Dedicerad nätspelare eller dator?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ger en nätspelare mer välljud än dator+DAC?

Ja
13
38%
Nej
21
62%

Antal röster : 34

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-11-10 03:28

Harryup skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tror inte man kan svara på frågan så enkelt. Om datorn är korrekt konstruerad och konfigurerar .....

"Korrekt konstruerad"* . . . . typ ? :evil:

* Å om dä kommer ena datorer som ä bätter konstruerader i möra . . . .
ä då denne fiktive "korrekt konstruerad":er då helt plötsligern okorrekt? :P :wink:

Nej korrekt är korrekt. Det är inga problem idag att föra över en en digital ström helt perfekt från en dator.

Det betyder dock inte att varenda dator som existerar uppfyller detta krav.

Det finns inga datorer som ger samma ljud över en längre tid. Uppgraderingar av os, drivrutiner , codecar, och förstås avspelningsprogramvara kan påverka en dator och också gör det.
Bara att kika på mera kunniga forum när det gäller nätverksspelare och avspelningsprogramvaror. På faktiskt finns det för lite praktiska erfarenheter som uppdateras för att förstå alla problem, lösningar och möjligheter.
Datorvärlden är inte alls konstant tyvärr, och korrekt och trasigt är inte adekvata ord enligt min åsikt.

Mvh/Harryup

Om man vill så går det naturligtvis att stänga av alla uppdateringar...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-10 19:52

Ja, det är klart man kan men inte ens då kommer datorn vara lika stabil som en nätverksspelare. En dator slits påtagligt mer med tiden och för många program behöver uppdateras eftersom användarna är konstant beta-användare.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-10 20:01

Harryup skrev:Ja, det är klart man kan men inte ens då kommer datorn vara lika stabil som en nätverksspelare. En dator slits påtagligt mer med tiden och för många program behöver uppdateras eftersom användarna är konstant beta-användare.

Mvh/Harryup

Varför skulle en decicerad musikdator slitas mer än en mediaspelare!? Min gör det säkert eftersom jag har den med mig överallt + har den som musikmaskin. Nästa gång jag uppdaterar ska den här få bli musikdator, men eftersom vi talar Mac behöver de inte uppdateras mer än var sjätte år. Fast jag brukar göra det lite oftare för att det är skoj. Å andra sidan har jag aldrig hört någon skillnad vid byte av Mac, så det kanske gäller de där andra, ungefär som alla elaka viruslarm och liknande.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-10 20:44

Det jag själv är mest "rädd" för när det kommer till fristående enheter är framtida support och buggfixar. Ibland vore det skönt att ta bort datorn ur ekvationen, men just nu känns datorvägen både mest framtidssäker och stabil.

Däremot har jag nyligen upplevt det där med att en uppgradering av mjukvara kan sabotera ljudet. Nyligen skickade Apple ut en uppdatering som tog hand om den buggade EQ jag råkat ut för i iTunes.

Tror det är svårt att hitta en enda väg som inte innebär någon form av risk.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-11 07:01

hifikg skrev:
Harryup skrev:Ja, det är klart man kan men inte ens då kommer datorn vara lika stabil som en nätverksspelare. En dator slits påtagligt mer med tiden och för många program behöver uppdateras eftersom användarna är konstant beta-användare.

Mvh/Harryup

Varför skulle en decicerad musikdator slitas mer än en mediaspelare!? Min gör det säkert eftersom jag har den med mig överallt + har den som musikmaskin. Nästa gång jag uppdaterar ska den här få bli musikdator, men eftersom vi talar Mac behöver de inte uppdateras mer än var sjätte år. Fast jag brukar göra det lite oftare för att det är skoj. Å andra sidan har jag aldrig hört någon skillnad vid byte av Mac, så det kanske gäller de där andra, ungefär som alla elaka viruslarm och liknande.

Värme och snurrande hårddiskar. Å andra sidan kanske dator saknar display vilket också kan störa i en spelare. Det är inte heller självklart att en spelare inte är en lite stympad dator men om det är så så brukar man ha något annat än Windows i den. När det gäller mac så trots att jag är macmänniska ( i regel) är jag inte övertygad om att Mac OsX har så bra musikspelare. JRiver finns i beta. Finns Amarra och några fler. Personligen vill jag använda Flac för att ha ett öppet filformat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-11 08:18

Harryup skrev:
hifikg skrev:

Mvh/Harryup

Värme och snurrande hårddiskar. Å andra sidan kanske dator saknar display vilket också kan störa i en spelare. Det är inte heller självklart att en spelare inte är en lite stympad dator men om det är så så brukar man ha något annat än Windows i den. När det gäller mac så trots att jag är macmänniska ( i regel) är jag inte övertygad om att Mac OsX har så bra musikspelare. JRiver finns i beta. Finns Amarra och några fler. Personligen vill jag använda Flac för att ha ett öppet filformat.

mvh/Harryup

Kompletterar man inte ofta nätspelare med snurrande hårddiskar? Alternativt kan man peta in en icke snurrande disk i sin dator, men oavsett vilket man väljer så bör man förstås göra backup på innehållet. Hårddiskar håller inte i evighet, oavsett om de sitter i datorer eller andra enhheter.

Musikspelare på Mac är iTunes + lämplig programsnutt för att ställa om parametrarna till t ex 24/96 och liknande automagiskt. Spelar man "bara" cd och mp3 kan man skicka signalen direkt utan programsnutt. Olika programsnuttar ger ingen hörbar skillnad, men en del praktiska hanteringsskillnader finns. Jag har lyssnat på de flesta och det är nog ett dussin i varje fall, för Mac. Har stannat för BitPerfect för 75 spänn.

Jag omvandlar musiken till aiff, ett extra moment som jag gärna hade varit utan, men det går lätt att konvertera tillbaka till FLAC om jag skulle "behöva". Båda formaten är lossless. Ingen hörbar skillnad finns. Förstås.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-11 09:03

hifikg skrev:Jag omvandlar musiken till aiff, ett extra moment som jag gärna hade varit utan, men det går lätt att konvertera tillbaka till FLAC om jag skulle "behöva". Båda formaten är lossless. Ingen hörbar skillnad finns. Förstås.

Förstås? Vad händer med innehållet när man konverterar fram och tillbaka?

Förövrigt är det kass att iTunes efter alla år ännu inte klarar att spela flac. Det gör ju tom min telefon.... Märkligt nog klarar telefonen flac men inte Samsungs motsvarighet till iTunes, Kies. Så man får flytta över filerna manuellt, men hellre det än att behöva konvertera musiken. För övrigt, Kies är ännu sämre än iTunes, vilket jag inte trodde vara möjligt...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-11 12:24

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Jag omvandlar musiken till aiff, ett extra moment som jag gärna hade varit utan, men det går lätt att konvertera tillbaka till FLAC om jag skulle "behöva". Båda formaten är lossless. Ingen hörbar skillnad finns. Förstås.

Förstås? Vad händer med innehållet när man konverterar fram och tillbaka?

Förövrigt är det kass att iTunes efter alla år ännu inte klarar att spela flac. Det gör ju tom min telefon.... Märkligt nog klarar telefonen flac men inte Samsungs motsvarighet till iTunes, Kies. Så man får flytta över filerna manuellt, men hellre det än att behöva konvertera musiken. För övrigt, Kies är ännu sämre än iTunes, vilket jag inte trodde vara möjligt...

/ B

Jo, det kan man tycka och det vore ju bra om iTunes gjorde det. Men Microsofts musikspelare klarar inte heller Flac. Däremot så finns det bättre och flera musikspelarelösningar på PC för att spela Flac.
Anledningen är säkert att betallösningarnas måsten förringas om man stödjer Flac ifrån både Apple och Microsoft.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-11 12:29

hifikg skrev:Kompletterar man inte ofta nätspelare med snurrande hårddiskar?

Jo absolut i nån form av serverlösning eller NAS helst med diskar som är tänkta att köras dygnet runt och i en miljö där fläktarna kan gå på högsta hastighet om man behöver.
Att uppackningar av Flac eller annan valfri losslesspackning inte skulle kunna påverka ljudet finns det alternativa erfarenheter av. Bara att googla eller kika i vår gamla tråd.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-11 14:59

Harryup skrev:Men Microsofts musikspelare klarar inte heller Flac.

Det finns lösningar för at spela flac i Windows Media Player. Laddade för 3 minuter sedan ner en sådan och spelar just nu en flac-fil med Alice Babs "Me and you".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-11 15:07

RogerGustavsson skrev:

Det finns lösningar för at spela flac i Windows Media Player. Laddade för 3 minuter sedan ner en sådan och spelar just nu en flac-fil med Alice Babs "Me and you".

Det finns lösningar för iTunes också men är "lösningen" Microsofts egen?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-11 15:14

RogerGustavsson skrev:

Just detta att låsa format och/eller spelare till varandra är ju utvecklingens dödgrävare. Tänk er att en Linn-högtalare vore helt död om man försökte spela med ett annat slutsteg? Eller om en Ino-högtalare inte gav ett piP ifrån sig om man inte matade den med en Denon-receiver?

Och varför ska man inte kunna köra IOS7 (eller vad det nu heter, Maverick kanske?) på en PC, vad är dom rädda för? IOS't skänktes ju till och med bort gratis, men det hjälper ju inte mig som kör PC.

Snacka om trist krigande....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-11 15:41

Amen!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-11-11 18:01

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:

Just detta att låsa format och/eller spelare till varandra är ju utvecklingens dödgrävare. Tänk er att en Linn-högtalare vore helt död om man försökte spela med ett annat slutsteg? Eller om en Ino-högtalare inte gav ett piP ifrån sig om man inte matade den med en Denon-receiver?

Och varför ska man inte kunna köra IOS7 (eller vad det nu heter, Maverick kanske?) på en PC, vad är dom rädda för? IOS't skänktes ju till och med bort gratis, men det hjälper ju inte mig som kör PC.

Snacka om trist krigande....

/ B

Apple har ju Inga appar till Android eller WP8 heller, och de företag Apple har köpt upp som haft Android appar har konstigt nog efter uppköpet inte längre haft det, hmmm Hur gick det till? ;)
Både Google och MS har dock appar till alla plattformer, för visst har väl MS appar till iOS också?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-11 19:25

Finns androidapp för OS X för att kunna synka dem.

Kommer dock inte ihåg vad den heter just nu.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi