Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-19 22:37

petersteindl skrev:
screen skrev:
petersteindl skrev:
bootstrap skrev:High end = en lyxprodukt uppenbart riktad till en mer privilegierad konsumentgrupp.

Det där är ett typexempel som snarast gäller B&O. B&O räknas dock inte primärt som tillhörandes High-end audio segmentet.

Mvh
Peter

Jasså!?!

Kan du räkna upp några då som gör det?
Kan man katigorisera dessa på något sätt, priset t.ex. eller gäller annat?
Jo, en fråga till då...om jag får...när du nu svarar är det din uppfattning eller har du källor på detta?

Här är några exempel på märken som tillhör High-end audio segmentet eller som har någon eller några produkter inom High-end audio.

Wilson Audio
Krell
Devialet
emm Labs
Magico
Martin Logan
McIntosh
MIT
MOON
Pass
Shunyata
Spectral
Dan D’Agostino
VTL
Audio Research
Magnepan
JM Lab
B&W
Boulder
TAD
Sound Lab
DCS
Soulution
Nagra
Goldmund
Bryston
Clearaudio
MBL
German Physics
Kharma
Avant garde
Marten
Brinkman
Audio Note
Conrad-Johnson
Manley Labs
SME
Mark Levinson
Revel
Sonus Faber
DartZeel
Theta
Jadis
Prima Luna
Wisdom Audio
Acapella
Avalon
Naim
Roxanne
Linn har definitivt tillhört High-end audio men de har under 30 års tid självmant tagit starkt avstånd från High-end audio med påföljd att det kan debatteras om Linn är ett varumärke inom High-end audio. Dock tillhör en del av deras kunder High-end audio kunder.

Bild

Då hifi-butiker som säljer High-End audio vill vara med i design/lifestyle-karusellen så kan de ta upp vissa B&O-prylar. Men det betyder inte att B&O räknas till High-end audio segmentet.

För en svensk vanlig konsument så kan denne räkna in B&O till high end, men internationellt sett är inte B&O High-end audio.

Däremot tillhör B&O lyxartikelsegmentet.

Lyx är inte synonymt med High-end audio.

Mina källor är de distributörer och tillverkare inom High-end audio som jag känner och dryftar detta med.

Vad gäller Bremen så vet jag inte i vilket segment varumärket kommer hamna. Det är en slags High-end audioprodukt men kommer inte att marknadsföras som primärt varandes High-end, ...tror jag, är det bäst att tillägga.

Mvh
Peter

Du glömde Meridian :roll: :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 22:47

Yamamura Churchill?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-19 23:07

Skrämmande/förvånande att jag känner till samtliga märken förutom 2–3 i den digra listan Steindl la upp. 8O
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 23:16

DVD-ai skrev:Du glömde Meridian :roll: :D

Nej, jag funderade faktisk på om jag skulle ta med Meridian. Det är också ett märke som är fågel eller fisk.

Meridian har High-end audio tendenser. Om en distributör skulle ha Meridian och B&O som enda märken så är det tveksamt om distributören skulle klassas som High-end audio distributör. Det är för mycket lifestyle och för lite High-end audio.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 23:38

Strmbrg skrev:Yamamura Churchill?

:D Jag känner Bé Yamamura personligen från 80-talets första hälft.

Han är definitivt High-end audio och lite av en profil. Hans gamla luftlagrade skivspelare bedömer jag som State-of-the-Art och fortfarande helt utan konkurrens :) helt fantastisk skapelse. Hans varumärke hette AIR på den tiden. Han är ingen affärsman och har egentligen aldrig lyckats i affärer, såsom t.ex. Mark Levinson har, men Bé är en riktig enusiast med många goda ideer.

Jag tänkte också på Yamamura men skrev inte honom eftersom han är för okänd.

I Sverige har vi en profil som heter Bo bengtsson. Han tillhör High-end audio segmentet och därmed också de produkter han gjort och gör.

Det saknas många namn på listan. Jag har försökt nämna de mest kända.

Vienna Acoustics borde till exempel vara med och definitivt

Electrocompaniet
YBA
Weiss
Cary Audio
van den Hul tillhör också
Sedan finns det 100-tals högtalarmärken som jag inte nämnt varav några är
Egglestone
Göbel
Genesis

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 23:45

Yamamura Chuchill gjorde ju en lustig liten högtalare med en bredbandare i brunaktigt papper. Membranet saknade upphängning i periferin, istället var där en liten luftspalt.

Det såg inte ut att kunna låta så bra. Men det kanske det gjorde.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 23:49

DNM?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 23:52

Strmbrg skrev:DNM?

Vet inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 23:57

Majjen, jag har faktiskt med Electrocompaniet på listan :lol: 8) :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-19 23:59

Du ja, . . . typ 8) :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-20 00:11

Lazyworm skrev:
Nattlorden skrev:Jämför O&G med en stor elektronikdrake... klart att Samsung skulle kunnat satt sin RS2000 på marknaden till ett lägre pris och täcka förlusterna från en annan del av bolaget om de bara ville positionera sig och skrika "vi kan sån't här också!"...

Är inte helt säker på det.
Men jag förstår helt vad du menar, bara att inte RS2000 är helt optimal jmfs.

Tittar man på samtliga mätningar på Stereophiles slutsteg (Vi har en likadan mätrigg) och det är inte en handfull som kommer in i vår domän när det gäller brus, IM, THD och bandbredd sen dom startade med sina mätningar även om man tar med effektsvagare konstruktioner.

Just nu koncentrerar vi oss på förförstärkaren, det är en jäkla massa som ska göras; bara att hålla tummarna att det hinner bli klart före Arkenmässan i september.
:)

Du menar alltså att Samsung med sina 370 000 anställda skulle inte kunna tillverka något som mätte lika bra som RS-2000? Eller tolkar jag fel?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-20 00:20

[
Nytt?
pi60s drar vi till med då, ca 50 papp, Oppo ca 15, slutsteg av valfri sort
ca 20 papp, kablar 1papp, lite rumsfix 5 papp. Så drygt 90 papp![/quote]

Hmm!

Äntligen ett svar på vad en Faktiskt/LTS High End anläggning kan kosta 90 papp + 10 kanske för en vinylrigg med RIA steg således ca 100 000kr 8O
Det kan man ju köpa en bra MC eller en budgetbil för.
Det är alltså ingen större skillnad mellan mina ekonomiska preferenser och LTS referensanläggning. Tror att mina prylar mäter bra, detta är dock legalt för mig. Det viktigaste är dock hur det låter.

LTS riggen går enlig norrmännen priskalkyl som tung hifi!

Nu rekommenderas visst en förstärkare som kostar 200 000 kr då når riggen upp till High End Light.

När kommer en Inoburk som kostar 500 000 kr då är man snart uppe i High End som även mäter "fantastiskt"

Beware alla märken som Peter S då räknat upp. Alla hifitidningar får lägga ner då det bara finns en ultimate rigg att skriva om 8)
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-20 00:21

petersteindl skrev:Majjen, jag har faktiskt med Electrocompaniet på listan :lol: 8) :)

Såg detta försent :oops:
Visste väl att jag har High End prylar, det står ju på deras hemsida!!! :lol:
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-20 00:59

Vinylcalle skrev:Du menar alltså att Samsung med sina 370 000 anställda skulle inte kunna tillverka något som mätte lika bra som RS-2000? Eller tolkar jag fel?

MvH Carl

Ja precis! Hur tycker du att antalet anställda på ett företag påverkar detta?

Du menar alltså att man kan via stereophiles mätningar kan säga att sämsta mätningen har minst antal anställda och bästa mätningen har flest antal anställda? Eller tolkar jag dig rätt då?
Driver O&G ENGINEERING

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-20 01:17

petersteindl skrev:
bootstrap skrev:
Harryup skrev:Nej, Highland har för min del inget med lyx ibemärkelsen flärd att göra. Mera att man kanske använder dyrt och omständigt tillverkningssätt för att möjligen vinna nått tekniskt på det. Inte sällan en parameter som av andra förkastas. Priset är i sig inte ett tecken på highend men tack vare exklusiv tillverkning blir det dyrt iaf.

Mvh/Harryup

Så high end betyder något annat när det gäller hifi?

petersteindl skrev:High-end kan ju vara vad som helst t.ex. en kaffebryggare eller ett skohorn. Det som diskuteras i denna tråd torde vara High-end audio :)

Wiki skrev:High-end audio is a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts on the basis of high price or quality, and esoteric or novel sound reproduction technologies.

High-end audio can refer simply to the price, to the build quality of the components, or to the subjective or objective quality of sound reproduction.

The high-end audio movement started in 1962 with the launch of J. Gordon Holt's Stereophile magazine, which departed from advertising-driven commercial publications like Stereo Review and High Fidelity and instead promoted a philosophy of reviewing and comparing audio components solely on the basis of sound quality.

Mvh
Peter

High-end audio betyder inte riktigt samma som High-end inom andra områden som t.ex. kaffemaskiner eller köksutrustning eller bilar.

Mvh
Peter

Där ser man :D Jag har aldrig stött på någon som använder det ordet utom på nätet, i tidningar och säljare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-20 01:40

bootstrap skrev:
petersteindl skrev:
bootstrap skrev:
Harryup skrev:Nej, Highland har för min del inget med lyx ibemärkelsen flärd att göra. Mera att man kanske använder dyrt och omständigt tillverkningssätt för att möjligen vinna nått tekniskt på det. Inte sällan en parameter som av andra förkastas. Priset är i sig inte ett tecken på highend men tack vare exklusiv tillverkning blir det dyrt iaf.

Mvh/Harryup

Så high end betyder något annat när det gäller hifi?

petersteindl skrev:High-end kan ju vara vad som helst t.ex. en kaffebryggare eller ett skohorn. Det som diskuteras i denna tråd torde vara High-end audio :)

Wiki skrev:High-end audio is a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts on the basis of high price or quality, and esoteric or novel sound reproduction technologies.

High-end audio can refer simply to the price, to the build quality of the components, or to the subjective or objective quality of sound reproduction.

The high-end audio movement started in 1962 with the launch of J. Gordon Holt's Stereophile magazine, which departed from advertising-driven commercial publications like Stereo Review and High Fidelity and instead promoted a philosophy of reviewing and comparing audio components solely on the basis of sound quality.

Mvh
Peter

High-end audio betyder inte riktigt samma som High-end inom andra områden som t.ex. kaffemaskiner eller köksutrustning eller bilar.

Mvh
Peter

Där ser man :D Jag har aldrig stött på någon som använder det ordet utom på nätet, i tidningar och säljare.

Då jag använt ordet High-end i USA till branschfolk har i stort sett alla frågat vad jag menar eller frågat, "You mean High-end audio?" De är alltså inte säkra på vad jag menar med High-end.

Om man befinner sig på High-end audio mässor så blir det enklare. Då är det underförstått, men inte på kvällen då man är ute och käkar och snackar om ditten och datten, utom svenskar. Ställer jag frågan How do you define High-end? så kommer alltid motfrågan, do you mean High-end audio?

Söker man på nätet står det så här på ett ställe:

thefreedictionary.com skrev:high-end
adj. Informal
1. Appealing to sophisticated and discerning customers: a high-end department store; high-end video equipment.
2. Sophisticated and discerning: books targeted to the high-end consumer.

high-end
adj
(Electronics) (prenominal) (esp of computers, electronic equipment, etc.) of the greatest power or sophistication.

high′-end′
adj.
being the most expensive and technically sophisticated: high-end computer equipment.

På andra ställen har "high-end audio equipment" använts som ett exempel bland flera.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Lamm inte för fårskallar?

Inläggav lennartj » 2013-11-20 01:48

I Peters kompletteringslista kom det kaxiga svenska exemplet "The Lars".
http://www.thelars.se/
Jag beundrar deras mod och design, men inte produkternas prestanda, som får mig att tveka om de är värdiga att kallas High End.
Skulle jag vinna så mycket pengar att jag funderar på att köpa lågeffektförstärkare i den prisklassen hamnar Lamm mycket högre på min "att kolla-lista" trots att deras design inte är något att skryta med.
Lamm saknas väl i listan, förresten?
http://www.lammindustries.com/products.html
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Lamm inte för fårskallar?

Inläggav petersteindl » 2013-11-20 02:35

lennartj skrev:I Peters kompletteringslista kom det kaxiga svenska exemplet "The Lars".
http://www.thelars.se/
Jag beundrar deras mod och design, men inte produkternas prestanda, som får mig att tveka om de är värdiga att kallas High End.
Skulle jag vinna så mycket pengar att jag funderar på att köpa lågeffektförstärkare i den prisklassen hamnar Lamm mycket högre på min "att kolla-lista" trots att deras design inte är något att skryta med.
Lamm saknas väl i listan, förresten?
http://www.lammindustries.com/products.html

En mycket god vän till mig i branschen som bl a importerar extremt dyra rörförstärkare med någotsånär hög effekt fick låna the Lars för något ändamå, jag minns inte vad. Han lyssnade inte på dessa för han hade inte hört något bra ljud från the Lars på mässor. Kvällen innan the Lars skulle returneras tänkte han Äh vafan, jag kopplar in dom och lyssnar annars blir det ju pinsamt. Sagt och gjort han kopplade in the Lars i sin bästa feelgoodanläggning och efter en timme eller så var ljudet magiskt. Han spisade musik ända till morgonen och det lät som han aldrig förut fått uppleva. Han har faktiskt inte råd med the Lars, annars hade han gladeligen köpt dem och varit stolt över att ha svenska förstärkare.

Jag personligen har aldrig hört the Lars under kontrollerade omständigheter och frågan är om jag vill/törs? 8) :lol: :wink:

Efter min väns redogörelse tillhör the Lars ovillkorligen High-end audio segmentet :)

River Audio är rörtrioder som i sina bästa stunder också levererar magiskt ljud. Jag har haft dessa hemma vid otal tillfällen. Vid ett tillfälle så var det 4 st i hemmabio kopplad som 4.0 med 4 ägg utan subba. Engelska patienten. En eld i en grotta. De som var hemma hos mig sa att det brinner bakom soffan framme till vänster. Näe, det är i filmen sa jag och gick in till köket för att fixa snacks. Då gick ena tjejen fram för att förvissa sig om att det inte brann bakom soffan :lol: :) Hon trodde mig inte. Hon var helt övertygad om att det brann hemma hos mig. Då hon inte såg någon eld blev hon jätteförvånad. Hon trodde knappt ens sina ögon. Ibland blir ljud så pass realistiskt att man måste helt enkelt förvissa sig.

Då man lämnar sånt ljud bakom sig så uppstår en saknad. Realistiskt autentiskt ljud i anläggningen är ett slags gift som skapar beroende :?

Det ger en oerhört hög tillfredställelse och det intressanta är att det behöver inte vara musik.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-20 10:03

majjen04 skrev:När kommer en Inoburk som kostar 500 000 kr då är man snart uppe i High End som även mäter "fantastiskt"

Ringer du upp Ingvar och beställer en kopia på Komoroks system så kommer du att passera det med marginal.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-20 11:38

Nattlorden skrev:
majjen04 skrev:När kommer en Inoburk som kostar 500 000 kr då är man snart uppe i High End som även mäter "fantastiskt"

Ringer du upp Ingvar och beställer en kopia på Komoroks system så kommer du att passera det med marginal.

Eller Leif med Ino pi-line!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Lars + Larsen - inte sant

Inläggav lennartj » 2013-11-20 14:08

@petersteindl:
Intressant!
The Lars är ju verkligen inte de första att misslyckas med att dema sina produkter på mässor så man bara gå ut ur rummet utan att fråga något och undrar vad i hela friden de håller på med.

Synd att de jobbar i helt olika divisioner,
Lars + Larsen vore fräckt ihop.
Med samma träslag och finish på högtalarna tror jag de skulle passa utmärkt tillsammans formmässigt och knappast spela sämre än de Amphion jag hört The Lars genom.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-11-20 23:08

Lazyworm skrev:
Vinylcalle skrev:Du menar alltså att Samsung med sina 370 000 anställda skulle inte kunna tillverka något som mätte lika bra som RS-2000? Eller tolkar jag fel?

MvH Carl

Du menar alltså att man kan via stereophiles mätningar kan säga att sämsta mätningen har minst antal anställda och bästa mätningen har flest antal anställda? Eller tolkar jag dig rätt då?

Jag tro han menar det att stora företag med mycket resurer i form
av kapital, utrustning & hjärnkapacitet(människor) istort sett alltid
lyckas bättre än små företag om dom verkligen sätter den sidan till.

Detta sker dock sällan då maknaden för denna typ av produkter är både
liten & smal. Då dessa företag består av alldeles för mycket ekonomer
& marknads strateger som ser alldeles för små volymer & vinster
stryps detta ofta i sin linda. För det är oftast på massmarknaden
med stora volymer man tjänar sina pengar.
Givetvis finns det undantag.
Senast redigerad av VintageHiFi 2013-11-21 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-20 23:25

Man skall inte blanda ihop mål och medel. Stora företaget har kanske inte samma mål och därför misslyckas man inte när man inte når lilla företagets highend.
Kan Samsung göra något i hästväg? Självklart de har resurserna att köpa in Morello som gör en liten stärkare åt dom om dom känner för det.
Men de vet också att man bör sälja mer än 10-20 per år för att det skall ge något netto att tala om. Så den nivån är inte intressant att sikta på ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-20 23:37

Varken EAR, Leben, Plinius eller Staropramen är med på den listan, känns tryggt! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-20 23:54

Lazyworm skrev:

MvH Carl

Okej. Intressant, det finns alltså ingen annan i världen som är lika duktig på att konstruera förstärkare som mäter lika bra i ett teoretiskt Stereophile test? Och du och Morello skulle aldrig göra det hur mycket pengar Samsung än la på bordet?

Nej du tolkar helt fel.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-21 00:23

Vinylcalle skrev:
Lazyworm skrev:

MvH Carl

Okej. Intressant, det finns alltså ingen annan i världen som är lika duktig på att konstruera förstärkare som mäter lika bra i ett teoretiskt Stereophile test? Och du och Morello skulle aldrig göra det hur mycket pengar Samsung än la på bordet?

Nej du tolkar helt fel.

MvH Carl

Det borde rimligtvis finnas ett inte oansenligt antal företag som skulle kunna skapa en förstärkare med pris och prestanda motsvarande O&G RS2000.
Frågan du borde ställa dig är varför Samsung, "med sina 340000 anställda" skulle vilja göra det? Vad har dom för incitament, menar du? Samsung eller <sätt in större företag här> är inte intresserade av annat än att maximera avkastningen för sina aktieägare, så ditt resonemang blir tämligen slakt. Det handlar inte så mycket om vem som är kapabel att göra det, utan vem som faktiskt är villig att göra det...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-21 01:05

hevi skrev:
Vinylcalle skrev:
Lazyworm skrev:

MvH Carl

Nej du tolkar helt fel.

MvH Carl

Det borde rimligtvis finnas ett inte oansenligt antal företag som skulle kunna skapa en förstärkare med pris och prestanda motsvarande O&G RS2000.
Frågan du borde ställa dig är varför Samsung, "med sina 340000 anställda" skulle vilja göra det? Vad har dom för incitament, menar du? Samsung eller <sätt in större företag här> är inte intresserade av annat än att maximera avkastningen för sina aktieägare, så ditt resonemang blir tämligen slakt. Det handlar inte så mycket om vem som är kapabel att göra det, utan vem som faktiskt är villig att göra det...

Fast nu är vi på ett sidospår. För mig är det uppenbart att massor av företag hade kunnat bygga förstärkare som mätte väldigt bra men att deras mål är något annat.

Frågan du borde ställa dig är varför tillverkade Samsung en hel serie high end produkter för ca 15 år sedan :lol:

http://www.thevintageknob.org/samsung-M-30S.html

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Bara prototyper, ingen produktion?

Inläggav lennartj » 2013-11-21 02:23

Finns det några belägg för att de där flotta Samsung-prylarna verkligen tillverkades och köptes av konsumenter?

Det är inget unikt att det framställs glansiga broschyrer om produkter som aldrig kommer i produktion.

Callisto
Saknad † 2017

Re: Bara prototyper, ingen produktion?

Inläggav Callisto » 2013-11-21 08:18

lennartj skrev:Finns det några belägg för att de där flotta Samsung-prylarna verkligen tillverkades och köptes av konsumenter?

Det är inget unikt att det framställs glansiga broschyrer om produkter som aldrig kommer i produktion.

+1

Man borde hört talats om dessa tidigare om de funnits :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-21 08:28

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi