Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Har du varit på konsert så har du förmodligen också lyssnat till CD's. En "nackdel" är att dom generellt faller av tidigare än "vanliga" diskanter. Mätbart är det, men hörbarheten kan nog diskuteras. Kostar en hel del kan dom också göra. Väger ganska mycket. Kräver montering i någon form av horn eller waveguide.
Om saker går som planerat så kan det kanske finnas möjlighet för dig att låna mina prototyper och testa i din uppsättning, då dom ska bo i Umeå under utvecklingsstadiet av filter.
JonasW skrev:Fruns bror (deka_erik tror jag han heter här) bygger något som troligen skulle passa dig fint.
2x Beyma 10G40 och Beyma CP380M (rättstavat?) med ett Monacorhorn monterat. Dock portade. Lär räcka & bli över x10, i hans ~4x4m källarbio tillsammans med de dubbla krakarna som just blev klara
Han bygger tre sådana som front & center.
Lägger upp en bild som han tog på Beyma 10G40:n om han inte misstycker. Rätt biffiga element
Martin skrev:Blir nog problem med två 10":are också... En ensam 12" däremot har inga problem att gå upp till 1kHz.
zartok skrev:Martin skrev:Blir nog problem med två 10":are också... En ensam 12" däremot har inga problem att gå upp till 1kHz.
En ensam tolva? Låter... som jonas setup
Dock så skulle jag gärna vilja ha ett rätt fint tolvtumselement, finns det några speciellt bra, som ev kan köras slutet (om diskanten kan köras slutet)?
Aerob skrev:zartok skrev:Martin skrev:Blir nog problem med två 10":are också... En ensam 12" däremot har inga problem att gå upp till 1kHz.
En ensam tolva? Låter... som jonas setup
Dock så skulle jag gärna vilja ha ett rätt fint tolvtumselement, finns det några speciellt bra, som ev kan köras slutet (om diskanten kan köras slutet)?
Acoustic elegance TD12M, ännu bättre TD15M som många menar är ungefär så bra som det blir!
Bjorn_ skrev:Men Odin då som jag länkade till? 2-vägs proven concept.
zartok skrev:Bjorn_ skrev:Men Odin då som jag länkade till? 2-vägs proven concept.
Kontruktionen är rätt, men det jag är orolig för är att mixa element med olika känslighet i passiva filter. Jag är jättegrön och är orolig för att man kanske råkar räkna fel och det blir att ena elementet spelar högre än det andra. För odin där (vansinnigt snyggt!) Ser ut att ha ett passivt filter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster