Moderator: Redaktörer
Bagaget skrev:Därför att de stora sakerna är snabbt avhandlade?
Conan skrev:Tvärtom, tror jag. De stora sakerna (akustik, högtalare, inspelningarna, förväntanseffekter mm) kräver stor förståelse eller stora insatser (ekonomi, ingrepp i boendemiljön, åsikter om estetiken från ev. bättre hälfter, självrannsakan mm).
Det är då enklare att "underhålla" hifi-intresset med småprylar.
Conan skrev:Tvärtom, tror jag. De stora sakerna (akustik, högtalare, inspelningarna, förväntanseffekter mm) kräver stor förståelse eller stora insatser (ekonomi, ingrepp i boendemiljön, åsikter om estetiken från ev. bättre hälfter, självrannsakan mm).
MichaelG skrev:Intresse för små detaljer kan ju helt enkelt bero på nyfikenhet. I en annan tråd frågar jag om det finns några skillnader mellan hdmi o spdif helt enkelt för att jag tyckte mig höra sådana skillnader. Jag blev helt enkelt nyfiken på om någon visste något om detta. Vilket åtminstone ingen som skrivit i den tråden gjorde.![]()
Hälsn. Michael
Strmbrg skrev:Bagaget skrev:Därför att de stora sakerna är snabbt avhandlade?
Tänkte faktiskt på just detta.
Det kan vara en möjlig förklaring. Åtminstone en förklaring till varför det ägnas väldigt mycket tid och text åt småsakerna jämfört med storsakerna.
Fast, ur ett annat perspektiv - det resultatinriktade - så borde det väl vara betydligt mer meningsfullt att fokusera på åtgärder som ger UPPENBARA resultat.
sportbilsentusiasten skrev:Strmbrg skrev:Bagaget skrev:Därför att de stora sakerna är snabbt avhandlade?
Tänkte faktiskt på just detta.
Det kan vara en möjlig förklaring. Åtminstone en förklaring till varför det ägnas väldigt mycket tid och text åt småsakerna jämfört med storsakerna.
Fast, ur ett annat perspektiv - det resultatinriktade - så borde det väl vara betydligt mer meningsfullt att fokusera på åtgärder som ger UPPENBARA resultat.
Tror som ni att det stora sakerna är enkla att greppa o klara av/ut.
Men de små kräver mer pill/tid o eftertanke. Även intellektuellt. Som någon skrev, nyfikenheten väcks.
MEN, även småsaker kan ge UPPENBARA resultat! bra rack stående på rätt ställe, kablar inte i ormbo, bra el, noggrant uppställda högtalare, programvaror, rippningar mm.
Och även små skillnader i ljudet kan ge stora upplevda förbättringar för den enskilde.
Strmbrg skrev:MichaelG skrev:Intresse för små detaljer kan ju helt enkelt bero på nyfikenhet. I en annan tråd frågar jag om det finns några skillnader mellan hdmi o spdif helt enkelt för att jag tyckte mig höra sådana skillnader. Jag blev helt enkelt nyfiken på om någon visste något om detta. Vilket åtminstone ingen som skrivit i den tråden gjorde.![]()
Hälsn. Michael
Nyfikenhet, absolut!
Och vissa saker är ju dessutom väldigt enkla att skifta, som exempelvis en kabel, ett underlägg eller som i ditt fall olika data-utgångar.
Det blir ju extremt mycket bökigare att skifta mellan ett normalmöblerat rum och ett akustikbehandlat, tex.
Morgan skrev:Jag tänkte direkt "för att det är sådant hifitidningarna skriver om". Och det är ju genom den kolorerade hifipressen många håller sig 'uppdaterade' (dvs felinformerade) om hifi. Och varför det skrivs om sådant där småttigt i hifipressen är förstås för att det dels är där vi är som mest utsatta för förväntanseffekter (särskilt hifiskribenter förefaller drabbade), dels för att det är i småsakerna som de verkligt stora marginalerna ligger för hifitillverkare (där jag betraktar rätt många som rena bondfångare, särskilt de stora kabeltillverkarna och "tweaks"-månglarna), och därför just inom dessa områden mycket annonsintäkter kommer finnas att hämta.
Harryup skrev:Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".
Personligen bryr jag mig inte om andras intressen.
Vill nån testa kablar, låt dom. Vill nån testa fötter, låt dom.
Däremot finns här ibland en messerbesserattityd att det inte kan göra skillnader. Klart det kan eller inte. Är man inte med i testen kan man ju inte bevisa att det inte gör skillnad just där och då av någon anledning.
Mvh/Harryup
phloam skrev: "Så här ska du göra, inget snack" Skitkul.
Jag tror att det här på faktiskt.se finns en del som borde respektera denna aspekten mer istället för att peka med hela handen hela tiden.
sportbilsentusiasten skrev:Harryup skrev:Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".
Däremot finns här ibland en messerbesserattityd att det inte kan göra skillnader. Klart det kan eller inte. Är man inte med i testen kan man ju inte bevisa att det inte gör skillnad just där och då av någon anledning.
Mvh/Harryup
+1
Respekt för andra,deras åsikter, erfarenheter och intresse - att det ska vara så svårt.
phloam skrev:Med risk för att bli väldigt tjatig - it's a hobby!!!! Hur kul vore det om allt gick att förklara rakt av utan minsta utrymme för egna tankar och idéer? "Så här ska du göra, inget snack" Skitkul.
Jag tror att det här på faktiskt.se finns en del som borde respektera denna aspekten mer istället för att peka med hela handen hela tiden.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Harryup skrev:Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".
Mvh/Harryup
+1
Respekt för andra,deras åsikter, erfarenheter och intresse - att det ska vara så svårt.
Jag tycker det är trist att ni klankar ned på andra på det där sättet.
Vadan attityden?
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:Harryup skrev:Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".
Mvh/Harryup
+1
Strmbrg skrev:...tror ni?
Det poppar regelbundet upp nya trådar kring detta:
Det kan handla om skillnader mellan olika sätt att skicka data mellan apparater.
Det kan handla om vilket slags mellanlägg man skall ha mellan högtalare och golv.
Det kan handla om skillnader mellan CD-spelning och hårddisk-spelning.
Sladdar, naturligtvis...
Är "elen" bättre på natten?..
Listan kan göras väldigt lång, men gemensamt för flertalet av de frågor som avhandlas, diskuteras och tillägnas nya trådar, är att det handlar om småsaker.
Saker som är såpass små, att det inte ens råder samsyn kring huruvida det ens blir någon hörbar skillnad oavsett vad man väljer för metod.
-Det som fångar mitt intresse är inte alls om skillnaderna existerar. (De verkar ju vara så små, att eventuell existens är ointressant.)
Det intressanta tycker jag är ATT och VARFÖR intresset för dessa saker är såpass stort som det uppenbarligen är.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 28 gäster