Uppgradera filter och kablar i billiga högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fotsula

Uppgradera filter och kablar i billiga högtalare

Inläggav Fotsula » 2013-11-14 11:51

Ja som rubriken säger så undrar jag hur pass mycket man kan tjäna på att uppgradera filter och kablar i billiga högtalare typ Dynavoice, proson och dylika märken. Framförallt då Dynavoice Defenition serie, dvs deras dyraste serie.

Såg att där var några elektrolyt kondingar samt en del billiga effektmotstånd samt att deras internkablage inte såg ut att vara några höjdare.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-14 11:59

Tror knappast att du vinner något på det.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-14 12:47

Det går givetvis att förändra filtrets egenskaper helt och hållet och på så vis förändra klang och utstrålning. Det är inte samma sak som att bara byta ut komponenter till andra. Billiga effektmotstånd behöver inte vara flaskhalsar, ej heller elektrolytkondensatorer. Det är trots allt skillnad på var elektrolytkondensatorerna sitter.

Användarvisningsbild
Fotsula

Inläggav Fotsula » 2013-11-14 12:56

ok, ja det vet jag ju inte var kondingarna sitter då jag bara sett filtret på bild.
Däremot sägs det bli tråkigare ljud ju mer man dämpar med deras x-change. isåfall skulle dom släppa bäst i +4db läget men då blir det tydligen för ljust ljud vilket skulle kunna indikera att det skulle kunna löna sig att byta motstånden eller är jag helt ute och cyklar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-14 13:16

Min erfarenhet är att det är mycket som händer med ljudet genom att bara ändra frekvensbalansen en aning. Saker och ting överröstar och maskerar varandra mellan olika frekvenser. Elektrolyterna kanske funkar bra nu, men om 10 år är det inte lika säkert så vill man att högtalaren ska låta likadant om 10 år kanske man kan byta ut dem.

Men roligast hade nog varit att göra om hela filtret från grunden, mäta upp elementen i högtalaren och simulera fram ett nytt. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-14 14:03

Martin skrev:Men roligast hade nog varit att göra om hela filtret från grunden, mäta upp elementen i högtalaren och simulera fram ett nytt. :)

Vilka program skulle du använda för detta?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-11-14 14:38

Här lär kompetensen finnas:

http://www.intelligentsound.se/

Programvaror för simulering av högtalare finns hos Svante:

http://www.tolvan.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-14 16:13

Elfsberg skrev:
Martin skrev:Men roligast hade nog varit att göra om hela filtret från grunden, mäta upp elementen i högtalaren och simulera fram ett nytt. :)

Vilka program skulle du använda för detta?
Personligen använder jag mestadels SpeakerWorkshop, men det finns en himla många fina program därute som också är bra som de skulle sagt på sveriges radio. :)

Användarvisningsbild
Fotsula

Inläggav Fotsula » 2013-11-14 20:41

Naturligtvis förstår jag att man inte köper kondingar som kostar 2-300 kr styck för att uppgradera men något bättre än elektrolyter skulle jag kunna tänka mig. Frågan var ju mest om det är gör någon nytta

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-14 21:42

Vad har du förväntningar på förbättring? Kablaget kan du behålla i de allra fall, feta kablar kan vara av ondo och fresta på anslutningar hos elementen. Elektrolyter i filtret till basen är ofta helt OK. I filtren för diskant och mellanregister är plastfilmskondensatorer att föredra. Ett byte från elektrolyter till plastfilmsvarianter kan dra med sig ändringar av filterdimensioneringen. Spolar bör ha liknande seriemotstånd, om man vill bibehålla frekvensgången.

Användarvisningsbild
Fotsula

Inläggav Fotsula » 2013-11-14 22:56

Jag vet faktiskt inte vad för förbättring man kan vänta sig. Det är kanske ingen vits då det redan sitter plastfilmskondingar till diskanterna. Dom har ju bra balans i registren och bra bredd i ljudbilden. Det som är mindre bra är väl isåfall höjden och djupet. Oavsett eftersom det inte blev ett rungande ja på att byta ut dom så blir det nog att det får vara som det är. Dom spelar trots allt mycket bra med tanke på vad dom kostar. Ska man få perfekt ljud lär det kosta betydligt mer än sådär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-14 23:05

Om högtalaren har några år på nacken så kan det löna sig att löda om alla komponenter och se till att alla lödningar ser fräscha ut. Är högtalaren riktigt gammal kan det dessutom bli bättre av att byta ut just kondingarna. Men att då se till att typ och värden är lika så man inte introducerar några förändringar mer än att man återställer filtret till nyskick.

Har du skumkanter på baselementen kanske det är läga att byta dessa innan de ramlar bort av sig själva....

Att elementen sitter fast och är tätade mot lådan är också viktigt och en sak som kan försämras med åren.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Fotsula

Inläggav Fotsula » 2013-11-16 01:38

Högtalarna ifråga är splitter nya, inte ens inspelade ännu.

Om det nu inte är så kritiskt med elektrolytkondingar så undrar jag varför jag ser så många byggen här där man lägger en stor del av pengarna på just delningsfilter. För att man kan göra det eller för att det verkligen gör nytta?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-16 02:02

För min del handlar det om att slippa tänka på att de kommer försämras med åldern och att elektrolyterna är olinjära. Visst elementen är säkert mer olinjära men om man kan välja något för sinnesfriden...

Sedan har de ofta betydligt högre tolerans så om man vill hitta några med rätt värde får man köpa ett gäng.

Användarvisningsbild
Fotsula

Inläggav Fotsula » 2013-11-16 10:23

Hur är det med motstånd då? Någon som provat skillnaden mellan vanliga billiga trådlindade och tex mundorfs som hifi kit säljer?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-16 10:32

Kan inte se vad det skulle vara för fel på trådlindade motstånd så jag använder sådana bara. Det är ju bara en metalltråd lindad för låg induktans med resistans i. Induktansen i dem brukar inte ge någon synbar skillnad mellan uppmätt impedans och simulerad som ren resistans.

Användarvisningsbild
Fotsula

Inläggav Fotsula » 2013-11-16 11:43

Ok då var det klarlagt. Då får högtalarna vara så kanske man byter kondingar om 5-10år istället om man har högtalarna kvar. Högtalare är inget jag hållt på med direkt förutom några dunka mycket högtalare. Kanske ska fokusera på att få till en vettig högtalare med dom element jag har liggandes istället, bara för skoj skull. Samt se till att få igång byggandet av mina gaincloner. Svårt o komma till skott, mycket att göra.

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-11-16 22:03

Köp en miniDSP och ett par billiga slutsteg, riv ur originalfiltret och jag kan garantera att du kommer uppleva en rejäl förbättring!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-16 22:17

Eller lägg pengarna direkt på bättre högtalare...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Fotsula

Inläggav Fotsula » 2013-11-17 00:32

Nej jag är kanon nöjd med högtalarna. Med minidsp och separata slutsteg tror jag säkert det går men det var inte så jag tänkte.

Jag tänkte såhär. Har tillverkaren kompromissat för att hålla kostnaden nere eller är det tekniskt möjligt att plocka ut mer välljud genom att förbättra saker med dom elementen som finns i högtalaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-17 09:41

Klart att tillverkare ser till kostnaderna, speciellt om det inte är produkter i högre prisklass. Eftersom filmkondensatorer i stora värden är dyra sätter man knappast i sådana i högtalare i lägre prisklasser. Om elektrolyterna sitter paralellt med basen är det knappast något du behöver oroa dig för. Delningar vid högre frekvenser brukar inte kräva stora värden och då används i regel filmkondensatorer. Motstånd tror jag inte är så kinkigt, inte ens i de på detta forum ofta förekommande Ino sitter det audiophilklassade sådana.

Återgå till Teknikforum