Center + surround högtalare, vad köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Center + surround högtalare, vad köpa?

Inläggav subjektivisten » 2005-10-19 22:58

Ja, jag tänkte bygga ut min stereo uppsättning så jag även har en 5.1 system. Nu är problemet att jag vet inte vad för högtalare som kan passa mina Sony SS-M9? Hur nogrannt är det med att dom har samma karaktär passningen? Det är väl främst centern som är viktig att få matcha in eller är det lika viktigt för surround högtalarna?

Vad kan det finnas för tips till mig? Är rätt novis på detta :oops:

Tack på förhand

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-19 23:12

För centern är det ju jätteviktigt att den har precis samma ljud som frontarna, men som tur är behövs ju inte en center i en hembio på samma sätt som en stor biograf. Det kan ju ofta bli bättre utan.

Surroundhögtalarna är det ju viktigare att de är anpassade för just surroundljud (som är en helt annorlunda uppgift än frontljudet) än att de har någon sorts klangmatchning. Det kan säker vara en fördel, men jag tvivlar på att det skulle vara viktigt i praktiken då dels ljuden kommer att låta annorlunda för att de kommer bakifrån men också att rummets bidrag blir naturligt annorlunda.

Sedan finns det väl 2 eller 3 olika huvudvägar att gå när det gäller surroundljudet. Antingen 2 direktstrålande högtalare (som du kommer att lokalisera direkt = ingen ljudbild bara 2 ljudkällor som hörs hela tiden), eller 2 dipoler (som blir svårare att lokalisera men även ljudet blir otydligare, mer upphackat i tiden pga reflexer i rummet mm), eller flera direktstrålande bakhögtalare (minst 4 stycken) som då har möjlighet att måla upp en mer sammanhängande ljudbild bakom lyssnarna.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-10-21 08:50

Tjenare,

Jag håller med föregående talare, vad gäller centern. Skippa den helt och hållet. Det är coolt ett par dagar, för att man "hör" den. Även om du får till en helt och hållet klangmatchad högtalare, är det svårt att få in den ordentligt i ljudbilden.

Om du har en "bred" soffa, kan du tjäna på att ha center, då du annars kanske inte får den utomordentliga ljudbilden framifrån, som du kanske skulle vilja ha, för att den som sitter längst till höger bara hör högerhögtalaren istället för den fantomiserade centern (om du inte har någon center).

Då är det däremot MYCKET viktigare med surroundkanalerna.

Gå på direktstrålande, men skaffa två eller tre stycken per bak-kanal. Då får du det bästa från två världar. Du diffuserar ljudet bakifrån, som av anatomiska skäl ändå är svåra att direkt lokalisera (öronen är ju flikar som är optimerade för att lokalisera ljud framifrån), och får en mycket bättre rumskänlsa. Dock behöver du i det fallet 6 - 8 bak-kanaler.

De separata kanalerna kan du parallellkoppla. De flesta högtalare orkar driva dem ändå.

Bakkanaler skall högpass-skäras rätt hårt, redan vid ca 100Hz eller så, för att bli av med placeringsproblematiken vid lägre frekvenser. (de sitter ju oftast på väggen, oflyttbara). De lägre frekvenserna kan du lösa med en sub-bas.

Ha det gott,
//magnus

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-21 11:52

Jag tycker det låter bättre med en center än utan. Tycker man tappar i rösterna utan en center.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-21 12:33

mats skrev:Jag tycker det låter bättre med en center än utan. Tycker man tappar i rösterna utan en center.

Händer inte om man har tillräckligt bra frontar. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-21 12:42

Nattlorden skrev:
mats skrev:Jag tycker det låter bättre med en center än utan. Tycker man tappar i rösterna utan en center.

Händer inte om man har tillräckligt bra frontar. :wink:

då har inte du tillräckligt bra frontar eftersom du också har center :evil:

Även om jag hade haft världens bästa högtalare så hade jag ändå använt centern

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-21 12:50

mats skrev:då har inte du tillräckligt bra frontar eftersom du också har center :evil:

Så sant som det är sagt!

I alla fall spelar den av gammal vana och lathet i att ta reda på hur man slår om förstärkaren till phantom-läge. :oops:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-21 14:13

Nattlorden skrev:
mats skrev:då har inte du tillräckligt bra frontar eftersom du också har center :evil:

Så sant som det är sagt!

I alla fall spelar den av gammal vana och lathet i att ta reda på hur man slår om förstärkaren till phantom-läge. :oops:

Det där har inte jag på min.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-21 14:14

mats skrev:Det där har inte jag på min.

Om du inte har fantom-läge, så kan du ju inte köra utan center! 8O

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-21 16:21

Det är väl bara att sätta center ch. till "none" , blankt eller liknande i inställnigarna till förstärkaren? SAmma meny som man anger om man har stora,små högtalare eller inga alls på resp kanaler.
Fö. får jag inflika med att jag ochså är av uppfattningen att en center är onödig _om man sitter "hyffsat" centrerat_.

Med mina pi60 i mitt rum saknar man inte center.

Dock kan det vara skönt att ha en center som man kan höja nivån på lite ifall filmen har låg nivå på dialogen eller om den är allmänt svårupfattad.

Mvh

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-23 18:29

Hade det inte varit för att jag har en bra center (som jag fick med när jag köpte lite andra prylar) och att jag har såpass bred soffa hade jag aldrig använt center jag heller! :)

subjektivisten: Skippa centern, köp surraruntare från Ino!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-23 18:48

Man kan även köpa tex 6-8 st högtalare från något annat fabrikat om man känner att INO är fel av någon anledning. Tex att man troligtvis måste åka till stockholm och montera ihop dem själv för att väntetiden annars blir för lång osv. En fördel med INO är att andrahandsvärdet är skyhögt (antagligen förlorar man inget på att köpa dem nya), däremot är det inte många som verkar dra fördel av den fördelen.

Men som sagt det finns ju andra fabrikat med högtalare gjorda för vägghängning. Dynaudio har någon modell, ganska dyr men iaf. Canton, ja inte så spännande kanske. B&W:s rätt dyra flexibla surroundlådor. Annars kan man ju köpa såna billiga silvriga plastsaker för 500kr/par och prova. :) Det kanske blir ok, vem vet. Det lär ju garanterat bli bättre än 2 "high-end"-stativare iaf.

Själv känner jag att utbudet verkligen suger så jag planerar att bygga helt egna när det blir dags för surround för min del. Jag har väntat och väntat dels pga denna anledning, det finns typ inga högtalare som funkar bra till en rimlig kostnad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-23 20:22

Har center och jag vill absolut påstå att generella råd är mycket tveksamt. En riktigt bra center tillför något. En normal är dålig.
Mycket beror också på sidosystemens spridning i det aktuella rummet.
Men att kategoriskt uttala sig är tveksamt också av anledningen hur mycket man kommer spela SACD och DVD-Audio och framtida mångkanal skivor.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-23 20:49

En liten tumregel skulle jag nog kunna kosta på mig. :) Har man en liten skärm så är en center oftast en bra idé. Har man en lagom stor duk så kan det vara mindre nytta med en center. Allt beroende på hur man sitter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Köpråd