Dali7

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-17 11:53

Hämtade användarmanualen för mina Dali 109or som har samma typ av sammet bakom frontskyddet, det nämns faktiskt i manualen under Enclosure såsom:
"A diffraction-damping layer of felt enhances the stability and focus of the stereo image"

Kan man gissa att det är samma motiv till sammeten i Zapanastas 7or?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-11-17 12:02

Cicaro skrev:
TFagerlund skrev:
Cicaro skrev:Andra träffen på google

http://user.faktiskt.io/kraniet/DALI_7.pdf

Vad fick vi ut av den manualen? Ingenting om vad Dali 7 Vinyl är för modell, inte heller varför fronten är klädd i sammet.

Med all respekt, jag kanske uttryckte mig lite otydligt:

I den här tråden nämns bl.a. att vid sökning på nätet hittas bara information om de med nedsågat frontskydd.

I manualen ifråga finns information och specen på Dali 7 och så vitt jag kan se har den i manualen avbildade högtalaren inte nedsågat frontskydd, något som jag tyckte kunde tillföra någonting till diskussionen om vad det är för högtalare.

Men visst jag tar bort inlägget om det inte anses tillföra något.

Såg nu att min ton i mitt inlägg kanske inte var så tilltalande, ber om ursäkt!
Var i manualen ser man frontskyddet? Har scrollat upp och ner ett flertal ggr och inte sett något, kan ju vara så att jag inte ser skogen för alla träd. Om man ska lita blint på bilderna i manualen så är det en Dali 7 med polyamid dome diskant som är avbildad och inte en med aluminium dome som zapanasta's högtalare har. Det står även i manualen att de är i Valnöt.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-17 17:15

Ja få se om det blir nån klarhet i detta mysterium :)

Dom hamnade vid datorn nu i alla fall,haha fn va det låter :D
Bild

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-17 17:47

zapanasta skrev:---bortklippt text---
---bortklippt bild----

Fn vad det låter(bra) eller det låter fn? Gissar på det förstnämnda men att mellanregistret är tämligen klent? Ty det är erfarenheten av mina 109or :-) Dvs: Bra bastryck tämligen god diskant men klent mellanregister?

Edit: Vad har hänt? Måste vara första bilden jag ser på din dator där du inte är inne på faktiskt?!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-17 17:51

Dali 7 är bra mycket mer hifi än 107/109, men 109 är ju en kul högtalare för biofrontar med sin rätt häftiga baskick.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-11-17 17:53

Nattlorden skrev:Dali 7 är bra mycket mer hifi än 107/109, men 109 är ju en kul högtalare för biofrontar med sin rätt häftiga baskick.

Med risk för att glida off topic, Jag använder mina 109or som baslådor med ett par mirsch om 3-29 som toppar uppepå. Säger kanske en hel del om vad 109orna lämnar att önska utöver basen men också att 3-29orna saknar det bastryck jag önskar ibland.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-17 17:59

Cicaro skrev:
zapanasta skrev:---bortklippt text---
---bortklippt bild----

Fn vad det låter(bra) eller det låter fn? Gissar på det förstnämnda men att mellanregistret är tämligen klent? Ty det är erfarenheten av mina 109or :-) Dvs: Bra bastryck tämligen god diskant men klent mellanregister?

Edit: Vad har hänt? Måste vara första bilden jag ser på din dator där du inte är inne på faktiskt?!

Nä det låter bra :) Sen tycker jag att högtalarna är välbalanserade i ljudet,kan bli lite bastunga ibland beroende på matreal eller så beror det på att ena lådan står i ett hörn :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-18 19:17

Ja då är det peerless basar,vifa mellanreg och seas diskanter :) .Bild

Rejält stagade,sen dämpmatrealet ihoprullat direkt bakom basen..
Bild
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-19 13:29

Hittade en bild på nätet som en annan tagit innuti sina dali7,annat dämpmatreal och annan stagning än i mina..

Så det verkar funnits lite olika varianter av dessa :) Först mina..
Bild

Sen bilden från nätet..
Bild

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-11-19 21:00

Den sista bilden ser ut som de Dali 7 jag känner. Känner tyvärr inte igen dina riktigt. Så verkar mycket riktigt finnas fler varianter.

Kanske en senare serie?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-20 16:55

Började klä frontskydden i dag med nytt tyg,när det ena va klart tryckte jag dit det..

Fn va det glipar nertill då tängte jag,satt på det andra oklädda på andra lådan.

Det tar ju i basen 8O Så nu har jag karvat duktigt så nu går dom fria,passade även på att kapa till dom så skydden ser ut som dali7 man är van att se.

Tyckte inte det va snyggt på dom här lådorna med nästan heltäckande skydd..

Men va dåligt från fabrik,inte kunna göra skydd som går fria från elementen (Har varit med om samma sak förut på nån högtalarmodell)
Här ligger dom på bordet,ska målas och kläs nu :)
Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-11-20 18:30

hmm... men allt det där att allt inte riktigt verkar stämma... och nu även frontskydden som inte passar riktigt. Kanske någon tidigare har grejat med högtalarna. Flyttat Dali 7 elementen till de där lådorna, flyttat över dekaler osv. allt för att få det o se övertygande ut. Finns såna som får en kick utav sånt...o luras :wink:

inte är det väl så men bara en tanke....
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-20 19:23

Nä,tror inte nån skulle göra sig sånt besvär :) Det är en udda dali7 modell helt enkelt,rehifi har ju sålt ett par exakt likadana har jag sett på bild..

Nu är skydden fiksade i alla fall :)

Bild
Bild
Senast redigerad av zapanasta 2013-11-20 19:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-20 19:32

Är man riktigt nyfiken kan man ju maila Dali... :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-20 19:43

Nä,så noga är det inte.Här är en bild på rehifis,så det finns ju ett till par i alla fall :)
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-20 19:46

zapanasta skrev:Nä,så noga är det inte.Här är en bild på rehifis,så det finns ju ett till par i alla fall :)
Bild

Japp, jag hittade dem vid sökning och deras etikett. Jag är lite besviken på mig själv att
a) jag slängde 90% av mina hifiklubbskataloger för ett antal år sedan så jag inte enkelt kunna kolla det
b) att jag inte minns, med tanke på hur många gånger jag läste dem när det begav sig

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-20 19:51

Gav bort en massa hifitidningar av olika slag för några år sen jag också,riktigt dumt tycker jag i dag...

Men inte tycker jag dom skydden i orginalutförande är snygga inte,tror jag fick till mina skapligt efter ha studerat närbilder på andra dali7 lådor :)

Föregående

Återgå till Vintage-hifi