skillnad på ljudkort o ljudkort?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-13 15:07

AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:Det är pga av sådana här problem man kan välja att spela upp musik via nätverksspelare. Finns ju även ett stort antal separata nätverksspelare för video också.

mvh/Harryup

Fast nu är ju ett ljudkort bra mycket mer än bara en uppspelning av media på disk. Om man vill spela upp webbsidor, spel och liknande så blir det mycket mer komplicerat än med ett ljudkort kopplat direkt till datorn.
Ett tips kan vara att ta ut signalen digitalt istället för analogt från datorn och se om problemen löser sig.

Absolut.
Den dator jag har kopplat till stereon är en MacMini som om det skall visas ljud och bild är kopplad via HDMI direkt ut eller också för ljud via FireWire till en DAC. Och som OS kör min Mac Win 8.1 för jag tror att kombinationen 8.1 och JRiver känns som det ger bra bild och ljud.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-11-13 17:27

NiklasF skrev:
bakerman22 skrev:Jag lånar tråden en smula. Jag har störningar när jag skrollar när jag kör ljudet från min stationära till teven. Det stör jag mej inte speciellt mycket på. Det låter mest i baslådan när den är påslagen.
Men däremot kan jag inte få ljud till teven via HDMI när 3,5 mm till datorhögtalarna är inkopplade och tvärtom. Ska jag ha ljud ur den ena så måste jag dra ur den andra. Mycket irriterande.

Har letat efter någon inställning till det, men hittar inget.
Skulle ett sånt externt ljudkort via USB kanske lösa mitt problem?

Har du ens installerat ditt ljudkort?

Allt funkar ju? Bara att jag inte får ut något ljud när båda kontakterna är i samtidigt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-13 20:43

petersteindl skrev:
Svante skrev:... Så man får skilja på äpplen och päron.

... och phon. :)

Ja, just det. Phons "det funkar bra" är mer värt än det flesta andras "det funkar bra".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-11-13 23:16

8O :D

Det vet jag inte om det är värt nåt speciellt, men kortet fungerade (tillräckligt) bra för mitt ändamål, så jag tänkte att TS (tiaz) kanske kunde ha nytta av den informationen. Han frågade ju efter nåt utvändigt kort som möjligen kunde tänkas vara bättre än hans inbyggda som gav störningar. Å andra sidan kanske det här kortet också ger störningar i hans setup, vad vet jag. Det är hursomhelst gratis att prova, bortsett från tidsåtgången.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

tiaz

Re: skillnad på ljudkort o ljudkort?

Inläggav tiaz » 2013-11-13 23:35

Svante skrev:
tiaz skrev:kör musik ofta från stationära datorn som ja byggde för några år sedan. ljudkortet sitter integrerat i moderkortet och höjer jag volymen på stereon men låter datorn vara tyst hör jag tydligt störningar då jag rullar upp o ner på websidor osv på datorn.. kan detta försvinna med ett externt ljudkort?

hur upplever ni skillnaderna?

hör tydligt skillnad mellan olika inställningar i windows, 16, 24 bitars 96, 192k hz osv. tycker det är konstigt att det är så stora skillnader mellan formaten. vad tycker ni?

1. Ja, ljudkort är olika, framförallt är integrerade ljudkort typiskt sämre än externa. Speciellt map störnivå. "Man hör när man rör musen".

2. Om du byter samplingsfrekvens i kontrollpanelen (om det är Windows) så kommer det att finnas en omsampling i åtminstone ena fallet. Omsamplingen i Windows är kass, ställ därför in samma samplingsfrekvens som du har på ljudfilerna (oftast 44100 Hz).

ett dygn efter återställningen till 44100hz är jag överlag mer nöjd än med 96000hz som tidigare... nu är frågan om man ska köra 16 eller 24 bitars :P 24 bitars har en tendens att frambringa lite starkare lågt mellanregister på min dator än 16. ska man köra 16 bitars för mer korrekt återgivning om man spelar spotify? vad kör de för sampling egentligen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-13 23:46

phon skrev:8O :D

Det vet jag inte om det är värt nåt speciellt, men kortet fungerade (tillräckligt) bra för mitt ändamål, så jag tänkte att TS (tiaz) kanske kunde ha nytta av den informationen. Han frågade ju efter nåt utvändigt kort som möjligen kunde tänkas vara bättre än hans inbyggda som gav störningar. Å andra sidan kanske det här kortet också ger störningar i hans setup, vad vet jag. Det är hursomhelst gratis att prova, bortsett från tidsåtgången.

Det fina med ditt "funkar bra" var väl att man förstod precis på vilket sätt det funkade bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-14 00:01

phon skrev:8O :D

oj du/jag har nog misstolkat lite... när jag säger externt så menar jag externt ljudkort monterat i datorn, inte externt utanför datorn. ska sitta på moderkortet :D

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-14 00:16

Externt - låda utanför datorn
Internt - kort i datorn
Integrerat - chip på moderkortet

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-14 00:23

Bagaget skrev:Externt - låda utanför datorn
Internt - kort i datorn

Ja, det är väl den vedertagna terminologin, tror jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-14 09:24

Svante skrev:
Internt - kort i datorn

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-14 09:46

Bill50x skrev:
Svante skrev:
Internt - kort i datorn

+1

/ B

Jag tycker nog man kan ha en del åsikter om det där verkligen är korrekt eller inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-14 09:49

celef skrev:
Bill50x skrev:
Svante skrev:
Internt - kort i datorn

+1

/ B

Jag tycker nog man kan ha en del åsikter om det där verkligen är korrekt eller inte

Vad är dina åsikter och namn för de 3 varianterna?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-11-14 10:26

De sista 6 inläggen (inkl mitt) är i sann faktisk-anda.

Det finns helt inte tillräckligt intressanta ämnen för att det inte ska behövas förstöras
med hela sidor av hårklyverier och grammatiska teknikaliteter och syftningsdiskussioner. :?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-11-14 11:08

För att försöka vara aningen OnTopic så kan jag berätta att jag köpte ett ASUS Xonar DG
efter tips i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46088

Jag hade moderkorts-ljudkort före och missljud när det flyttades fönster och
sånt i windows.
Och problemen försvann åtminstone inte helt med detta ljudkort.

Jag tror ärligt talat inte att det bara beror på hårdvaran när man har sådana här
problem.

Detta ljudkort är omtalat en del ute på nätet, förutom xeizo's recension.
Och det brukar låta att det är bra ljudkort, och väldigt mycket bang for the buck.

Själv håller jag på med en total omstrukturering av min datorpark, mediaarkiv
backuplösning osv osv - allt !!!
Så jag har alltså helt enkelt inte undersökt detta kort något speciellt mycket mer.
Det hamnar dessutom antagligen i en annan dator än det sitter i nu.
Men jag måste först kolla om musiken här hemma i huvudsak ska spelas upp i en
dedikerad mediaspelare eller om det ska bli en musik/media-dator.

För då ska det ju till ett bra ljudkort där, och detta kort ska i så fall testas först.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-14 11:56

aisopos skrev:De sista 6 inläggen (inkl mitt) är i sann faktisk-anda.

Det finns helt inte tillräckligt intressanta ämnen för att det inte ska behövas förstöras
med hela sidor av hårklyverier och grammatiska teknikaliteter och syftningsdiskussioner. :?

Absolut :-)

Men samtidigt har det alltså pratats förbi varandra därför att det användes olika terminologi. Alltså kan det vara bra att reda ut saken - åtminstone att berätta vad man själv åsyftar. Intern kort (separat kort som monteras på moderkortet) är förresten totalt vedertaget, inte bara för ljudkort utan för alla separata kort. En gång i tiden behövde man ju separata kort för en mängd funktioner, ljud, grafik, nätverk, modem mfl. Idag är det mesta ju integrerat i moderkortet, om man så önskar. Om man tex inte spelar eller sysslar med 3D-renderingar i video behövs tex knappast något separat grafikkort. Sysslar man inte med avancerad ljudbehandling behövs knappast separat ljudkort heller.

Men tiaz, vad kallar du ett ljudkort som man har utanför lådan?

Och celef, vad är din terminologi?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-14 12:24

Tycker inte det finns så mycket riktiga tester ute på nätet egentligen, det är väldigt mycket tyckande.
Windows är tyvärr en rätt svajig plattform när det kommer till ljudhantering :/

Just nu kör jag digitalt ut via HDMI till receivern, det verkar fungera bra men jag har inga som helst objektiva belägg för det. Har kört optiskt via ljudkortet med.

Får inte skumma "fönsterflyttarljud" och liknande när jag kör digitalt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-14 12:48

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:Rekommendationer av utrustning med argument "funkar bra", är för mig inte särskilt informativt. :wink: I alla fall inte så att jag skulle känna anledning att gå ut på stan och köpa något tack vare det argumentet.

Jag skulle vilja nyansera det där lite. Det är visst viktigt att veta om det "funkar bra", det finns en hel del produkter som inte gör det. Men sådana rekommendationer säger som regel ingenting om ljudkvaliteten och jag antar att det är det du menar.

Så man får skilja på äpplen och päron.

Precis, det var ljudkvaliteten jag menade, blev lite otydlig där...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-11-14 14:30

Bill50x skrev:

Absolut :-)

Men samtidigt har det alltså pratats förbi varandra därför att det användes olika terminologi. Alltså kan det vara bra att reda ut saken - åtminstone att berätta vad man själv åsyftar. Intern kort (separat kort som monteras på moderkortet) är förresten totalt vedertaget, inte bara för ljudkort utan för alla separata kort. En gång i tiden behövde man ju separata kort för en mängd funktioner, ljud, grafik, nätverk, modem mfl. Idag är det mesta ju integrerat i moderkortet, om man så önskar. Om man tex inte spelar eller sysslar med 3D-renderingar i video behövs tex knappast något separat grafikkort. Sysslar man inte med avancerad ljudbehandling behövs knappast separat ljudkort heller.

/ B

I inlägg per "Skrivet: ons nov 13, 2013 11:01 pm" så reddes förvirringen ut.
Alla inlägg efter det agerar bara utfyllnad och belastning för det som tråden egentligen
var tänkt att handla om.
Så även detta inlägg och det jag replikerar mot.

Alltså, det är väl inte hela världen, men ändå så är det så väldigt typiskt på
detta forum. En del intressanta trådar är inte ens till hälften fyllda med det intressanta
stuffet, och resten är uppfyllt med hårklyverier, petitesser, ordpolis-inlägg, och
annat som inte för trådämnet vidare.

Jag tycker helt enkelt att det är tråkigt.

Att jag tog upp det i just denna tråd är en ren slump. Detta sker ju i nästan alla
trådar, men jag åsett beteendet rätt länge nu.

Nu tiaz hoppas jag att jag ska kunna hålla mig från mer OT i din tråd.
Förlåt mig för detta ...

(Och bill och celef kan väl starta en egen tråd för att diskutera viktig terminologi .... :))

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-14 14:34

Jag tycker bagagets inlägg var bra. Rakt, inget konsigt och informerande.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-14 14:49

aisopos skrev:En del intressanta trådar är inte ens till hälften fyllda med det intressanta
stuffet, och resten är uppfyllt med hårklyverier, petitesser, ordpolis-inlägg, och
annat som inte för trådämnet vidare.

Jag tycker helt enkelt att det är tråkigt.

Att jag tog upp det i just denna tråd är en ren slump. Detta sker ju i nästan alla
trådar, men jag åsett beteendet rätt länge nu.

Håller med, tyvärr! Drygt är det.

Det är förresten roligt när man träffat flera mycket trevliga medlemmar i verkligheten och kan placera in deras dialekt och kroppsspråk på inläggen. :P Det blir mycket lättare att förstå vad folk menar med vad de skriver på det viset, apropå ingenting, eller kanske lite ändå. :) En del kanske har ett behov av att tolka bokstavligt och bli tolkade bokstavligt och då blir det lätt den här typen av definitionsdebatt, hårklyverier, "vad menade du med det där :? " osv. Det kanske ser otrevligt ut, men är väl ett tecken på att folk inte förstår varandra.

Jag säger som DQ-20 skrev i någon tråd. Jag skiljer inte på sak och person när jag läser. Det aisopos skriver betyder inte samma som ifall någon annan skrev det och det betyder olika beroende på kontexten också. Kontexten som ofta missas på detta forum är min erfarenhet. Skriven text har sina begränsningar i kommunikationen.

Men nu är vi rejält OT, tillbaks till ljudkorten. :D
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-14 15:42

Martin skrev:En del kanske har ett behov av att tolka bokstavligt och bli tolkade bokstavligt och då blir det lätt den här typen av definitionsdebatt, hårklyverier, "vad menade du med det där :? " osv. Det kanske ser otrevligt ut, men är väl ett tecken på att folk inte förstår varandra.

Ack, hur olika vi tänker! :) Jag anser att en del personer på forumet skriver ren rappakalja när jag läser vad de faktiskt skriver. Jag utgår emellertid från att de menar något vettigt och jag kan ju alltid försöka gissa vad de egentligen menar. Några gånger när jag försökt gissa och tolka, har jag hamnat rejält snett, så detta är inget jag är särskilt bra på. Då frågar jag i stället vederbörande vad denne menar. I många fall upplever vederbörande detta helt odramatiskt och försöker efter bästa förmåga ge mig ett svar, varpå dialogen kan fortsätta. I några fall svarar vederbörande inte, vilket jag tolkat som att han inte läst just mitt inlägg.

Om någon gör sig besväret att läsa det jag skriver och väljer att fråga, eller kommentera detta för att förstå bättre, blir jag bara glad. Jag ser det definitivt inte som hårklyveri, eller som något otrevligt. Tvärtom tycker jag det är litet smickrande. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-14 16:07

Jag tror jag förstår hur du menar och håller delvis med, och det är väl också trevligt? :) Alltid trevligt när folk kan tänka sig att man menar något mer eller annat med det man skriver än bara det som står och är nyfiken på vad det kan vara. Fast som jag ser det läser jag ytterst sällan rappakalja i andras inlägg. Jag kan nog tänka mig ungefär vad det är de ville säga även om det kanske inte i varenda mening stämmer överens med vad just jag tycker/tror/anser/vet.

En fråga för topic: Har inte ljudkort lite spelat ut sin roll som hifi-apparat när man kan köra det mesta digitalt och ev. trådlöst till en mer central omvandlare?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-11-14 17:49

Martin skrev:En fråga för topic: Har inte ljudkort lite spelat ut sin roll som hifi-apparat när man kan köra det mesta digitalt och ev. trådlöst till en mer central omvandlare?

Tja, jag tror det bara delvis har det.

Som jag tror det kommer bli här hemma snart så blir det nog någon slags mediaspelare
som hämtar ljud och film på nätverket.
Men om det ev faller tillbaka på någon slags media-PC så kommer jag nog utrusta den med
ett hyggligt ljudkort.
När sakerna står så nära varandra så ser jag inte riktigt fördelen med att ha ytterligare
en extern burk för D/A-omvandling.

Men nu snackar jag kanske lite i nattmössan ändå.
Ty, man kanske skickar A/V-signalerna digitalt rakt in i förstärkarna idag?
Med något HDMI eller annat ???

Men dit har jag själv inte tagit mig än. :oops:

Och förutom vid den stora musik/media-anläggningen kommer jag väl antagligen
ha en egen liten datorarbetsplats, där jag vill kunna lyssna både i små högtalare
likväl som hörlurar.
Här har jag tänkt att mitt Xonar ljudkort ska finna sin plats.

OT:
Vad gäller OT i denna tråd, och ett svar till Michael så länkar jag till denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1590991

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-14 21:51

Bill50x skrev:

/ B

bärbart ljudkort? :P

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2013-11-15 23:14

Köp ett Behringer uca-222 (300kr) och kör ljudet med ASIO som drivrutin. Billigt och bra! :)

En intressant länk kanske?
http://thewelltemperedcomputer.com/Intro/SoundQuality.htm
Hellre musik.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-16 10:19

Martin skrev:En fråga för topic: Har inte ljudkort lite spelat ut sin roll som hifi-apparat när man kan köra det mesta digitalt och ev. trådlöst till en mer central omvandlare?

Du behöver ett ljudkort för att ta ut signalen digitalt. Iaf om vi pratar trådat.
Du har dock rätt i att det inte längre är lika känsligt med val jämfört med om man skall ta signalen analogt från datorn.

Jag matar både bild och ljud via HDMI från min dator till min receiver. Svårare än så behöver det inte vara.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi