Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-18 23:36

majjen04 skrev:
Nefilim skrev:Ett mycket relativt begrepp beroende vem du pratar med.

Ställ samma fråga på hififorum.nu och euphonia.se

Här på faktiskt.se används nästan aldrig det begreppet.

Hmm!

Jag var ironisk när jag skrev inlägget. Visst används begreppet här men med viss omskrivning. Tex EKK är bäst Nad, Denon m.m mäter bäst.
Pioner dvd är bäst p ga av mätningarna. Nu gäller det Oppo 105?
Ino högtalare är bäst m.m

Så vad kostar en High End anläggning här med Oppo, Ino, Nad/Denon, EKK etc! Vad kostar budget varianterna av dessa?

Nytt?
pi60s drar vi till med då, ca 50 papp, Oppo ca 15, slutsteg av valfri sort
ca 20 papp, kablar 1papp, lite rumsfix 5 papp. Så drygt 90 papp!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-18 23:37

High End är väl lite som med "premium bil". Är väl inte de bästa bilarna bara för att det är premium bil. För mig behöver inte high end motsvara bästa prestanda utan är snarare det vräkigaste och oftast mycket dyra produkter. Inte för den stora massan så att säga. Inos värsta delade system är för mig high end inom Ino (även att Pi60s säkert är lika bra återgivare). Men de största systemen är inte för gemene man….det är high end :)

ps. nu råkar det i Inos fall även sammanfalla med bästa återgivning men i många andra fall gör det inte det, t.ex. Focal Grande Utopia anser jag vara high end MEN de är inte bäst för det.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-18 23:47

Almen skrev:Här är en tråd från 2005: Vad är High End ?. Många storheter i den.

Och här är en från 2013: HIGH END

Så för tredje gången upprepar jag min entydiga, användbara definition:

övre delen av prissegmentet

Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.

Wikipedia skrev:Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers.

Mja, high-end, är väl inte entydigt med högt pris utan snarare "hög kvalitet" IMHO. Vanligtvis tarvar högkvalitativa produkter ett högre pris, men det är inte likställt med att dyra produkter automatiskt är "high-end".
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-18 23:54

Callisto skrev:High End är väl lite som med "premium bil". Är väl inte de bästa bilarna bara för att det är premium bil. För mig behöver inte high end motsvara bästa prestanda utan är snarare det vräkigaste och oftast mycket dyra produkter. Inte för den stora massan så att säga. Inos värsta delade system är för mig high end inom Ino (även att Pi60s säkert är lika bra återgivare). Men de största systemen är inte för gemene man….det är high end :)

ps. nu råkar det i Inos fall även sammanfalla med bästa återgivning men i många andra fall gör det inte det, t.ex. Focal Grande Utopia anser jag vara high end MEN de är inte bäst för det.

Jag har hört någon stor Focal på Arken och det var inte kass alls, om jag nu miss rätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-19 00:17

hevi skrev:
Almen skrev:Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.

Mja, high-end, är väl inte entydigt med högt pris utan snarare "hög kvalitet" IMHO. Vanligtvis tarvar högkvalitativa produkter ett högre pris, men det är inte likställt med att dyra produkter automatiskt är "high-end".

Är det något som ett högre pris brukar borga för så är det väl högre byggkvalitet.

Callisto skrev:ps. nu råkar det i Inos fall även sammanfalla med bästa återgivning men i många andra fall gör det inte det, t.ex. Focal Grande Utopia anser jag vara high end MEN de är inte bäst för det.

De riktigt stora systemen kräver också riktigt bra rum vilket de sällan får på en mässa. En Grande Utopia kan lätt få ett rum i svängning vilket mindre system vanligen inte är kapabla till.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-11-19 00:25

hevi skrev:

Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.

Wikipedia skrev:Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers.

Jag håller inte med, just för att det inte finns någon konsensus om vad som är "hög kvalitet".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 00:35

High-end kan ju vara vad som helst t.ex. en kaffebryggare eller ett skohorn. Det som diskuteras i denna tråd torde vara High-end audio :)

Wiki skrev:High-end audio is a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts on the basis of high price or quality, and esoteric or novel sound reproduction technologies.

High-end audio can refer simply to the price, to the build quality of the components, or to the subjective or objective quality of sound reproduction.

The high-end audio movement started in 1962 with the launch of J. Gordon Holt's Stereophile magazine, which departed from advertising-driven commercial publications like Stereo Review and High Fidelity and instead promoted a philosophy of reviewing and comparing audio components solely on the basis of sound quality.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-19 00:43

fattar liksom inte vad High-End har att göra med HÖGT ljudtryck?
nåväl ATT man KAN spela högt är en sak. men är det ett måste :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-19 01:13

petersteindl skrev:High-end kan ju vara vad som helst t.ex. en kaffebryggare eller ett skohorn. Det som diskuteras i denna tråd torde vara High-end audio :)
Peter

...men tycker du att "high-end audio" är liktydigt med "dyr" eller t o m uttalat kostsam (...typ säg att varje komponent måste kosta i snitt mellan 90000sek till 250000sek för att det ska vara "high end"? (audio)?
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 01:37

hevi skrev:
petersteindl skrev:High-end kan ju vara vad som helst t.ex. en kaffebryggare eller ett skohorn. Det som diskuteras i denna tråd torde vara High-end audio :)
Peter

...men tycker du att "high-end audio" är liktydigt med "dyr" eller t o m uttalat kostsam (...typ säg att varje komponent måste kosta i snitt mellan 90000sek till 250000sek för att det ska vara "high end"? (audio)?

Alltså

High-end audio definieras som följande:

Pickup måste de fakto kosta mer än 100 tkr.
CD-spelare måste kosta mer än 237 tkr
Förförstärkare måste kosta mer än 174 tkr.
Slutsteg måste kosta mer än 449 tkr
Högtalare måste kosta mer än 1 362 tkr/par

Under segmentet High-end audio kommer mid-fi och under mid-fi finns low-fi.

Mid-fi tillhör gruppen supersuckers 8)

Low-fi... ja stackars djävlar. De får leva på hoppet Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Tung hifi

Inläggav lennartj » 2013-11-19 01:48

På ren svengelska har vi ett annat begrepp, "tung hifi" som jag funderar lite över.
Kan man korrelera det med high-end eller är det bara vågen som gäller?
Hur många kilo krävs för att kvala in?
Jag hoppas att jag fortfarande står utanför, ingen enhet väger över 20 kg. :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-19 02:53

kom å hjälp! mina trevägare väger visst 28kg (väldans svårt att hitta de rätta SD - kuddarna Häpp!) jodå, de är bestyckade med SSL12" VARDERA... tror förstärkaren väger 1.2kg (högst2 :?) eller nåt :lol:

vet inte vad det är som tynger, eg. mer än ljudkvallen...

när den går genom ljudvallen :twisted:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-19 07:36

petersteindl skrev:
hevi skrev:
Peter

Alltså

High-end audio definieras som följande:

Pickup måste de fakto kosta mer än 100 tkr.
CD-spelare måste kosta mer än 237 tkr
Förförstärkare måste kosta mer än 174 tkr.
Slutsteg måste kosta mer än 449 tkr
Högtalare måste kosta mer än 1 362 tkr/par

Under segmentet High-end audio kommer mid-fi och under mid-fi finns low-fi.

Mid-fi tillhör gruppen supersuckers 8)

Low-fi... ja stackars djävlar. De får leva på hoppet Bild

Mvh
Peter

:lol: :lol: :lol:
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-19 08:18

High end…..top of the line….best of the best….

Går hitta fler uttryck som anspelar på samma sak.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 09:36

Almen skrev:Jag håller inte med, just för att det inte finns någon konsensus om vad som är "hög kvalitet".

Finns andra som funderat över närliggande begrepp tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=mERFphEfW-A
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 09:56

Almen skrev:
hevi skrev:

Jag håller inte med, just för att det inte finns någon konsensus om vad som är "hög kvalitet".

Den definition av High End jag känner mig mest bekväm med är ungefär "De mest (tekniskt, designmässigt och på andra sätt) avancerade produkterna inom ett produktsegment".

Det kan alltså handla om skohorn, eller högtalare. Prislappen kan vara betydande (tänk Ferrari för flera miljoner) eller måttlig (tänk rakhyvel för någon tusenlapp). Min bild är nog att man i high end-segmentet får betala mycket extra för det där lilla extra. Bra är det nog ofta - men långt ifrån alltid. Prisvärt är det nog aldrig.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 10:00

Så en siffra någonstans att Bugatti gjort en förlust på ~40 miljoner per såld Veyron, så med det i åtanke den kanske är prisvärd lik förbaskat?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-19 10:38

Nattlorden skrev:Så en siffra någonstans att Bugatti gjort en förlust på ~40 miljoner per såld Veyron, så med det i åtanke den kanske är prisvärd lik förbaskat?

Låter som någon har dragit fel slutsats. Antagligen hade förlusten varit ännu större om de inte sålt några bilar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2013-11-19 11:12

Hi-End är för mig något som är ingenjörsmässigt så pass välkonstruerat att det inte kunde gjorts bättre. Det har ingen priskoppling för mig, det går att doktorera på t.ex. teskedar och pincetter också.

När prylen uppfyller sin tilltänkta funktion till fullo utan att fel eller brister kan detekteras, ja då är det Hi-End!
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-19 11:13

Har inte läst alla inlägg men för mig går gränsen "highend" vid HÖG prestanda.
Om man snackar högtalare kvalar piP, Linn Komponent in för att ta två exempel. Båda kan beggades fås billigt. Inte dyra nya heller.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-19 11:29

jag tycker hiend handlar om dyra material och komponenter
Bikinitider

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 11:35

Nattlorden skrev:Så en siffra någonstans att Bugatti gjort en förlust på ~40 miljoner per såld Veyron, så med det i åtanke den kanske är prisvärd lik förbaskat?

Innebär det att man tjänar 40 millar på varje Veyron man köper!? Jäklar - då måste jag passa på att skaffa några innan de tar slut. :P

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-19 11:41

MichaelG skrev:

Innebär det att man tjänar 40 millar på varje Veyron man köper!? Jäklar - då måste jag passa på att skaffa några innan de tar slut. :P

Och jag maste kopa en till! ;-)

Den dar siffran ska man nog ta med en nypa salt. Den innefattar val all utvecklingskostnad for bilmodellen ocksa. Sa det ar inte sa att man far material och förädlingsarbete vart 40 miljoner mer an man betalar for. Men eftersom man gor en sa liten serie av bilar som ar ratt sa extrema, sa kan man inte rakna hem utvecklingskostnaden for den. Men jag skulle tro att Volkswagen ser en viss nytta med att ha gjort det utvecklingsarbetet. Och sa ar det val en del god PR for dem att ha varldens snabbaste serieproducerade bil i modellprogrammet. :-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-19 11:47

Callisto skrev:High end…..top of the line….best of the best….

Går hitta fler uttryck som anspelar på samma sak.

Tyvärr har highend i audiosammanhang kommit att bli synonymt med ormolja och höga priser.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-11-19 12:00

High end audio... ptjaa, runt 10kHz och uppåt.

/Peter

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-19 12:01

Orimligt dyrt kanske?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-19 12:09

Måste ändå säga att budget 30000-40000 kr är en del cash alltså, väldigt märklig gräns. De andra också iofs.

Annars bra synpunkter i tråden.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-19 12:24

genstruktur skrev:Måste ändå säga att budget 30000-40000 kr är en del cash alltså, väldigt märklig gräns. De andra också iofs.

Ja, jag tyckte samma sak nar jag sag det. Ar HiFiutrustning dyrare i Norge tro? Annars sa tanker jag "javla prettotidning". :-P
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 13:35

Tony skrev:Den dar siffran ska man nog ta med en nypa salt. Den innefattar val all utvecklingskostnad for bilmodellen ocksa. Sa det ar inte sa att man far material och förädlingsarbete vart 40 miljoner mer an man betalar for. Men eftersom man gor en sa liten serie av bilar som ar ratt sa extrema, sa kan man inte rakna hem utvecklingskostnaden for den. Men jag skulle tro att Volkswagen ser en viss nytta med att ha gjort det utvecklingsarbetet. Och sa ar det val en del god PR for dem att ha varldens snabbaste serieproducerade bil i modellprogrammet. :-)

Nåja, den berättar var en firma som bara tog fram den modellen hade behövt ta betalt för att täcka sina kostnader... speciellt en nyuppstartad firma.

Jämför O&G med en stor elektronikdrake... klart att Samsung skulle kunnat satt sin RS2000 på marknaden till ett lägre pris och täcka förlusterna från en annan del av bolaget om de bara ville positionera sig och skrika "vi kan sån't här också!"...

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-19 14:11

High end = dyra prylar, inte att förknippa med välljud, även om man rimligtvis kan förvänta sig någon form av kvalite.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi