HiFi-fika

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-09 12:00

Jag lägger in att jag planerar en hifidemo av mina basar på lördag om exakt en vecka. Intresserade kan höra av sig här eller via pm. Umeå är resmålet och fika är inte garanterat då jag behöver dumpa en 10 kg :D

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2013-11-10 14:39

Hej!

Är ny på detta forum... bor i göteborg och skulle gärna vilja vara med på hifi fika!

Trevligt att träffa folk som har samma intresse för att lyssna på musik. :)

/Anders

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2013-11-10 23:22

Ska väl presentera mig lite kort och berätta lite om min anläggning!

41 år bor med min sambo och 2 katter.

Förstärkare: Onkyo tx-nr 3009
Slutsteg:3st advance acoustic maa705
Högtalare: Jamo c809 med tillhörande center och surround Yamaha c225
Sub:Yamaha soavo 900sw

/Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-11 00:00

Välkommen! Starta gärna en medlemspresentation.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-11 00:14

Nattlorden skrev:Välkommen! Starta gärna en medlemspresentation.

+1

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2013-11-11 00:22

Ska göra det... :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-11 08:57

Wecco skrev:Hej!

Är ny på detta forum... bor i göteborg och skulle gärna vilja vara med på hifi fika!

Trevligt att träffa folk som har samma intresse för att lyssna på musik. :)

/Anders

Ursäkta att man är lite seg.

Har editerat in dig i första inlägget nu! Valkommen :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2013-11-11 12:02

Tackar! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-16 22:31

lennartj skrev:Tack för mycket god fika och lyssning på mycket vackra och välljudande högtalare. Du har verkligen gjort ett kap!

Nu har jag fått ordning på basen också med min Antimode, så du är välkommen på en återträff :). Mycket trevligt sist Lennart!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-16 22:32

Wecco skrev:Tackar! :)

Vilket område i Göteborg bor du i? Är vi grannar på Hisingen? :)

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2013-11-16 23:27

Japp bor på Hisingen! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-16 23:33

Wecco skrev:Japp bor på Hisingen! :)

Ah trevligt, då får vi styra upp något! :)

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2013-11-16 23:43

Ja det tycker jag, skulle vara trevligt!

Användarvisningsbild
lennartj

Antimode och DSD

Inläggav lennartj » 2013-11-17 21:59

genstruktur skrev:
lennartj skrev:Tack för mycket god fika och lyssning på mycket vackra och välljudande högtalare. Du har verkligen gjort ett kap!

Nu har jag fått ordning på basen också med min Antimode, så du är välkommen på en återträff :). Mycket trevligt sist Lennart!

Jatack, gärna.
Jag har ännu inte haft tillfälle att höra vad en antimode kan göra.
Desutom kan jag meddela att jag efter många turer fått min Mytek-DAC att spela alla högupplösta filformat, alltså även DSD64 och DSD128 utöver PCM 24/192 och lägre. Det är hörvärt. Jag kan ta med laptop och DAC om du är nyfiken, eller kom till mig först, så vi ligger i fas.
Kommande vecka är jag fullbokad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Antimode och DSD

Inläggav genstruktur » 2013-11-17 23:44

lennartj skrev:
genstruktur skrev:

Jatack, gärna.
Jag har ännu inte haft tillfälle att höra vad en antimode kan göra.
Desutom kan jag meddela att jag efter många turer fått min Mytek-DAC att spela alla högupplösta filformat, alltså även DSD64 och DSD128 utöver PCM 24/192 och lägre. Det är hörvärt. Jag kan ta med laptop och DAC om du är nyfiken, eller kom till mig först, så vi ligger i fas.
Kommande vecka är jag fullbokad.

Då blir det ett perfekt tillfälle att göra det då! :)

Jag kommer gärna till dig igen, det var trevligt sist! Är också fullbokade veckan som kommer, men kanske helgen efter? Jag tar kontakt via PM istället så kan vi göra upp något!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-05 03:01

Då har lennartj och hans kompis Leif varit på hifi-fika hos mig idag. Väldigt trevligt får jag säga! Dessa herrar lyckades också med några små enkla medel, att få min anläggning att låta lite bättre. Helt gratis var det också! :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-05 03:10

genstruktur skrev:Då har lennartj och hans kompis Leif varit på hifi-fika hos mig idag. Väldigt trevligt får jag säga! Dessa herrar lyckades också med några små enkla medel, att få min anläggning att låta lite bättre. Helt gratis var det också! :)

Inte ens en endaste liten kanelbulle till fikat . . . . typ ? :evil: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Fika

Inläggav lennartj » 2014-01-05 04:14

Kanelbullar nej, men vi bjöds på hembakade havreflarn, negerbollar (jag vidhåller att saker heter vad de alltid har hetat) samt starkt och gott kaffe.
Senare bjöds även på utsökta brända och destillerade droppar från Islay (efter kritisk lyssning och finjustering av högtalarpositioner).
Stort tack för detta!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-01-05 10:07

Berätta gärna hur mycket ni flyttade på högtalarna, handlade det om meter? Eller dm? Eller cm? Eller mm? Eller kanske bara justera invikning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-05 12:40

celef skrev:Berätta gärna hur mycket ni flyttade på högtalarna, handlade det om meter? Eller dm? Eller cm? Eller mm? Eller kanske bara justera invikning?

Det var invinklingen som justerades. Utsidorna på högtalarna justerades utåt med 1-2cm. Innan korsade diskanterna varandra ca 40cm framför sweetspot, nu kanske det handlar om 15cm. Förbluffande stor skillnad faktiskt.

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2014-01-06 00:36

genstruktur skrev:Då har lennartj och hans kompis Leif varit på hifi-fika hos mig idag. Väldigt trevligt får jag säga! Dessa herrar lyckades också med några små enkla medel, att få min anläggning att låta lite bättre. Helt gratis var det också! :)

Skoj... Hade varit trevligt att varit med, har varit lite mycket nu.... Kommer gärna förbi någon helg. :) vilken musik lyssnade ni på??

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-06 03:27

Wecco skrev:

Skoj... Hade varit trevligt att varit med, har varit lite mycket nu.... Kommer gärna förbi någon helg. :) vilken musik lyssnade ni på??

Ja vad var det vi lyssna på :). Erykah Badu, Nithin Swahany, Kapten Röd, Yello, Promoe är det jag minns att jag spelade ju nu. Sen spelade Leif någon Kromata(hette det så?), någon svensk slagverksgrupp med mördande dynamik. Verkade mest vara en skiva som var med för att klippa slusteget :), och lite annat klassiskt. Lennart körde någon blandad kompott med bland annat någpn "ballong-låt"? Fast det kan han nog bäst svara på själv vad han spelade :).

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2014-01-06 10:28

Ja vad var det vi lyssna på :). Erykah Badu, Nithin Swahany, Kapten Röd, Yello, Promoe är det jag minns att jag spelade ju nu. Sen spelade Leif någon Kromata(hette det så?), någon svensk slagverksgrupp med mördande dynamik. Verkade mest vara en skiva som var med för att klippa slusteget :), och lite annat klassiskt. Lennart körde någon blandad kompott med bland annat någpn "ballong-låt"? Fast det kan han nog bäst svara på själv vad han spelade :).[/quote]

Aha... Skickat pm till dig! :)

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-01-06 11:27

Intressant det där med Kroumata. Vilken CD/spår var det ni spelade?
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-01-06 12:26

Dräparstycket med Kroumata Percussion Ensemble finns på BIS CD-232, sista stycket (nr. 4) Hiérophonie V, komponerat av Yoshihisa Taïra.

Ballongsläppet som jag spelade kommer från en skiva som egentligen är en drift med über-seriösa album typ "Archiv Produktion" från DG, "Das alte Werk" från Telefunken och liknande med Gregorio Paniaguas grupp Atrium Musicae de Madrid med det passande namnet La Folia de la Spagna.
Den första (och i mitt tycke bästa) CD-utgåvan HMC901050 på Harmonia Mundi är nog svår att få tag på nu, men återutgivningen på (dyr) XRCD JM-XR24201 finns säkert att beställa.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-01-06 14:44

Tack för info!

Det fans 1 ex (ny) av HMC901050 på Amazon.uk och denna beställdes tillsammans med BIS CD-232.

Intet är som väntanstider

Intet är som väntanstider,
vårflodsveckor, knoppningstider,
ingen maj en dager sprider
som den klarnande april.
Kom på stigens sista halka,
skogen ger sin dävna svalka
och sitt djupa sus därtill.
Sommarns vällust vill jag skänka
för de första strån som blänka
i en dunkel furusänka,
och den första trastens drill.

Intet är som längtanstider,
väntansår, trolovningstider.
Ingen vår ett skimmer sprider
som en hemlig hjärtanskär.
Sällan mötas, skiljas snarligt,
drömma om allt ljuvt och farligt
livet i sitt sköte bär!
Gyllne frukt må andra skaka;
jag vill dröja och försaka,
i min lustgård vill jag vaka,
medan träden knoppas där.
/Erik Axel Karlfeldt/
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-06 18:22

Får tacka lennartj och Lefi igen! :D

Har lyssnat igenom min favorit-testlåtar och skillnaden mot innan justeringen som de föreslog gjorde är påtaglig måste jag säga. Tycker att jag fått större bredd på ljudbilden, högtalarna har helt försvunnit ur ljudbilden, djupet i ljudbilden har ökat och vissa ljud kommer nästan flygande mot en på något sätt :). Sen låter basen naturligare också.

Häftigt som fan och man blir igen påmind om hur viktigt det är att se till så att allt är "rätt" inställt och placerat.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2014-01-25 01:11

Umeå bor eller man kanske ska säga Norrbor verkar vara en bristvara på många såna här forum tyvär..
Jag bor för tillfället i en förort till Umeå någon mil utanför men en fika vore inte fel och det behöver inte alltid bli bullar utan även någon typ av macka fungerar också!

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2014-01-25 01:33

Ah! Kroumata! Jag byggde bitvis min ljudanläggning runt deras sound.
Så de som vill avnjuta en kopp kaffe hos mig får denna i en nappflaska så inte den spills över axeln när pukorna slår :lol:
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-25 01:41

micromodular skrev:Ah! Kroumata! Jag byggde bitvis min ljudanläggning runt deras sound.
Så de som vill avnjuta en kopp kaffe hos mig får denna i en nappflaska så inte den spills över axeln när pukorna slår :lol:

Ja det var första gången jag hört slutsteget klippa här hemma. Sen kan jag väl iofs säga att jag aldrig spelar några +100db i vanliga fall, man har grannar tyvärr. När det var dags för Kroumata bad Leif mig dra upp volymen, tror den var på +5db på mitt försteg, brukar väl köra max -12 när jag själv tycker att jag spelar högt för att vara i lägenhet då. Inledningsvis var det ganska lågt på Kroumataskivan, men sen när det braka loss var det fan HÖGT och då lät det lite illa i diskanten. :)

Känns som man får ha en del effekt eller lättdrivna högtalare för att kunna lira den skivan på hög volym?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi