Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Ljudet kan ju vara kass på en akustisk konsert också medan upptagningen är god. Hur låter en cello? Det beror väl på vad det är för cello och vem som spelar och hur hen spelar just den dagen och var man hör den. Hur låter en DX7? Ja, den låter mer eller mindre som en DX7 oavsett PA-t den spelas genom.
RogerGustavsson skrev:Men musik som körs via PA-system tycker alldeles för ofta lider av både klantig mixning och allmänt dåligt ljud. Är en fröjd att lyssna live när de instrument som klarar sig utan förstärkning får vara i fred och endast de som måste köras via PA körs där. Live från ett stadionevenemang är i varje fall inte riktigt min referens. Live i studio kan vara riktigt bra. Jag vill vara nära musiken och helst med så lite i mellan den och mig som möjligt. Har några bra minnen även av PA-förstärkta grupper, t.ex. Halmstadgruppen Isildurs Bane.
IngOehman skrev:lennartj skrev:shifts skrev:Hur har de som tillverkat produkten gått tillväga? De har väl omöjligen gått på intuition och chans?
Säg inte det.
Ponera att världens mest välrenommerade tillverkare av mätinstrument för ett visst specialområde bestämmer sig för att själva utveckla och tillverka en sådan apparat som deras mätinstrument används för att utvärdera.
Detta har hänt några få gånger i audiovärlden.
Då är det inte många som vågar skriva/publicera tester med mätningar, men på 1970/-80-talen förekom några på tuners och tidiga D/A-omvandlare, som då mest kom att handla om mätutrustningens tröskelvärden och konstaterande att i stort sett alla mätvärdena från rapparaten under test låg just vid denna nivå.
Det var väl då "State of the art" började användas sådana sammanhang.
Du börjar med att skriva "säg inte det" och sen skriver du en massa som i huvudsak bekräftar det shifts antyder.
Vad var det han inte skulle säga?
Vh, iö
sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Men musik som körs via PA-system tycker alldeles för ofta lider av både klantig mixning och allmänt dåligt ljud. Är en fröjd att lyssna live när de instrument som klarar sig utan förstärkning får vara i fred och endast de som måste köras via PA körs där. Live från ett stadionevenemang är i varje fall inte riktigt min referens. Live i studio kan vara riktigt bra. Jag vill vara nära musiken och helst med så lite i mellan den och mig som möjligt. Har några bra minnen även av PA-förstärkta grupper, t.ex. Halmstadgruppen Isildurs Bane.
Yes! Du har hur många plus som helst från mig på detta.![]()
Det är en märkvärdig upplevelse att njuta av duktiga instrumentalister som är tajta ihop på akustiska instrument. Man inser tydligt att en HiFi anläggning är enbart ett trevligt substitut.
Kolla : http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=56258
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Men musik som körs via PA-system tycker alldeles för ofta lider av både klantig mixning och allmänt dåligt ljud. Är en fröjd att lyssna live när de instrument som klarar sig utan förstärkning får vara i fred och endast de som måste köras via PA körs där. Live från ett stadionevenemang är i varje fall inte riktigt min referens. Live i studio kan vara riktigt bra. Jag vill vara nära musiken och helst med så lite i mellan den och mig som möjligt. Har några bra minnen även av PA-förstärkta grupper, t.ex. Halmstadgruppen Isildurs Bane.
Yes! Du har hur många plus som helst från mig på detta.![]()
Det är en märkvärdig upplevelse att njuta av duktiga instrumentalister som är tajta ihop på akustiska instrument. Man inser tydligt att en HiFi anläggning är enbart ett trevligt substitut.
Kolla : http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=56258
Du verkar sitta bra till med möjlighet att lyssna till så mycket "godis"!
Objektivisten skrev:Jag ser ingen som helst skillnad på akustisk eller elektriskt processad musik faktiskt, vad gäller levande musik.
Johan_Lindroos skrev:Komorok skrev:RogerGustavsson skrev:Almen skrev:Panelguy skrev:Inga kommentarer på det Roger skriver nedan? Vore intressant att höra hur konstlasten påverkar.RogerGustavsson skrev:Nu görs t.ex. LTS F/E-lyssning med en typ av konstlast. Om konstlasten varit annorlunda, hade då utfallet varit annorlunda? Antagligen, inte minst med t.ex. en last motsvarande en elektrostat. Om lasten varit lättare hade förmodligen skillnaderna mellan slutstegen varit mindre, eller? Om högtalarna inte går ända ner mot infrabas bör det väl också påverka valet av slutsteg? Det har i en del fall varit enda anmärkningen att det funnits en minimal avvikelse i lågbasen. De slutstegen borde då vara rätt dugliga för att driva toppar.
Det är ju inte så mycket att kommentera mer än att det är helt korrekt, och allmän kunskap hos de F/E-intresserade.
Om du vill höra hur konstlasten påverkar så får du göra ett F/E-lyssningstest.
Javisst men det är endast med just den lasten ni har lyssnat och givet omdöme. Som konsumentupplysning blir det lite begränsat då den lasten kanske inte motsvarar högtalare som är lättare för slutstegen. Det finns säkert pengar att spara i en del fall om man slipper överdimensionerade slutsteg som ska klara "svetsning"...
Lasten ska väl motsvara en medelsvår högtalare har jag för mig. Det hjälper nog flest läsare. De som har lättdrivna högtalare lär väl knappast få större färgningar än vi detekterar och de som har högtalare som utgör en svårare last.... tja, de får väl byta ut det felkonstruerade junket de kör med (dåligt skämt, skojar bara).
Konstlastens beskaffenheter har avvägts en gång tidigare och då beslutades att den skulle bli svårare och det är den som används fortfarande. Lite osäker, på detta. Någon annan minns nog bättre.
Konstlasten är inte utformad för "svetsning". Den är således inte gjord för sådana högtalare man elakt skulle kunna kalla för felkonstruerade.
Däremot är konstlasten utformad att vara en knepigare last än enkla laster, för att få mer utslagsgivande resultat. Man kan då förvänta sig att om man har "vanliga" högtalare så kan man förvänta sig att förstärkaren i alla fall inte kommer att förvränga mer. Konstlasten ger därmed ett mer allmängiltigt resultat för FLER möjliga högtalarlaster, men då undantaget särskilt speciella laster. Har man sådana högtalare bör man specialstudera vad för slags förstärkare man kan behöva, med effektbehov vid låga impedanser eller kapacitiva laster och dylikt. IÖ kan säkert berätta mer om konstlastens utforming och änadmål. Men det känns som att detta har ju diskuterats i åratal på forumet så det finns redan skrivet minst tio gånger kan jag tänka mig.Det blir bara upprepning...
IngOehman skrev:
En enkel specialare har jag dock på lut som skulle kunna tillföra något och
som bara skulle ta någon minut extra att ha med...
Vh, iö
sprudel skrev:Viss info har ju kommit fram i tråden, men om vi vrider över till en fråga jag ställde till Morello, mfl.:
Om man F/E-lyssnar ett steg i LTS regi och därefter mäter upp det så kan man förklara de färgningar man hört med mätfakta.
Är detta reversibelt? Kan man med hjälp av enbart mätningar säga hur ett steg borde låta?
Harryup skrev:Hur låter en synth live?
Finns inget rätt svar och inget fel heller eftersom den kan låta hur som helst.
Men tar man en cello eller trumpet eller något instrument som inte kräver förstärkning så har man letar att höra när det låter "fel".
Harryup skrev:Eftersom det ofta klagas på hur förstärkt musik låter live och komprimerad och eländig så skall man ha livekänsla på elektroniskt förstärkt musik så borde det vara ganska hög kompression. För låg kompression låter ju inte naturlig, just nu.
Harryup skrev:Sen menar jag inte att lyssnar man på elektroniskt förstärkt musik så duger vad som helst men det blir ju mer att man lyssnar efter något man kanske vill att det skall låta. Man har ju också "problemet" att spelar man in en popkonsert live så kan ju scenljudet vara kasst medans inspelningen ändå blir mycket bättre. 2 olika original?
IngOehman skrev:
När man F/E-lyssnar så går man förbi alla de där problemen nästan fullständigt
genom att isolera testobjektet och bara undersöka hur det ÄNDRAR musik-
signalen. Då blir kringutrustningen tämligen oväsentlig eftersom skillnaderna
blir praktiskt taget lika stora oavsett vilket.
Häpnadsväckande att detta kan vara så svårt att förstå.
Hur många gånger och i år skall detta behöva ältas, om och om igen?
Vh, iö
IngOehman skrev:När man F/E-lyssnar så går man förbi alla de där problemen nästan fullständigt
Harryup skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Det är inte svårt att förstå, jag håller bara inte med. Är det svårt att förstå?
mvh/Harryup
IngOehman skrev:
Och bara så du inte skall missförstå detta så är min tro lika ointressant som
din.
Detta är inte en fråga om personer, utan om tron som sådan. Det är denna
som är problemet, eller rättare sagt att det för många är svårt att förstå
att tro, spekulationer och åsikter inte har något objektivt värde om målet är
att lära sig något om faktisktheter.
Vh, iö
Morello skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Det är inte svårt att förstå, jag håller bara inte med. Är det svårt att förstå?
mvh/Harryup
Vad är det du inte håller med om?
lennartj skrev:IngOehman skrev:lennartj skrev:shifts skrev:Hur har de som tillverkat produkten gått tillväga? De har väl omöjligen gått på intuition och chans?
Säg inte det.
Ponera att världens mest välrenommerade tillverkare av mätinstrument för ett visst specialområde bestämmer sig för att själva utveckla och tillverka en sådan apparat som deras mätinstrument används för att utvärdera.
Detta har hänt några få gånger i audiovärlden.
Då är det inte många som vågar skriva/publicera tester med mätningar, men på 1970/-80-talen förekom några på tuners och tidiga D/A-omvandlare, som då mest kom att handla om mätutrustningens tröskelvärden och konstaterande att i stort sett alla mätvärdena från rapparaten under test låg just vid denna nivå.
Det var väl då "State of the art" började användas sådana sammanhang.
Du börjar med att skriva "säg inte det" och sen skriver du en massa som i huvudsak bekräftar det shifts antyder.
Vad var det han inte skulle säga?
Vh, iö
att de inte gått på intuition och chans.
Om de optimerat prestanda till sista ppm en bit under detektionsgränsen med den mätutrustning som stod tillbuds vid konstruktionstillfället och man senare med nästa generations mätutrustning konstaterar att så faktiskt var fallet menar jag att konstruktörerna sannolikt gått på intuition och beprövad erfarenhet, fast kanske sällan på chans iofs.
Martin skrev:Den här diskussionen
Mm, fast här finns ytterligare ett problem med just den framställan, och det är att jag själv tillhör "grupp 2", och är alltså inte neutral part på så vis.darkg skrev:Martin skrev:Den här diskussionen
Jag tror inte att det råder enighet om vilka två sidor det finns här. I själva verket är det nog bara så det ter sig från en valfri tredje sida som bara i förhållande till sig själv är neutral.
Martin skrev:Ena sidan menar att de skillnader som upplevs i vanlig okontrollerad lyssning inte går att förklara med "vanliga" mätningar.
Användare som besöker denna kategori: johaneriksson och 63 gäster