Hallå Nattis! Tack för sällskap i tråden, kändes lite ensamt
Har mailat Jay himself, men väntar fortfarande otåligt på svar.
På sin 12"-gitarrförstärkare (tror jag) kör han med tjocklek 3/4" och centrumhål Ø3". Han säger att elementet varierar kraftigt i responsen över 1,2 kHz, alltså våglängd 0,29 meter. Med skumringen får han identisk respons on axis som 40 grader off axis. On axis responsen blir mer lik off axis, varpå man kan behöva EQa upp diskanten något.
Beaming (i Jays fall åtminstone):
Han säger att 12"-element beamar vid våglängd ≤6", d v s ≥2,3kHz.
Så om jag väljer 8"-element, så beamar det i princip vid ≤4", d v s ≥3,4 kHz.
Tjockleken:
Jag gissar att skummet är verksamt först vid våglängder om ≤1/4 av tjockleken, d v s ≥4,5 kHz vid t=3/4". Ser ut att vara 2*gränsfrekvensen för beaming. I så fall borde jag välja t=1/2" för 8"-element?
Hålet:
Diametern verkar sammanfalla med 1 våglängd för 2*gränsfrekvensen för beaming, d v s 4,5 kHz vid Ø3". I så fall borde jag välja Ø2" för 8"-element?
Skummaterialet:
McMaster Carr art 85735K72
http://www.mcmaster.com/#catalog/119/3548/=phbwct verkar vara populärt bland de som provar Jays metod. Data: Super-Cushioning Polyurethane Foam 3/4" Thick, 12" X 12", Charcoal, Firmness Rating 4 (25% deflection at 1.1 psi, density 2 lbs/cu. ft). Var hittar man sånt fast 1/2" tjockt? Undrar om man ska ha samma egenskaper för 8"-hifielement?