Vad skulle hända om hifi var jättebilligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-18 10:34

Lazyworm skrev:Jag tror att det skulle öppna upp ögonen på väldigt många för vilken upplevelse en stereo faktiskt kan ge.

Kanske. Men jag tror inte frånvaron av en hyggligt bra stereo beror på pengabrist (och/eller prio) utan snarare på att lyssningsvanorna har förändrats och att man inte vill belamra vardagsrummet med en massa lådor och sladdar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-18 11:46

Det har med intresse att göra. Har vänner som flyttade för 1 år sedan och har fortfarande inte packat upp vardagsrumsstereon.

Om bra stereoapparater skulle vara billigt så skulle de som har intresset fortfarande köpa dyra apparater tror jag, för så är det idag.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-18 11:55

Martin skrev:Om bra stereoapparater skulle vara billigt så skulle de som har intresset fortfarande köpa dyra apparater tror jag, för så är det idag.

Fast det där förstår jag inte. Om bra stereoapparater skulle vara billigt, så skulle åtminstone jag köpa billigt. Varför lägga mer pengar än man måste?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-18 12:06

MichaelG skrev:
Martin skrev:Om bra stereoapparater skulle vara billigt så skulle de som har intresset fortfarande köpa dyra apparater tror jag, för så är det idag.

Fast det där förstår jag inte. Om bra stereoapparater skulle vara billigt, så skulle åtminstone jag köpa billigt. Varför lägga mer pengar än man måste?
Bra är ju förstås subjektivt, billigt också. Men idag får man ju lätt hur fina och bra apparater som helst som inte färgar mycket för någon 1000-lapp.

Men ändå så letar de som har intresset efter ännu bättre och ännu högre marginal. Ännu mer headroom osv. Eller så letar de den där sista lilla lilla nyansen som ingen ens kan höra i blindtest och kan betala 10'-tals kronor för det.

Det är det jag menar med att det är ingen skillnad från hur det är idag. Man kan få kanonljud till väldigt lågt pris. På begagnatmarknaden så kastar de high-end efter en men folk vill ändå gå och köpa nytt.

Som uttrycks i en annan tråd: intresset är för småsakerna. Det är därför jag drar slutsatsen att det har med intresse att göra. Anläggingen är billig att skaffa bara leta i något soprum så hittar man jättefina grejer, men det är intresset att få det att låta så bra som det bara går in i minsta detalj som är dyrt och tar mycket tid.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-18 12:14

Martin skrev: Men idag får man ju lätt hur fina och bra apparater som helst som inte färgar mycket för någon 1000-lapp.

Spännande, vilket/vilka "stereopaket" tänker du på då.
Bara på högtalarsidan är det extremt få för under 10 000kr som jag tycker kommer i närheten av en vettig återgivning och du hittar hela paket för någon tusenlapp?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-18 12:19

Allt är relativt, tillräckligt bra är subjektivt, men har man intresset för detaljerna så kan det kosta hur mycket som helst.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-18 12:30

Martin skrev:Bra är ju förstås subjektivt, billigt också. Men idag får man ju lätt hur fina och bra apparater som helst som inte färgar mycket för någon 1000-lapp.

Men ändå så letar de som har intresset efter ännu bättre och ännu högre marginal. Ännu mer headroom osv. Eller så letar de den där sista lilla lilla nyansen som ingen ens kan höra i blindtest och kan betala 10'-tals kronor för det.

OK. Vi verkar vara överens om "billigt" (någon tusenlapp) men vi är definitivt inte överens om "bra". :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-18 12:39

Ok, hur dålig är den här på en skala? Hur många % bättre ljud får man om man lägger ut 200'000?

Denon AVR-2808 2000kr nyskick:
http://www.blocket.se/stockholm/Denon_a ... ?ca=11&w=1

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-18 12:45

Lazyworm skrev:Jag tror att det skulle öppna upp ögonen på väldigt många för vilken upplevelse en stereo faktiskt kan ge.

Ok, fast vad skulle det innebära för dig? (Inte i yrkesrollen som hifiproducent, utan rent privat i ditt eget "hifiutövande".)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 12:47

Inte ar val HiFi-intresset bara uppbyggt pa dyra och exklusiva apparater? Jag tycker fragestallningen ar valdigt oppen for feltolkningar dar...
Sa har gar mitt resonemang: For att en vara ska kunna vara allmant tillganglig for ett lagt pris sa kravs det en massmarknad for just den produkten. Annars tar inte ICA-handlaren in prylen i sitt sortiment. Och om dyr-HiFi redan ar en massmarknadsvara sa faller ju hela fragestallningen.

Men om jag bludar for det sa tanker jag att HiFi-intresset ar val egentligen en jakt pa upplevelser och var vag dit ar olika.

For att kunna utnyttja dessa billiga men "perfekta" apaprater sa maste ju en massa andra forutsattningar uppfyllas: Rumsanpassning (eller till och med att ha rum for det), material att spela upp, fans (anhangare av viss musik alltsa) m.m m.m. Men jag tror manga skulle ha trettiniokronorsanlaggningarna i sina rum anda, utan att vara sadar jatteengagerade i att lyssna eller fa upplevelser av dem. De skulle spela skvalmmusik och ersatta tevens inbyggda hogtalare med de anlaggningarna utan att narmare reflektera pa det.

Och jag tror att vi skulle se annu fler personer som pysslade med att salufora trollkonster och ormoljor. For marknaden for det skulle vara storre.

Visst skule det fortfarande finnas HiFi-nordar, precis som det finns de som ar oerhort engagerade i andra (billiga) hobbyer. Fotbollsfans ar ett exempel. Commodore C64 klubbar ett annat.

Nat liknande har val hant med mobiltelefoner. De ar i dag sa vanliga och billiga att vi alla har dem. Men fortfarande finns det ett intresse for att forbattra och skaffa nytt hela tiden.
__
/ony

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-18 13:29

Svante skrev:

Ok, fast vad skulle det innebära för dig? (Inte i yrkesrollen som hifiproducent, utan rent privat i ditt eget "hifiutövande".)

Det skulle inte ge mig så jättemycket mer personligen, jag skulle fortfarande bygga/konstruera egna apparater. Jag byggde första förstärkaren från ett Elektronikmagasin, den hette crescendo och använde sig av Mosfet trissor när jag gick på gymnasiet för +20år sen; sen dess har jag varit fast i byggträsket :) Med mer å mindre lyckade apparater :)

Det har inte riktigt haft med prestanda vs pengar att göra utan mer en känsla av att ha tillverkat det själv. Det är egentligen bara sista 5-10åren som jag verkligen brytt mig om återgivning ordentligt.

Kommer ihåg för runt 7år sen när Gustaf och jag åkte hem till en kompis och lyssnade på ett par Dipol-högtalare (Linkwitz Orion) som han hade byggt och skulle ställa in dom m.h.a en eq.
Vi lyssnade på ett par låtar innan vi svepte dom med Tombstone och Gustaf lyckades rita in freekvenskurvan väldigt bra på hur den bettede sig. Det var imponerande, jag hade inte ens i närheten av den möjligheten då. Men nu har jag fått lite mer känsla för när det är någorlunda korrekt återgivning. Hevi här på forumet var med under denna svepning också kommer jag ihåg :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-18 14:35

Skulle Märklintåg vara intressant och roligt och åtråvärt om de såldes billigt och i överflöd i alla affärer?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-18 15:04

phloam skrev:Skulle Märklintåg vara intressant och roligt och åtråvärt om de såldes billigt och i överflöd i alla affärer?

Då skulle i alla fall jag köpa :D Tuff-tuff. Ånglok måste man ha.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 15:06

phloam skrev:Skulle Märklintåg vara intressant och roligt och åtråvärt om de såldes billigt och i överflöd i alla affärer?

Ja, for mig skulle det bli intressant da. Nu ar det overprissatt och inte värt pengarna for mig.
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-18 15:07

Kan någon förklara för mig som inte alls förstår. Varför blir något mer intressant och roligt om det är dyrt?

Om produkterna och handahavandet/utövandet är densamma vad spelar priset för roll?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-18 16:08

AndreasArvidsson skrev:Kan någon förklara för mig som inte alls förstår. Varför blir något mer intressant och roligt om det är dyrt?

Om produkterna och handahavandet/utövandet är densamma vad spelar priset för roll?

Skulle en Armanikostym, en Chateau Petrus eller en Porche vara lika intressant om de inte var dyra? :wink:

Nej inte Märklintåg heller. Minns att det stora växelloket "Krokodilen", som jag suktade efter, var för dyrt redan på 60-talet :(
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-18 16:11

Panelguy skrev:
AndreasArvidsson skrev:Kan någon förklara för mig som inte alls förstår. Varför blir något mer intressant och roligt om det är dyrt?

Skulle en Armanikostym, en Chateau Petrus eller en Porche vara lika intressant om de inte var dyra? :wink:

Ja utan tvekan. Jag vet inte hur andra människor resonerar, men jag skulle aldrig skaffa mig en pryl för att få någon form av status.

Missolka mig inte nu. Jag uppskattar sportbilar och fina kostymer lika mycket som vilken man som helst, men det har inget med priset att göra utan är för att de är just högpresterande och fina.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-18 16:13

Här har du en påse diamanter. Nej förresten, en resväska, kan du ta den? Vill du ha mer så har jag en skåpbil full som jag behöver bli av med. Obs, tugga ej på dem.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 16:15

AndreasArvidsson skrev:
Panelguy skrev:

Ja utan tvekan. Jag vet inte hur andra människor resonerar, men jag skulle aldrig skaffa mig en pryl för att få någon form av status.

Missolka mig inte nu. Jag uppskattar sportbilar och fina kostymer lika mycket som vilken man som helst, men det har inget med priset att göra utan är för att de är just högpresterande och fina.

+1
Jag ar for snal for att uppskatta dyra saker utan substans. Charmen ligger snarare i att hitta de dar mycket speciella sakerna som har en mycket bra funktion till ett vettigt pris.
Kostym ar ett arbetsredskap och det ar bara oseriosa forsaljare som snobbar till det med glansiga och overdyra sadana. :-P
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-18 16:19

Tony skrev:+1
Jag ar for snal for att uppskatta dyra saker utan substans. Charmen ligger snarare i att hitta de dar mycket speciella sakerna som har en mycket bra funktion till ett vettigt pris.
Kostym ar ett arbetsredskap och det ar bara oseriosa forsaljare som snobbar till det med glansiga och overdyra sadana. :-P

Då är vi på samma nivå.

Status och respekt bör enligt mig gå till de som är smarta/finurliga nog att skaffa samma prestanda som de dyra prylarna fast för mindre pengar.
:D

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 16:33

AndreasArvidsson skrev:

Då är vi på samma nivå.

Status och respekt bör enligt mig gå till de som är smarta/finurliga nog att skaffa samma prestanda som de dyra prylarna fast för mindre pengar.

Precis! Det ar DET som ar karnan i en hobby for mig. Att gora saker sa jakla bra det bara gar, utan att lagga hela formogenheten pa det. ;-) Och lara sig en massa under tiden. (Fraga mig nat om X10 och hemautomatisering med Arduino t.ex.! :-) )
__
/ony

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-18 16:40

Frågan är då hur man definierar substans och prestanda - saker kan ju faktiskt vara dyra av en anledning. T.ex. samlarföremål utan praktiskt värde kan ju vara extremt dyra eller "priceless" utan att det är humbug.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 17:04

phloam skrev:Frågan är då hur man definierar substans och prestanda - saker kan ju faktiskt vara dyra av en anledning. T.ex. samlarföremål utan praktiskt värde kan ju vara extremt dyra eller "priceless" utan att det är humbug.

Det ar nat bara din inre kompass kan avgora. Den och banken som bestammer hur mycket pengar du far handla for. :-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-11-18 19:55

Jo Svante, en intressant frågeställning.

Tror inte själv att vi skulle påverkas så mycket själva. Hela musikanläggningen och allavinyl skivor inklusive tv:n är ju en integrerad del av vårt hem. Svårt att tänka bort detta. Om allt kostade 59 kr skulle jag imorgon införskaffa en monospelare. Men kanske skulle det vara det enda som jag gjorde. Inte för att jag kan tänka mig alternativ till det jag har. Men kostar en massa möda. Nya högtalare som skall anpassas till rummet. Var skall grejorna stå. Etc.

Men har genom åren stött på ekonomer och sociologer som funderat över detta. Alltså om något är nästa gratis vad händer då. Att något kostar ökar ju attraktiviteten.

En granne vann gräsligt mycket på postkodlotteriet innan han bodde här. Klart att största tänkbara Mercedes ståt i hans ruta (men ingen ljudanläggning alls).

Riktigt billiga produkter och bra produkter kan dö sotdöden. Grejade åt en partner en riktigt billig hellhelhetslösning för ljudet hemma hos honom. En liten sub med inbyggd förstärkare med två små sateliter. Allt för 2500 kr hos Akkelis Audio, Riktigt bra för pengen. Men inga marginaler alls. Säljs på nätet av stora aktörer som jag tror inte heller säljer mycket i förhållande till priset.

Med lågt pris dör nog marknaden märkligt nog. Som med streamad musik. Har kvaliten utvecklats för att det är gratis.

Men som sagt vara skulle jag själv gå och köpa mig en riktigt bra och vacker skivspelare med en monopickup. Gäller ju bara första dagen sedan kollapsar marknaden.

Kände en kakelungsmakare. Han sa bara produkten är för bra - håller ju många liv. De som efterfrågas är redan tillverkade. Vem skall då sälja. Finns i och för sig lagrade och begagnade.

Användarvisningsbild
dennis

Re: Vad skulle hända om hifi var jättebilligt?

Inläggav dennis » 2013-11-18 22:10

Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga? Alltså, om de där perfekta slutstegen på 1000 W bara kostade 59:- styck. Om superduperhögtalarna såldes för 39:- på ICA. Om man kunde inreda ett ljudrum för ett par hundralappar.

Skulle det vara lika roligt att hålla på? Eller skulle det kanske vara roligare?

Skulle helt sluta greja med förstärkare osv köpt mig en bra anläggning + rum och sen bara slappnat av och ägna mig åt frosseri i musik och film.

Förutser att med hifiapparater och superduperhögtalarna menas med korrekt återgivet, annars så hade jag gärna velat ha en märkning för systemets karaktär så man kunnat välja vilken typ av återgivning man velat ha (allt hade kunnat förutbestämmas aldrig något gissande blandar du förstärkare 1 + högtalare 3 + rum 3, så får du återgivnings typ= 7).

Men får medge att på någon nivå vill jag veta HUR det fungerar, men det hade då varit mer en studie över hur systemet och rummet teoretiskt samverkar. Istället för nu när jag måste angripa det mer praktiskt och teoretiskt för att få till den återgivning jag är ute efter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-18 22:25

Ja, om man ponerar att alla hade råd med vad de ville ha, så hade det varit någastöten mot många som aldrig hade kommit på tal. Förhoppningsvis skulle det betyda att alla fick riktigt bra - eller coolt - ljud, enl. resp. preferens. Tror dock att det blivit en rejäl minskning av utbudet där de som verkligen är duktiga hade fått den försäljning de är värda.

Sen tror jag inte att alla hade haft tolv stycken långslaginga 18"are även om de hade kunnat få det. Det hade nog fortfarande funnits en marknad för designsnygghet och försvinnandebarhet lika väl som helkroppsmassagebas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-18 23:30

jag tycker det redan är gôrbilligt :) köpte ju en sådan där med det billiga chipet 'triphad' eller vad det hette och fick igång musikintresset igen :D
sitter nu på två skitbilliga välkonstruerade klass-D (ifall den ena skulle fallera) näe, det var mycket syntetisk klang först :x dock har den ena blivit 'inbränd' och eftersmaken är rörförstärkare.

helt djuveligt när jag kan sitta vid sidan om 'sweetspot' faktiskt med hela steriot på sidväggen (vänstra örat rakt mot vänstra högtalaren 3m) det blir som att sitta på balkongen UTAN olater från stråkar.... ja det va Debussy va de visst :idea:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-19 00:03

Tony skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Då är vi på samma nivå.

Precis! Det ar DET som ar karnan i en hobby for mig. Att gora saker sa jakla bra det bara gar, utan att lagga hela formogenheten pa det. ;-) Och lara sig en massa under tiden. (Fraga mig nat om X10 och hemautomatisering med Arduino t.ex.! :-) )

Äh! Det är för böveln en konstruerad ursäkt för att ni inte har råd med bättre grejor bara, inget annat! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-19 00:19

Martin skrev:Ok, hur dålig är den här på en skala? Hur många % bättre ljud får man om man lägger ut 200'000?

Denon AVR-2808 2000kr nyskick:
http://www.blocket.se/stockholm/Denon_a ... ?ca=11&w=1

Lol, är det här en skämtpostning?
*Ironi*
12,5% tycker jag, men då köper du det slutsteget begagnat för 42000kr, är det värt 40 000 för dig att få 12,5% bättre ljud?
*/Ironi*
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 10:26

+1

När jag ska köpa något, brukar jag först bestämma mig för vilka egenskaper (kvalitet och funktioner) produkten ska ha. Ofta gör jag detta genom att scanna av marknaden och jämföra och reflektera. När jag så har bestämt mig för vilka egenskaper jag efterfrågar (och vilka jag kan leva utan) börjar jag fundera på fabrikat och prislappar. Ofta slutar det med att jag köper något begagnat, eller ett demoex till bra pris. När det finns olika fabrikat med (för mig) samma prioriterade egenskaper men till olika pris, väljer jag undantagslöst det billigaste. Det enda värde ett specifikt varumärke har för mig, är om jag anser det vara prisvärt (ger mig mycket värde för ett relativt lågt pris). Då kan jag ibland göra det lätt för mig och köpa en produkt direkt av detta varumärke utan att lägga ner massa tid på marknadsundersökning först. :)

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi