Moderator: Redaktörer
micromodular skrev:Om man vänder på frågan en aning så har jag INTE lärt mig lägga upp en bild här.
Men det jag har LÄRT mig här är att jag har LÄRT mig känna en del hifi å muzak polare här.
...och vad objektivitet betyder....
FBK skrev:Svaret blir ingenting.
steveo1234 skrev:Rummets betydelse för ljud och bild.
Jag har lärt mig att basreflrör helst inte ska vara längre än 50cm. Att det är bättre att dra jättelånga högtalarkablar, än signalkablar, även om de är balanserade. De är två konkreta saker jag vet att jag inte hade en aning om innan och lärde mig här. Sedan har jag lärt mig mer om i princip allt gällande hifi, så som rumsakustik, spridningsegenskaper i brytfrekvenser mellan olika element, T/S parametrarnas förhållande till varandra. Att en högtalarkon kan ha kontrollerad uppbrytningar som inverkar positivt, alltså att styvast kon per automatik inte är bäst. Kantupphängningens påverkan på frekvenskurvan. Mer om massa kontra styvhet i högtalarlådor och hur det påverkar lådresonanser. Mer om vad olika lite mer udda slutstegsklasser innebär, Klass-G, Klass-T osv. Dämpfaktorns betydelse i slutsteg. Hur man kan göra F/E-lyssningar hemma och sprida på nätet. Infraljudets betydelse för återgivning av musik. Effektbehov och skillnaden i hur rör och transistorer låter när de klipper.Strmbrg skrev:Men, även ni som har lärt er MASSOR kanske kan nämna NÅGRA saker?
Martin skrev:Har lärt mig så mycket att jag vet mindre nu än innan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster