö m.a.p. signalintegritet i den meningen att en signal genererad ifrån datorn skall vara så lättdetekterbar som bara är möjligt (ideal om man så vill). All form av synkron koppling mellan dator och DAC är således en dålig ide (t.ex. S/PDIF, synkron USB m.fl.). Kvar har vi alltså asynkrona lösningar och målet blir då att se till att data i mottagaränden kommer fram i tid samt att signalen kan tas emot så störningsfritt som möjligt. Felkontroll och möjlighet till omsändning är en god start, god isolation en annan (f.f.a. TCP/IP erbjuder både och). Asynkrona lösningar kan implementeras på många sätt. USB-baserade lösningar verkar populära när det gäller billigare apparater, men det är också tydligt att I varje fall de USB-baserade varianter jag hört har påvisat förhållandevis dålig tålighet mot t.ex. val av USB-kabel. Nu har jag bara hört ett litet antal dyl. lösningar så det kan mycket väl finnas andra som inte har dessa brister. Kanske är det just det faktum att USB-lösningarna oftast kopplas direkt till den elmiljö som matande dator erbjuder. Om man söker den mest kostnadsmässigt bästa lösningen skulle jag starta med en topologi som innehåller så störningsmässigt rena apparater direkt anslutna till DAC:en. Det går givetvis att filtrera utgången från en dator, en NAS eller en switch, men den enklaste enheten torde vara den som är enklast att få så ren som möjligt. Tyvärr är detta inte något prioriterat område bland tillverkarna av datorutrustning så det blir till att testa vilka apparater som funkar bäst (stör minst).

Vad jag erfarit så finns det några riktigt bra lösningar, varav de bästa som jag känner, alla är TCP/IP nätverksbaserade. SB är (eller snarare var) mycket bra för sitt pris och Linn har flera nätverksspelare med mycket bra prestanda. Även om de presterar bra utan någon större ansträngning vad gäller nätverkets utformning så är dock ännu ingen totalt okänslig för hur nätverket utformats. Detta är dock ett tacksamt område då de i detta sammanhang bra nätverkskomponenterna inte kostar mer än de mindre bra.

Arcam har några billiga USB baserade lösningar som, för pengarna, låter bra. Det finns också ett flertal andra asynkrona DAC:ar liknande Arcam:s lösning. Jag har dock inte hört dessa tillräckligt mycket för att kunna uttala mig om hur de presterar.

Vilken lösning som man tycker är bra nog och passar en bäst, tycker jag man bör lyssna sig fram till.
Senast redigerad av hcl 2013-11-09 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-09 20:52

Varför skulle det inte gå att göra en korrekt överföring?
Med korrekt så menar jag att datan som skickas kommer fram totalt oförvanskad dvs att överföringen är bitkorrekt.

Vi pratar trots allt om låga bandbredder som skickas väldigt korta avstånd. Att tro att ljudet på något magiskt sätt ändras om den kommer från en dator jämfört med samma källfil från en nätverksspelare kan jag inte förstå.
Jag pratar nu om datorn endast som transport.

Jag har varken tid eller lust att gå genom hur digitala överföringar, överföringsprotokoll, buffrar, jitter och liknande fungerar. Den som är intresserad av det finner om han söker, men jag kan säga att det är inget magiskt bakom utan en väldigt exakt vetenskap. På samma sätt som summan på dina digitala banköverföringar inte ändras så bör inte ljudet göra det heller. Extremt förenklat då hoppas jag alla förstår.

Mer än så har jag inte att säga i ämnet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-09 21:32

AndreasArvidsson skrev:Varför skulle det inte gå att göra en korrekt överföring? ...

Klart det går. Allt annat är bara kabelmysticism. Ungefär som att påstå att en strömkabel kan påverka ljudkvaliteten...

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-11-09 23:47

AndreasArvidsson skrev:Varför skulle det inte gå att göra en korrekt överföring?
Med korrekt så menar jag att datan som skickas kommer fram totalt oförvanskad dvs att överföringen är bitkorrekt.

Vi pratar trots allt om låga bandbredder som skickas väldigt korta avstånd. Att tro att ljudet på något magiskt sätt ändras om den kommer från en dator jämfört med samma källfil från en nätverksspelare kan jag inte förstå.
Jag pratar nu om datorn endast som transport.

Jag har varken tid eller lust att gå genom hur digitala överföringar, överföringsprotokoll, buffrar, jitter och liknande fungerar. Den som är intresserad av det finner om han söker, men jag kan säga att det är inget magiskt bakom utan en väldigt exakt vetenskap. På samma sätt som summan på dina digitala banköverföringar inte ändras så bör inte ljudet göra det heller. Extremt förenklat då hoppas jag alla förstår.

Mer än så har jag inte att säga i ämnet.

Det betyder dock inte att inget mer finns att säga.

Om bit-korrekt är gott nog så är det knappast någon nyhet att det går att alldeles utmärkt att få till, men talar man om realtidstolkning av data (d.v.s. så som sker i en DAC), ja då är problemet lite mer komplicerat än så. Då räcker inte krav på bara bit-korrekta data, den kurvform som representerar data måste dessutom vara i relativt gott skick. Tillräckligt så att avvikelserna från ideal kurvform helt kan isoleras till DAC:ens ingång så att ingen avvikelse kan skönjas på utgången.

Något som kan vara värt att reflektera över är att en DAC är en i grunden analog komponent, där man försöker styra dess beteende att vara okänslig för hur de analoga vågformerna, representerande de förment digitala insignalerna, faktiskt ser ut.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-09 23:55

Ja, jag har pratat med några DAC-tillverkare som ansett att problemet är vida större än att det skall vara bit-perfect. Timing och frekvensspridning av jittret påpekade det var kritiskt också.
Jag bedömmer det som att de har testat ganska mycket praktiskt.

mvh/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi