Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.
Skulle det vara lika roligt att hålla på? Eller skulle det kanske vara roligare?
PerStromgren skrev:Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.
Skulle det vara lika roligt att hålla på? Eller skulle det kanske vara roligare?
Det där gäller väl för personer som har en rejäl förmögenhet och/eller tjänar 1000 ggr mer än oss? Vi kan väl fråga dem!
sprudel skrev:Man kunde ha dem som diffusorer kanske, alla kylflänsar och allt.
Mer allvarligt, då borde allting annat också vara "billigare" om man tänker på kostnader för prylarna och då borde rimligtvis löner ligga i paritet med detta.
Följde de inte denna jämvikt så skulle vi förbruka jordens resurser ännu mycket snabbare än vi gör nu, så jag skulle vilja säga att dessa prylar är inte för dyra. Världens befolkning har alldeles för stor köpkraft i förhållande till lusten att handla.
Och nu blir det snart politik, men det vill du väl inte, så jag vet inte om jag får skicka detta inlägget alls.
För att vara på säkra sidan frågar jag härmed mods:
Är min reflektion OK?
hifikg skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.
Det där gäller väl för personer som har en rejäl förmögenhet och/eller tjänar 1000 ggr mer än oss? Vi kan väl fråga dem!
Fast de kan ju alltid köpa White Night kablar till fullpris, $60.000, eller strö diamanter över apparaternas chassien. Ett hundhalsband har de flesta råd med, lik förbaskat finns det bling-bling varianter för miljonbelopp så de kan nog göra av med sina slantar ändå. Fast tjänade jag tusen gånger mer än nu skulle jag nog resa runt och besöka häftiga konserter över hela världen istället. Men det hade jag väl inte tid med då... he he
PerStromgren skrev:Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.
Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.
PerStromgren skrev:hifikg skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.
Fast de kan ju alltid köpa White Night kablar till fullpris, $60.000, eller strö diamanter över apparaternas chassien. Ett hundhalsband har de flesta råd med, lik förbaskat finns det bling-bling varianter för miljonbelopp så de kan nog göra av med sina slantar ändå. Fast tjänade jag tusen gånger mer än nu skulle jag nog resa runt och besöka häftiga konserter över hela världen istället. Men det hade jag väl inte tid med då... he he
Men samma skulle väl hända med Svantes 59-kronors slusteg för oss?
Strmbrg skrev:Eller såhär:
De där jättebra 59-spännsgrejorna skulle nog inte betraktas som jättebra, trots att de faktiskt var det.
Många skulle säkert köpa sämre, men jättemycket dyrare grunkor ändå.
Elfsberg skrev:Det skulle inte vara något specialintresse. Alla skulle ha världens bästa grejer, typ.
screen skrev:Svar på topic: Jag tror att mäniskor intresserade av ämnet skulle söka sig ut i periferin för att hitta mer (Läs: dyrare) alster av apparater samt högtalare. Man vill ju inte vara som alla andra eller hur?
Svante skrev:screen skrev:Svar på topic: Jag tror att mäniskor intresserade av ämnet skulle söka sig ut i periferin för att hitta mer (Läs: dyrare) alster av apparater samt högtalare. Man vill ju inte vara som alla andra eller hur?
Ok, bara för att definiera förutsättningarna; det finns alltså inga dyra hifisaker att få tag i. Inga alls. Allt är billigt.
(Visst är det svårt att tänka sig?)
majjen04 skrev:Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.
Fick väl lägga mer pengar på något annat kul.
Elfsberg skrev:Men varför skulle du göra det?
Hifi-intresset hade inte existerat på något vis i den utsträckning det gör idag.
Jag vill omformulera originalfrågan: vad händer med hifi-intresset om man tar bort exklusiviteten?
Svante skrev:majjen04 skrev:Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.
Fick väl lägga mer pengar på något annat kul.
Och hur skulle du känna för hifiintresset? Skulle du sluta med det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster