Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 19:28

Hej

I Det allra sista numret av norska Fidelity så delar de in nivåerna på följande sätt:

Budget 30-40000 nkr

Tung hifi över 100 000 nkr

High End light över 250 000 nkr

High End över 1000 000 nkr

Shit har själv endast en Light anläggning :?

Vad tycker ni om gränserna?
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-18 19:32

Jag tänkte mig i alla fall budget från 0- till kanske 5000kr.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 19:46

Hajend är såvitt jag förstår ett såpass odefinierat begrepp, att frågan knappast kan besvaras.

Fast, visst, det finns säkert de som är väldigt bestämda på vad Hajend innebär.
Problemet är väl att de som har en bestämd definition inte har SAMMA definition allesammans...

Är Hajend kopplat till anläggningskostnad?
Eller är det kopplat till anläggningsegenskaper?
Eller baseras alltsammans på det rigida resonemanget "man får vad man betalar för"?

Dessa tre frågor kan rimligtvis inte besvaras med rigida svar.
Frågorna är snarare avsedda för reflexion.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-18 20:53

Ett mycket relativt begrepp beroende vem du pratar med.

Ställ samma fråga på hififorum.nu och euphonia.se

Här på faktiskt.se används nästan aldrig det begreppet.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 20:57

Det dar var en av de tramsigaste definitionerna jag sett... Ar det per apparat eller totalt sett? (Inklusive specialbyggt hus?)

Det finns val ingen enhetlig definition for High End och den har inte bara med prislappen att gora om man _anser_ nat vara high end. Det ar, om du fragar mig, bara en marknadsforingsterm som nan smart saljare hittat pa.
Men om jag skulle dra till med min definition av High End sa ar den mycket lagre an sa. Kan inte se nan som helst anledning till att kasta ut mer an ett absolut maximalt 250 000 SEK pa en muskanlaggning for normalt hemmabruk. Personligen skule jag nog inte knappt komma upp i 100 kkr om jag kopte det som jag tror ar det allra varsta jag nansin skulle kunna vilja ha. (Lite beroende pa att jag fortfarande skulle bygga saker sjalv i sa stor utstrackning jag kan. For jag litar inte pa nan annan! ;-) )
__
/ony

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:07

Nefilim skrev:Ett mycket relativt begrepp beroende vem du pratar med.

Hmm!

Jag var ironisk när jag skrev inlägget. Visst används begreppet här men med viss omskrivning. Tex EKK är bäst Nad, Denon m.m mäter bäst.
Pioner dvd är bäst p ga av mätningarna. Nu gäller det Oppo 105?
Ino högtalare är bäst m.m

Så vad kostar en High End anläggning här med Oppo, Ino, Nad/Denon, EKK etc! Vad kostar budget varianterna av dessa?

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:11

Strmbrg skrev:Hajend är såvitt jag förstår ett såpass odefinierat begrepp, att frågan knappast kan besvaras.

Fast, visst, det finns säkert de som är väldigt bestämda på vad Hajend innebär.
Problemet är väl att de som har en bestämd definition inte har SAMMA definition allesammans...

Är Hajend kopplat till anläggningskostnad?
Eller är det kopplat till anläggningsegenskaper?
Eller baseras alltsammans på det rigida resonemanget "man får vad man betalar för"?

Dessa tre frågor kan rimligtvis inte besvaras med rigida svar.
Frågorna är snarare avsedda för reflexion.

Svaret är väl ja på alla dina 3 frågor dvs 1. anläggningskostnaden är viktig då Nirvana kostar en del att utveckla. 2. Begreppet är givetvis kopplat till egenskapen. 3. Att man får vad man betalar för är väl vanligt eller`?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-18 21:11

majjen04 skrev:
Nefilim skrev:Ett mycket relativt begrepp beroende vem du pratar med.

Hmm!

Jag var ironisk när jag skrev inlägget. Visst används begreppet här men med viss omskrivning. Tex EKK är bäst Nad, Denon m.m mäter bäst.

Så vad kostar en High End anläggning här med Oppo, Ino, Nad/Denon, EKK etc! Vad kostar budget varianterna av dessa?

Ja EKK har ju passerat high end-gränsen med råge. ;-)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:12

Tony skrev:Det dar var en av de tramsigaste definitionerna jag sett... Ar det per apparat eller totalt sett? (Inklusive specialbyggt hus?)

Det finns val ingen enhetlig definition for High End och den har inte bara med prislappen att gora om man _anser_ nat vara high end. Det ar, om du fragar mig, bara en marknadsforingsterm som nan smart saljare hittat pa.
Men om jag skulle dra till med min definition av High End sa ar den mycket lagre an sa. Kan inte se nan som helst anledning till att kasta ut mer an ett absolut maximalt 250 000 SEK pa en muskanlaggning for normalt hemmabruk. Personligen skule jag nog inte knappt komma upp i 100 kkr om jag kopte det som jag tror ar det allra varsta jag nansin skulle kunna vilja ha. (Lite beroende pa att jag fortfarande skulle bygga saker sjalv i sa stor utstrackning jag kan. For jag litar inte pa nan annan! ;-) )

Nivåerna är totalt sett dvs ink kablar m.m

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-18 21:13

en stor skillnad mellan stereoprylar är hur högt det går o spela. vad säger "high end" experterna, hur högt ska ett "high end" system kunna spela och hur mycket får det dista osv? 8O

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:27

tiaz skrev:en stor skillnad mellan stereoprylar är hur högt det går o spela. vad säger "high end" experterna, hur högt ska ett "high end" system kunna spela och hur mycket får det dista osv? 8O

När det gäller hur högt ett High End anläggning skall spela beror väl lite på hur stort/dämpat rummet är samt vilken musik du lyssnar på. Det finns säkert High End system inom PAA om du vill spela extremt högt.
begreppet handlat främst om ljudkvaliten.

Hur mkt får en Stradivarius dista? gentemot en tyskstandard fiol från 1800 talet i prisklassen 100 000kr alt en kinesisk fiol på kommunala musikskolan för 5000? Vissa är nöjda med kinesen, de flesta med tysken, några som har råd/skippar båten, sommarstugan etc! vill ha Stradivariusen

Hur stor är skillnaden? troligen stor mellan kinesen och tysken. mellan tysken och stradivariusen är den nog väldigt liten men för den som vill ha det bästa/exklusivaste så är valet lätt.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 21:34

majjen04 skrev:
Tony skrev:Det dar var en av de tramsigaste definitionerna jag sett... Ar det per apparat eller totalt sett? (Inklusive specialbyggt hus?)

Nivåerna är totalt sett dvs ink kablar m.m

Da har jag ju svarat pa fragan. ;-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 21:34

Ja, visst kan man kanske säga att man får vad man betalar för.
Åtminstone ur något perspektiv, men kanske inte NÖDVÄNDIGTVIS ur prestanda-perspektivet?

Ägande-tillfredsställelse-perspektivet?
Dyrbara-material-perspektivet?
Handbyggt-perspektivet?
Vikt-perspektivet?
Utseende-perspektivet?
Prestige-perspektivet?

Eller något annat / flera av ovanstående.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 21:37

tiaz skrev:en stor skillnad mellan stereoprylar är hur högt det går o spela. vad säger "high end" experterna, hur högt ska ett "high end" system kunna spela och hur mycket får det dista osv? 8O

(Later bli att svara i Hz for att inte skapa divergens fran kärnämnet :-) )
Min uppfattning ar precis tvartom: De som kallar sina anlaggningar for High End ser ner pa de som vill spela pa hog volym. Och sa ser de ner pa de som vill spela komplex musik.
Kul att vi har sa olika tolkningar. :mrgreen:
__
/ony

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:53

Strmbrg skrev:Ja, visst kan man kanske säga att man får vad man betalar för.
Åtminstone ur något perspektiv, men kanske inte NÖDVÄNDIGTVIS ur prestanda-perspektivet?

Ägande-tillfredsställelse-perspektivet?
Dyrbara-material-perspektivet?
Handbyggt-perspektivet?
Vikt-perspektivet?
Utseende-perspektivet?
Prestige-perspektivet?

Eller något annat / flera av ovanstående.

Hej!

Min anläggning uppfyller samtliga av dina perspektiv för mig således har jag en för mig fullkomlig anläggning. Om alla dina perspektiv sammanfaller så har du uppnått High End.

Sedan kan vissa perspektiv ha olika betydelse i min krets så uppfyller t ex EKK inte alla våra perspektiv. På detta forum så är ju EKK kabel den ultimata dvs High End. Undrar fortfarande vad en på detta Forum high end anläggning med Ino , Oppo 105, EKK m.m kostar nytt? Den är säkerligen inte heller så billig, När Molt om några år finner någon "pryl" som "mäter" än bättre så byter majoriteten här ut den direkt. Likadant gör jag om jag finner något "fynd" som låter bättre så byter jag, vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-18 21:59

Tony skrev:Min uppfattning ar precis tvartom: De som kallar sina anlaggningar for High End ser ner pa de som vill spela pa hog volym. Och sa ser de ner pa de som vill spela komplex musik.
Kul att vi har sa olika tolkningar. :mrgreen:

Klart de gör, deras anläggningar fixar ofta inte det, så då får man hitta ett annat sätt att komma undan. Rynka på näsan verkar vara det som funkat bäst för dem...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-18 22:07

Det blir i mitt tycke lite knepigt att definiera high-end i rent ekonomiska mätetal, även om det inte sällan har viss bäring.

En högtalare med kabinett i massivt guld, t ex, -är det "high-end" även om den låter lite sisådär? Om jag limmar diamanter på ett "lakritssnöre" från "Clas i sjön" och säljer för vad diamanterna är värda plus lite marginal, är då plötsligt kabeln High-End?

Näe...inte enligt mitt sätt att se det... men om syftet är att i möjligaste mån hetsa folk att spendera mer pengar på sina produkter så är det ju såklart bra att "begreppsdevalvera" på det här sättet...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-18 22:08

majjen04 skrev:

??

Inser du att du förenklar så långt att det du skriver är fel?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 22:09

hevi skrev:Det blir i mitt tycke lite knepigt att definiera high-end i rent ekonomiska mätetal, även om det inte sällan har viss bäring.

En högtalare med kabinett i massivt guld, t ex, -är det "high-end" även om den låter lite sisådär? Om jag limmar diamanter på ett "lakritssnöre" från "Clas i sjön" och säljer för vad diamanterna är värda plus lite marginal, är då plötsligt kabeln High-End?

Näe...inte enligt mitt sätt att se det... men om syftet är att i möjligaste mån hetsa folk att spendera mer pengar på sina produkter så är det ju såklart bra att "begreppsdevalvera" på det här sättet...

:) :) :?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 22:16

Alltså, jag vet inte om det här forumet har någon speciell uppfattning om någonting alls.
Möjligen kan det kanske vara så att det är fler här än annorstädes som tycker att det är bra med EKK, Ino eller något annat.
Men forumet i sig har rimligtvis ingen uppfattning.

Själv tycker jag egentligen inget speciellt, utöver att jag kommit fram till att Magneplanar MG 1.6 fått mig att upphöra att störas av att det låter fel.

Vad de andra pryttlarna beträffar så är min erfarenhet att det är mer eller mindre godtyckligt vad jag väljer.
Jag spelar ganska soft, så stabilt beteende vid riktigt högt ljudtryck är nog inte så väsentligt.

Om jag får säga min oförställda åsikt om Hajend, så är det att det att jag tycker att begreppet är dumheter.
Det betyder naturligtvis inte att det "ÄR" dumheter, bara att jag TYCKER det.
:)

Mitt resonemang som ligger till grund för tycket är ungefär såhär då'ra:
Hajend, innebär det någotslags ändpunkt på någotslags linje?
Hur vet man i så fall när ändpunkten är nådd?
Ligger punkten alltid still på samma ställe?
Flyttar den sig hela tiden ytterligare uppåt?
Är Hajend kanske istället någotslags intervall där uppe i den övre delen av linjen?
Finns det i så fall någon punkt där det intervallet börjar?

Det går sannolikt att svara på samtliga av dessa frågor.
Men lika sannolikt är att olika personer kommer svara olika.

Därav min åsikt att begreppet Hajend är dumheter.

-Men man kanske kan resonera annorlunda, och då komma fram till att det INTE är dumheter?

En annan infallsvinkel:
Vad är SYFTET med att använda begreppet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-18 22:20

hevi skrev:Det blir i mitt tycke lite knepigt att definiera high-end i rent ekonomiska mätetal, även om det inte sällan har viss bäring.

Löjligheten avslöjas enkelt när killen säljer hela anläggningen till grannen för en tredjedel och det enl. definitionen upphör att vara det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-18 22:22

Nattlorden skrev:

Löjligheten avslöjas enkelt när killen säljer hela anläggningen till grannen för en tredjedel och det enl. definitionen upphör att vara det...

Hehe! Där satt den, :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 22:27

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Hehe! Där satt den, :D

Ha-ha, ja den var bra!

Och det ställer ju även sentensen "Man får vad man betalar för" i ett intressant perspektiv.

Lite som det slentrianmässiga att REA-prylar är sämre än ordinariepris-prylar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-18 22:27

Det blir ju lite besvärligt efter en rea eller utförsäljning någonstans. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-18 22:34

Då är det ju inte high-end, då är det vintage :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-18 22:40

majjen04 skrev:Sedan kan vissa perspektiv ha olika betydelse i min krets så uppfyller t ex EKK inte alla våra perspektiv. På detta forum så är ju EKK kabel den ultimata dvs High End. Undrar fortfarande vad en på detta Forum high end anläggning med Ino , Oppo 105, EKK m.m kostar nytt? Den är säkerligen inte heller så billig, När Molt om några år finner någon "pryl" som "mäter" än bättre så byter majoriteten här ut den direkt. Likadant gör jag om jag finner något "fynd" som låter bättre så byter jag, vad är skillnaden?

majjen04 skrev:Så vad kostar en High End anläggning här med Oppo, Ino, Nad/Denon, EKK etc! Vad kostar budget varianterna av dessa?

Problemet är väl att vissa av de apparater du nämner inte längre finns annat än begagnade men det handlar hursomhelst om betydligt lägre summor än vad "high-end riggar" på andra forum oftast kostar.
Vet inte om de flesta ägare av en 208 bytt ut den mot Bryston, som befunnits färga mindre, då 28B SST trots allt går lös på ca 200.000.

Jag har väl också en "high-end light" om man skall gå efter Fidelity´s indelning men jag anser att mina MG3.7 för den i sammanhanget modesta summan av ca 70 tusen ändå är bättre än många högtalare för tre gånger pengarna som kanske skulle platsat i deras "riktiga" high-end kategori. När man nått en viss nivå blir skillnaderna, eller möjligtvis förbättringarna, väldigt marginella medan prisskillnaden vanligtvis är allt annat än marginell.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-11-18 22:55

Gränserna baseras på att man skulle tro att priset är en teknisk parameter på hur bra det är. Så personligen anser jag det vara trams.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-11-18 23:12

Här är en tråd från 2005: Vad är High End ?. Många storheter i den.

Och här är en från 2013: HIGH END

Så för tredje gången upprepar jag min entydiga, användbara definition:

övre delen av prissegmentet

Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.

Wikipedia skrev:Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-11-18 23:18

När frontplåten kostar mer än innehållet.
När kabeln är tjockare än kontakten.
När marknadföringen kostar mer än utvecklingen.
När priset är högre än vad de flesta skulle betala för den marknadsförda funktionen.
När fler förkortningar än rimliga förklaringar finns i brochyren.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-18 23:30

majjen04 skrev:...Tex EKK är bäst Nad, Denon m.m mäter bäst.

app app app inga tumregler :-)
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi