Varför slocknar lampan?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Suomela

Varför slocknar lampan?

Inläggav Suomela » 2013-11-13 14:19

Jag har två effektförstärkare från Audio Physic vilka tillverkades under modellens sista produktionsår 2003. Teknisk support finns inte längre att tillgå.

Förstärkarna har, utöver en vanlig strömbrytare på baksidan, en 'Illuminated push-button switch' på framsidan vilken utgör 'power button' med följande tre 'mode indicators'; röd 'stand-by mode', lila 'start-up mode', blå 'operational mode'

Bild

Båda förstärkare går igång och lyser upp i god ordning men efter en stunds användande slocknar den ena förstärkarens blå indikator.

Jag antar att belysningen utgörs av någon slags LED med styrning. Själva konstruktion knapp och belysning är inkapslad och inte helt enkel att demontera.

Varför slocknar lampan och vad kan jag göra för att den inte skall slockna?

/Suomela

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-13 16:04

Jag har gjort allt för att mina olika LED-lampor SKA slockna så mörker råder i lyssningsrummet. Säker på att det inte är en finess som går att ställa in någonstans? Dvs du har råkat välja att slå av funktionen och på samma sätt kanske du kan välja att slå på den igen. Även om just jag inte kan begripa varför :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-11-13 16:51

Näh, det finns ingen funktion att aktivt slå av belysning på dessa slutsteg vid drift. Belysningen är för övrigt behagligt mjuk och 'dimmig' och stör mig inte fast apparaterna, om jag så väljer, finns i blickfånget vid lyssning.

Tråden till ära gick nu den blå 'driftlampan' inte ens igång utan verkar ha slocknat helt. Antar att det bara är att öppna upp och se vad jag som lekman kan få gjort med detta.

/Suomela

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-13 17:44

Suomela skrev:Tråden till ära gick nu den blå 'driftlampan' inte ens igång utan verkar ha slocknat helt. Antar att det bara är att öppna upp och se vad jag som lekman kan få gjort med detta.

/Suomela

Blir det bilder? :P
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-11-13 18:58

Inte omöjligt. Det är ju en "Digital-Endstufe mit 5000-VA-Schaltnetzteil und patentierter Class-ND-Schaltung von Mircea Naiu" som jag inte sett någon pilla i tidigare.

/Suomela

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-15 17:16

5kW nätdel? Kör du trefas eller har du sånadär stora blåa 32A CEE-uttag? :wink:

Återgå till Teknikforum