Byta nål på MC-pickup

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Byta nål på MC-pickup

Inläggav Morello » 2013-11-20 12:16

Hej!

Jag har en Ortofon MC10 Supreme som aldrig låtit bra pga. sunkig, elliptisk nål. Jag behöver en MC-pickup för att O&G ska kunna dema vårt nya RIAA-steg, O&G Engineering PP-1.

Vem kan förse denna pickup med en ny, bra nål? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-11-20 13:15

Går det att byta nål på en MC-pickup? Bästa och snabbaste svaret får du nog av Mirre på Veteran Hifi i så fall. :-)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-20 13:46

Morello, jag tycker ni ska investera i en Lyra Delos, enda pickup jag hört som jag tycker låter bättre än OM40. Vid A-B test med din gamla RIAA. http://www.divineaudio.co.uk/lyra-delos-moving-coil-cartridge
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-11-20 13:56

Det finns ett antla firmor som byter nålen på en MC-pickup. Både klassiska nam som VdH och Garrot Brothers (även om bröderna är döda), samt ett antal ny aktörer.

Gemensamt för dessa är att de är ganska dyra (särskillt om man vil ha en mer avancerad nålslipning) och att de har lång leveranstid.
Om man inte har en pickup som man är särskillt förtjust i, så tror jag att det är bättre att köpa en ny pickup som har bra slipning från början.

Jag kan ta fram namn på nålbytar firmorna om du ändå är intresserad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-20 15:00

Ortofon, Dynavector, Audio-Technica m.fl. hade tidigare utbytessystem där man skickade in sin gamla pickup och fick en med ny nål tillbaka. Har detta helt försvunnit? Har pickuper av de uppräknade fabrikaten liggandes, trasiga eller slitna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-20 15:16

RogerGustavsson skrev:Ortofon, Dynavector, Audio-Technica m.fl. hade tidigare utbytessystem där man skickade in sin gamla pickup och fick en med ny nål tillbaka. Har detta helt försvunnit? Har pickuper av de uppräknade fabrikaten liggandes, trasiga eller slitna.

Nålen är dock i toppskick, men av sunkig typ.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-20 19:55

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Ortofon, Dynavector, Audio-Technica m.fl. hade tidigare utbytessystem där man skickade in sin gamla pickup och fick en med ny nål tillbaka. Har detta helt försvunnit? Har pickuper av de uppräknade fabrikaten liggandes, trasiga eller slitna.

Nålen är dock i toppskick, men av sunkig typ.

Har aldrig hört talas om att man kan byta nål på en MC. På den tiden det begav sig skickade man in sin gamla (hela pickupen) och bytte ut den. Oftast gick man (läs jag) på idén om en uppgradering samtidigt. Stannade på en MC 30 Super till sist. Så lite som jag använder den numera lär den hålla min livstid ut. Det fanns inget som lät bättre på den tiden i varje fall, men det fanns många som var (ännu) dyrare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-20 20:05

http://www.sound-smith.com/retip/ är väl firman som nämns på engelsktalande forum. Ingen aning om hur prisnivån står sig mot alternativa firmor.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2013-11-20 20:16

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-21 20:36

Bagaget skrev:http://www.sound-smith.com/retip/ är väl firman som nämns på engelsktalande forum. Ingen aning om hur prisnivån står sig mot alternativa firmor.

Tackar :)
-Innehar F-skattsedel-

Återgå till Generellt om hifi