Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:den enda nackdelen med datorn är att du måste konfigurera den själv.
det kan handla om att hitta de program som behövs och sedan få dessa att fungera med din hårdvara. Det är inte så enkelt som man kan få för sig att knåpa ihop en låda där du kan trycka PLAY(via snyggt interface på surfplattan) och förvänta dig att allt funkar.
Allt det jobbet är redan gjort då man köper en nätverksspelare.
AndreasArvidsson skrev:Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar .....
hcl skrev:Bortsett från att det finns en massa nätverksspelare som inte låter speciellt bra (just Embla är en tämligen dålig representant enlig min mening) så vill jag hävda att en bra nätverksspelare är bättre än både en likvärdigt prissatt CD spelare eller en dator plus vidhängade DAC. Nätverksspelaren har ett rent konceptuellt övertag i.o.m. att den helt styr över sin verksamhet och kan isoleras mycket välfrån sin omgivning. En CD spelare är ännu mer autonom, men dras då med den miljö som realtidsrippningen innebär (störningar från servon etc). Att rippa helt separat är en stor fördel med skadade skivor och att kunna kontrollera resultatet mot andra rippningar gör processen tämligen säker (vilket sköts helt automatiskt av de flesta vettiga rip-program, notera att olika program renderar i olika bra slutresultat d.v.s. som vanligt spelar allt roll!).
Richard skrev:Det finns apparater, eller inställningar av apparater, felaktiga rippningar osv som gör att även goda nätverkspelare presterar sämre än en typisk cd- spelare, enligt min erfarenhet.
petersteindl skrev:Alltså det handlar ju bara om ettor och nollor med betoning på nollor.
Korrekt konstruerad dator har väl Bill Gates haft sedan 70-talet.
Mvh
Peter
Laila skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar .....
"Korrekt konstruerad"* . . . . typ ?![]()
* Å om dä kommer ena datorer som ä bätter konstruerader i möra . . . .
ä då denne fiktive "korrekt konstruerad":er då helt plötsligern okorrekt?![]()
lennartj skrev:Nätverksspelare passar väl bäst för dem som prioriterar enkelhet och tillförlitlighet på bekostnad av flexibilitet och instängningseffekter (i vissa fall).
Dessutom ser jag ofta orättvisa prisjämförelser mellan dator + DAC och en nätverksspelare utan hänsyn till att den senare kräver en infrastruktur med både nätverk och NAS eller annan server.
En ny PC har ofta minst 1 TB lagringsutrymme som räcker ganska långt.
På tal om flexibilitet, finns det någon nätverksspelare som kan spela upp DSD-filer ännu?
AndreasArvidsson skrev:Laila skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar .....
Nej korrekt är korrekt. Det är inga problem idag att föra över en en digital ström helt perfekt från en dator.
Det betyder dock inte att varenda dator som existerar uppfyller detta krav.
AndreasArvidsson skrev:Laila skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar .....
Nej korrekt är korrekt. Det är inga problem idag att föra över en en digital ström helt perfekt från en dator.
Harryup skrev:AndreasArvidsson skrev:Laila skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar .....
Det finns inga datorer som ger samma ljud över en längre tid. Uppgraderingar av os, drivrutiner , codecar, och förstås avspelningsprogramvara kan påverka en dator och också gör det.
Bara att kika på mera kunniga forum när det gäller nätverksspelare och avspelningsprogramvaror. På faktiskt finns det för lite praktiska erfarenheter som uppdateras för att förstå alla problem, lösningar och möjligheter.
Datorvärlden är inte alls konstant tyvärr, och korrekt och trasigt är inte adekvata ord enligt min åsikt.
Mvh/Harryup
hifikg skrev:petersteindl skrev:Alltså det handlar ju bara om ettor och nollor med betoning på nollor.
Mvh
Peter
Och till oss andra försökte han prångla ut DOS!
Harryup skrev:Det finns inga datorer som ger samma ljud över en längre tid. Uppgraderingar av os, drivrutiner , codecar, och förstås avspelningsprogramvara kan påverka en dator och också gör det.
Bara att kika på mera kunniga forum när det gäller nätverksspelare och avspelningsprogramvaror. På faktiskt finns det för lite praktiska erfarenheter som uppdateras för att förstå alla problem, lösningar och möjligheter.
Datorvärlden är inte alls konstant tyvärr, och korrekt och trasigt är inte adekvata ord enligt min åsikt.
Mvh/Harryup
Richard skrev:Det är mycket som kan gå fel mellan en dator och dacen, om den så är inbyggd i ljudkortet eller sitter helt separat.
Värst är alla nätstörningar, där galvanisk åtskillnad i många fall kan generera en högre ljudkvalitet.
Jitterproblem med olika klockor i transporten (eller PC.n) och i dacen har gåtts igenom för länge sedan av bla IÖ. * För en god överföring bör klockan sitta väldigt nära DA- omvandlaren, och det bör bara vara den enda klockan som styr transporten, vare sig transporten är en PC eller en DVD- spelare.
Uppfylls inte detta sker ibland en klart hörbar försämring.
...så det är inte så enkelt som du verkar tro, att få den digitala signalen analog med minimal förvrängning.
* du har väl läst detta?
Harryup skrev:AndreasArvidsson skrev:Laila skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar .....
Det finns inga datorer som ger samma ljud över en längre tid. Uppgraderingar av os, drivrutiner , codecar, och förstås avspelningsprogramvara kan påverka en dator och också gör det.
Mvh/Harryup
JB skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Alltså det handlar ju bara om ettor och nollor med betoning på nollor.
Mvh
Peter
Och till oss andra försökte han prångla ut DOS!
Fast tänk om DOS låter bättre än alla andra operativ? =O
Det finns faktiskt musik spelare till DOS, och även om det är svårt att tro så finns det minst en som uppgraderas fortfarande också som heter Mpxplay och ser ut så här:
http://mpxplay.sourceforge.net/mpxplay.gif
Den spelar även upp Flac! :)
AndreasArvidsson skrev:Harryup skrev:Det finns inga datorer som ger samma ljud över en längre tid. Uppgraderingar av os, drivrutiner , codecar, och förstås avspelningsprogramvara kan påverka en dator och också gör det.
Mvh/HarryupRichard skrev:Det är mycket som kan gå fel mellan en dator och dacen, om den så är inbyggd i ljudkortet eller sitter helt separat.
Värst är alla nätstörningar, där galvanisk åtskillnad i många fall kan generera en högre ljudkvalitet.
Jitterproblem med olika klockor i transporten (eller PC.n) och i dacen har gåtts igenom för länge sedan av bla IÖ. * För en god överföring bör klockan sitta väldigt nära DA- omvandlaren, och det bör bara vara den enda klockan som styr transporten, vare sig transporten är en PC eller en DVD- spelare.
Uppfylls inte detta sker ibland en klart hörbar försämring.
...så det är inte så enkelt som du verkar tro, att få den digitala signalen analog med minimal förvrängning.
* du har väl läst detta?
Till er båda vill jag skriva att jag har aldrig sagt att det är lätt att fixa ett sätta upp en perfekt digital överföring via en dator. Om ni tolkat det så ber jag er läsa igen.
Det är inga problem att göra om man vet vad man gör, men massor av saker kan gå fel. Allt från hårdvara till mjukvara, drivrutiner, inställningar, kringutrustning osv kan ställa till problem.
Jag var medvetet vag och skrev "korrekt" för jag orkar inte gå in på alla detaljer igen; den diskussionen har vi redan haft.
AndreasArvidsson skrev:Varför skulle det inte gå att göra en korrekt överföring? ...
AndreasArvidsson skrev:Varför skulle det inte gå att göra en korrekt överföring?
Med korrekt så menar jag att datan som skickas kommer fram totalt oförvanskad dvs att överföringen är bitkorrekt.
Vi pratar trots allt om låga bandbredder som skickas väldigt korta avstånd. Att tro att ljudet på något magiskt sätt ändras om den kommer från en dator jämfört med samma källfil från en nätverksspelare kan jag inte förstå.
Jag pratar nu om datorn endast som transport.
Jag har varken tid eller lust att gå genom hur digitala överföringar, överföringsprotokoll, buffrar, jitter och liknande fungerar. Den som är intresserad av det finner om han söker, men jag kan säga att det är inget magiskt bakom utan en väldigt exakt vetenskap. På samma sätt som summan på dina digitala banköverföringar inte ändras så bör inte ljudet göra det heller. Extremt förenklat då hoppas jag alla förstår.
Mer än så har jag inte att säga i ämnet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster