"Voicing" av högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

"Voicing" av högtalare

Inläggav Panelguy » 2013-11-15 11:40

I Bryston vs. Pliniustråden kom voicing på tal där Roger och jag själv nämnde att "vårt" märke Magnepan tidigare var "voicat" med ARC men numera med Bryston. Eftersom jag tillhör den nyfikna typen så ringde jag Wendell Diller på Magnepan där han förklarade att "various amps" har använts vid voicing och inte ett märke som jag trodde. Han nämnde också att voicing inte har något att göra med vilken förstärkare som används..... vilket jag inte riktigt förstod.
Hur brukar det se ut vid voicing? Har sett att Wilson använder vitt skilda typer av förstärkare från bl.a VTL, ARC, Ayre och Spectral.
Vi har ju några högtalarkonstruktörer på forumet som kanske kan dela med sig av hur det ser ut när man voicar just deras högtalare vilket vore väldigt intressant.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-15 12:52

Tror han är lite diplomatisk av sig den där Wendell. Han vill inte stöta sig med någon. På nutida bilder från deras lyssningsrum på fabriken i White Bear Lake brukar det synas Bryston-förstärkare, så även på mässbilder från USA. Tidigare kunde man skymta ARC. Samtidigt är de noga med att påstå att deras högtalare är lätta laster för förstärkare. Det stämmer kanske inte fullt ut, några av modellerna har rätt låg impedans i diskantregistret även om det inte är extremt. Tror MG 1.7 är "värst".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-15 13:04

Det är mycket "poliktik" i valet av apparatur då man spelar på mässor och också ekonomi förstås.
Man vill inte komma med gamla grejor som förvisso fungerar utmärkt men som ingen kan köpa. Och man vill nog gärna ha de nya till ett bra pris också, ibland går det att låna men något måste man ju ha själv i lyssningsrummet.
Fast även på firman kan man ju spela med lånta fjädrar.
Sen utanför USA så är dte ju mycket beroende på vilka andra produkter som en leverantör distribuerar.
Ställer högtalartillverkaren ut med sin distributör är ju i princip alltid så att man spelar på ett system ifrån den distributören. Om distributören inte har någon elektronik eller kanske inte lämplig elektronik så lånar man in något politiskt lämpligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-11-15 13:12

Jag trodde att voicing innebar arbetet med att finjustera högtalarens sound efter man kommit fram till en bra grund med hjälp av mätningar och diverse utprovningar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-15 13:27

Ja han kanske är lite diplomatisk den där Wendell, ibland även skämtsam :D , men vad han säger och vad som verkligen används av Magnepan och varför vet vi ju naturligtvis inte mycket om. Visst har man under senare år mest sett Bryston när de ställer ut och även i lyssningsrummet mot tidigare då det var ARC. Wendell menade att de är goda vänner med Brystonteamet men att det viktigaste var att förstärkaren dubblade ner i 4 ohm (vilket Bryston väl inte gör?). Han menade också att det var ett missförstånd att de tidigare använt uteslutande ARC - "Folk drog en felaktig slutsats när ARC distribuerade Tympani". Han arbetade där redan då.
Det kanske helt enkelt är "politik" bakom valen av kringutrustning, man "lånar ut" prylar och får i gengäld låna något tillbaka.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-15 13:32

steveo1234 skrev:Jag trodde att voicing innebar arbetet med att finjustera högtalarens sound efter man kommit fram till en bra grund med hjälp av mätningar och diverse utprovningar.

Fast finjusteringen kräver väl en förstärkare :wink: .......eller har jag totalt missförstått vad voicing går ut på......

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-11-15 13:40

Panelguy skrev:
steveo1234 skrev:Jag trodde att voicing innebar arbetet med att finjustera högtalarens sound efter man kommit fram till en bra grund med hjälp av mätningar och diverse utprovningar.

Fast finjusteringen kräver väl en förstärkare :wink: .......eller har jag totalt missförstått vad voicing går ut på......

Jo, det behöver man ju. Men eftersom alla förstärkare ändå låter så lika så spelar det ju såklart ingen roll vilken man använder :)

/flame away

:)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-15 13:58

I fallet Magnepan sitter mycket av voicingen i själva elementen, delningsfiltren är regel uppbyggda utan nivåändrande komponenter, det är först på senare modeller man kan göra vissa nivåjusteringar. Voicingen av elementen är förstås till viss del beroende av elektroniken, blir i varje fall viss skillnad på ett rörsteg och transistorsteg när det gäller att driva banddiskantens relativt låga impedans.

Bryston verkar inte dubbla effekten när impedansen halveras, på mätbänk med sinus. Om man däremot håller sig under "taket", och det gör man nästan alltid, blir det väl dubbling ändå? Nu börjar trots allt flertalet Magnepan begränsa redan vid relativt måttliga innivåer. Mina 3.6 sägs klara ca 150 W i basen (4.7 ohm) innan komprimering är ett faktum. Vet inte när säkringarna för mellan- och diskantregistret drar men jag har inte lyckats med det någonsin.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-15 14:12

RogerGustavsson skrev:I fallet Magnepan sitter mycket av voicingen i själva elementen, delningsfiltren är regel uppbyggda utan nivåändrande komponenter, det är först på senare modeller man kan göra vissa nivåjusteringar. Voicingen av elementen är förstås till viss del beroende av elektroniken, blir i varje fall viss skillnad på ett rörsteg och transistorsteg när det gäller att driva banddiskantens relativt låga impedans.

Bryston verkar inte dubbla effekten när impedansen halveras, på mätbänk med sinus. Om man däremot håller sig under "taket", och det gör man nästan alltid, blir det väl dubbling ändå? Nu börjar trots allt flertalet Magnepan begränsa redan vid relativt måttliga innivåer. Mina 3.6 sägs klara ca 150 W i basen (4.7 ohm) innan komprimering är ett faktum. Vet inte när säkringarna för mellan- och diskantregistret drar men jag har inte lyckats med det någonsin.

Det var det understrukna jag ställde mig undrande till när Wendell sa att voicingen inte hade något att göra med vilken förstärkare som användes.
Det är förvånande att läsa att så många ständigt får säkringarna att lösa ut 8O . Jag har heller aldrig lyckats med detta, undrar om man använder underdimensionerade förstärkare som klipper eller om man spelar på olidligt höga nivåer.

Återgå till Generellt om hifi