Vad skulle hända om hifi var jättebilligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Vad skulle hända om hifi var jättebilligt?

Inläggav Svante » 2013-11-17 17:48

Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.

Skulle det vara lika roligt att hålla på? Eller skulle det kanske vara roligare?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-11-17 17:53

Jag skulle nog köpa mer färdig hifi, och prova runt mer bland olika saker.

DIY-andet skulle bli mer svårmotiverat.

Det skulle kanske vara lite tråkigt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-17 17:58

Man kunde ha dem som diffusorer kanske, alla kylflänsar och allt.
Mer allvarligt, då borde allting annat också vara "billigare" om man tänker på kostnader för prylarna och då borde rimligtvis löner ligga i paritet med detta.
Följde de inte denna jämvikt så skulle vi förbruka jordens resurser ännu mycket snabbare än vi gör nu, så jag skulle vilja säga att dessa prylar är inte för dyra. Världens befolkning har alldeles för stor köpkraft i förhållande till lusten att handla.
Och nu blir det snart politik, men det vill du väl inte, så jag vet inte om jag får skicka detta inlägget alls.
För att vara på säkra sidan frågar jag härmed mods:

Är min reflektion OK?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Vad skulle hända om hifi var jättebilligt?

Inläggav PerStromgren » 2013-11-17 18:36

Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.

Skulle det vara lika roligt att hålla på? Eller skulle det kanske vara roligare?

Det där gäller väl för personer som har en rejäl förmögenhet och/eller tjänar 1000 ggr mer än oss? Vi kan väl fråga dem!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-17 18:53

PerStromgren skrev:
Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.

Det där gäller väl för personer som har en rejäl förmögenhet och/eller tjänar 1000 ggr mer än oss? Vi kan väl fråga dem!

Fast de kan ju alltid köpa White Night kablar till fullpris, $60.000, eller strö diamanter över apparaternas chassien. Ett hundhalsband har de flesta råd med, lik förbaskat finns det bling-bling varianter för miljonbelopp så de kan nog göra av med sina slantar ändå. Fast tjänade jag tusen gånger mer än nu skulle jag nog resa runt och besöka häftiga konserter över hela världen istället. Men det hade jag väl inte tid med då... he he
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-17 19:09

sprudel skrev:Man kunde ha dem som diffusorer kanske, alla kylflänsar och allt.
Mer allvarligt, då borde allting annat också vara "billigare" om man tänker på kostnader för prylarna och då borde rimligtvis löner ligga i paritet med detta.
Följde de inte denna jämvikt så skulle vi förbruka jordens resurser ännu mycket snabbare än vi gör nu, så jag skulle vilja säga att dessa prylar är inte för dyra. Världens befolkning har alldeles för stor köpkraft i förhållande till lusten att handla.
Och nu blir det snart politik, men det vill du väl inte, så jag vet inte om jag får skicka detta inlägget alls.
För att vara på säkra sidan frågar jag härmed mods:

Är min reflektion OK?

Nä, egentligen inte. Alltså, det skulle förstås bli en massa orealistiska konsekvenser, men de struntar vi i här. Här handlar det bara om hur synen på hifi skulle ändras. Om intresset skulle bli mindre eller större.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-11-17 19:11

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Fast de kan ju alltid köpa White Night kablar till fullpris, $60.000, eller strö diamanter över apparaternas chassien. Ett hundhalsband har de flesta råd med, lik förbaskat finns det bling-bling varianter för miljonbelopp så de kan nog göra av med sina slantar ändå. Fast tjänade jag tusen gånger mer än nu skulle jag nog resa runt och besöka häftiga konserter över hela världen istället. Men det hade jag väl inte tid med då... he he

Men samma skulle väl hända med Svantes 59-kronors slusteg för oss?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-17 19:11

PerStromgren skrev:

Nej, faktiskt inte. Om en sådan person köper dyrfi idag, så är det status för dem att ha det. Det skulle det inte bli om alla kunde köpa hifi billigt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-11-17 19:16

Skulle vara kanon! Jag skulle gilla det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-17 19:24

Jag vet var man får tag på kablar billigt :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 19:43

Jag tror att intresset skulle dämpas.

Eller såhär:
De där jättebra 59-spännsgrejorna skulle nog inte betraktas som jättebra, trots att de faktiskt var det.
Många skulle säkert köpa sämre, men jättemycket dyrare grunkor ändå.

Gemene kreti beter sig väl ungefär så redan nu:
Betalar fyr- femdubbelt för macau-tillverkade märkesplagg som inte är ett dugg bättre än macau-tillverkade Dressmann-plagg.
Men, de är ÖVERTYGADE (av sig själva förvisso) om att skillna'n är enorm.

Och inte bara enkrokodil.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-17 19:52

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Men samma skulle väl hända med Svantes 59-kronors slusteg för oss?

Ingår diamantprydnad alltså? Wow, Svante for President. Eller kanske inte. Anar att världsekonomin skulle få sig en törn. Nästan som när Peter lät oss välja vilka högtalare vi ville i någon tråd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-17 20:09

Det skulle inte vara något specialintresse. Alla skulle ha världens bästa grejer, typ.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-17 20:26

Strmbrg skrev:Eller såhär:
De där jättebra 59-spännsgrejorna skulle nog inte betraktas som jättebra, trots att de faktiskt var det.
Många skulle säkert köpa sämre, men jättemycket dyrare grunkor ändå.

:)

Finns nog absolut en risk för att det skulle bli så.

Personligen hade jag nog testat mer olika prylar och haft fler prylar.
DIY hade nog minskat en del tror jag.

edit: stavning.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-11-17 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-11-17 20:40

petersteindl skrev:Jag vet var man får tag på kablar billigt :)

Jag har sett billiga ägg på ICA. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2013-11-17 20:48

Svar på topic: Jag tror att mäniskor intresserade av ämnet skulle söka sig ut i periferin för att hitta mer (Läs: dyrare) alster av apparater samt högtalare. Man vill ju inte vara som alla andra eller hur?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-17 21:06

Elfsberg skrev:Det skulle inte vara något specialintresse. Alla skulle ha världens bästa grejer, typ.

Ja, det är där nånstans som det händer nåt intressant. Vore det lika kul att inte ha ett specialintresse längre?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-17 21:08

screen skrev:Svar på topic: Jag tror att mäniskor intresserade av ämnet skulle söka sig ut i periferin för att hitta mer (Läs: dyrare) alster av apparater samt högtalare. Man vill ju inte vara som alla andra eller hur?

Ok, bara för att definiera förutsättningarna; det finns alltså inga dyra hifisaker att få tag i. Inga alls. Allt är billigt.

(Visst är det svårt att tänka sig?)

JM

Inläggav JM » 2013-11-17 21:53

Det ligger underförstått att dyra hifi-apparater är lika med de perfekta ljudprylarna i första meningen.
Jag är övertygad om att vi snabbt skulle bli varse att de tidigare dyra prylarna inte är mycket bättre än de billigare.
Jakten på den ultimata anläggningen skulle fortsätta.

JM

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-17 22:31

Svante skrev:
screen skrev:Svar på topic: Jag tror att mäniskor intresserade av ämnet skulle söka sig ut i periferin för att hitta mer (Läs: dyrare) alster av apparater samt högtalare. Man vill ju inte vara som alla andra eller hur?

Ok, bara för att definiera förutsättningarna; det finns alltså inga dyra hifisaker att få tag i. Inga alls. Allt är billigt.

(Visst är det svårt att tänka sig?)

Nä. Amp 27 och i32s skulle finnas där behov och intresse finns. Den ultimata stativaren skulle finnas där behov och intresse finns, osv.

Kanske skulle t ex Amp 27 kunna moddas med en brödrost eller vattenkokare för att locka köpare. Exotiska add-ons, lixom.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-17 22:50

Fick väl lägga mer pengar på något annat kul.
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-17 23:03

majjen04 skrev:

Och hur skulle du känna för hifiintresset? Skulle du sluta med det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-17 23:12

Eftersom pengar är en begränsning för att testa nytt så skulle det nog vara kul med väsentligt lägre priser. Men på lite längre sikt skulle det ändå kanske inte vara lika kul eftersom man lätt hamnar i fällan att byta ut något som inte låter perfekt - istället för att verkligen försöka få prylen att fungera som den ska.

Och servicen från inköpsstället blir säkert sämre om du betalt 59:- istället för 149 tusen...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-17 23:16

Om apparaterna var så pass billiga som det pratas om här så skulle man med gott samvete kunna skruva isär, mäta, modda och leka med prylarna.

Att köpa in en stor samling apparater och sedan bara totalt nörda ner sig i dessa hade vart något. Det hade vart väldigt skoj tycker jag :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-17 23:23

Men varför skulle du göra det?
Hifi-intresset hade inte existerat på något vis i den utsträckning det gör idag.

Jag vill omformulera originalfrågan: vad händer med hifi-intresset om man tar bort exklusiviteten?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-17 23:25

Elfsberg skrev:Men varför skulle du göra det?
Hifi-intresset hade inte existerat på något vis i den utsträckning det gör idag.

Jag vill omformulera originalfrågan: vad händer med hifi-intresset om man tar bort exklusiviteten?

Är det mig du syftar på?

Isf är svaret att jag tycker det är roligt.

Mitt intresse har inget med exklusivitet att göra. Jag tycker om musik, jag tycker om välljud och jag tycker om teknik.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-18 00:58

Jag tror fler skulle "upptäcka" och utveckla intresse för musiklyssning rent generellt. Att höra en mycket bra återgivning kan definitivt få tidigare ointresserade intresserade. Det så att säga slår på on-knappen som bidrar till en inre njutning. Hur fastnade vi själva en gång i tiden, jo oftast tror jag det beror på att man blir berörd när man hörde något bra system och hur det kan låta.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-11-18 06:43

Tyvärr tror jag skillnaden skulle vara ganska liten. Kostnaden för en "normalperson" är design/storlek och tid/frustration. Pengar är väl inte oviktigt men knappast det största hindret.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 09:49

Svante skrev:
majjen04 skrev:

Och hur skulle du känna för hifiintresset? Skulle du sluta med det?

Hej Svante!

Svårt att svara på, intresset skulle definitivt minska. Varför t ex då gå på mässor- Det skulle kännas som om alla hade en vit Volvo V70 från Kina.
Givetvis skulle jag lyssna på musik vilket ju är det primära med hobbyn, men känslan av att man har en "unik" exklusive utrustning skulle försvinna. Jag skulle då bara blir då bara en i den "grå" massan.
Målet för min hobby är inte att nå Nirvana utan att kämpa för att nå dit. En gång i tiden fotograferade jag enormt mycket, målet var bla att ha den bästa utrustningen från Nikon. En dag nåde jag målet och slutade nästan helt att fotografera. Det visade sig bla att andra fotografer kunde ta lika bra eller t om bättre bilder med utrustning som bara kostade en 10:ondel av vad jag lagt ut. Deras utrustning var även 20-40 år äldre än min samt inte ens av samma märke :lol: Lärdomen från fotografin är dock att allt som är nytt/dyrt inte måste vara bättre än gamla saker från t ex 60-70 talet. Det som var "bäst" då låter fortfarande bra. Att bara tex mäta hifiutrustning och inte lyssna på den är dock att begränsa sig då skulle man missa tex känslan av att lyssna på gamla Quad rörförstärkare och därmed missa en del av "hifi historien"
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-18 10:15

Jag tror att det skulle öppna upp ögonen på väldigt många för vilken upplevelse en stereo faktiskt kan ge.
Driver O&G ENGINEERING

Nästa

Återgå till Generellt om hifi