Hur olika låter olika cd-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-04 18:12

Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:Men Richard, det stämmer inte i alla tänkbara fall. Ta ett vanligt USB-ljudkort, t.ex. Creative Sound Blaster 5.1 Live eller vad det nu heter. Det låter för dj-vligt med wav ursprungligen från CD-skiva, då Windows vanliga drivrutiner gör en kass sampleratekonvertering till 48 kHz med VÄLDIGT hörbar ickeharmonisk distorsion. Jag kan garantera att en nästan vilken som helst gammal vanlig cd-spelare så är detta fel mycket mycket mindre.

Fast en dator är ingen nätverksspelare i den bemärkelsen.

mvh/Harryup

He-he, jag börjar väl bli mossig o gammal. Jag änvänder nämligen med glädje helst bara cd-skivor uppspelade via helt vanlig cd/dvd-spelare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-04 18:15

Johan_Lindroos skrev:Men Richard, det stämmer inte i alla tänkbara fall. Ta ett vanligt USB-ljudkort, t.ex. Creative Sound Blaster 5.1 Live eller vad det nu heter. Det låter för dj-vligt med wav ursprungligen från CD-skiva, då Windows vanliga drivrutiner gör en kass sampleratekonvertering till 48 kHz med VÄLDIGT hörbar ickeharmonisk distorsion. Jag kan garantera att en nästan vilken som helst gammal vanlig cd-spelare så är detta fel mycket mycket mindre.

Jo, men nu jämför du ju grader i helvetet ! 8)

Självklart så innebär en sådan samplerate konvertering en ljudförsämring. Jag talar om vanlig cd- återgivning 44.1 khz.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-04 21:31

Johan_Lindroos skrev:He-he, jag börjar väl bli mossig o gammal. Jag änvänder nämligen med glädje helst bara cd-skivor uppspelade via helt vanlig cd/dvd-spelare.

Ja, och jag minns fortfarande din reaktion när vi kopplade in min Linn Mimik och jämförde med din 668. Senare rationaliserade du bort skillnaden med att "det var en annan låt" men visst var det skillnad mellan spelare? Dessutom med en spelare (668) som ju anses perfekt, eller åtminstone utan fel.

Visst är det skillnad mellan olika cd-spelare?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-11-07 00:58

Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-07 08:41

penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?

Ja.

Precis som att samma CD kan låta olika i olika CD-spelare.

Jag har en mycket enkel nätverksspelare (SB Classic) men den låter ändå nästan lika bra som en Linn Ikemi och absolut bättre än Linn Mimik och en äldre Pioneer (en så'n där med skivtallrik, kan det varit PD507?) som jag förfogade över tidigare.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-07 08:55

Bill50x skrev:
penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?

Ja.

Jag har en mycket enkel nätverksspelare (SB Classic) men den låter ändå nästan lika bra som en Linn Ikemi och absolut bättre än Linn Mimik och en äldre Pioneer (en så'n där med skivtallrik, kan det varit PD507?) som jag förfogade över tidigare.

/ B

+1.

Jag har en SB duet. :) Den låter väldigt likt Ikemi om jag kör den analogt ut, vi är två som jämfört ingående för några år sedan.

...så det verkar ligga något i detta med att nätverkspelarna generellt KAN låta bättre än motsvarande cd- spelare. Jag är dock inte så säker på vad det beror på, alltid... Det finns cd- spelare med extremt lågt jitter som ändå spelar sämre än en Logitech transporter, fast den jittrar 1000ps enligt millers lab.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-07 09:09

Du pratar nu om defaultläget på inställningarna. Windows samplar bara om om det behövs och efter Windows XP (tror jag det är) kan man ställa in Windows så att den kör ut ljudkortet i 44,1 kHz. Då behöver det inte samplas om när man kör en 44,1 kHz-fil och då blir det bra.

Windows Vista hade en synnerligen dålig omsamplare, och f*n vet om inte det är bäst. Då hör man att man behöver ändra på något. :D .

Man kan notera också att omsampling KAN göras riktigt bra, så bra att det blir bättre att spela en 44,1 kHz-fil uppsamplad till 96 kHz än att spela 44,1 kHz-filen direkt på DACen. Rekonstruktionsfiltret i DACar är typiskt sämre än de i en riktigt bra omsamplare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-11-08 17:34

Bill50x skrev:

Ja.

/ B

Då måtte ju drivverket som ni rippar med vara av bättre kvalitet än cd:n ni spelar upp med, förutsatt att resten av anläggningen är densamma. Kan inte nätverksspelaren spela cd:n direkt från rip-verket, för att på så vis minska antalet led i kedjan och därmed höja kvaliteten på återgivningen?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-08 18:35

Man kanske inte vill läsa CD'n i x48 hastighet med full felkorrigering i normalt uppspelande. ;)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-11-08 19:55

Bagaget skrev:Man kanske inte vill läsa CD'n i x48 hastighet med full felkorrigering i normalt uppspelande. ;)

Vem är detta inlägg riktat till? Vad har hastigheten 48x med nåt att göra när det gäller uppspelning?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-08 20:51

penke62 skrev:
Bagaget skrev:Man kanske inte vill läsa CD'n i x48 hastighet med full felkorrigering i normalt uppspelande. ;)

Vem är detta inlägg riktat till? Vad har hastigheten 48x med nåt att göra när det gäller uppspelning?

Det har med rippningen att göra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-08 21:17

penke62 skrev:
Bill50x skrev:

Ja.

/ B

Då måtte ju drivverket som ni rippar med vara av bättre kvalitet än cd:n ni spelar upp med, förutsatt att resten av anläggningen är densamma. Kan inte nätverksspelaren spela cd:n direkt från rip-verket, för att på så vis minska antalet led i kedjan och därmed höja kvaliteten på återgivningen?

Drivverket vid rippning spelar ingen roll så länge överföringen blir bitperfekt. Jag har rippat mycket på en 400 kronors DVD läsare och resten på den som är inbyggd i Macen, lär knappast vara dyrare. En transport lär inte heller påverka ljudet bara överföringen till DAC-en blir korrekt. En komplett spelare kanske kan lida av en undermålig analogomvandling och därför låta sämre än en annan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-08 23:29

penke62 skrev:
Bill50x skrev:

Ja.

/ B

Som skrivet tidigare, använder man hela nätverksspelaren utan separat DAC kan de låta lite hur som helst. Precis som med olika CD-spelare.

Skillnaden mellan en CD-spelare och avspelning från en rippad skiva är att CD'n i stort sett spelar strömmande (det är inte riktigt sant, men...), nätverksspelaren från en redan rippad och checkad skiva och med större buffert.

Att jämföra en nätverksspelare med en CD-spelare i samma prisklass är dock en ganska orättvis jämförelse eftersom en nätverksspelare inte innehåller någon spelare och därmed kan göras billigare. Men den behöver en server av något slag att ta musiken ifrån (om man inte bara kör radio och typ Spotify) och sådana är ju inte gratis. Dock har väl de flesta en dator hemma och man kan ju använda denna.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-09 19:10

hifikg skrev:
penke62 skrev:
Bill50x skrev:

Ja.

/ B

Drivverket vid rippning spelar ingen roll så länge överföringen blir bitperfekt. Jag har rippat mycket på en 400 kronors DVD läsare och resten på den som är inbyggd i Macen, lär knappast vara dyrare. En transport lär inte heller påverka ljudet bara överföringen till DAC-en blir korrekt. En komplett spelare kanske kan lida av en undermålig analogomvandling och därför låta sämre än en annan.

Du verkar väldigt tvärsäker på att du har rätt. Jag uppmanar dig att provlyssna litet olika alternativ. Hör du nån skillnad ? *

* som Harryup, Bill50x, Peter stendl, sportbilsentusiasten, ivorisobarik, hcl, undertecknad, mfl gjort.......och hört skillnad.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-09 19:22

Har experimenterat lite i dagarna med olika spelare. Tycker transporten verkar ge mer utslag än d/a-omvandlare.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-09 20:17

Richard skrev:
hifikg skrev:
penke62 skrev:
Bill50x skrev:

Ja.

/ B

Du verkar väldigt tvärsäker på att du har rätt. Jag uppmanar dig att provlyssna litet olika alternativ. Hör du nån skillnad ? *

* som Harryup, Bill50x, Peter stendl, sportbilsentusiasten, ivorisobarik, hcl, undertecknad, mfl gjort.......och hört skillnad.

Har du själv rippat från olika drivverk och fått olika resultat?

Vilket var det hifikg var tvärsäker på...

Att transporten inte lär påverka ljudet av en CD-spelare är ju klart mindre starkt påstående.

Att den inte borde göra det med en vettig konstruktion kan jag hålla med om men jag är osäker på hur det står till i verkligheten.

Dvs jag tycker att en vettig konstruktion borde motsvara:
[transport]<->[buffer. korrektur]->[async. bit-överföring]->[buffer.korrektur]->[DAC]
8)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-11-09 23:48

En sak som man inte bör glömma bort om man pratar om skillnader mellan olika cd spelare är stt det kan vara väldigt tydliga skillnader.
Men vad beror det på?
Jag fick vara med om att lyssna på 2 olika cd spelare, en billig för några tusen och en dyr för rätt många pengar. Jag hörde en mycket tydlig skillnad. Ljudet var betydligt bättre än i den billiga. Jag var förvånad över hur stor skillnaden var. Jag kollade lite närmre och fann då att utsignalen på den dyrare var högre.
Det var det som gjorde att man upplevde skillnaden så mycket.

Nivåerna på utsignalen på cd spelaren upplevs som betydligt bättre när den är starkare

Det är en viktig aspekt att ha med vid jämförelse.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-09 23:50

Objektivisten skrev:Har experimenterat lite i dagarna med olika spelare. Tycker transporten verkar ge mer utslag än d/a-omvandlare.

Hade inga problem med att höra skillnad på min TEAC proffscdrw-drive eller en Oppo 95 inkopplade på Benchmark DAC-1. Sen blev det ändå bättre men med mindre upplevd skillnad mellan en DAC-1 och en Weiss DAC.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-10 03:33

Richard skrev:
hifikg skrev:
penke62 skrev:
Bill50x skrev:

Ja.

/ B

Jag har ju inte det, hört skillnad alltså. Jag har skivor rippade från flera årtionden om en kopiering kan räknas som rippning vill säga och ingen kan höra någon skillnad jämfört med originalet och det skulle inte bli bättre att rippa om skivor som redan är rippade i lossless. Tyvärr körde jag en hel del mp3 en period, men det mesta har jag rättat till nu. Om det uppstår skillnader vid avlyssning så beror det på andra saker. Rippningar som blivit fel har blivit totalfel och inte fungerat efteråt. Bara lite fel händer aldrig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-10 03:35

Harryup skrev:
Objektivisten skrev:Har experimenterat lite i dagarna med olika spelare. Tycker transporten verkar ge mer utslag än d/a-omvandlare.

Hade inga problem med att höra skillnad på min TEAC proffscdrw-drive eller en Oppo 95 inkopplade på Benchmark DAC-1. Sen blev det ändå bättre men med mindre upplevd skillnad mellan en DAC-1 och en Weiss DAC.

mvh/Harryup

Jag hör skillnad när jag använder min blurayspelare för avspelning av cd-skivor, men det beror på att den skramlar och lever om så den nästan överröstar musiken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-10 19:46

Tycker det är lite märkligt att du vet att bit-perfekt räcker.
Finns konstruktörer jag pratat med som påstår att det inte räcker.

Mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-11-10 19:57

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Harryup, kanske beror det på att du har aktiva högtalare med hög upplösning som gör att du kan höra skillnaden tydligare än de som har sämre grejor här på forumet. :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-10 20:39

Jag vet att man bara kan ta ansvar för sina egna inlägg och att min klagan antagligen är fruktlös, men snälla Richard, sluta hacka på de val andra gjort med sina anläggningar. Är förbaskat trött på att läsa det i inlägg efter inlägg efter inlägg.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-10 21:24

shifts skrev:Jag vet att man bara kan ta ansvar för sina egna inlägg och att min klagan antagligen är fruktlös, men snälla Richard, sluta hacka på de val andra gjort med sina anläggningar. Är förbaskat trött på att läsa det i inlägg efter inlägg efter inlägg.

Fast det kan ju vara som Richard skriver, man kan inte utesluta det. Å andra sidan är det i så fall lite småtaskigt att uttrycka sig så om man inte vet, eller hört de olika anläggningarna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-10 21:57

Klart att det kan vara så, men tycker inte man behöver spela på sånt som man vet kommer ta skruv, bara för att polarisera så mycket det bara går.

Sett till den senaste postningshistoriken tror jag Richard vänder sig till de som valt Ino-högtalare samt de som har en receiver någonstans i anläggningen. Det är oftast de som åsyftas när man pratar om religiös hifisekt på Faktiskt.

Som jag skrev kan man bara ta ansvar för sina egna inlägg och den typen mina senaste två är leder sällan till något bra. Kommer inte posta vidare i denna linjen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-10 22:14

shifts skrev:Klart att det kan vara så, men tycker inte man behöver spela på sånt som man vet kommer ta skruv, bara för att polarisera så mycket det bara går.

Sett till den senaste postningshistoriken tror jag Richard vänder sig till de som valt Ino-högtalare samt de som har en receiver någonstans i anläggningen. Det är oftast de som åsyftas när man pratar om religiös hifisekt på Faktiskt.

Som jag skrev kan man bara ta ansvar för sina egna inlägg och den typen mina senaste två är leder sällan till något bra. Kommer inte posta vidare i denna linjen.

Hehe! Han kan mena mig då ju!
Inosar överallt, och en d-a Oppo som bas i anläggningen. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-10 22:22

Har precis upptäckt den här tråden och blivit förskräck av hur mycket
dumheter som påstås redan på sidan etts första halva.

Men här tycker jag Strömberg kommer med en bra fråga:

Richard skrev:
Strmbrg skrev:
Richard skrev:
Tycker nog att det är RÄTT stor skillnad mellan olika cd- spelare. Även om skillnaderna klangligt brukar vara små, så är skillnaderna viktigare än de försämringar som kommer senare i signalkedjan, läs högtalarna.

Ja, alltså jag skaffade en Benchmark DAC1 för kanske fem år sedan.
Rent impusköp, dock hade jag läst att den var kompetent.

Klangligt, vette sjåen om den förändrade något. Nu brukar jag egentligen inte tänka så mycket på klang, utan mest fokusera på upplösning förvisso.
Upplösningen upplever jag som såpass god att jag inte distraheras av den parametern.
Tidigare har jag distraherats av en slags "grötighet" när jag spisar symfonier och annat komplext.

Nå, hur menar du med att skillnaderna är små, men viktigare än skillnaderna mellan högtalare? Utveckla gärna.
:)

Alla fel förstärks ju kraftigt om de införs tidigt i kedjan. Förstärkaren förstärker signalen mångfaldigt, även felen, så att de kan höras genom högtalarna. Högtalarna är hela systemets slavar, de återger bara det som de matas med.

Detta är väldigt logiskt. Samtidigt är hela anläggningen inte starkare än dess svagaste länk, vilket ofta är signalkällan eftersom felen förstärks många gånger innan de hörs i högtalaren.

Komorok skrev:Oj då. Du har ju jättefel i hela inlägget, Richard. Hoppas någon orkar förklara för dig på vilka sätt, för jag ids inte.

Strmbrg skrev:Men, hurrni,

Varför ramlar ni bort från frågan stup i kvarten?
Eller, egentligen struntar jag i varför.
Ge fan i det istället.
:)

Men, hurdå "felen förstärks"?
Alltså, jag vill nu inte veta hur FEL det är att resonera så.
Jag är intresserad av en lite mer uttömmande förklaring till hur resonemanget går hos den som har det där källan-först-tänkandet. Då lämpligen av just de som tänker så, inte av någon annan.

PS
Det är ju ganska ointressant vem som HAR rätt.
Det viktiga är väl vad som ÄR rätt.

Vad som ÄR rätt får du inte veta av dem du frågade nu. De har ingen
susning om hur dessa saker fungerar utan de repeterar bara mantran
som de fått lära sig utantill av dem som de själva utsätt till auktoriteter.

Och hur är det då?

Ja för att kunna reda ut det så måste man skilja mellan relativa och
absoluta fel. Gör man inte det så går det inte att förstå vad som händer
när signalen tar sig framåt i kedja.

Skiljer man mellan relativa fel och asulta fel så ökar också chansen att
man inte blandar ihop olika känslighet för absoluta fel med att fel för-
stärks.

Det första felet som man måste undvika att göra är att mäta fel baserat
på dera absoluta styrka. Ett fels storlek måste relateras till musiksignalen
där felet kommer in i kedjan.

Både att ange fel i procent och signalavstånd (- X dB) kan tillämpas på
t ex distorsion och brus. Brus behöver dock relateras till en nominell nivå
då de flesta sorters brus ju finns där även när det är musik-tyst. Så då
relaterar man till maximal signal och för SNR.

Även tonkruvefel är relativa då man anger avvikelsena från en nominell
gain (inte nivå).

- - -

Okej, så vad händer då om man adderar ett fel, säg brus, i länk 1 i en
kedja, CD-spelaren? Säg på -82 dB relativt full utstyrning, jämfört med
att addera ett lika stort fel i effektförstärkaren?

Svaret är att de ger ingen skillnad alls. I båda fallen kommer bruset att
ligga på -82 dB relativt signalen när den kommer fram till öronen, om
inga andra likadana fel adderas i någon annan länk.

- - -

Återstår gör då frågan om var det är störkänsligast, det vill säga var i
kedjan som det är viktigast att skydda signalen från utifrån kommande
brus?

Det är en mycket svårare fråga att svara på eftersom störningar utifrån
dels som regel kommer in i kedjan atingen kapacitivt eller via elektro-
magnetisk strålning. Då beror suseptibiliteten på kretsimpedansen just
där man utsätter kedjan för bruset. Dessutom är olika punkter i kedjan
väldigt olika väl skyddade. Mellan förstärkare och högtalare kör man ju
exempelvis oftast med helt oskärmade och störmottagliga kablar, men
å andra sidan är signalen rätt så stor där och impedansen är låg.

I den så kallade lågnivådelen av kedjan (där nivån kan vara väsentligt
större än den till högtalarna, mer om det strax) är det normalt att man
använder skämade kablar så där har störningar svårt att ta sig in. Men
kretsimpedanserna är som regel högre, inte sällan 100 ohm eller mera.

Sammanfattningsvis är det sak samma var i kedjan en störning kommer
in, det intressanta är hur stark störningen är i förhållande till musiksig-
nalen just där och då.

Och hur ser då signalerna ut i en typisk musiklyssningssituation? Ja, det
beror ju på det, och det beror på rätt många olika saker, men jag kan ju
utgå ifrån hur det ser ut här och nu.

Jag lyssnar på en CD med Janos Starker på violoncell.

Och med det sagt gör jag nu en liten paus i skrivandet och återkommer
om ett par minuter efter att ha mätt lite.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-10 22:33

Okej, nu har jag mätt (postade inte förra inlägget förrän då jag kom till-
baka från mätandet).

Och signalen ligger som högst på 1,9 V peak, från CD-spelaren det stycke
som jag mätte på.

Denna signal går vidare till förförstärkaren och ut från den så kommer det
0,045 volt. Den dämpar alltså med ingefär en faktor 40 gånger. Även om
försteg har en gain så har de ju också en potentiometer som i varje ögon-
blick tar ned nivån, så att summan blir lagom för att man skall få den nivå
(akustiskt) i lyssningsrummet som man vill ha.

Fram till högtalarna kommer peaknivåer på ungefär 1,6 volt. Det finns en
viss mätosäkerhet här eftersom jag tittar med ett oscilloskop, så jag är
inte helt säker på om signalen är större eller mindre än från CD-spelaren,
men lite mindre tror jag. Effekten är dock självklart större (~1/3 watt) då
kretsimpedansen är mycket lägre.

Går jag vidare till efter högtalarna så har jag på 3 meters avstånd ett ljud-
tryck (peak-RMS) om runt 78 dB, men det är ju från två högtalare. Detta
är en ljudeffekt om en bråkdel av en watt, närmare bestämt några milliwatt.

Så det där med att signalen växer genom kedjan är inte bara irrelevant,
det är inte ens sant.

Den går upp och den går ned.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-10 22:45

:) Roligt inlägg. Verkligheten i ett nötskal.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-11-10 23:30

shifts skrev:Klart att det kan vara så, men tycker inte man behöver spela på sånt som man vet kommer ta skruv, bara för att polarisera så mycket det bara går.

Om du försökte att se båda sidor av myntet så skulle du se det hela med andra ögon.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi