Stereobänk och sub - Avslutad byggtråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-11-09 17:58

Snyggt det blir! Men jäklar va tung den måste vara med elementen i?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-10 00:04

Tackar tackar båda två :)

Tung?
I faktisktsammanhang så är det väl bara ett av fyra bastorn så många sitter väl och undrar var de andra tre tar vägen ;)

Tror Boom skrev nåt om 122 kg per låda nånstans. Kommer inte slå det, som jämförelse (men kanske nära).

Bjorn_

Det är nära nu...

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-10 14:18

Ja, då börjar det dra ihop sig. Tyvärr är detta bara ena delen, bänken är ju kvar också. Jag har ändrat design tre gånger (minst) men har nu hittat en kombo som jag tror på. Blir lite inspiration från 60-tals sideboard är det tänkt. Lite stressigt nu, men här kommer en ful skiss på nånting som föhoppningsvis blir bättre i verkligheten:

Bild

Bjorn_

Lite mer byggbilder

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-10 14:37

Lite mer byggbilder:

Montering av BT-fot (Biltema-fot)
Det är självhäftande ljudisoleringsmatta för nästan inga pengar. Det började som en slump för många år sedan. Jag hade en sub som hoppade omkring på golvet och detta var det enda jag hade hemma. Det visade sig fungera alldeles förträffligt bra. Jag har kört det under fler subbar sedan dess. Det håller formen även efter flera år.
Bild

Bild

Målade BT-foten med lite sprayfärg

Bild

och då blev det såhär

Bild

här är foten synlig (eller tja, den syns ju inte)

Bild

terminalhål, nu är det för sent att ånga sig :-)

Bild

Lite svart silikon för att få det tätt:

Bild

trångt att löda

Bild

Lite mer BT-fot. Blir inte lika mycket på baksidan eftersom jag inte vill ha någon vibrationstransport in i väggen. Den kommer alltså stå tryckt in mot väggen. Det är mest för att dämpa "lite grann". Tanken är att slippa lite damm bakom och under subben samtidigt som man blir av med lite resonanser.

Bild

osså färg på den...

Bild

Så ble det såhär fint :-)

Bild

almost done...

Bild

inte så tokigt

Bild

lite silikon på terminalerna, det sista innan elementmontering

Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-12 09:17

Transport in, började med min gamla skejt, men det fick bli marklyft till slut, fan va tung, skulle tippa på 80 Kg utan element...

Bild

Pump the phase, blev en extra koll innan jag drog fast elementen

Bild

Lagom antiklimax, saknar förstärkare och bänken är inte heller klar, men det fick inte plats i garaget längre om jag skall kunna snickra ihop resten...

Bild

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-12 10:51

Ser bra ut. Bara att bygga en till! ;-)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-12 10:55

Fan vad snyggt! önskar att någon vill sälja mig en sådan :lol:.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-11-12 12:11

Mycket snyggt bygge! Det ska bli kul att höra dina intryck. Mina fyra ROY ger mig vad jag vill ha, hoppas att du känner samma.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-12 21:47

Tack alla, utseendemässigt blev jag nöjd. Skall bli intressant att lyssna på dem/den också. La en beställning på steg idag så vi får se när tyskarna får skickat det.
Fick kexat ihop min första skiva idag till bänken med hjälp av mitt nya frässtål. Funka helt ok, inte lika bra som riktig maskin men det funkar. Tyvärr var mina ek-hyllplan avfasade på kanterna så det blev ändå en skarv. Har hört att det finns något material som man kan smälta ner i skarven, alternativ är väl vitlim blandat med sågspån/sågdamm. Får inskaffa en pluggborr också (eller vad det nu heter) så jag kan dölja skruvhål. Slänger in bilder i samma tråd vart det lider.
När det är lyssningsbart bjuder jag på fika om det finns intresse för lyssning :)

Bjorn_

Pluggborr

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-12 21:50

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-13 21:00

En fråga, han nu beställt ett inuke 3000 dsp. Tog två st 2-pin speakonkontakter också. Som jag förstår det kan man köra 4polskontakter också (om man nu vill det - det är väl för pa antar jag)
Men två kanaler i två ohm blir samma som om jag bryggar steget och seriekopplar paren, eller? Jag menar lasten på steget då.
Jag har 2 ohm per par.

Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-11-14 18:54

Helt rätt, mitt gamla Inuke 3000dsp drev 2st parallellkopplade roy (2 omh last) per kanal.
Valde det framför brygga och serieparallella 4 roy då det blev enklare att dra kablar samt att jag ville åt två kanaler då de båda paren stod på olika avstånd, så jag kunde lägga dsp delay och få det fint ändå.
Fungerade galant!

Effektmässigt spelar det ingen roll om du kör 2ohm/kanal eller 4ohm bryggat...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-14 22:22

Tack!

Jag kan dessutom välja stereo om jag skulle vilja testa det på så vis.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-18 09:34

Bänken börjar ta form, Lite konstruktionsskruv på icke synliga ytor.

Bild

Märkning

Bild

Magiskt bra verktyg

Bild

maskinhyvel som inhandlades för att hyvla ner en enda planka när jag byggde trädäck, här kom den till användning igen. Mina hyllplan på 200 mm var lång ifrån 200 mm överallt, inte så himla bra precision på dem tyvärr.

Bild

Strategiskt placerad konstruktionsskruv. Dessa placeras i överkant där belastningen bli som störst i alla fall.

Bild

Borrat från båda hållen så blir det fina ytor

Bild

14 konstruktionsskruv senare. Tyvärr sprack träet på ett ställe, alltid svårt att avgöra hur mycket man skall förborra...

Bild[/list]

Bjorn_

hjälp

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-18 20:24

Förbannade jävla idiotsticksåg!!! :evil:

Sista snittet också efter mycket mätande...

Varför blir det såhär?

Det är en blå Bosch, nytt blad (slängde det för säkerhets skull). Är det fel på den? Har haft den i många år och den funkar ofta bra, men den har börjat dra åt höger lite då och då vilket är jävligt irriterande. Hade anslag på vänster sida som inte syns på bild. FAKK

hjälp någon?

Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-18 20:29

Har fan bättre precision med min cirkelsåg på frihand och det säger inte lite det.

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-11-18 20:38

Ajdå! Enda sättet att rädda den biten är väl att ändra vinkeln på benet, så det blir smalare nedtill?

Men vad använder du för blad? Ser ut som det flisar rätt mycket?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-18 20:46

Ett tips är att köra med sticksågen upp-och-ner. Då ser du precis var bladet kör.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-18 20:54

twotackter skrev:Ajdå! Enda sättet att rädda den biten är väl att ändra vinkeln på benet, så det blir smalare nedtill?

Den biten är oräddbar, ena halvan ligger på golvet avsågad i vrede

Det flisade på slutet när jag försökte pressa tillbaka bladet men det var bara att ge upp... Sista snittet rakt över var på full fräs så det flisa nog lite :-)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-18 20:56

Fjonkalicious skrev:Ett tips är att köra med sticksågen upp-och-ner. Då ser du precis var bladet kör.

Jo kanske det... Men det känns som om det är något fel på sågjäveln (eller fel på mig)

Borde kanske förstått att jag skulle avstå från sånt här när man dessutom pajja en grej på jobbet idag. Vissa dagar borde man fan stanna kvar i sängen.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-18 21:04

Verkar som om något är kaiko med bladstyrningen, lämna in den för service är mitt tips. Defekta maskiner är inget kul att jobba med, och det kan snabbt bli mer kostsamt än servicen.

Summer Passing

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-11-18 21:12

Bjorn_ skrev:
twotackter skrev:Ajdå! Enda sättet att rädda den biten är väl att ändra vinkeln på benet, så det blir smalare nedtill?

Det flisade på slutet när jag försökte pressa tillbaka bladet men det var bara att ge upp... Sista snittet rakt över var på full fräs så det flisa nog lite :-)

Nu ser jag den på golvet :lol:

Men när du säger att du försöker pressa bladet, så undrar jag. När bladet börjar barka åt höger så pressar du hela maskinen åt vänster? Isf så har du problemet där. Trycker man sågen för hårt åt något håll så böjs bladet åt motsatt håll, och det barkar åt h-e.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-18 21:30

twotackter skrev:
Bjorn_ skrev:

Nu ser jag den på golvet :lol:

Men när du säger att du försöker pressa bladet, så undrar jag. När bladet börjar barka åt höger så pressar du hela maskinen åt vänster? Isf så har du problemet där. Trycker man sågen för hårt åt något håll så böjs bladet åt motsatt håll, och det barkar åt h-e.

Ahh, så kanske det är... Jag har ju pressat den mot anslaget och sen drar bladet på precis andra hållet. Logiskt nu när du säger det.

Får se om jag vågar köra mer med sticksågen för detta jobbet. Har ju en fräs också så det får kanske bli att rigga den så länge.
Makita har en liten 18v cirkelsåg, den hade varit guld nu, eller sänksåg. Har hört att de (makita) skall släppa en sänksåg för 18V men den kostar väl som en bättre begagnad bil.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-18 21:54

Vid närmre eftertanke så är nog inte sticksåg rätt för detta. Eftersom den inte drar konstant på något håll så tror jag inte det är fel på den. Tankarna kommer till sänksåg ännu en gång.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 20:40

Fick inte rätt på inkopplingen idag... Kör 1/4 TS "Jack" till RCA och det lät skit. Fick inte rätt på båda kanalerna hur jag än vände och vred. Hittade sen i manualen (inuke nu3000DSP) att man vid unbalanced input skulle brygga pin 1 och 3
Jaha?
Av med locket, men vad och var? Hittar inget...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 21:49

Each channel input uses combo jacks that can accept both balanced XLR and
1⁄4" TRS stereo connectors, as well as unbalanced 1⁄4" TS connectors. To deploy XLR connectors for unbalanced signals, bridge pins 1 and 3; mono 1⁄4" TS connectors do not require any alteration to carry unbalanced signals

Så... Jag måste alltså köra mono om det skall funka?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-11-21 22:16

Den texten läser jag som att ifall du använder XLR-kontakter och ska köra obalancerat: Skruva av kåpan på XLR:en och bygla mellan pinne 1 och 3 i kontakten. (Inget rotande under locket på förstärkaren alltså). Använder du 1/4-monokontakt ska det funka rakt upp och ned utan åtgärd för obalanserat. Är ¼-kontakten du har en stereo-variant, antar jag att du ska bygla om den till en mono även om det inte uttryckligen står så.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 22:28

Hittade två rader till i manualen.
For connection of balanced and unbalanced plugs, ring and sleeve has to be bridged at the stereo plug.

Mhmmm...

(Jag skruvade ihop stärkaren igen, men dåligt med ljud.) har ju bara RCA ut från min stereo, men jag har två i alla fall...

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-11-21 22:32

Bjorn_ skrev:Hittade två rader till i manualen.
For connection of balanced and unbalanced plugs, ring and sleeve has to be bridged at the stereo plug.

Mhmmm...

(Jag skruvade ihop stärkaren igen, men dåligt med ljud.) har ju bara RCA ut från min stereo, men jag har två i alla fall...

Håller själv på med exakt samma frågeställning för kablaget i mitt system.

Ang. Ditt problem så borde detta kunna ge dig svar.

http://www.slotforum.com/reviews/Wirele ... eless.html

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 22:58

Kjell har en xlr till RCA, får testa med en sådan kanske.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum