ang yamaha surroundrecievers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter yamahas recievers avrundat?

Ja
5
23%
Ja, mer än många andra
2
9%
Nej
13
59%
Nej, mindre än många andra
1
5%
Duger fint till film men inte musik
1
5%

Antal röster : 22

tiaz

ang yamaha surroundrecievers

Inläggav tiaz » 2013-11-17 16:44

Är det bara jag som tycker det låter för mycket iphone hörlurar över deras hemmabioförstärkare? jag ger min rxv773 nya chanser gång på gång men kan bara inte släppa känslan jag får över ett försteg som är helt avrundat... vad tycker ni?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-17 17:12

nja, om man tittar här

http://www.whathifi.com/best-buys/home- ... amplifiers

så ser man att yamaha presterar väldigt bra i budgetklassen och hiendklassen, men lite sämre i mellanklasserna, du kanske har en mellanklassare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-11-17 23:35

Hur låter "avrundat"?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bakerman22

Re: ang yamaha surroundrecievers

Inläggav bakerman22 » 2013-11-17 23:40

tiaz skrev:Är det bara jag som tycker det låter för mycket iphone hörlurar över deras hemmabioförstärkare? jag ger min rxv773 nya chanser gång på gång men kan bara inte släppa känslan jag får över ett försteg som är helt avrundat... vad tycker ni?

Hur många hemmabiostärkare har du provat med hemma i ditt rum med dina talare, som jämförelse till din nuvarande Yamma?

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-18 00:05

Vee-Eight skrev:Hur låter "avrundat"?

förstärkaren har uppenbarligen ett eget ljud och det gillar jag inte. tänk dig en loudness som går över hela registret och rundar av.... avskyr när det låter högtalare i min musik. jag har annars en massa olika nad som även dessa spelar lite olika (dock mer verklighetstroget i mitt tycke) sedan har jag lite technics bla. DX950 tror jag den heter o den ger jag inte heller mkt för.

tänk dig lite bose, logitech, sony, samsung osv.. detta snälla avrundade ljud som är gjort så att alla detaljer i musiken går miste pga den fina lenheten. lent men aldrig rent :x

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-18 00:18

Har du rätt inställningar? T.ex. dynamic head room, eller vad dom nu kallar det. Har 3 olika lägen på min yamaha, max, normal och min. Max är den obehandlade, normal är alltså något missvisande.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-18 00:30

bootstrap skrev:Har du rätt inställningar? T.ex. dynamic head room, eller vad dom nu kallar det. Har 3 olika lägen på min yamaha, max, normal och min. Max är den obehandlade, normal är alltså något missvisande.

tro mig jag har provat allt. dynamic range bör väl visserligen vara på minimum för mest obehandlat ljud, eller?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-18 00:59

tiaz skrev:
bootstrap skrev:Har du rätt inställningar? T.ex. dynamic head room, eller vad dom nu kallar det. Har 3 olika lägen på min yamaha, max, normal och min. Max är den obehandlade, normal är alltså något missvisande.

tro mig jag har provat allt. dynamic range bör väl visserligen vara på minimum för mest obehandlat ljud, eller?

Nej, max. Läs manualen :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-11-18 11:07

bakerman22 skrev:
tiaz skrev:Är det bara jag som tycker det låter för mycket iphone hörlurar över deras hemmabioförstärkare? jag ger min rxv773 nya chanser gång på gång men kan bara inte släppa känslan jag får över ett försteg som är helt avrundat... vad tycker ni?

Hur många hemmabiostärkare har du provat med hemma i ditt rum med dina talare, som jämförelse till din nuvarande Yamma?

Citerar väl mig själv då...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-18 11:52

Som man ropar får man svar heter det, och det riskerar ju att bli ett problem när det inte finns svarsalternativ över hela spektret ända till "vassare än andra"?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-18 17:33

bakerman22 skrev:
bakerman22 skrev:

Citerar väl mig själv då...

om du läser föregående inlägg så får du svar på det?

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-18 18:32

paa skrev:Som man ropar får man svar heter det, och det riskerar ju att bli ett problem när det inte finns svarsalternativ över hela spektret ända till "vassare än andra"?

vad menar du? frågan gäller inte ifall yamahan är bättre eller sämre än nån annan utan om ni (som jag) uppfattar den som avrundad! tycker det är rätt rimliga alternativ att välja på?
så obs att det är hur vi uppfattar den som ska ges svar på inte hur det egentligen ligger till! är ju inte ovanligt att uppfattningsförmåga sviktar om man säger så... ville bara veta vad ni tycker

Återgå till Generellt om hifi